Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

4,9Ghz herregud. Undrar vad den i7an toppar med lite minusgrader

man kan ju inte ändra baceclocken så den toppar max 6.

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Skrivet av Sc0rp1E:

man kan ju inte ändra baceclocken så den toppar max 6.

Varför är det på detta viset?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför är det på detta viset?

Rumpnisse?

Frågan har redan tagits upp: BCLOCK är integrerat så hårt att den inte går att få fristående från till tex klockfrekvensen på pci-express mm... Så höjer man den mer än litegrann, så blir snabbt burken instabil.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde de skulle överclocka dåligt, men fy attan vad de presterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

5,7 GHz (om man inte kommer på ett sätt att komma förbi 57x multipeln).

Skrivet av Bazooka_tim:

4,9Ghz herregud. Undrar vad den i7an toppar med lite minusgrader

Helt fel. Tester har visat att SB inte alls gillar lägre temperaturer utan klockar SÄMRE än på luft. Den är optimerad för rumstemperatur.

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Helt fel. Tester har visat att SB inte alls gillar lägre temperaturer utan klockar SÄMRE än på luft. Den är optimerad för rumstemperatur.

Värkligen? XD

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Värkligen? XD

yup, the truth hurts !

Ser med spänning fram emot det kommande året. Det ska bli kul och läsa om sandybridge på forumet med allt vad det innebär då jag själv kommer att avvakta ett tag och ev. köpa nytt till hösten men först vill jag se vad AMDs bulldozer går för.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

yup, the truth hurts !

Ser med spänning fram emot det kommande året. Det ska bli kul och läsa om sandybridge på forumet med allt vad det innebär då jag själv kommer att avvakta ett tag och ev. köpa nytt till hösten men först vill jag se vad AMDs bulldozer går för.

Jo, precis. Jag sitter på en i7 920 och även om det finns reella tester, inte syntetiska, där SB verkligen skiner (2600K i synnerhet) så kan jag samtidigt inte skaka av mig känslan att prestandan kommer fram när du överklockar annars ligger den i nivå med Lynnfield och Nahelem.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattennisse:

Bara så att du inte blir alltför uppskruvad vad gäller strömförbrukningen: den mäts ju inte med något grafikkortstest, utan endast OCCT, som bara pressar processorn. Så det värde du får är processorn, moderkortet, grafikkortet på lågvarv och typ hårddisk+fläktar. Lägger man på full fart från grafikkortet så blir det ju 210-230 watt till med ett GTX 580.

Jo iofs. Men Habegäret är ändå stort. Kommer inte köra 580 ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så för mig som arbetar mycket med CAD/design program är 2600K det självklara valet?

Permalänk
Medlem

Som komplement till SWECs eminenta test kan man också läsa den från Mikrodatorn (IDG). De gör nämligen vissa tester med och utan HT påslaget med intressant resultat.

Länk till Mikrodatorns test

Är i övrigt imponerad över Intels nya generation även om det hitintills "bara" är mellansegmentet. Dock med prestandasegmentet tre kvartal bort känns det ändå värt att satsa på detta redan nu. Man kan ju inte vänta för evigt med en uppgradering för det kommer alltid finnas något "runt hörnet".

/Joppis

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är i övrigt imponerad över Intels nya generation även om det hitintills "bara" är mellansegmentet. Dock med prestandasegmentet tre kvartal bort känns det ändå värt att satsa på detta redan nu. Man kan ju inte vänta för evigt med en uppgradering för det kommer alltid finnas något "runt hörnet

i5 2500 och i7 2600 är redan prestanda-segmentet: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge_%28microarchitectur.... Det som kommer senare är extrem- och entusiast-segmenten. Med tanke på vad intels nuvarande sex-kärniga processorer kostar blir nog priset extremt också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Rumpnisse?

Vafalls?!

Jag sitter på:
Moderkort: Asus P5Q
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 260
RAM: 1GB*4 @ 800 Mhz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3 Ghz)

Funderar på att köpa allt nytt.
1155 med någon sandy bridge.
Ett radeon 6970 (kanske)
och lite mer och snabbare ram.

Är det värt?
Lirar bfbc2 på lägsta

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Vafalls?!

Haha, visste inte ens att det fanns en user som hette så

... anledningen att jag skrev sådär var för att MyZk0 skrev "Varför är det på detta viset?" och det fick mig att tänka på rumpnissarnas "Voffor gör di på detta viset?" utrop

Jag sitter annars med ungefär samma burk som Rumpnisse, om än med bara ett 8800GT, och jag siktar på en 2500K och ett 6950 (sannolikt testa låsa upp) som det ser ut nu!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Haha, visste inte ens att det fanns en user som hette så

... anledningen att jag skrev sådär var för att MyZk0 skrev "Varför är det på detta viset?" och det fick mig att tänka på rumpnissarnas "Voffor gör di på detta viset?" utrop

Jag sitter annars med ungefär samma burk som Rumpnisse, om än med bara ett 8800GT, och jag siktar på en 2500K och ett 6950 (sannolikt testa låsa upp) som det ser ut nu!

Vi rumpnissar är överallt! Glöm inte det.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Gillar Mikrodatorns resultat

Tillverkare: Intel
Modellnamn: Core i5 2500K
Frekvens: 3.3 GHz
Maximal turbo frekvens: 3.7 GHz (utan överklockning)
Minneskontroller: DDR3
L3-cacheminne: 6 MB
Hypertreading: Nej
Antal kärnor/trådar: 4/4
Tillverkningsteknik: 32 nanometer
TDP: 95 W
Cirkapris: (uppgivet 216 $)

Fördelar
Mycket bra överklockningsresultat med luftkylning
Mycket bra prestanda
Låg strömförbrukning i förhållande till prestandan
Verkar bli riktigt prisvärd

Nackdelar

Finns ännu inte tillgänglig i butik

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Helt fel. Tester har visat att SB inte alls gillar lägre temperaturer utan klockar SÄMRE än på luft. Den är optimerad för rumstemperatur.

Intressant, visa mig gärna de testerna för hittade inget på Google.
Bara hittat detta:

Citat:

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.361750/de-nya-sandy-bridge...
I StreetFighter IV fick vi sämre resultat när vi överklockade, vilket troligen beror på värmeproblem (processorn arbetade långsammare för att värmen inte skulle bli för hög).

Den kanske presterar bäst med vattenkylning?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du har en mycket bra smak när det gäller datordelar! Vi har en nästan identisk setup med den enda skillnaden att jag kör med P180 och har slängt ut mitt Xi-fi Fatal1ty som bara tillförde strul för mig.

HIS-4850 512mb Ice-Q är nog mitt favoritköp alltime, det fungerar fortfarande bra efter alla dessa år (och är tyst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

För det först har man ett nvidia 580 så kör man inte i lägre 1920*1080. Jag garenterar att det inte finns 2% som kör i lägre hastighet. Och sedan säga att det inte är ok med 30B/s i Starcraft II tycker ja låter konstigt

Hoppas att alla test som du hänvisar till kör min Nvidia 580 eller 5990 så det du skriver är relevant.

Det jag sa är att lägg MAX ca 1500kr på en CPU (min 3GHz 4 kärnor) Budget moderkort, minne, låda för att sedan köpa så snabbt grafikkort som du har råd till om du vill få mest prestandard/krona.

Nja, det skulle jag ju inte direkt rekommendera. Hur roligt är det med en crap mobo som inte klarar av det starka grafikkortets strömförbrukning + överklock. Nä, hellre en stark cpu för det märks mer overall än ett omega grafikkort. Och jag tror nog du överdriver lite i vad man behöver lägga. 2000:- där har du ett grafikkort som knappast sviker dig, resten lägger man på ett kvalitets mobo, prolle, låda. Då har man iaf expansionsmöjligheten som ett billigt mobo eller en billig prolle oftast inte ger.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Runt hörnet? 3 kvartal bort?
Priset kommer antagligen justeras lite till dess...

Senast jag kollade så såg jag något om andra halvåret 2011
Ska bli spännande att se vad priset kommer ligga på, riktpriset verkar iaf ha gått ner till under 3000 nu.

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Senast jag kollade så såg jag något om andra halvåret 2011
Ska bli spännande att se vad priset kommer ligga på, riktpriset verkar iaf ha gått ner till under 3000 nu.

Andra halvåret är 3 kvartal bort.
(Eller ja, 2 om man ska räkna rätt)

Permalänk

i7 2600 I butik när?

Är det någon som vet med bestämdhet när i7 2600 och P8P67 Deluxe släpps i affär, typ Inet?
Har hört 9 januari stämmer det?
Börjar krypa i hela kroppen av längtan till min nya dator!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MrDante:

Du har en mycket bra smak när det gäller datordelar! Vi har en nästan identisk setup med den enda skillnaden att jag kör med P180 och har slängt ut mitt Xi-fi Fatal1ty som bara tillförde strul för mig.

HIS-4850 512mb Ice-Q är nog mitt favoritköp alltime, det fungerar fortfarande bra efter alla dessa år (och är tyst).

Haha! Härligt! Jag hade aldrig klarat mig utan ett X-Fi idag. Märker sån enorm skillnad på det och moderkortsljudet. Plus att jag får en hel del fördelar med Creatives programvara, ja, jag tycker den är bra. När den fungerar, heh.

Men absolut! Håller med dig! Var lätt värt 2000kr när alla andra 4850 kostade 1700. Ljudnivå är riktigt viktigt för mig, det är synd att jag inte hittar något tyst kort idag bara.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

detta bekräftar bara att jag valde rätt mellan intel och amd. jag kommer kunna uppgradera till am3+ utan att då behöva köpa ny processor.

angående prestandan så hade jag trott att intel skulle lyckas bättre än så här, visst, de slog dagens phenom II processorer i 45nm, de verkar klocka riktigt bra men det gäller bara ifall man har upplåst multippel.

Enligt "Prestanda: Vid samma klockfrekvens" (2.8ghz) så visar graferna tydligt att SB låg hästlängder framför phenom x4. Så säga att dom endast e bra upplåsta e ju bara nonsens.

Citat:

uppgradera är för mig när man byter ut en komponent i datorn mot en betydligt bättre, fast det är en definitionsfråga.

Hur resonerar du då? Lägga 2000kr på ett nytt moderkort för en prestandavinst på 0%?

Permalänk
Medlem

JAG ÄR KÄR! varit trogen amd användare och inte gett upp märket, me nvet ni vad. när sandybrifge finns ute kommer jag byta ut min phenom II 940 till en direkt! jag hade förövrigt första Ph II i norden typ, för att skryta

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Kan överklockningsprofilen tänkas vara elmor?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Vafalls?!

Jag sitter på:
Moderkort: Asus P5Q
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 260
RAM: 1GB*4 @ 800 Mhz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3 Ghz)

Funderar på att köpa allt nytt.
1155 med någon sandy bridge.
Ett radeon 6970 (kanske)
och lite mer och snabbare ram.

Är det värt?
Lirar bfbc2 på lägsta

Skrivet av Roger W:

Haha, visste inte ens att det fanns en user som hette så

... anledningen att jag skrev sådär var för att MyZk0 skrev "Varför är det på detta viset?" och det fick mig att tänka på rumpnissarnas "Voffor gör di på detta viset?" utrop

Jag sitter annars med ungefär samma burk som Rumpnisse, om än med bara ett 8800GT, och jag siktar på en 2500K och ett 6950 (sannolikt testa låsa upp) som det ser ut nu!

även jag sitter på en e8400 som ni enda skillnaden vi alla har är graffet då jag äger ett 6970.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

När beräknas LGA2011 komma ut?

Beräknad till Q3 2011, men den kommer bli för dual CPU, LGA 1356 kommer bli ersättaren till LGA1366.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

så...hur många PCI-E lanes har SB?
vid samma klockfrekvens så är ju 1366 propparna likvärdiaga vid spel och fler PCI-E lanes om jag har förstått rätt.

men men idag känns det som en meningslös uppdatering för oss som sitter på 1366

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av McVit:

så...hur många PCI-E lanes har SB?
vid samma klockfrekvens så är ju 1366 propparna likvärdiaga vid spel och fler PCI-E lanes om jag har förstått rätt.

men men idag känns det som en meningslös uppdatering för oss som sitter på 1366

den har lika få lanes som 1156.

Håller med helt att de inte känns lönt att gå från 1366 till 1155, bättre att vänta på 1356 som kommer till hösten.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra