Skärmtillverkare som bestyckar sina produkter med variabel bilduppdatering via Nvidia G-Sync kan välja att sikta in sig på olika nivåer. Den högsta nivån är G-Sync Ultimate, där Nvidia tidigare haft högt ställda krav som att panelen ska uppnå en ljusstyrka om minst 1 000 nits för att nå bästa möjliga HDR-kvalitet. Nyligen uppmärksammade uppmärksamma ögon hos PCMonitors att Nvidia tagit bort grundkraven för lägsta ljusstyrka.

I samtal med Kitguru förklarar Nvidia att ändringen inte går ut på att sänka kvalitetskraven för 2021 års spelskärmar som uppnår G-Sync Ultimate. Anledningen till att kravet på 1 000 nits ljusstyrka tagits bort är istället att nya skärmtekniker som OLED och kantbelysta LCD-skärmar ger bättre HDR-upplevelse med lägre ljusstyrka, ställt mot konventionell LCD-teknik med FALD-belysning.

Late last year we updated G-SYNC ULTIMATE to include new display technologies such as OLED and edge-lit LCDs. While the original G-SYNC Ultimate displays were 1000 nits with FALD, the newest displays, like OLED, deliver infinite contrast with only 600-700 nits, and advanced multi-zone edge-lit displays offer remarkable contrast with 600-700 nits. G-SYNC Ultimate was never defined by nits alone nor did it require a VESA DisplayHDR1000 certification. Regular G-SYNC displays are also powered by NVIDIA G-SYNC processors as well.

Förbättringarna ger tillräckligt bra HDR-upplevelse vid ljusstyrka om 600–700 nits, och i fallet med OLED-paneler nås dessutom oändlig kontrastnivå med de individuellt belysta organiska pixlarna. Under årets digitala CES-mässan visades flertalet skärmnyheter upp, där både OLED-skärmar och konkurrerande paneltekniker som Micro LED pekar på framtiden för skärmteknikens framtid.

Läs mer om spelskärmar: