Permalänk
Medlem

Krångligt att bygga?

Tjena!

För det första vet jag inte om denna tråd ligger i rätt forumsdel, annars får en mod gärna flytta.

Igår postade jag en tråd här ang. ett datorbygge för 8 000. Jag har dock funderat en del under bygget i sig. Jag har byggt en dator förut, men det var ungefär ett år sedan nu. Anledningen till att jag börjar bli lite skeptisk är för att om något går fel, eller något inte funkar som det skall, så har jag ingen att rådfråga (förutom på det här forumet, typ).

Hur är instruktionerna? Får man en manual för montering av varje produkt?

OM något skulle gå åt helvete (någon komponent går sönder under bygget eller uppstart), hur är det med garantin då?

Jag har någorlunda bra koll på hur saker och ting skall sitta, men vill inte ge mig på något som jag inte är säker på. Vad säger ni? Skall jag köra på eller?

EDIT: Såg att man kunde få datorn byggt hos Inet, för ~1000kr (inte säker på priset). Är det något o lita på? Får man bara datorn, eller får man medföljande förpackningar, manualer osv till alla produkter? Värt pengarna? osv...

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis som med alla de andra trådar:

Tar du det lugnt och metodiskt när du bygger din dator och läser instruktioner (manaulen till moderkortet främst) så kan inget gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Precis som med alla de andra trådar:

Tar du det lugnt och metodiskt när du bygger din dator och läser instruktioner (manaulen till moderkortet främst) så kan inget gå fel.

Ska göra mitt bästa, tack! Det jag är orolig över är att inte ha någon att fråga om hjälp, just in case liksom. Men om något går fel eller jag behöver hjälp får jag väl fråga här.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo du är välkommen att fråga här om du vill.. Kom ihåg att bläddra runt och sök i forumet bara.

Permalänk

Det borde gå bra, speciellt om du byggt förut. Du låter inte dum och om man bara är logisk så är det inte svårt att få allt att fungera.
Bläddra runt i forumet om det behövs som tcntad sa, det finns oändligt med problem och lösningar.

Angående bygget hos inet så, jag är osäker på om du får med alla kartonger osv, men förmodligen, hursomhelst har jag många som beställt det i min vänskapskrets och det är inget dåligt jobb, du får snygg kabeldragning för det mesta osv.
MEN, jag tycker du ska bygga själv, det är ju skit kul!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

1: Ut med moderkortet ur förp.
2: Dit med CPUn.
3: Lägg en klick kylpasta.
4: På med kylarn.
5: I med minnen.
6: Ut med chassit ur förp.
7: Sätt dit distanserna
8: Sätt dit IO panelen.
9: In med hårddisk, nätdel(med sladdarna fast) och DVD-spelare
9: In med moderkortet och skruva fast.
10: Koppla alla sladdar(8/4 pin till moderkort, 24-pin, Fläktar, Frontsladdarna, Sata)
11: I med Grafikkort och och dra ström till de.
12: Koppla skärm, ström till nätdel, tangentbord, mus osv
13: Låt sidorna på chassit vara av, utifall det mot all förmodan skulle vara fel, och eventuell rök,gnistor,smällar förekommer
13: Ändra från 0 till 1 på nätdelen.
14: Clear CMOS
15: Starta
16: In i bios och observera temperaturer, om hårdvaran stämmer överns med det bios säger sen, sätt primary boot priority på DVDn spara och exit.
17: I Med OS-skiva
18: När Windows är klart, Ladda hem CPU-Z, GPU-Z, CoreTemps, Msi Afterburner, OCCT, Prime95, Memtest, kör några tester kolla så allt är lugnt
19: Slutligen in på Sweclockers

Tror det va allt, kan ha glömt nåt

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

10: Koppla alla sladdar(8/4 pin till moderkort, 24-pin, Fläktar, Frontsladdarna, Sata)
13: Låt sidorna på chassit vara av, utifall det mot all förmodan skulle vara fel, och eventuell rök,gnistor,smällar förekommer
16: In i bios och observera temperaturer, om hårdvaran stämmer överns med det bios säger sen, sätt primary boot priority på DVDn spara och exit.
18: När Windows är klart, Ladda hem CPU-Z, GPU-Z, CoreTemps, Msi Afterburner, OCCT, Prime95, Memtest, kör några tester kolla så allt är lugnt

Låter riktigt bra ju;)

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo du är välkommen att fråga här om du vill.. Kom ihåg att bläddra runt och sök i forumet bara.

Skrivet av tyrenberg:

Det borde gå bra, speciellt om du byggt förut. Du låter inte dum och om man bara är logisk så är det inte svårt att få allt att fungera.
Bläddra runt i forumet om det behövs som tcntad sa, det finns oändligt med problem och lösningar.

Angående bygget hos inet så, jag är osäker på om du får med alla kartonger osv, men förmodligen, hursomhelst har jag många som beställt det i min vänskapskrets och det är inget dåligt jobb, du får snygg kabeldragning för det mesta osv.
MEN, jag tycker du ska bygga själv, det är ju skit kul!

Givetvis kollar jag runt efter lösningar innan jag frågar. Ska försöka mig på det själv, tror inte det är så krångligt, sen sparar jag in några hundralappar på att göra det själv också (slipper ta från min budget).

Skrivet av jnza:

Här fick man en utförlig guide, tackar! Det ända steget jag fastnade på var steg 14; "Clear CMOS". Måste man göra det? Sist jag byggde ihop en dator minns jag inte att jag gjorde det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Tjena!

För det första vet jag inte om denna tråd ligger i rätt forumsdel, annars får en mod gärna flytta.

Igår postade jag en tråd här ang. ett datorbygge för 8 000. Jag har dock funderat en del under bygget i sig. Jag har byggt en dator förut, men det var ungefär ett år sedan nu. Anledningen till att jag börjar bli lite skeptisk är för att om något går fel, eller något inte funkar som det skall, så har jag ingen att rådfråga (förutom på det här forumet, typ).

Hur är instruktionerna? Får man en manual för montering av varje produkt?

OM något skulle gå åt helvete (någon komponent går sönder under bygget eller uppstart), hur är det med garantin då?

Jag har någorlunda bra koll på hur saker och ting skall sitta, men vill inte ge mig på något som jag inte är säker på. Vad säger ni? Skall jag köra på eller?

EDIT: Såg att man kunde få datorn byggt hos Inet, för ~1000kr (inte säker på priset). Är det något o lita på? Får man bara datorn, eller får man medföljande förpackningar, manualer osv till alla produkter? Värt pengarna? osv...

Ta det bara försiktigt, så att du sätter allt rätt ( kablar, cpu osv ), och du har ju byggt förut så det ska nog gå fint.
Om du vill att inet ska bygga datorn är också en lösning, men jag tycker att du ska försöka själv:)

Glöm inte att skriva hur det gick:P
Lycka till!

//Bourne94

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Det var nog den bästa instruktionen jag läst, hehe:)

//Bourne94

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Ta det bara försiktigt, så att du sätter allt rätt ( kablar, cpu osv ), och du har ju byggt förut så det ska nog gå fint.
Om du vill att inet ska bygga datorn är också en lösning, men jag tycker att du ska försöka själv:)

Glöm inte att skriva hur det gick:P
Lycka till!

//Bourne94

Ska ta det riktigt lugnt, så jag inte strular till något. Sist jag byggde hade jag dock en "guide" som visade var alla komponenter skulle sitta osv, men det var inte så svårt ändå. Jag postar här så fort jag är klar, men måste beställa delarna först. Gör det troligtvis idag/imorgon (väntar på ett mail fårn Inet).

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Utförligt var det:)

Förutom att har du stockkylaren har du redan kylpasta på den, är det en egeninköpt så lär du få smeta dit det själv:)
Nytt chassi? Inga distanser behövs skruvas dit, KANSKE skruvas bort om det sitter i alla hål.

Vad gäller ner 17 har jag två fina guider, en är mer relevant dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Utförligt var det:)

Förutom att har du stockkylaren har du redan kylpasta på den, är det en egeninköpt så lär du få smeta dit det själv:)
Nytt chassi? Inga distanser behövs skruvas dit, KANSKE skruvas bort om det sitter i alla hål.

Vad gäller ner 17 har jag två fina guider, en är mer relevant dock.

Kylaren är egeninköpt.

Ang. chassit, behövs inte det på nyare chassin? Det hade jag ingen aning om! Det borde väl ändå stå med i manualen, ska läsa igenom den så jag inte failar med något. Om du kollar på det här inlägget ser du vilket chassi+moderkort jag valt.

Ska ta en titt på dina guider också! Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Givetvis kollar jag runt efter lösningar innan jag frågar. Ska försöka mig på det själv, tror inte det är så krångligt, sen sparar jag in några hundralappar på att göra det själv också (slipper ta från min budget).

Här fick man en utförlig guide, tackar! Det ända steget jag fastnade på var steg 14; "Clear CMOS". Måste man göra det? Sist jag byggde ihop en dator minns jag inte att jag gjorde det.

Det är väl inte ett måste måste, men jag gör det av rutin. Brukar väl även stå i moderkortsmanualen att det är rekomenderat har jag för mig

Hur som helst, Det va en liten förenklad steg-för-steg lista. Men det allra bästa är helt enkelt att läsa manualerna och ta det lungt och metodiskt, så blir det bra.
Ett ESD-band kan kanske vara att rekomendera också, jag har aldrig använt ett, men jag brukar ladda ur mig med jämna mellanrum när jag är med fingrarna och petar i burken och än så länge har det funkat

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Det är väl inte ett måste måste, men jag gör det av rutin. Brukar väl även stå i moderkortsmanualen att det är rekomenderat har jag för mig

Hur som helst, Det va en liten förenklad steg-för-steg lista. Men det allra bästa är helt enkelt att läsa manualerna och ta det lungt och metodiskt, så blir det bra.
Ett ESD-band kan kanske vara att rekomendera också, jag har aldrig använt ett, men jag brukar ladda ur mig med jämna mellanrum när jag är med fingrarna och petar i burken och än så länge har det funkat

Okej, men då är det inga problem med det! Tänkte köpt ett ESD-band, men glömde av det. Hur "laddar du ur dig", som du sa? Är risken stor att något går åt skogen utan ett ESD-band?

Beställde delarna vid 16 tiden, och den enda delen som inte fanns på lager var moderkortet som kommer in på ons/tors. Så om inget går fel bör jag ha alla delar på/innan fredag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Okej, men då är det inga problem med det! Tänkte köpt ett ESD-band, men glömde av det. Hur "laddar du ur dig", som du sa? Är risken stor att något går åt skogen utan ett ESD-band?

Beställde delarna vid 16 tiden, och den enda delen som inte fanns på lager var moderkortet som kommer in på ons/tors. Så om inget går fel bör jag ha alla delar på/innan fredag!

Jag har ett element som är nära till hands när jag bygger
Det finns alltid risker och jag vågar inte svara på hur ofta det händer eller hur det kan påverka komponenterna det är olika från fall till fall.. Men jag har iaf aldrig fått problem med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du får problem så kan du ju alltid be nån snäll SweC'are att masa sig bort till dig Vet med mig att många som bygger första gången blir nervösa när något inte funkar första gången, då de har glömt sånt som 8-pins-kabel (något som jag gjort xP) eller el till hårddiskar, glömt pwrled etc. Se bara till att få in alla sladdar som ska in så klarar du dig fint

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Jag har ett element som är nära till hands när jag bygger
Det finns alltid risker och jag vågar inte svara på hur ofta det händer eller hur det kan påverka komponenterna det är olika från fall till fall.. Men jag har iaf aldrig fått problem med det.

Okej, jag ska försöka att hålla mig nära mitt element (vilket jag ändå hade tänkt, för det ligger precis jämte där jag ska bygga). Tackar!

Skrivet av phroggyy:

om du får problem så kan du ju alltid be nån snäll SweC'are att masa sig bort till dig Vet med mig att många som bygger första gången blir nervösa när något inte funkar första gången, då de har glömt sånt som 8-pins-kabel (något som jag gjort xP) eller el till hårddiskar, glömt pwrled etc. Se bara till att få in alla sladdar som ska in så klarar du dig fint

Jag börjar känna mig mer och mer confident (självsäker?) på bygget, tror jag har sett varenda computer-building tutorial på youtube nu, hehe. Alltid bra att ha någon att fråga, eftersom man lätt blir nervös och tror datorn är sönder om något inte fungerar som det ska. Men om det inträffar frågar jag här (googlar först etc..), och förhoppningsvis löser det sig då. Datorn verkar komma fortare än väntat (imorgon), så det är ju positivt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag byggde min första dator så var jag lite nervös med. det är lätt alla saker passar typ bara på ett stället och på ett hål

Permalänk
Medlem

Byggde själv för första gången ganska nyligen. Kul som .... Bara man har läst på lite innan i moderkortets instruktionsbok. Och youtube är din bästa vän! Åtminståne min när det gällde att montera cpu-kylaren (CoolerMaster 212). Superkylare för priset men med världens sämsta instruktion medskickad.

När det gäller att ladda ur på element så se till att du tar på en OMÅLAD del/koppling.

Lycka till och MYCKET nöje!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

när jag byggde min första dator så var jag lite nervös med. det är lätt alla saker passar typ bara på ett stället och på ett hål

Skrivet av nilhe1:

Byggde själv för första gången ganska nyligen. Kul som .... Bara man har läst på lite innan i moderkortets instruktionsbok. Och youtube är din bästa vän! Åtminståne min när det gällde att montera cpu-kylaren (CoolerMaster 212). Superkylare för priset men med världens sämsta instruktion medskickad.

När det gäller att ladda ur på element så se till att du tar på en OMÅLAD del/koppling.

Youtube har gett mig många tips, ja.

Ingen aning om mitt element är målat eller inte. Funderar på att springa inom Kjell & Company imorn och köpa ett ESD band, dom kostar väl inte mer än 50-100 kr?

Ser fram emot bygget, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessa jäkla kablar alltså. För det första monterade jag moderkortet INNAN kylaren = stort misstag märkte jag sen. Tog en bra stund att få på fläktarna på kylaren, och kylaren själv gick inte heller snabbt (sjukt dålig instruktionsbok f.ö.). När den var monterad märkte jag att en av kylarens fläktar tar upp plats för ett RAM minne. Dock fanns det tre till, och dom är monterade nu. Allt utom PSU'n och grafikkortet sitter, och jag har typ ett hav av sladdar här.

Kylaren har två fläktar, båda med varsin sladd dom ska in till moderkortet (precis som vanligt), men VARFÖR är det fel uttag på sladdarna? Det står CPU_FAN och CPU_FAN1 på kontakterna på moderkortet, och dom ser ut såhär: (uppe i hörnet syns en kontakt från en fläkt) BILD

Som ni ser har uttagen på moderkortet en liten kant på ena sidan som täcker ungefär halva vägen, medans uttagen på fläktsladdarna har två "spår" på sidorna. Fläktsladdarna har TRE pinn-hål medans uttagen i moderkortet har FYRA pinnar. Finns det något annat sätt att koppla in den?

What to do?

EDIT: Tror det var fel kontakter, för jag hittade två andra kontakter som dom passar i nu. Kan dock vara helt fel, vet ej. Står inte så detaljerat i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Dessa jäkla kablar alltså. För det första monterade jag moderkortet INNAN kylaren = stort misstag märkte jag sen. Tog en bra stund att få på fläktarna på kylaren, och kylaren själv gick inte heller snabbt (sjukt dålig instruktionsbok f.ö.). När den var monterad märkte jag att en av kylarens fläktar tar upp plats för ett RAM minne. Dock fanns det tre till, och dom är monterade nu. Allt utom PSU'n och grafikkortet sitter, och jag har typ ett hav av sladdar här.

Kylaren har två fläktar, båda med varsin sladd dom ska in till moderkortet (precis som vanligt), men VARFÖR är det fel uttag på sladdarna? Det står CPU_FAN och CPU_FAN1 på kontakterna på moderkortet, och dom ser ut såhär: (uppe i hörnet syns en kontakt från en fläkt) BILD

Som ni ser har uttagen på moderkortet en liten kant på ena sidan som täcker ungefär halva vägen, medans uttagen på fläktsladdarna har två "spår" på sidorna. Fläktsladdarna har TRE pinn-hål medans uttagen i moderkortet har FYRA pinnar. Finns det något annat sätt att koppla in den?

What to do?

Jag är tyvärr inte så bra på detta, men finns det inte så att det ska passa med 3 kontakter, även om det är 4 pins uttag?
Men jag tror dom 2 fläkt kontakterna är nog om du vill ha två fläktar skulle jag gissa men jag har aldrig vart med om det. ( vet dock inte vilken du ska börja med att koppla in i ).

Lycka till!

//Bourne94

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är en 212:a så ska du endast ha en sladd i! vilken det vet jag inte men ha ditt chassi öppet så startar du den med med ena kabeln, om det inte funkar så stänger du av datorn och sätter in den andra. så känn om det blåser också lycka till.

Visa signatur

Corsair 700D Corsair HX1000W Intel 980X 4,5Ghz 133x34 1.375V Corsair H70 Intel 320120GB Corsair F120 120GB Intel 320 120GB----[RAID 0] Intel 320 120GB ----[RAID 0] 2000GB Seagate Barracuda XT GTX TITAN stock 12GB 6x2GB Corsair XMS3 1600MHZ Gigabyte GA-EX58-UD5 Samsung Blu-ray player NZXT Sentry 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jag är tyvärr inte så bra på detta, men finns det inte så att det ska passa med 3 kontakter, även om det är 4 pins uttag?
Men jag tror dom 2 fläkt kontakterna är nog om du vill ha två fläktar skulle jag gissa men jag har aldrig vart med om det. ( vet dock inte vilken du ska börja med att koppla in i ).

Lycka till!

//Bourne94

Skrivet av kexjohan:

Om det är en 212:a så ska du endast ha en sladd i! vilken det vet jag inte men ha ditt chassi öppet så startar du den med med ena kabeln, om det inte funkar så stänger du av datorn och sätter in den andra. så känn om det blåser också lycka till.

Fick som sagt in sladdarna i två andra kontakter, får se om det är rätt. Jag är rätt säker på att jag måste ha båda sladdarna ikopplade eftersom varje fläkt har varsin sladd? Om jag bara har i en sladd snurrar bara en fläkt, right?

Det är dramatiskt många kablar här nu. Bara grafikkortet som skall in också, och sen koppla in allt givetvis.

Varför har ingen gjort det här trådlöst? Det borde väl gå med dagens teknologi?

Tack för svaren! Återkommer om en stund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

AMEN! Monterade en CoolerMaster 212 för några timmar sen i min nya dator. Jag ska aldrig mer klaga på Ikea säger jag efter den erfarenheten...

Nä, den är faktiskt helt okej att installera, men jag gick efter eget huvud då instruktionsbladet snarare gjorde mig mer förvirrad. Får se om jag lyckades, Windows up and running snart!

Lycka till med ditt bygge! Kommer inte bli några problem

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Lycka till med ditt bygge! Kommer inte bli några problem

Att ha dit komponenterna var inget större problem, allt utom grafikkortet sitter nu (jag tar det sist, är massa kablar i vägen nu). Jag har ingen som helst aning om vart alla kablar ska kopplas in, hade verkligen underlättat med någon kunnig jämte mig nu. Det var det här jag var rädd för! (Plus att jag har hela rummet fyllt med kartonger, manualer, sladdar och annat. Yippie!)

Moderkortsmanualen är ingen vidare hjälp, det står i princip "Koppla in kabel XSIFoJ44a1 i moderkortet.", vilken kabel är det, och var i moderkortet? Nej, i'm stuck!

Sist jag byggde en dator var det i skolan. Jag gjorde det mesta själv, men hade ju läraren att fråga om något gick fel. Vill ju ha det klart idag! :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Att ha dit komponenterna var inget större problem, allt utom grafikkortet sitter nu (jag tar det sist, är massa kablar i vägen nu). Jag har ingen som helst aning om vart alla kablar ska kopplas in, hade verkligen underlättat med någon kunnig jämte mig nu. Det var det här jag var rädd för! (Plus att jag har hela rummet fyllt med kartonger, manualer, sladdar och annat. Yippie!)

Moderkortsmanualen är ingen vidare hjälp, det står i princip "Koppla in kabel XSIFoJ44a1 i moderkortet.", vilken kabel är det, och var i moderkortet? Nej, i'm stuck!

Sist jag byggde en dator var det i skolan. Jag gjorde det mesta själv, men hade ju läraren att fråga om något gick fel. Vill ju ha det klart idag! :/

Det är inte så svårt som det känns just nu. I moderkortsmanualen finns det oftast bra beskrivningar. Det som du kopplar i just nu gissar jag är startknapp, restartknapp, osv. Med andra ord de sladdar som redan fanns i chassit.

Ytterst på dessa sladdar brukar det stå t ex. "power sw" och "reset sw". Sen matchar du dessa enligt manualen till moderkortet.

Tveka inte att fråga om du undrar något!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Det är inte så svårt som det känns just nu. I moderkortsmanualen finns det oftast bra beskrivningar. Det som du kopplar i just nu gissar jag är startknapp, restartknapp, osv. Med andra ord de sladdar som redan fanns i chassit.

Ytterst på dessa sladdar brukar det stå t ex. "power sw" och "reset sw". Sen matchar du dessa enligt manualen till moderkortet.

Tveka inte att fråga om du undrar något!

Dom är några av dom få jag lyckades koppla in rätt fort, men det är dom tjocka kablarna från kraftagget som är lite confusing, samt några andra kablar från chassit. Jag Tror jag gör så att jag lägger datorn åt sidan för ikväll, och fortsätter imorgon. Inte bara för att jag börjar bli trött och frustrerad/nervös, utan jag tror det blir lättare om jag är lite piggare. Frågan är bara var jag ska lägga alla grejer, hela mitt rum, inkl sängen är full med grejer, heh.

Tack för supporten!

Jag kommer troligtvis med lite mer specifika frågor imorgon, som t.ex. var ska "den här" sladden sitta någonstans. Förmodligen med någon bild också, får se.

Ser bra ut annars än så länge. Pillade lite väl mycket på moderkortet när jag kopplade in fläktarna på kylaren, hoppas inte jag sabbade något! Men den borde väl tåla rätt mycket?

EDIT: Köpte även ett ESD band innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CM hyper 212 +. Är ganska klurig att installera ja -.- . SKIT manual man fick till dock fanns youtube som TS sa

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...