Permalänk

i7-950 överklocknings temperaturer

Hej,

Har klockat min i7-950 till 3.8 GHz. Har en Zalman CNPS-9900NT och core v ligger på 1.25.
Min idle temp ligger på 45, max temp under load är 77 grader. Har googlat angående detta och får väldigt varierande svar på vad som är accepetabel temperatur. Kan nämna att jag har sli, 2 st gtx 570. Jag kan nämna att jag är lite osäker på om jag tog för mycket kylpasta när jag monterade den, svårt att säga. Fann även kylaren svårmonterade då det var hyfsat svårt att se något.. Körde även på en klick i mitten med kylpasta, har läst att för i7 är det bättre att göra en linje istället, stämmer detta?

Vad har ni sweclockare att säga om det hela?

Permalänk
Medlem

Tjenare. Sitter på 950. Den är varm, men 77 är okej. 77 är dock i högsta laget, min propp kryper dit ibland, men verkligen inte länge. Jag körde linje och det funkar bra..

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk

Borde jag testa med linje? Hur lång borde linjen vara isf?

Permalänk

vid 4452 mhz har jag temperaturer mellan 85 och 90 grader. Den har utan problem tagit sig genom längre perioder av OCCT utan minsta antydan till problem.

Dessa processorer är gjorda för att gå varmt, frågar du mig har du ingenting att oroa dig över.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag körde riskorn i mitten på polares i7, med H50 ligger den nu på 4,0GHz, 40 grader idle, 73ish i prime95.

Permalänk
Medlem

Min kylare är lite felmonterad, jag vet att den är sned, har inte haft tid att rätta till det än. Kör därför oklockat f.n.
Under load (BFBC2) så ligger temps på 70-80 C, med spiker uppåt 92 C vid banbyte.
I WoW ligger temps runt 50C.
Under stresstester går temps fort upp till 100C, varvid processorn börjar throttla.
Egentligen skall man ligga runt 60C max, över 80C vid standardanvänding minskar livslängden. Har jag läst nånstans.

Permalänk

När jag spelar har jag inga "problem" med temperaturen alls, jag har aldrig fått full load med spel, enbart med prime95

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Min kylare är lite felmonterad, jag vet att den är sned, har inte haft tid att rätta till det än. Kör därför oklockat f.n.
Under load (BFBC2) så ligger temps på 70-80 C, med spiker uppåt 92 C vid banbyte.
I WoW ligger temps runt 50C.
Under stresstester går temps fort upp till 100C, varvid processorn börjar throttla.
Egentligen skall man ligga runt 60C max, över 80C vid standardanvänding minskar livslängden. Har jag läst nånstans.

60 max låter faktiskt väldigt lite, stämmer detta verkligen?

Permalänk
Medlem

Äh, bara att köra. Minskad livslängd är väl några år kanske, men vad gör det om en oklockad och sval CPU håller säkert 15 år? Har någon någonsin hört talas om en trasig CPU som dog av ålder? Isf. vill jag ha källa på det, jag är faktiskt riktigt nyfiken!

Permalänk
Medlem

Phew, inte bara min som är varm... men måste säga att 212 är överskattad som fan. Gillar inte skårorna eftersom de hindrar pastan från att sprida sig som den ska...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har dragit upp min E7400 till 3.6 Ghz. I prime 95 Ligger processorn i 1.280 V till 1.296V Har max vart upp i 65 grader. Kör med originalkylaren.

Vågar man klocka ännu mera med standar kylaren?

Permalänk

Kan vi hålla oss on topic..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Har dragit upp min E7400 till 3.6 Ghz. I prime 95 Ligger processorn i 1.280 V till 1.296V Har max vart upp i 65 grader. Kör med originalkylaren.

Vågar man klocka ännu mera med standar kylaren?

Enligt mig borde det vara olagligt att överklocka med orginal kylaren.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Självklart ska vi det!

Glömde bort att det handlade om I7-950 haha Trodde det gällde alla processorer. My bad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Phew, inte bara min som är varm... men måste säga att 212 är överskattad som fan. Gillar inte skårorna eftersom de hindrar pastan från att sprida sig som den ska...

Vet inte hur du gjorde när du monterade den men eftersom den inte är slät bör man stryka ut ett tunt lager på CPU:n just för denna kylare.

Skrivet av RenderMonkey:

Eftersom intel rekommenderar en max temp på 67.9C(kärntemp~ +5C) så försöker jag hålla mig på max det men det är väl upp till var och en. Matar man processorn med högre spänning slits den fortare, går den varm slits den fortare. Men frågan är ju hur fort, den lär ju hålla så länge som du har kvar den så länge den inte blir >85C vid dagligt användande.

Vet dock inte hur bra den kylaren är så om 77C är mycket för den vet jag tyvärr inte. Men för en bra kylare så låter 77C rätt mycket vid 1.25V.

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37150&processor=i7-950&s...

Permalänk
Avstängd

Läs denna sida så får ni nog en annan uppfattning om Cpu/Värme gällade I7 950.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=228788&p...

Mycket bra info och dom vet vad dom pratar om.

Fixade länken.
Visa signatur

i7 950 4.0Ghz - Rampage III Extreme - Corsair Dominator-GT 6Gb DDR3 1744Mhz + Fan - SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champion - CorsAir H70 2st Scythe Ultra Kaze Fan - SLI 2 Gigabyte GeForce GTX 460 1GB - CorsAir Force SSD 60GB - Samsung F1 HD 1.5Tb - Seagate Barracuda 500Gb - USB Disk 500Gb - Cooler Master HAF X - CorsAir HX 1000W - 24 Tum LCD - Windows 7 Pro 64bit - Logitech Z-523 Högtalare - Xbox360 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Vet inte hur du gjorde när du monterade den men eftersom den inte är slät bör man stryka ut ett tunt lager på CPU:n just för denna kylare.

Eftersom intel rekommenderar en max temp på 67.9C(kärntemp~ +5C) så försöker jag hålla mig på max det men det är väl upp till var och en. Matar man processorn med högre spänning slits den fortare, går den varm slits den fortare. Men frågan är ju hur fort, den lär ju hålla så länge som du har kvar den så länge den inte blir >85C vid dagligt användande.

Vet dock inte hur bra den kylaren är så om 77C är mycket för den vet jag tyvärr inte. Men för en bra kylare så låter 77C rätt mycket vid 1.25V.

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37150&processor=i7-950&s...

Drog en linje så som det står i instruktionsboken. Alltså tvärs över skårorna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag håller på & klockar upp mitt system!.. målet är över 4! kör nu 4.4mhz med inställningar som någon annan fått stabilt!:.. visst funkar det hyffsat men tempen drar över 80 grader efter ca 13 min i OCCT .. så jag måste sänka tempen! trodde vatten kylningen skulle vara lösningen men ikke ..

ett annat problem är när jag startar CPU-Z så står det att jag har core speed 4417.8mhz & muliplier x21 för att sedan nästan direkt gå över till Core Speed 2524.6 mhz & En multiplier x12 alltså en minskning på -9.8% ... för att sedan under load öka upp till 4.4 mhz igen! varför är det så?

När jag kör 3.7 mhz stabil är det 3.7 hela tiden!

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av CøSmøZ:

Jag håller på & klockar upp mitt system!.. målet är över 4! kör nu 4.4mhz med inställningar som någon annan fått stabilt!:.. visst funkar det hyffsat men tempen drar över 80 grader efter ca 13 min i OCCT .. så jag måste sänka tempen! trodde vatten kylningen skulle vara lösningen men ikke ..

ett annat problem är när jag startar CPU-Z så står det att jag har core speed 4417.8mhz & muliplier x21 för att sedan nästan direkt gå över till Core Speed 2524.6 mhz & En multiplier x12 alltså en minskning på -9.8% ... för att sedan under load öka upp till 4.4 mhz igen! varför är det så?

När jag kör 3.7 mhz stabil är det 3.7 hela tiden!

Detta är för att du fortfarande har enablat speedstep. Vilket tillåter cpun att klocka ned sig.
Sätt cpu ratio på 24 och disabla speedstep

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |