Den CNC-releterade tråden

Permalänk
Medlem

Den CNC-releterade tråden

Tänkte att vi kunde ha en tråd för oss som antingen jobbar med eller är intresserade av CNC.

Vet du inte vad CNC är så kanske denna tråd väcker ditt intresse. CNC är en förkortning för computer numerical controlled och är en automatiserad maskin som utför någon form av arbete programmerad i antingen ISO-kod eller dialog. Vanligaste form av maskin för detta ändamål är en svarv.

Tråden är till för dem som vill diskutera CNC/CAM/CAD (CNC-inriktat).

Av intresse kan också vara vad ni jobbar med för tillfället.

Min egna bakgrund inom detta är att jag för tillfället jobbar som CNC-operatör som svarvare där jag tillverkar olika produkter för exempelvis tung industri samt militära ändamål i svåra material som titan och olika rostfria. Innan dess har jag jobbat med att validera cnc-operatörer och utbildat inom ISO-programmering.

Hoppas det finns fler "CNC-nördar" som mig där ute.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Jo då en 3 axlad CNC fräs är något varje hem skulle ha, men tyvärr är dom ganska dyra och så ska man kunna programmera dom också... Men som tur är har jag en kompis som går och utbildar sig till CNC operatör så jag behöver bara rita upp de jag vill ha i google sketch så fixar han resten

Men för dom som är intresserade av CNC, elektronik mm skulle jag rekomendera Svenska ElektronikForumet • Index
vet att det redan är många från sweclockers som har konton där.

Permalänk
Medlem

Har väl inte så mycket att komma med just nu men har lekt lite med cnc-fräs på gymnasiet (för hundra år sen ungefär). Nu går jag en yrkesutbildning med inriktning NC-operatör \ Verkstadsmekaniker. Har nyss börjat så har inte fått börja leka med NC-delen än utan kör bara manuella maskiner än så länge.

Lite filmer för er som gillar det eller kanske kommer börja gilla det.

YouTube - 5 Axis Engine Block Milling

YouTube - 5Axis Machining cnc [www.disn.co.jp] 5Achs DMG/HyperMILL

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Proffsmoddare

Just nu är jag student (igen), men jag jobbade innan dess med fleropar och svarvar av diverse fabrikat. Har programmerat, ställt och kört Emco, Gildemeister, Miyano, Nakamura och Mazak. I materialväg var det främst automatstål och rostfritt som gällde, även om det ibland dök upp stenhårda legeringar från ABB som inget visste vad fasen det var för något.

Slutsatsen man kan dra av det är att det blev mycket ISO och Fanuc

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Har ett visst intresse för CNC. även caddat en del plåtar för det som man fått utskärda.
Jag får ibland jobb med att felsöka massa CNC maskiner mm. Roligt och ibland ett jiddrans jobb då det oftast är lite äldre maskiner då dokumentation är bristfällig eller skrivet på ett annat glömt språk. Brukar för det mesta handla om relativt enkla fel och oförklarliga fel varför maskiner går sönder.

Men brukar i slutändan ändå komma fram till att det är bristfällande underhåll och att det oftast kommer in spån i styrskåpen som drar kretskorten eller säkringarna.
Sen så lär man sig maskiner rätt snabbt när man varit där och pillat ett par gånger så man vet vad man ska titta efter.
Sen så är jag relativt ny på området med att felsöka maskiner och det är ju inte så många maskiner som är den andra likt om man så säger

På ett företag så har en maskin som fräser ut remskivor varit igång i 2-3 skift 31 år? och har rullat problemfritt för det mesta. Klarat av en stor brand på företaget och även en del operatörs fel då de 'knäcker' axeln (ett skydd löser ut/går sönder som hindrar maskinen ifrån att skada sig själv). Snabb är den dessutom trotts sina år på nacken.. Gammal skit är bäst ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

På ett företag så har en maskin som fräser ut remskivor varit igång i 2-3 skift 31 år? och har rullat problemfritt för det mesta. Klarat av en stor brand på företaget och även en del operatörs fel då de 'knäcker' axeln (ett skydd löser ut/går sönder som hindrar maskinen ifrån att skada sig själv). Snabb är den dessutom trotts sina år på nacken.. Gammal skit är bäst ^^

Oftast är det ju så att de maskiner som går hela tiden är dom som funkar bäst. Håller bättre helt enkelt.

Själv gillar jag utmaningen i mitt arbete, då jag arbetar med precisionsprodukter så handlar det ofta om kompenseringar på tusendelar för att ligga inom tolerans, även ytkrav och form och lägestoleranser är är väldigt höga.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH