Permalänk
Medlem

RÖRförstärkarbygge

När vi byggde vår första rörstärkare för 4-5 år sedan så kopierade vi i stort en bra kontruktion av kretsritning,dock blev vi oftast "bara" 99% nöjda. På denna stärkare vi har i tråden har vi gjort det mesta av kretskortkonstruktionen skjälv,dock har vi "sneglat" lite på flera andra bra som finns. Det har prövats mängder med olika rör och kondnigar för att uppnå bästa resultat

Konstruktion av kretskort och lådor har vi gjort helt skjälva.

Rörstärkaren är en PP (PushPull) på 2x50 i Ultralinjär och 2x25 i Triod

Slutrör SED KT 88
Ingångsrör Sylvania 6sn7 Som är tillverkad början av 70 talet
Fasvändarrör Vendrör ecc 99
Signal kondnigar är alla Mundorf

Separat nätdel med en riktigt stor ringtrafo som har dubbla högspänningsutgångar.
Stärkaren här uppbyggd som 2 helt separata monoblock fast i samma låda.
Rörsteget går även komplettera med Volympott.

RÖRförstärkarbygge

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Dum fråga: Vad är en Rörförstärkare och vad har man dem till?

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Sjukt fränt, måste den bli lite varm innan du använder den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deaflong:

Dum fråga: Vad är en Rörförstärkare och vad har man dem till?

Det under jag också, vad är detta :P?

Permalänk
Medlem

Det är väll helt enkelt en förstärkare med rör istället för transistorer? Sjukt coolt är det 5p helt klart.

Permalänk
Medlem

Ser sjukt bra ut.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Det under jag också, vad är detta :P?

Det är en "vanlig" förstärkare man använder till sin musikanläggning, men han har valt att använda elektronrör istället för transistorer. Elektronrör är alltså föregångaren till transistorer, som började fasa ut rören omkring 1950.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Fett porr! 5p

Permalänk
Medlem

Det där ser ju riktigt najs ut. Får man fråga vad allt det där kostar ungefär? Skulle va kul att se om man har råd

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

förstod inte direkt heller vad den där förstärkan gjorde heller, men förstod direkt kan rören var dem oldschool grejjerna istället för transistorer
så antog bara förstärkare till ett vanligt nättagg??? lol

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att det är folk som fortfarande håller på med rör. Jag är ganska sugen på att bygga ihop en stärkare också men jag behöver lite extra tid och cash först...
Ni har inte lust att lägga upp scheman? Är nyfiken både på rör delen och supply, är inte riktigt med på varför ni har så mycket komponenter där och är lite nyfiken på om det är någon form av nätfilter eller liknande.

Ett tips bara då ni ska etsa, använd inte OH papper för bläcket från skrivaren fäster ganska dåligt på sånt. Det bästa är skisspapper för det är nästan genomskinligt och bläcket fäster lika bra som på vanligt papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Dum fråga: Vad är en Rörförstärkare och vad har man dem till?

Hehe vi använder rörförstärkaren när vi vill ta musiklyssnadet ett par nivåer till. Dom spelar sjukt bra och detaljerad musik.

Skrivet av Robeliboban:

Sjukt fränt, måste den bli lite varm innan du använder den?

Jo den blir lite värme,inte så hiskeligt ändå

Skrivet av mini-ryttge:

Ser sjukt bra ut.

Skrivet av netbuddy:

Det där ser ju riktigt najs ut. Får man fråga vad allt det där kostar ungefär? Skulle va kul att se om man har råd

Tack,just denna på bilden har vi byggt åt en polare och i den är det ganska feta ljudkondningar, så denna just ligger komplett klar för ca 16000 i matrial

Skrivet av QRikard:

Gillar verkligen att det är folk som fortfarande håller på med rör. Jag är ganska sugen på att bygga ihop en stärkare också men jag behöver lite extra tid och cash först...
Ni har inte lust att lägga upp scheman? Är nyfiken både på rör delen och supply, är inte riktigt med på varför ni har så mycket komponenter där och är lite nyfiken på om det är någon form av nätfilter eller liknande.

Ett tips bara då ni ska etsa, använd inte OH papper för bläcket från skrivaren fäster ganska dåligt på sånt. Det bästa är skisspapper för det är nästan genomskinligt och bläcket fäster lika bra som på vanligt papper.

Anledningen till att det är ganska många komponenter i nätagget är för att rörstärkaren och agget är helt separerade som 2 mono block. Därför är det dubbelt så många komponenter som behövs. Det är inget nätfilter i den.

Kör ifos inte oh pappre i bläckskrivare utan laser och det funkar perfa,men tack för upplysningen,kanske prövar skisspapper framöver .

Tack alla för den trevliga responsen och inläggen.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jag syftade faktiskt på laser, tror inte ens jag testat med vanlig bläckstråle skrivare. Men ska man köra OH så kan det funka att skriva ut dubbla och lägga dom på varandra. Men kör man så grova banor som ni gjort brukar det inte vara något problem oavsett utan det är först när man går ned i storlek som det blir viktigt.

Annars tycker jag det är kul att se någon med ett seriöst projekt. Jag vill också, men jag har lite väl lite tid och pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag syftade faktiskt på laser, tror inte ens jag testat med vanlig bläckstråle skrivare. Men ska man köra OH så kan det funka att skriva ut dubbla och lägga dom på varandra. Men kör man så grova banor som ni gjort brukar det inte vara något problem oavsett utan det är först när man går ned i storlek som det blir viktigt.

Annars tycker jag det är kul att se någon med ett seriöst projekt. Jag vill också, men jag har lite väl lite tid och pengar...

Aha,det är mer jag som inte vet vad skisspapper är:) men du har helt rätt i att det krävs dubbla oh för att det ska bli helt svart,

Tack för tippset med skisspapper och hojta till om du börjar bygga en rörstärkare så kan jag ge dig några tips:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Aha,det är mer jag som inte vet vad skisspapper är:) men du har helt rätt i att det krävs dubbla oh för att det ska bli helt svart,

Tack för tippset med skisspapper och hojta till om du börjar bygga en rörstärkare så kan jag ge dig några tips:)

Skisspapper brukar finnas på hobby affärer eller liknande och är ofta i block, det är som vanligt papper men tunt och nästan genomskinligt för att det ska gå att lägga över vanligt A4 och rita av. Dyrare än vanligt papper men med tanke på hur ofta man etsar så är det lätt värt pengarna för att minska risken med oskarpa banor.
Sidan med trycket (efter utskrift) måste vara ned mot kortet för bästa resultat för papprets tjocklek är inte försumbar. Jag gissar att du redan hört detta med tanke på prylarna du leker med men någon annan kanske är intresserad

Jag har en diskret 2*40W förstärkare som jag designat och byggt, tyvärr så är den instabil och oscillerar så det måste fixas men den lät rätt bra innan . Jag har även en DAC & preamp på gång som också jävlas så jag vill få ordning på dessa innan jag påbörjar ännu ett stort projekt...

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag har en diskret 2*40W förstärkare som jag designat och byggt, tyvärr så är den instabil och oscillerar så det måste fixas men den lät rätt bra innan . Jag har även en DAC & preamp på gång som också jävlas så jag vill få ordning på dessa innan jag påbörjar ännu ett stort projekt...

Bygger du själv ifrån scratch, eller köper du färdiga paket som man bygger ihop själv ? Blev sugen på att bygga en DAC nu Vet du något företag som säljer färdiga paket ?

Permalänk

Förbannat snyggt! Är sugen på att bygga mig en egen rörstärkare men har tyvärr sådan jäkla respekt för el så att jag förmodligen inte vågar.

Permalänk
Medlem

Kan absolut inte bli annat än en femma för detta bygge

Så skönt att se att just på denna sida, där vi alltid strävar efter att ha det senaste hela tiden väljer att
gå tillbaka lite i tiden för att uppnå det perfekta

Allt som är nytt är inte bättre

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Vem har röstat på mindre än en femma?
Skitsnyggt och riktigt imponerande.
Hoppas ljudet blir fint

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecristoph:

Bygger du själv ifrån scratch, eller köper du färdiga paket som man bygger ihop själv ? Blev sugen på att bygga en DAC nu Vet du något företag som säljer färdiga paket ?

Jag kör hardcore och bygger allt från scratch

DAC chippet är en CS4398 och spdif avkodaren en CS8416, som volymkontroll kör jag med en CS3310. Dacen och receivern är trevliga då dom går att köra stand alone så man behöver inte ha en uC och programmera om man inte vill.
Det är dock gränsfall att etsa själv eftersom det krävas banor ned till ungefär 0.25mm för att kunna använda dessa chip. Det går men det gäller att pricka rätt med tider och allt så räkna med att förstöra nåt kort innan du lyckas. Olimex är rätt billiga om man ska beställa ett kort på 0.25mm banbredd, mina är beställda från kina via skolan eftersom jag behövde ned till 0.2mm för att klara uCn...

Jag kör dock med en uC så jag kan styra allt direkt samt få lite fler valmöjligheter. Kortet jag gjort är lite som ett utvecklingskort och inte en final, så jag är lite sugen på att göra en ny version men först måste jag få liv i denna...

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga? Helt jävla underbart

Permalänk
Medlem

vad är det för något?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Skrivet av akn3:

vad är det för något?

en rörförstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

en rörförstärkare

aha, ljud eller? eller har jag rört till det?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Skrivet av akn3:

aha, ljud eller? eller har jag rört till det?

Ja det stämmer bra
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rf%C3%B6rst%C3%A4rkare

Permalänk
Skrivet av akn3:

aha, ljud eller? eller har jag rört till det?

ja tror det rör sig om ljud ja , en gammal teknik innan transistorerna tog över!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Tjusigt, inget slår rör när man vill ta sig en HiFi stund och bara sitta och lyssna på lite skön musik.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Fan vad fräckt!
5p!

Permalänk

Mycket fint bygge må jag säga, mäkta imponerad. 5p för designjobbet och initiativet!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Måste säga att den där var riktigt fin, jag har en fråga, är du bra på elektronrör? skulle vilja lära mig lite utav tekniken liksom :3

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5