Permalänk

Bitumen, funkar det?

Jag och pappa var på Biltema igår och skulle handla lite grejer. Då kom jag att tänka på att man kanske skulle köpa bitumen och sätta in i chassit (Antec 300) för att främst dämpa vibrationerna från taket och hårddiskarna, eftersom många på forumet rekommenderar detta. När vi letat fram bitumenskivorna/arken och känner på dem konstaterar pappa: "Det här kan jag aldrig tänka mig dämpa vibrationerna, det kommer bara vibrera med. Det skulle nog fungera bättre med någon slags gummi eller silikon som man sprejar på några linjer på insidan."

Frågan är: Funkar bitumen bra att dämpa vibrationer som fortplantas i chassit av tre hdd:s och fem fläktar varav två är de som satt i från början. Jag har fläktkontroller också.

Denna var det vi kollade på (ser tjockare ut än i verkligheten):

Permalänk
Medlem

I fractal design fungerar det ju, så jag antar det. Poängen med bitumen är att ljudet inte tränger ut lika lätt genom bitumen än vanlig plåt. vibrationer.. ja, sidan blir tyngre därav känns dom kanske inte av lika mycket?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Satt i 2.5mm varianten som biltema har och det funkar. Vart kanske inte en WOW upplevelse, men en förbättring helt klart.

Kostar ju inte många kr, 59spänn för 80x200 eller nått sånt, minns inte måttet. Då klädde jag sidor, front och topp. Inte bak o nedre delen. Ser ingen anledning att göra det.

För övrigt så syftar många på att det blir varmare. Men jag ser ingen alls förändring i temperaturer förre och efter. Ligger på precis samma temperaturer vid load o idle än innan. har gjort mig en egen liten studie av detta.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

Bitumen används normalt vid asfaltsläggning och luktar rätt illa när det blir uppvärmt.

Personligen skulle jag använt skumgummi som dämpning.
Tror att kjell&co samt clas ohlson säljer sånt, men är inte 100 på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Bitumen används normalt vid asfaltsläggning och luktar rätt illa när det blir uppvärmt.

Inte känt nått iaf, kanske tydligare på den tjockare varaianten, men jag har inte märkt av nått iaf. Iofs blir min låda inte direkt varm. Kan vara det.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

De gånger jag monterat mer seriösa ljudanläggningar i bilar så använder vi bitumen och skillnaden är avsevärd! Mattorna är inte så jättestela när de inte är påkletade på någon yta, men sen jäklar blir det stumt.

Hur det blir i ett datorchassi där ytorna är mindre vet jag ej.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om att öka vikten för att göra det svårare att få i gungning.. Men ja det kommer såklart gunga med.

Dvs inte att få det stumt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

OPs pappa är aningslös
Bitumen plattor är framtagna för att dämpa vibrationer, klart det fungerar!

Smeta plattor på båda dörrarna och i taket, några remsor på hd buren gör ingen skada heller.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fractal Design hade ju stora problem/barnsjukdommar med sitt R2 chassi i början eftersom många kunder klagade på den brända bitumen doften.
Ett problem som minskat betydligt med tiden.

Permalänk
Citat:

Fractal Design hade ju stora problem/barnsjukdommar med sitt R2 chassi i början eftersom många kunder klagade på den brända bitumen doften.
Ett problem som minskat betydligt med tiden.

Men hur blir det med biltemas bitumenskivor, luktar de mycket? Min dator (i sign.) är ganska sval.

Permalänk
Medlem

Om inte annat kan jag rekommendera https://www.inet.se/artikel/8500207/be-quiet-ljuddampningskit...

Kostar lite mer dock, men man får med dämpningsmattor också.

Permalänk

Har redan "Dämpningsmattor för högtalare" från biltema insmällt i datorn:P

Permalänk
Medlem

Bitumen-mattor är ju till för att dämpa vibrationer så det bör användas en ljuddämpningsmatta ovanpå som just dämpar ljudvågorna också.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

desto tjockare lager du smackar på desto stummare blir det..allstå svårare att få plåten att börja svänga på sig..så vibrationer slipper du. tex slänger du på 2mm bitumen o det låter fortfarande..på med mera då^^ negativa är att det blir mkt vikt men men. men för att få bort lite mer av jobbigt ljud oxå så bör du som tidigare sagt använda mjukmatta elr skummgummi för att dämpa ljudet oxå om det stör.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

Dämpar det i bilen lär det göra i datorn med..

Men skumgummi dämpar mer av ljudet.

Trevlig tystnad i min BMW E32 (serie 7) med 4cm tjock matta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Det blir aldrig så varmt så att de luktar.

Om man skall ha skumgummi eller bitumen i chassit beror helt på vad för ljud man vill dämpa. Skumgummi är värdelöst på att dämpa vibrationer från fläktar och hårddiskar. Andra ljud som brus från fläktar är däremot skumgummi bra på.

Jag satte in bitumen i båda chassisidorna och lite i taket samt på sidan av hårddiskburen och det blev en tydlig skillnad. Helt klart värt pengarna.
Trådskaparens far verkar inte ha full koll på fysiken bakom vibrationsdämpning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Grunden till en bra ljuddämpning:
Först bitumen för att minska vibrationerna, sen skumplast ovanpå bitumenet för att ta bort t.ex fläktsus

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem

Jag tycker bitumen funkar bra för att dämpa ljudet och lådan är illa däran från början, min Chieftec låda blev dramatiskt mycket tystare efter ett lager bitumen och ett lager vågformat skumgummi. Självklart måste man ha tysta komponenter och fläktar till att börja med.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliver93
Grunden till en bra ljuddämpning:
Först bitumen för att minska vibrationerna, sen skumplast ovanpå bitumenet för att ta bort t.ex fläktsus

fläktsus smiter ju ut där fläkten suger in/blåser ut luft .....

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Kollade ni verkligen på rätt?
Denna hade jag i en server: http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=148054
3mm tjock, 4st plattor.
Hjälper enormt mycket kan jag meddela. Störiga hårddisksvibrationer eller resonansljud dämpas oerhört effektivt, -sidan låter helt stum när man knackar på den.

Tittade först på en annan variant, dämppapp som biltema kallar det. Den verkade totalt värdelös och skulle säkert bara vibrera med. Den är styvare och formar sig inte som smältfolien jag länkat till ovan.

En varning bara, den färgar av sig och klibbar ihop. Hade problem att få upp chassit när det varit stängt ett tag

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Man kan måla över bitumen för att slipa lukter, klibbet och avfärgningen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
fläktsus smiter ju ut där fläkten suger in/blåser ut luft .....

Jo det är ju problemet, men man får väl tänka sej för om man vill ha femtioelva jävla fläktar i chassit, då kommer det låta

Går ju även att göra s.k ljudfällor för fläktar så det inte kommer ut en massa ljud, kommer dock inte riktigt ihåg hur man ska göra dem.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag körde Fractals kit på mitt Lian-Li pc-v2000b som jag tyckte hade lite väl mycket vibrationer. Funkar bra men det luktar väldigt starkt i någon vecka eller två...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

om du vill ha bra ljud dämpning så skall du först använda bitumen för att minska vibrationerna i chassit. när du sätter dit te använd värmepistol eller en hårtork så kan du forma det också. Smälter nämligen lite och du kan forma det lite som pepparkaks det =P

Sen skall du ha skumgummi ovanpå det. om du enbart använder bitumen så kommer många frekvenser bara att passera rakt igenom medans skumgummit mer absorberar ljudet. Kanske låter luddigt förklarat men ljud är egentligen inte mer än energi som har satt luften i rörelse. en rörelse som man vill hindra.

Också värt att tänka på är att om du enbart har bitumen så kommer du få en hårt yta (mjukare än ytan som fanns där innan men ändå hård) som ljudet bara studsar emot och letar sig ut genom luft intag/utsläpp.

Permalänk
Medlem

Bara jag som uppskattade dom där första veckorna med fractal chassit, luktade ju gott tycker jag ^^

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Jag använder bitumen i mitt Lian Li då aluminium är väldigt lätt material och det uppstår lätt skakningar och vibrationer. Numera låter mitt chassi nästan ingenting, förutom ljudet från fläktarna, och hårddiskvibrationerna är rätt dova.

Kolla gallerit:
http://www.sweclockers.com/album/?id=2287

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Har kört på samma koncept som Contrista förespråkar i mina fyra senaste chassin, dvs bitumen i grunden och skumgummi (finns någon grå rulle på Clas Ohlsson, tror det heter Trollex) ovanpå. Mitt enda problem genom åren var att en bitumenplatta lossade lite i taket på ett av chassina.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Jag kör vanlige vis oxå med biltema bitumen och så spray limmar jag fast ljuddämpande skummplast ovan på bitumenet.

Blir bättre än Både Be-Quiet och fractals färdiga kitt.

Ett litet varningens ord bara.

Om du ska hålla på och värma bitumenmatorna och spray limma fast dämpmattor så är balkongen/garaget en bra plats att va på.

Luktar riktigt illa när doften av varm bitumen och spray-lim blandas.

För bästa resultat så köp de som jag länkar nedan.

http://www2.biltema.se/products/pro...p?iItemId=87657

http://www2.biltema.se/products/pro...?iItemId=154447

http://www2.biltema.se/products/pro...?iItemId=148051

Klä insidan av chassit med bitumen mattor och sen använder du spraylimmet för att sedan limma fast dom ljuddämpande mattorna ovan på bitumen mattorna.

Bitumenmattorna tar bort vibrationer och eliminerar resonans.

Dämpmattorna eliminerar ju tex. fläkt sus och höga ljud så som knastret från arbetande hårdisk och dämpar även CoilWhine ( Pipande ljudet från vissa grafikkort, nätagg och moderkort. )

Nu har inte jag satt in nån bitumen i mitt HAF 922 för att de ska lackeras svart innuti och så ska lite annat fixas när de finns pengar och ork.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Då jag själv har byggt bilstereo av och till under 16-17 år nu så kan jag LÄTT säga att bitumenmattor är SKIT.
Butylmattor slår det alla dagar i veckan.
Födelen med butylmatta är att den är lättare att sätta fast, sedan jobbar den efter en annan funktion iom att de har en aluminiumfolie på sig och då blir det en slags viskodämpning (en mjukare massa mellan två hårda som tar upp vibrationerna och omvandlar dessa till energi (visserligen värme men knnappast märkbart). En sådan matta och sedan en skummatta ovanpå/utanpå den såär saken klar.
Kör själv detta i min dator och med fläktar från Fractal Design och Noctua så hörs den inte ens på natten....
Kör även med butylmatta i bilen och jo skillnaden på effektivitet mellan dessa mattor och bitumenmattor är KRAFTIGT märkbar.

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Då jag själv har byggt bilstereo av och till under 16-17 år nu så kan jag LÄTT säga att bitumenmattor är SKIT.
Butylmattor slår det alla dagar i veckan.
Födelen med butylmatta är att den är lättare att sätta fast, sedan jobbar den efter en annan funktion iom att de har en aluminiumfolie på sig och då blir det en slags viskodämpning (en mjukare massa mellan två hårda som tar upp vibrationerna och omvandlar dessa till energi (visserligen värme men knnappast märkbart). En sådan matta och sedan en skummatta ovanpå/utanpå den såär saken klar.
Kör själv detta i min dator och med fläktar från Fractal Design och Noctua så hörs den inte ens på natten....
Kör även med butylmatta i bilen och jo skillnaden på effektivitet mellan dessa mattor och bitumenmattor är KRAFTIGT märkbar.

Jag kan hålla med om att butylmattor är bättre men vill man bara ha en billig dämpning så räcker bitumen bra.
Jag satte bitumen (3 mm) i så gott som hela datorn och det blev rätt stor skillnad på ljudnivån.

Jag satte in 2 extra fläktar samtidigt som jag dämpade datorn och ljudet blev lägre än när jag inte hade dessa 2 fläktarna.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring