Artiklar
Oculus sänker systemkraven för VR med Asynchronous Spacewarp
Under Oculus Connect 3 presenterades inte bara nya produkter utan även ett nytt utvecklargränssnitt som sänker minimikraven för hårdvaran som ska driva företagets VR-headset.
Nobelpriset i fysik kan leda till framsteg inom kvantdatorer
Tre brittiska forskare tilldelas Nobelpriset i fysik för arbetet runt fasövergångar och topologiska materiefaser, något som kan komma att spela stor roll för utvecklingen av kvantdatorer.
Ethernet-standarden utvecklas till 5 Gbps
Efter en lång tids stiltje utvecklas Ethernet-standarden och rör sig bortom gigabithastigheten som varit rådande i nästan tjugo år. Förbättringen ska dessutom fungera med existerande kablar.
Fulkultur pratar äventyrsspel
Det blir en kavalkad i peka och klickande när Fulkultur-gänget ger sig på den underbara världen av äventyrsspel, med klassiker som Maniac Mansion och Grim Fandango på agendan.
Intel Kaby Lake dominerar IFA 2016
Efter ett par dagars presskonferenser och produktgenomgångar står det klart att Intel Kaby Lake kommer dominera utbudet av nya bärbara datorer redan till hösten.
Bildspel: Foton från IFA 2016
IFA bjuder på en kavalkad av nya mobiler, datorer och annan hårdvara, liksom upplevelser i både virtuella och verkliga världar. Här är blandade bilder från elektronikmässan.
Nätverk med 802.11ad och MU-MIMO syns på IFA 2016
Under årets IFA-mässa i Berlin syns en tydlig utveckling inom trådlösa nätverk. SweClockers passar på att utforska nya standarder som letar sig in i routrar och klientenheter.
Djupdykning i Asynchronous Compute
Efter några år under radarn började Asynchronous Compute beskrivas som ett trumfkort som var inbyggt i AMD:s grafikkort. Frågan är dock vad tekniken innebär, egentligen.
Oculus Touch kan släppas i december
Efter en längre tids försening pekar nu flera uppgifter mot att lanseringen av de rörelsekänsliga kontrollerna Oculus Touch med nöd och näppe släpps under 2016.
Valve öppnar upp SteamVR-tracking för tredjepartstillverkare
Systemet som gör det möjligt för HTC Vive att spåra användaren i det virtuella rummet blir licensfritt och görs tillgängligt för tredjepartstillverkare.
Electronic Arts tror på Playstation 4 Neo och Xbox Scorpio
Speljätten Electronic Arts är mycket positivt inställda till kommande konsoluppgraderingarna Xbox Scorpio och Playstation 4 Neo, detta enligt VD:n Andrew Wilson.
Backblaze redovisar låg felfrekvens för hårddiskar på 8 TB
I en färsk rapport från Backblaze konstateras att stora mekaniska diskar tillhör de absolut mest pålitliga just nu, där enheter med 8 TB lagringskapacitet imponerar mest.
Fulkultur pratar om Star Wars-spel
I och med filmen Episode VII är Star Wars åter på allas läppar. Det här är även ämnet i dagens Fulkultur, där en trio Geeks-redaktörer avhandlar speltitlar som utspelar sig i universumet.
Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal
Att Nvidia fick ett så stort försprång i prestanda och energieffektivitet med Maxwell och nu med Pascal får en förklaring. Arkitekturerna använder tekniken Tile-Based Rasterization.
Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR
Vad som kan ses som både en för- och nackdel är kravet på mycket utrymme med HTC Vive, något som nu också visar sig gälla för Sonys kommande Playstation VR.
Hårdvarukryptering är nu ett krav för nya Windows 10-datorer
Stöd för kryptering i hårdvaran har hittills varit ett valbart alternativ för Windows 10-baserade datorsystem, men från och med idag blir detta ett krav för alla nya produkter.
Doom-demo får stöd för Vulkan
Doom i 2016 års tappning fick stöd för lågnivågränssnittet Vulkan för några veckor sedan men demoversionen har saknat detta stöd, något som Id Software nu har åtgärdat.
Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"
Epic Games Tim Sweeney har uttryckt oro över Microsofts strategi runt Windows-plattformen tidigare, och nu menar han att strategin kommer skada distributionstjänsten Steam över tid.
Sega kontrar Nintendo NES Classic Edition med mini-Mega Drive
Nintendo är inte det enda företaget som vill dra nytta av kundernas retrokärlek. Med Mega Drive Classic Game Console gör dock Sega en något annorlunda satsning än den gamla ärkerivalen.
Gears of War 4 byggs från grunden för DirectX 12 och 4K-upplösning
Inför höstens lansering av Gears of War 4 berättar utvecklaren The Coalition i en intervju om erfarenheterna kring att utveckla för Xbox One, DirectX 12 och PC-specifika finesser.