Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal

Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal

Att Nvidia fick ett så stort försprång i prestanda och energieffektivitet med Maxwell och nu med Pascal får en förklaring. Arkitekturerna använder tekniken Tile-Based Rasterization.

När Nvidia lanserade Maxwell-arkitekturen erbjöd den ett något överraskande stort prestandamässigt steg. Att den överraskade beror på att Maxwell likt föregångaren Kepler bygger på samma 28-nanometersteknik, men levererade trots detta vinster i prestanda och energieffektivitet som normalt inte brukar kunna uppnås utan att ta ett tillverkningstekniskt kliv.

Nvidia har öppet gått ut med en rad förändringar som gjorts i Maxwell jämfört mot Kepler, där de största är omstrukturerade Stream Multiprocessor-kluster (SM) och ett större L2-cacheminne för att minska transaktionerna med grafikminnet. Det har dock varit ifrågasatt huruvida dessa förändringar varit tillräckliga för att göra ett så pass stort kliv möjligt.

Nu har David Kanter på Real World Tech avslöjat att Nvidia använder en gammal och beprövad renderingsteknik vid namn Tile-Based Rasterization för att uppnå den förbättrade prestandaeffektiviteten. Rasterering är en teknik där bildelement bryts ned till rutnät av pixlar, medan Tile-Based Rasterization bryter ned bilden till rutor som i sig består av ett antal pixlar.

I en videogenomgång visar Kanter hur grafikkort från AMD och Nvidias senaste Maxwell samt Pascal hanterar triangelrasterisering. Det blir där tydligt att Nvidia använder Tile-Based Rasterization istället för konventionella metoder som Fullscreen Immediate Mode Rendering, där hela bilder raseriseras varpå effekter som exempelvis ljussättning beräknas på pixlarna.

Tekniken användes i grafikkort under 90-talet, men övergavs då tekniken inte erbjöd lika prestandamässigt önskvärda egenskaper som Fullscreen Immediate Mode Rendering. Tekniken har dock levt kvar i mobila grafikarkitekturer från PowerVR och ARM (Mali), och i viss utsträckning även Qualcomms Snapdragon.

Nvidia_tilebased_Maxwell.jpg

Medan tekniken erbjuder fördelar sett till energieffektivitet är det konstigt att se den på PC-sidan, då de flesta applikationerna inte renderas på det sättet. Det innebär att Nvidia funnit ett sätt att kringgå de prestandamässiga nackdelar som bör finnas till följd av relaterade kompatibilitetsproblem.

Nvidia har ännu inte uttalat sig i ämnet och det återstår därmed att se huruvida bolaget kommer publicera officiell information om hur Tile-Based Rasterization fungerar i deras senaste grafikarkitekturer Maxwell och Pascal.

Kommentarer till artikeln

78 debattinlägg

Skicka en rättelse
4

AMD ger processorer och grafikkort stöd för att strömma video i 4K och HDR under 2018

Senare under året får processorer och grafikkort från AMD stöd för att strömma video i 4K och HDR via Netflix, något som i dagsläget endast är möjligt med hårdvara från Intel och Nvidia. Läs mer

50

Google avslöjar säkerhetshål i Microsoft Edge

Googles Project Zero går nu ut med information om ett nytt säkerhetshål i webbläsaren Edge. Microsoft har meddelat att sårbarheten kommer åtgärdas i en kommande uppdatering. Läs mer

95

Forumet: Tips på spel att spela på jobbet

Har du några bra tips på spela att spela när man har lite tid att döda på jobbet? Gå med i forumdiskussionen och dela med dig! Läs mer

51

Centerpartiet vill införa hemvärn mot cyberattacker

För att öka beredskapen mot cyberattacker vill Centerpartiet införa ett cyberhemvärn, där experter och it-kunniga ska kunna hjälpa till och dela med sig av kunskap vid behov. Läs mer

22

Nightdive Studios pausar utvecklingen av System Shock

Nytolkningen av System Shock skjuts nu upp ytterligare, och denna gång på obestämd tid. Detta då ambitionen och budgeten växt och utvecklarna behöver tid för att omvärdera arbetet. Läs mer

20

Theme Hospital-inspirerade Two Point Hospital visas i nytt videoklipp

Tidigare under året avtäcktes Two Point Hospital, som är en tematisk uppföljare till Theme Hospital. I ett nytt videoklipp ger nu utvecklarna en första titt på spelet. Läs mer

124

Coop säger upp avtalet med Postnord

Importavgifter och sena leveranser har stått på tapeten för Postnord på sistone. Nu kan ett avslutat avtal med Coop adderas till listan, då matkedjan anser att ersättningen är för låg. Läs mer

45

AMD skickar ut processorer gratis för UEFI-uppdatering

Nylanserade Raven Ridge för stationärt bruk är kompatibel med sockel AM4, men många moderkort kräver en uppdatering. AMD bidrar med processorer för flashningen. Läs mer

13

Overwatch-inspirerat bygge i galleriet

Medlemmen och moddaren "Corsair Johan" visar sitt bygge 46OW, som är inspirerat av Blizzards förstapersonsskjutare Overwatch. Läs mer

59

Guide: Kom igång med vattenkylning

Har du undrat vad vattenkylning är och hur själva monteringen går till? Häng med när testpiloten Kalle "Flamso" Nilsson delar med sig av sina tips från planering till utförande. Läs mer

48

AMD "Pinnacle Ridge" kommer med fastlödd värmespridare

AMD:s nylanserade Raven Ridge saknar fastlödd värmespridare, vilket väckt spekulationer gällande Ryzen 2. Nu meddelar dock företaget att detta inte gäller framtida generationer. Läs mer

49

Bugg i Apples operativsystem – indiskt tecken orsakar krasch

De senaste månaderna har Apple fått en del kritik efter uppgifter om sänkt prestanda och diverse säkerhetshål. Nu hamnar bolaget återigen i hetluften till följd av en allvarlig bugg. Läs mer