DX10: Resident Evil 5
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Resident Evil 5 |
Utvecklare | Capcom |
Genre | Third-person shooter |
DirectX-version | 10.0 |
Lanseringsdatum | 2009-09-18 |
Systemkrav |
|
Den femte delen i Capcoms skräckepos Resident Evil gav under 2009 PC-spelarna en co-op upplevelse av rang samtidigt som de grafiska ambitionerna visade sig ligga långt över sina konsol-versioner. Spelet bygger på företagets MT Framework-motor som tidigare har använts i titlar som Lost Planet och Devil May Cry 4.
Resident Evil 5 har en inbyggt benchmark-läge som vi använde oss av för detta test. Spelets kördes i dess DirectX 10-läge i upplösningen 1920 x 1200 pixlar. Samtliga grafiska inställningar skruvades upp till de högsta samtidigt som åtta gånger kantutjämning applicerades.
I resultaten från Resident Evil 5 ser vi hur Radeon HD 6870 klämmer sig in mellan Geforce GTX 470 och EVGA:s överklockade GTX 460 1 GB. Radeon HD 6850 lägger sig ovanför det oklockade Geforce GTX 460 1 GB-kortet med en viss marginal.
När det kommer till flera grafikkort skalar här Nvidias SLI-lösning något bättre än AMD:s dito, även om Crossfire-skalningen är märkbart bättre i denna generation av kort. Radeon HD 6850 knappar ännu en gång i på HD 5850 när flera kort sammankopplas.