Cyberpunk 2077 är onekligen ett av det senaste årtiondets mest efterlängtade spel. Tidigare i veckan kom de första recensionerna som mer eller mindre unisont hyllade spelet i sig, men där många anser att tekniska skavanker drar ned helhetsintrycket. Det står också klart att det är oerhört krävande och tungdrivet även med det senaste snittets hårdvara.

FZ recenserar Cyberpunk 2077

Nu publicerar Nvidia prestandasiffror för sina grafikkort och Cyberpunk 2077, där uppgifterna visar att till och med bolagets snabbaste grafikkort har svårt att hänga med när reglagen skruvas upp till max. Toppmodellen Geforce RTX 3090, som även titulerar sig som världens snabbaste, får blott 22 FPS i 4K UHD med grafikinställningar på "Ultra" med ray tracing påslaget.

Nvidia-Cyberpunk-2160p.png

Den som vill kunna spela med inställningarna i topp behöver slå på DLSS, som lyfter antalet bildrutor med 163 procent – från 22 till 57,8 bilder per sekund (FPS). Med andra ord når Geforce RTX 3090 inte ens 60 FPS, som av många PC-spelare ses som en miniminivå. Modellen under, RTX 3080, stannar vid 51,8 FPS medan förra generationens flaggskepp RTX 2080 Ti stannar vid 38,2 FPS.

Nvidia-Cyberpunk-1440p.png

För att komma över 60 FPS med Geforce RTX 3090 krävs antingen lägre grafikinställningar eller upplösning. Vid 2 560 × 1 440 pixlar stannar flaggskeppet vid 44,8 FPS utan DLSS och 71,7 FPS med tekniken påslagen. Även RTX 3080 tar sig över 60-strecket. Det forna flaggskeppet RTX 2080 Ti och RTX 3070 landar båda på knappt 50 FPS, medan RTX 3060 Ti hamnar på 44,2 FPS.

Nvidia-Cyberpunk-1080p.png

Avslutningsvis skruvar Nvidia ned upplösningen till 1 920 × 1 080 pixlar och här placerar sig alla grafikkort från Geforce RTX 3060 Ti upp till RTX 3090 över 60 FPS-gränsen. Med DLSS avslaget är det dock endast RTX 3090 som klarar samma bedrift och för RTX 3080 är det på marginalen.

Siffrorna visar att DLSS ger en stor prestandaskjuts, men att använda tekniken är långt ifrån en självklarhet för entusiaster. Deep Learning Super Sampling (DLSS) är en uppskalningsteknik, som genom maskininlärning skalar upp en lägre upplösning till en högre och därigenom åstadkommer bättre prestanda.

DLSS_2_0-2.jpg

Vid introduktion sågades den första generationen av DLSS längs fotknölarna, då den bland annat inte infriade löftet om uppskalning utan påtaglig förlust i bildkvalitet. Nvidia har fortsatt arbeta på tekniken och anses numera fungera bra, i de fall där det handlar om en bra implementation i spelet. Huruvida DLSS kommer kunna användas utan allt för märkbara förluster i bildkvalitet återstår att se.

Cyberpunk 2077 lanseras för PC/Windows den 10 december, då det även når spelkonsolerna Playstation 4 (Pro) och Xbox One S/X, samt senaste generationens Playstation 5 och Xbox Series S/X. Spelet släpps därtill på den strömmande speltjänsten Google Stadia.