Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Inte bara den.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=500&t=1293#rparams=l=s6...

Intressant att se skillnaderna i priser mellan de olika modellerna, vanliga mot K osv.
K ser ut att ligga ungefär 100 :- över i 2500-fallet och den dubbla skillnaden för 2600.

Nice lista!
Väl värt de extra slantarna för K tror jag. Nu gäller det bara att hitta ett nice P67 mobo åxå...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

beställningen är lagd:D 2500k + P8P67 Pro och övrigt.

Permalänk
Medlem

Fan vad coolt att man kan komma undan med en dator utan grafikkort men ändå få den ruskigt snabb om man inte spelar.
Vet dock inte om det är värt en uppgradering från i5 750@3.8. Minnena är väl också dd3 så bara moderkort och processor behövs så är man klar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Inte speciellt imponerande resultat. Sen tycker jag att ni kan lägga OC resultaten för sig.

Permalänk
Avstängd

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
http://www.dustinhome.se/pd_5010544373.aspx

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av M9A2:

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
http://www.dustinhome.se/pd_5010544373.aspx

Vet inte riktigt vad du försökte få fram med inlägget men 354kr billigare hos inet i nuläget:
http://www.inet.se/artikel/5309988/intel-core-i7-2600k-3-4ghz

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Förutom överklockningen så är jag inte imponerad av prestandan. Skulle inte rekommendera någon som har en 1156 i övre segmentet eller en 1366 att köpa en sandy bridge. Prestandan är helt enkelt inte värt det förutsatt att du inte överklockar den till c.a 5 ghz. Bättre att vänta på Bulldozer samt nästa sockel av Intel.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Ja lite konstigt att dom överklockar sandy bridge max, men ingen utav 1366 processorerna (eller dom andra med för den delen.)
Antingen utan överklockning av alla i listorna eller överklocka det som går eller samma överklockning .(varför inte överklockade resultat separat?)
Tror många bara blir förvirrade & tror att sandy bridge presterar bättre än vad den gör. För granskar man listorna och sorterar bort överklockningsresultaten ,så blir det lite annat resultat skulla man kunna säga. Fast bra att dom överklockar så bra som dom gör (k modellerna då).
Antingen en 1366 eller oxå vänta in s2011 för min del

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Säger som resterande.

Varför höja Sandy till skyarna när dom visar riktigt bra siffror är när dom körs i 5GHZ..

Hade varit roligare om ni även la in siffror på 980X när denna är överklockad och se vad resultatet hade blivit.. ja visst, det är en enorm prisskillnad på 980X och 2600K men hade ändå varit mer intressant.

Och kunde inte 980X även varit med i tabellen vid samma klockfrekvens ?
Hade väl inte varit särskilt svårt att få upp de processorerna i listan till 3,3GHZ.

Som även fler säger så är de inte särskilt värt att byta dator från en äldre i7 till Sandy..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tjaa, vengeance-stickorna du kollar på har ju lägre latenser, och kräver mindre ström, vilket inte är en nackdel! ... men man betalar ju lite premium för det också! (Komplett har förresten hyfsat pris på de andra 2x4 Vengeance stickorna med lite sämre latenser)

Kanske nån som vet bättre, men 1.65Volts minnen är väl inga problem på Sandy bridge? Har för mig nån rekommenderade 1.5 volts minnen tidigare.

-----

8 gig kanske är overkill till det mesta egentligen, men jag är sugen på att slå till på det jag med ska erkännas (när jag ändå håller på)
Det är dock förstås helt bortkastat om du inte kör 64 bits windows, med det visste du väl?

Det är det här med latenser och volt jag inte riktigt förstår, så därför frågade jag
Men det lutar faktiskt åt 8GB Vengance.
Och självklart har jag 64-bit OS.

Permalänk
Medlem

Kul för Intel med sin nyutkomna processor serie... men som vissa inlägg skrivs behövs det en del överklockning för att få mer fart ur dem med olika testprogrammen som används och har man en skaplig och välfungerande datorsystem för sitt användningsområde redan behöver man nog inte direkt gå och köpa på sig nya delar. Annat blir det naturligtvis om man börjar från början med ett nytt system, har ett dåligt system och/eller har gott om pengar att bränna på sitt datorsystem vilket inte alla människor har den ekonomiska förmågan. Men så finns det också en grupp människor som har datorn mer som hobby än ett praktiskt vardagligt redskap till nytta och nöje utan mer eller mindre lever på att överklocka delarna hårt för att jaga nya rekord i olika testprogram med mottot - bära eller brista oavsett kostnaderna som uppstår (att bränna hårdvara på löpande band hör till det här spelet), här ska rekord slås och rekord är till för att slås - basta!

Att det finns personer som av någon anledning klankar ned på AMD och deras produkter är lite tragiskt att se för förutsättningarna för AMD mot Intel är tämligen milsvida inte minst ekonomiskt för att ta fram nya produkter utan AMD har fått gå andra vägar för att utveckla sina produkter. Se bara på t.ex. AM2/AM3-systemet som har några år på nacken i grunden nu och de kan inte riktigt mäta sig med Intels senaste serie - Sandy Bridge, vilket är naturlig händelse med de förutsättningar som är för AMD. Nu får vi se vad nästa generation datorsystem från AMD kommer att bli med nya serier processorer med början i vår (med planer på upp till 12 kärnors cpuer) för de personer som har följt med på senare tid om vad som skrivs om datorbranschen och på Internet. Då kan kanske en mer rättvis jämförelse och test finnas mot idag där man jämför ny teknik - hos Intel med gammal teknik - hos AMD, som dock har hängt med väl än så länge.

Men det var bara några små notiser från mig...

/Saint25

Permalänk
Hjälpsam

Komplett har lagt upp sina med, verkar inte ha kommit fram i prisjakt ännu men det brukar ta några timmar innan det är på plats. Så de stora aktörerna, Inet, Dustin och Komplett har kommit ur garderoben

När det gäller prissättningen mellan butikerna tror jag det kan hända en del de närmaste dagarna. Alla priser som är uppe är gissningar från butiker på vad som "standard" priset skulle bli baserat på rekommenderat pris, önskad marginal med mera.

Så under veckan kommer det nog justeras upp och ner en del från olika butiker för att hitta ett "standard" pris för processorerna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Vet inte riktigt vad du försökte få fram med inlägget men 354kr billigare hos inet i nuläget:
http://www.inet.se/artikel/5309988/intel-core-i7-2600k-3-4ghz

Jo, de är sant; men Dustinhome känns lite mer seriösa -> därför köper jag därifrån.

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk

dubbelpost

Permalänk
Skrivet av M9A2:

Jo, de är sant; men Dustinhome känns lite mer seriösa -> därför köper jag därifrån.

Dustin home mer seriösa än inet? Skämtar du nu eller? Det är ju bara att söka lite så hittar du massvis med folk som har haft problem med främst deras support och vid returer/reklamationer. Sen kan du söka och se hur många liknande fall du hittar med inet.. Dom var ju to.m med i senaste "Plus" pga att dom bollade över ansvaret till kunden när det gällde reklamation av en dator.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skulle väl inte kalla Dustin oseriösa men inte heller mer seriösa än inet ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Hmm, frågan är ju om det är värt att uppgradera från min Q9550 som ja kör i 3,4GHz? Kommer det vara ett stort lyft i spel? Spelar i 1920x1080, kanske bättre och satsa på ett GTX580 och sen uppgradera processorn senare?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Skulle väl inte kalla Dustin oseriösa men inte heller mer seriösa än inet ^^

Så sant som det är sagt... tror väl dustin är i storleksordningen 10ggr större om det räcker.

Citat:

Dustin grundades 1984 och är verksamt i Sverige, Danmark och Norge. Koncernen har 350 anställda och en omsättning på 4 miljarder kronor (2009).

Permalänk
Medlem
Skrivet av M9A2:

Jo, de är sant; men Dustinhome känns lite mer seriösa -> därför köper jag därifrån.

Jag gillar dustinhome, köper oftast saker där.
Men vad i allsindar gör dom mer seriösa än Inet?
Deras gråimport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Förutom överklockningen så är jag inte imponerad av prestandan. Skulle inte rekommendera någon som har en 1156 i övre segmentet eller en 1366 att köpa en sandy bridge. Prestandan är helt enkelt inte värt det förutsatt att du inte överklockar den till c.a 5 ghz. Bättre att vänta på Bulldozer samt nästa sockel av Intel.

Det är ganska självklart. Sandy Bridge är mainstream, Ivy Bridge är high-end som kommer i slutet av året som kommer vara en värdig uppföljare för äldre i5/i7.

Själv tycker jag prestandan är mycket fin. Riktigt bra tid att köpa ny processor för de med en s775, AM3 eller äldre.

Permalänk
Medlem

Håller med, har man en i5 eller i7 nu finns ju ingen anledning uppgradera om man inte ska ha det senaste helt enkelt. Uppgraderar själv från en Q6600 och även fast jag säkert klarat mig 1 år till på den så har jag haft den i nästan 3.5år och det börjar verkligen kännas som man vill ha något nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen i5 eller i7 nu, men fortfarande så blir jag inte riktigt klok på vad jag ska välja... Satt med tanken på ett "allroundsystem" med Asus Sabertooth X58 - i7 950 (ca 4050kr). Hur står det sig mot ett likande system för ungefär samma pris, Asus Sabertooth P67 - i5 2500k (ca 3700kr) eller ASRock P67 Extreme4/sabertooth - i7 2600K (ca 4200kr/4600kr). Synd att man inte stoppade in OC på äldre i7 i testerna...

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att ni inte kasta i lite mer grafikkort så man kunde se hur dom presterade i BFBC2 när grafikkortet inte stryper för alla presterade ju istortsett samma.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nirth:

Det är ganska självklart. Sandy Bridge är mainstream, Ivy Bridge är high-end som kommer i slutet av året som kommer vara en värdig uppföljare för äldre i5/i7.

Själv tycker jag prestandan är mycket fin. Riktigt bra tid att köpa ny processor för de med en s775, AM3 eller äldre.

Nej nej nej. Det är fortfarande Sandy Bridge som kommer i slutet av året fast kraftigare processorer utan grafik. Har hört olika bud på om det kommer en eller två nya socklar men vad jag sett blir det bara en s2011 som ska vara för servrar och Sandy Bridge-EX. Det är alltså motsvarigheten till nuvarande s1366.

Ivy Bridge är ett år eller två bort och det är samma arkitektur som Sandy Bridge fast med mindre kretsar. En tick som Intel kallar det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Det är ganska självklart. Sandy Bridge är mainstream, Ivy Bridge är high-end som kommer i slutet av året som kommer vara en värdig uppföljare för äldre i5/i7.

Själv tycker jag prestandan är mycket fin. Riktigt bra tid att köpa ny processor för de med en s775, AM3 eller äldre.

Sandy Bridge EX/EP/EN blir det ni (missvisande) kallar high-end, Ivy Bridge blir nästa mainstream/prestanda-serie (dvs nya i5 och i7).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Jhoglind
PC: i9-9900k | RTX2080 Ti
Skärm: Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ivy Bridge är ett år eller två bort och det är samma arkitektur som Sandy Bridge fast med mindre kretsar. En tick som Intel kallar det.

Bara för att utveckla lite, det sker en hel del optimeringar och förändringar i arkitekturen även vid så kallade tick-steg.
Det är fortfarande samma arkitektur men det kan vara ganska stor skillnad.
Ivy Bridge kommer t.ex. att ha fullt stöd för DirectX11, vilket jag tycker är en ganska stor förändring.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga..

Beställt en 2500k och P8P67 Pro och gtx570 och övrigt bla 1st ssd och en mekanisk hdd. Till detta köpte jag ett Corsair tx750

Frågan är, kommer detta nätagg räcka till när jag överklockar cpun och graffet, och ev om jag nu skulle köpa ett till gtx 570 och köra sli? Eller gör jag bäst i att byta till ett 850W ?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kenny88g:

En snabb fråga..

Beställt en 2500k och P8P67 Pro och gtx570 och övrigt bla 1st ssd och en mekanisk hdd. Till detta köpte jag ett Corsair tx750

Frågan är, kommer detta nätagg räcka till när jag överklockar cpun och graffet, och ev om jag nu skulle köpa ett till gtx 570 och köra sli? Eller gör jag bäst i att byta till ett 850W ?

Byt till 850W imo.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.