Köpa ny spel- och kontorsdator (>30k)

Permalänk

Köpa ny spel- och kontorsdator (>30k)

Jag köper dator var 3-4:e år och brukar ta i "så det håller".
Pallar inte hålla på och uppgradera var och vartannat år.

Nu är det dags och jag tänkte beställa typ ikväll eller iaf i veckan.

Vad har ni för synpunkter på denna?

Priserna drog iväg, men tyckte grafikkortets pris vs. prestanda motiverade ca 2k extra.

Microsoft ska ju ha nästan 5k också.

Synpunkter på hur jag kan fine-tuna detta paket innan jag beställer?

Har jag gjort några uppenbara fel? =/

Tacksam för all hjälp!

Permalänk

Har ni tips på en intern minneskortsläsare som är snygg och läser SIM-kort?

Permalänk

Byt minnen, socket 1366 kräver triplechannel minnen.
t.ex. http://www.inet.se/artikel/5315037/corsair-6gb-3x2048mb-1600mhz-xms3

Annars tycker jag det ser ganska bra ut

Permalänk
Medlem

Om du ändå skall ha ljuddämpning varför inte gå på detta chassi istället då? Jag menar du kommer ju ändå inte se något i plexit om du ska ljuddämpa?

http://www.inet.se/artikel/6900430/corsair-obsidian-700d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LukBif
Om du ändå skall ha ljuddämpning varför inte gå på detta chassi istället då? Jag menar du kommer ju ändå inte se något i plexit om du ska ljuddämpa?

Onekligen en bra poäng.

Är det någon som har en uppfattning hur mycket eller lite dämpmattan ger i detta paket?

Permalänk

Varför bygger du inte själv? Den diskussionen brukar uppstå i samband med att folk väljer montering, men den är nödvändig tycker jag. Det är en onödig kostnad. Sedan kan man fråga sig varför du väljer ett så stort chassi. Visst är det ett bra chassi, men det är ju enormt och rätt dyrt!

Saknas det inte chassifläktar också? Scythe Slipstream rekommenderas! Tangentbordet anser jag vara totalt onödigt... duger med ett 200-kronors Slutligen kan man fråga sig vad den där Point of View USB-grejen är för något... Verkar helt onödig vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera ett annat tangentbord om du kommer skriva mycket, bror min har ett g15 och jag tycker det är bedrövligt att knappa på :/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Samt varför tar du två dvdbrännare? Det räcker väl med 1? Den blueray spelaren bränner ju även dvder så det är väl bara en onödigt utgift. Lägg dom pengarna på några fläktar till chassit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Varför bygger du inte själv? Den diskussionen brukar uppstå i samband med att folk väljer montering, men den är nödvändig tycker jag. Det är en onödig kostnad. Sedan kan man fråga sig varför du väljer ett så stort chassi. Visst är det ett bra chassi, men det är ju enormt och rätt dyrt!

Saknas det inte chassifläktar också? Scythe Slipstream rekommenderas! Tangentbordet anser jag vara totalt onödigt... duger med ett 200-kronors Slutligen kan man fråga sig vad den där Point of View USB-grejen är för något...

Om någon bygger datorn, installerar all mjukvara och dessutom testkör den för 800 kr är det extremt prisvärt.

Det beror ju på vad man tjänar i timmen, men för mig lönar det sig att låta någon som kan göra det de är bra på så sysslar jag med det jag är bra på.

* Chassifläktar - OK ska kolla dina förslag.

* Point of View USB är så att du får blåtand till moderkortet.
Tydligen fanns det en funktion som känner av om du är närvarande eller inte och går ner i power save när du lämnar burken.

* Tangentbordet - någon med konkreta förslag? Gärna nåt som har MS Office + musikstyrning och funkar skönt att skriva på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LukBif
Samt varför tar du två dvdbrännare? Det räcker väl med 1? Den blueray spelaren bränner ju även dvder så det är väl bara en onödigt utgift. Lägg dom pengarna på några fläktar till chassit

Behöver Blu-Ray och då ingår liksom brännaren.

Är van att ha två läsare och extrakostnaden på 300 kr känns ok.

Permalänk

Funderar på Antec Performance One P193 som alternativ till Obsidian, så blir det nog troligast.

http://www.inet.se/artikel/6900258/antec-performance-one-p193

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Varför bygger du inte själv?

För att man vill ha en dator som fungerar från start och vill slippa eventuell felsökning om något krånglar...

Till TS, om du nu har en SSD som systemdisk, vill ha en tyst dator så kanske du ska satsa på andra hårddiskar för att få ner ljudvolymen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Betala 2600 spänn för Office, det låter sinnessjukt!

Och sen räcker det väll med Windows 7 OEM? Nästan halva priset!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Till TS, om du nu har en SSD som systemdisk, vill ha en tyst dator så kanske du ska satsa på andra hårddiskar för att få ner ljudvolymen.

Har du några förslag från WD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worse
Betala 2600 spänn för Office, det låter sinnessjukt!

Och sen räcker det väll med Windows 7 OEM? Nästan halva priset!

Det är en företags-PC så Office behövs. Har du några lagliga alternativ på hur jag fixar Office billigare?

Ditt tips om Win 7 OEM tackar jag för, ett misstag från min sida.

Permalänk
Medlem

Går alltid att använda OpenOffice, http://sv.openoffice.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dominator-2010
* Tangentbordet - någon med konkreta förslag? Gärna nåt som har MS Office + musikstyrning och funkar skönt att skriva på.

Du har ju Microsoft Sidewinder X4 med programerbara knappar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doz3r
Går alltid att använda OpenOffice, http://sv.openoffice.org/

Går inte, då jag måste följa den standard som är satt för resten av de anställda där jag jobbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Du har ju Microsoft Sidewinder X4 med programerbara knappar

Tack har uppdaterat med den.

Permalänk

29k landar jag på med mjukvaror.

Nu är jag redo att trycka på knappen. Ni har till och med 16.00 på er imorgon att komma med synpunkter

Antec Performance One P193
Gigabyte GA-X58A-UD5
Corsair HX 750W 80+
Intel Core i7 930, 2.80GHz
Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3
160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, Retail
1.5TB Western Digital Caviar Green, SATA II
PowerColor Radeon HD5970 2GB
Samsung SH-S223 22X DVD±RW DL SATA Svart
Samsung SH-B083 Blu-Ray läsare & DVD-brännare, Svart
Spire Cardreader SP322CB, svart
Zalman ZM-NB47J Chipsetkylare
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Nexus Heat Pipe Memory Cooler, Svart
Point-Of-View Bluetooth USB2.0 Class II v2.1
Microsoft SideWinder X4
Office 2007 Small Business Svensk, Licens
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM
Byggnation av dator med valfria delar
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

ud5 kortet har väl sata 3? har hört att green diskarna inte är speciellt snabba så kanske WD black med sata 3 stöd för ca 1000kr för 1 TB vore nått?

Visa signatur

CPU: i7 930 + H50, MB: Asus p6x58d premium, Minne: 3*2 gb 1600mhz GPU: Sapphire vapor-x 5850, PSU: Corsair HX 650W, Disk1: Intel X25 G2 80gb, Disk2: WD caviar black 1 TB 64mb

Permalänk
Permalänk

+ Ska du ha "Zalman ZM-NB47J Chipsetkylare" till en annan dator? Det moderkort du har saknar fläkt på moderkortet. Det var vanligare för ett par år sedan att där fanns en fläkt på moderkortskretsarna, en liten fläkt som snurrade i 100,000 rpm och som därför lät som f-n, idag har man mkt lägre effektförbrukning på samma kretsar och effektivare passiv kylning istället.

+ Är det inte lite onödigt att ha en separat Blue-ray läsare och DVD-brännare när Blue-ray läsaren kan bränna DVD?

+ De minnen du har valt har redan värmespridare monterade, vad ska du ha Nexus Heat Pipe Memory Cooler? Kan vara bra att fråga Inet om det går att byta ut värmespridare på de där minnena.

+ Svårt att se en anledning att lägga så mkt pengar på moderkort om man nu inte gillar att leka runt inuti datorn. Vid nästa uppgradering, om 3-4 år, har Intel kanske gått över till en ny socket, och ett nytt moderkort behövs.

+ En mus kanske skulle vara bra.

Permalänk

Senaste nytt:

Gigabyte GA-X58A-UD5
Intel Core i7 930, 2.80GHz
Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3
160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, Retail
1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III
PowerColor Radeon HD5970 2GB
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Corsair HX 750W 80+
Antec Performance One P193
Samsung SH-S223 22X DVD±RW DL SATA Svart
Samsung SH-B083 Blu-Ray läsare & DVD-brännare, Svart

Tanken med GREEN-disken var att få ner ljudvolymen, men vaffan vi kör på prestanda

Permalänk
Medlem

Lite sent svar kanske.

Just western digital och greenpower har/eller har haft problem med att läshuvudena parkeras i tid och otid. Varför behöver du ha just western digital då? Kan du inte köra på en samsung ecogreen exempelvis?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Lite sent svar kanske.

Just western digital och greenpower har/eller har haft problem med att läshuvudena parkeras i tid och otid. Varför behöver du ha just western digital då? Kan du inte köra på en samsung ecogreen exempelvis?

Jupp, har bytt till 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III nu.

Tänkte inte på SATA III så det var en bra heads-up.

När kommer det diskar och SSD som lirar med SATA 6,0 Gbit/s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dominator-2010
Tänkte inte på SATA III så det var en bra heads-up.

jag känner mig ganska övertygad om att det inte blir någon hastighetsförbättring jämfört med SATA II. Redan SATA II klarar mer än vad en vanlig hårddisk kan leverera, så det känns som ett dåligt marknadsföringstrick.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

SSD då?

Permalänk
Medlem

160GB SSD behöver du väl inte?

Win ~ 20GB
Nödvändiga program ~ 40GB
Skulle kört på 80GB SSD iaf.

Dator:
Intel i7 930
Gigabyte GA-X58A-UD5
Corsair 6GB (3x2) 1600MHz
Intel X25-M G2 80GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
PowerColor 5970 2GB
Corsair H50
Fractal Design Newton R2 800W (Modulärt)
P193 eller valfritt chassi som rymmer 5970 (kanske R2?)
Samsung SH-B083 (Blu-Ray)

Sidewinder X4
Windows 7 Home Premium
Microsoft Office 2007

Nåt sånt
Har du skärm och så redan? Mus? Headset/högtalare?

MVH
Adyzz

EDIT: Räcker inte 80GB SSD sen kan du ju alltid köpa en till

Permalänk

Jag tog 80 GB Raptor på min förra PC och inte fan räckte det. Den är knökfull så jag köpte en ny, men speglingen/kloningen sket sig.
Fick det att lira en gång, gjorde om det och det fungerade aldrig. Lackade ur och här är vi.

Har bollat idén kring 2x80 vs. 1 x 160 GB och den senare är något snabbare och dessutom större. Pris samma.
Därav mitt beslut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adyzz
Har du skärm och så redan? Mus? Headset/högtalare?

Ja, en DELL 30". Därav att jag gick upp på ett värre GK då prestandaskillnaden såg ut att vara 30-50% bättre för en extrakostnad på ~1.500 kr.

Mus är jag osäker på, så det köper jag separat när jag ser det i affären.

Högtalare har jag, bra skit. Headset använder jag inte - än.