Vilken enhet är \Device\Harddisk1?

Permalänk

Vilken enhet är \Device\Harddisk1?

Tja!

Ja, som titeln säger, vilken enhet är \Device\Harddisk1? I en logg från Kaspersky Virus Removal Tool (VRT) står det att jag hade Rootkit.Win32.TDSS.mbr på enhet \Device\Harddisk1\DR1. Då kan det vara bra att veta vilken hårddisk det gäller. Hur tar man reda på viken som är Harddisk1?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den hårddisken som är inkopplad på andra sataporten t.ex.

Först disken är alltid 0:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Den hårddisken som är inkopplad på andra sataporten t.ex.

Först disken är alltid 0:)

Jag öppnade datorn för att kolla. Där finns ju en SATA port som heter "SATAII1". Är det disken på den porten som menas med Harddisk1? Det vore ju märkligt tycker jag, för normalt sett är det systemdisken som får rootkit.

Jag menar, är det så att den här numreringen korresponderar till fysiska portar eller är det bara ett nummer som tilldelas varje hårddisk av operativsystemet? Till exempel att första hårddisken som installeras får nummer 0, andra disken som installeras får nummer 1 osv. Med andra ord, kan det hända att hårddisk på port "SATAII4" i själva verket har nummer 2 dvs. Harddisk2 i operativsystemet?...

Brukar man inte kunna se det här i operativsystemet? Jag vet att man kan se det i Linux men jag har för mig att jag har sett det här någonstans även i Windows.

Jag tänker formatera den hårddisken. Jag vill bara var säker på att jag väljer rätt disk.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har rotat lite nu i Enhetshanteraren.

Om man kollar på egenskaper för enhet så finns det en parameter som heter Platsinformation under fliken Information.

Där står det att systemdisk C har plats 0 (Channel 0, Target 0, Lun 0). Den andra disken har plats 0 (Channel 1, Target 0, Lun 0). Båda har alltså samma plats, men ligger på olika kanaler? Vad ska det betyda? Motsvarar kanal 1 samma sak som Harddisk1?

En annan parameter är namn på fysiskt enhetsobjekt. Där är det \Device\Ide\IdeDeviceP2T0L0-3 för systemdisken och \Device\Ide\IdeDeviceP3T0L0-4 för den andra disken. Där används ordet Device som i Kaspersky loggen. Det finns inte mer än två hårddiskar i den datorn.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Okej, nu är jag nästan helt övertygad om att det är systemdisken som är Harddisk1. För jag kollade i Diskhantering nu och där listas diskarna med såna här nummer. Disk 0 står det för en PATA disk som jag knappt använder. Disk 1 är den SATA hårddisk som C volymen med Windows ligger på. Disk 2 är den andra SATA hårddisken. Disk 3 och Disk 4 är flyttbara diskar som är inkopplade just nu.

Det här är alltså enligt Diskhantering (finns inom Datorhantering).

Det här besvarar nog min fråga. Fysiskt portnummer är inte detsamma som disknummer enligt operativsystemet. Disken på fysisk port SATAII0 har ju benämningen "disk 1" i Windows och disken på fysisk port SATAII1 har benämningen "disk 2" i Windows.

Det beror nog på att den där PATA disken är inkopplad, annars hade väl disken på SATAII0 fått "disk 0". Men det är ju märkligt då att det står "Plats 1 (Channel 0, Target 1, Lun 0" för PATA disken om man kollar i Enhetshanteraren. Namn på fysiskt enhetsobjekt för den är \Device\Ide\IdeDeviceP0T1L0-2.

Så är det den första eller den andra SATA disken?!... vem vet?! Jag chansar på att det är systemdisken! Så nu blir det att förbereda en formatering och ominstallation av Windows. Suck... jag som trodde att den här Windows Vista installationen skulle räcka i åtminstone 1 år och 6 månader (installerades 2010-01-01).

Ps. SATA diskar hanteras som IDE enheter i Windows.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111