Ipadhysteri i New York

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
När jag först såg iPaden tänkte jag också, "hm - vad sjutton skall man med en sån till?". Men nu kan jag verkligen se flertalet användingsområden som motiverar ett köp.

Perfekt grej att ha hemma som surfplatta (och digital tidning!) som hela familjen kan använda, man kan ha en gemensam kalender & epost, och enkelt visa sina vänner foton på ett roligare sätt än att trycka ihop sig vid en dator. Sedan lär det komma apps som gör det möjligt att t.ex använda den som fjärrkontroll till stereon eller bion, plus en sjuhelsikes massa annat.

Sedan har vi den här aspekten som nördarna inte ser. Man kan förmodligen ge en iPad till en 3-åring och denne kommer snabbt förstå hur den funkar. Vi snackar the edge när det gäller att göra tekniken transparent för användaren. Min morsa kan använda min iPhone, men hon kan inte efter 20 år använda en Windowsburk.

Att den inte har flash är ju extremt positivt. Steve Jobs har nämligen lyckats döda en av internets största avarter, Adobe Flash (ingen vet vad det är om 5 år), till förmån för HTML5. Vackert och creds till Steve.

Visa kort för sina vänner...

Ja usch vad hemskt att trycka ihop sig vid datorn som har 24" skärm eller kopplad till 37"/40" TV så alla bekanta behöver trängas i soffan.

Ge paden till en 3-åring...

Ja den dagen du ledsnat på den och behöver en orsak att köpa nån ny teknikpryl. För inte fan ska du tro att han sätter sig ner och försöker sig på multitasking...

Fjärrkontroll...

Den dagen jag köper nåt som kan fungera som fjärrkontroll så ska det fan inte kosta 7 kakor... om jag nu inte lärt mig att skita pengar!

Nä cred till apple för att de kan konsten att tillverka estetiskt vackra prylar, samt kan konsten att håva in störda summor pengar för det de gör... jag har som tur är aldrig förstått mig på konst

Permalänk
Medlem

Tror inte den kommer vara nån höjdare att använda som läsplatta. Finns ju en anledning att jag inte sitter och läser böcker på min netbook, svårt att se hur en ipad ska kunna vara annorlunda.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte denna dyra leksak. Man köper ju hellre en liten lätt dator för det priset. Den blänker i solen, du vill inte ha den på stranden för sand eller stöld risk? Det känns som en riktigt dyr leksak..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Köper inte argumentet att Apple befriar oss från Flash. Säga vad man vill om flash (själv har jag inga problem med det men ser naturligtvis gärna att det får konkurens från html5), men rätt väg är inte att en så stor tillverkare som Apple bara fryser ute flash "för att dom har bestämt det". Nu är iofs Apple just allt annat än öppet, men en värld där Apple (eller något annat företag) har satt upp spelreglerna vill fan inte jag bo i.

Hade inte Apple btw bestämt sig för att göra slut på "SMS" när första iphonen kom, och skulle ersätta det med email?
Nej, hybris så det räcker på det där jävla popsnöre-företaget. Mina pengar kommer dom aldrig få iaf.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Hade inte Apple btw bestämt sig för att göra slut på "SMS" när första iphonen kom, och skulle ersätta det med email?

MMS var det väl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
MMS var det väl?

Ah, my bad. Men min poäng är fortfarande kvar

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Köper inte argumentet att Apple befriar oss från Flash. Säga vad man vill om flash (själv har jag inga problem med det men ser naturligtvis gärna att det får konkurens från html5), men rätt väg är inte att en så stor tillverkare som Apple bara fryser ute flash "för att dom har bestämt det". Nu är iofs Apple just allt annat än öppet, men en värld där Apple (eller något annat företag) har satt upp spelreglerna vill fan inte jag bo i.

Hade inte Apple btw bestämt sig för att göra slut på "SMS" när första iphonen kom, och skulle ersätta det med email?
Nej, hybris så det räcker på det där jävla popsnöre-företaget. Mina pengar kommer dom aldrig få iaf.

Du har nog missat biten med att Adobe tog fram en version av Flash för iPhone (i och med att SDK:et släpptes) som Apple testade för att se om den kunde inkluderas i Safari. Det uppstod dock ett, enligt Apple, oacceptabelt problem. Batteritiden sänktes nämligen till måttliga 30 minuter. Apple ska då ha bett Adobe att fixa detta och föreslagit att de t.ex. kunde använda iPhone:ens grafikkrets för att avlasta processorn. Först när Adobe fixat Flash så att batteritiden inte helt försvann kunde Apple tänka sig att inkludera Flash i Safari. Apple ska också ha sagt till Adobe att de var välkomna att göra en egen webbläsar-app (i Adobes namn) och publicera den via App Store.

Adobe har vad jag hört ännu inte svarat mer än att de publikt gnällt över att Apple inte vill ha med Flash i iPhone OS.

Jag tror inte jag talar för mig själv när jag påstår att jag inte hade använt en mobil som hade 30 minuters batteritid.

Sen förstår jag inte riktigt den här debatten. Majoriteten utav folket ställer sig bakom Adobe och tycker att Apple är dumma i huvudet och ena riktiga arslen som inte fixar Flash till iPhone och främst iPad. Men då frågar jag, hur ska Apple lyckas fixa Flash när det är ett stängt format och formatet/klientens utvecklare (Adobe) inte är det minsta lilla intresserade i att se till så att Flash är optimerat för annat än Windows?

Adobe är ju dessutom allt annat än ett "snällt" företag. Av den minimala analys jag gjort över rapporter och egna möten med deras produkter (främst Flash och deras kreativa svit) så kan jag inte dra någon annan slutsats än att deras kodbas är riktigt kass. Hur kan det annars komma sig att inga utav programmen i CS kan installeras om du har "case-sensitive" filsystem? Orkar deras utvecklare inte ens använda shift-tangenten för att se till så att rätt bokstav är gemen eller versal.
Att Flash kan dra ner batteritiden från 4-5 timmar till under 2 timmar på en bärbar dator?
Att Flash ännu inte finns i stabil 64-bitars version, vilket innebär att du a) göra en massa workarounds för att låta din webbläsare (som är 64-bitars) köra eller b) köra din 64-bitars webbläsare i 32-bitars-läge.
Att Flash är den applikation som krashar oftast, enligt Apples statistik. (Vill ni krasha eran webbläsare med hjälp av Flash? Gå då hit http://flashcrash.dempsky.org/ (VARNING! Går ni in på den sidan så kommer er webbläsare att krasha! Såvida ni inte kör webbläsare, Safari 4 eller Chrome, där utvecklaren varit så förutseende och lagt Flash i en egen process så att skiten inte drar med sig webbläsaren i sitt fall).

Nej den dagens vi slipper Flash-hell blir jag en gladare person.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stör mig på att folk påstår att flash är optimerat för windows.

Flash är lika värdelöst i windows och apples motstånd till flash är det bästa företaget gjort... någonsin? (min åsikt förstås)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
http://www.walyou.com/blog/wp-content/uploads/2010/02/apple-i...

Hade inte tackat nej till en iboard...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Köper inte argumentet att Apple befriar oss från Flash. Säga vad man vill om flash (själv har jag inga problem med det men ser naturligtvis gärna att det får konkurens från html5), men rätt väg är inte att en så stor tillverkare som Apple bara fryser ute flash "för att dom har bestämt det". Nu är iofs Apple just allt annat än öppet, men en värld där Apple (eller något annat företag) har satt upp spelreglerna vill fan inte jag bo i.

Hade inte Apple btw bestämt sig för att göra slut på "SMS" när första iphonen kom, och skulle ersätta det med email?
Nej, hybris så det räcker på det där jävla popsnöre-företaget. Mina pengar kommer dom aldrig få iaf.

Flash har inte kommit till mobiler än. Och då menar jag fullfjädrad flash alá 10.1 och inte lite. Flash är inte utfruset för det finns ännu inte i skarp version på plattformen. Det är inga problem att porta över Linux/C varianten med GPU composition till iPhone när Adobe är redo. De kommer ge Adobe ett obegränsat NDK då för native kod. Men det är något som aldrig skeppat förr. Så det är ett tag kvar tills något kan hända där. Och Apple har all rätt att kritisera, Mainconcepts (som används av flash) mjukvaruavkodare är totalt värdelösa prestandamässigt och de vägrar implementera en vanlig video-pipeline, och har en som kräver speciella drivare för att bli accelererad och inte går att accelerera i sin helhet. Idag gör man tom bättre av att köra med Silverlight (och VC-1). På OS X är allt Adobe behöver göra att kommunicera med nVidia och ATI för att få acceleration, det är vad de gjorde på Windows då Microsoft inte erbjöd dom något API som klarade detta på den låga nivå de behöver, något de vägrar eller inte är kapabla att göra, men video-pipelinen på desktop-versionen går som sagt ändå inte att i sin helhet köra på gpun, det gör redan betaversionen av 10.1 för mobiler.

Permalänk
Medlem

Är i princip bekräftat att iPhone OS 4.0 som presenteras på onsdag kommer innehålla bl.a multi-tasking.

http://www.macrumors.com/2010/04/05/iphone-os-4-0-preview-eve...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Kan inte du gå i exil igen så jag slipper läsa dina jävla infekterade linuxtaliban rants som ingen har saknat under din frivilliga exil.

Vårda språket. Tänk på reglerna, särskilt §1!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Sedan har vi den här aspekten som nördarna inte ser. Man kan förmodligen ge en iPad till en 3-åring och denne kommer snabbt förstå hur den funkar. Vi snackar the edge när det gäller att göra tekniken transparent för användaren. Min morsa kan använda min iPhone, men hon kan inte efter 20 år använda en Windowsburk.

Jag håller inte med. Apple gör inte tekniken transparent, tvärtom, de abstraherar den bara mera (om än på ett oftast smart sätt). Det är nödvändigtvis inte något negativt, förutsatt att du inte är intresserad av hur saker och ting faktiskt fungerar.

Om din morsa inte efter 20 år förstår sig på Windows tror jag dessvärre inte att det är Windows det är fel på. No offense.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Du har nog missat biten med att Adobe tog fram en version av Flash för iPhone....
....
....

Jag säger inte att Adobe är goda på något sätt. Tvärt om. Säger bara att företaget som hindrar mig från att använda stängd mjukvara är ondare än företaget som tillverkar den dåliga stängda mjukvaran.

Jag kan villigt erkänna att jag inte är insatt i exakt hur Flash kommunicerar med hårvara och inte, men en av de källor som jag baserar mina antaganden på är: http://www.youtube.com/watch?v=94t0L3Z6blo

Bottomline, jag kan ha fel, men uppfattningen jag har fått är inte att det är Adobe som sätter sig på tvären och inte vill få in flash på iphone/ipad, det är Apple som inte vill. Och så länge flash används så mycket som det görs ute på internet så vill jag att det ska finnas med i en enhet som marknadsförs som "den ultimata internet datorn".

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Inaktiv

Jag orkar inte leta igenom alla poster så beklagar om detta redan har kommit upp.

Här är ett sätt att få användning av en iPad:
http://www.youtube.com/watch?v=rSnIXfoSU6I&feature=player_emb...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thataddzguy
Jag orkar inte leta igenom alla poster så beklagar om detta redan har kommit upp.

Här är ett sätt att få användning av en iPad:
http://www.youtube.com/watch?v=rSnIXfoSU6I&feature=player_emb...

Kör hellre på http://www.youtube.com/watch?v=lAl28d6tbko&feature=popular

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Kör hellre på http://www.youtube.com/watch?v=lAl28d6tbko&feature=popular

Haha, såg det där klippet tidigare idag och måste erkänna att jag skrattade en hel del!

Men som jag sa tidigare, det finns många sätt att få användning av iPad, det är bara en själv som sätter gränserna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thataddzguy
det finns många sätt att få användning av iPad, det är bara en själv som sätter gränserna!

Det många är irriterade på är ju jusst att det är apple som sätter gränserna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goggen
Jag håller inte med. Apple gör inte tekniken transparent, tvärtom, de abstraherar den bara mera (om än på ett oftast smart sätt). Det är nödvändigtvis inte något negativt, förutsatt att du inte är intresserad av hur saker och ting faktiskt fungerar.

Om din morsa inte efter 20 år förstår sig på Windows tror jag dessvärre inte att det är Windows det är fel på. No offense.

Vad är det som är mindre ”geeky” med Mac OS X (Unix) än de andra operativsystemen där ute?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Jag säger inte att Adobe är goda på något sätt. Tvärt om. Säger bara att företaget som hindrar mig från att använda stängd mjukvara är ondare än företaget som tillverkar den dåliga stängda mjukvaran.

Jag kan villigt erkänna att jag inte är insatt i exakt hur Flash kommunicerar med hårvara och inte, men en av de källor som jag baserar mina antaganden på är: http://www.youtube.com/watch?v=94t0L3Z6blo

Bottomline, jag kan ha fel, men uppfattningen jag har fått är inte att det är Adobe som sätter sig på tvären och inte vill få in flash på iphone/ipad, det är Apple som inte vill. Och så länge flash används så mycket som det görs ute på internet så vill jag att det ska finnas med i en enhet som marknadsförs som "den ultimata internet datorn".

Det enda Apple sätter sig på tvären om är att inkludera Flash i Apples webbläsare (Safari) och därmed få skiten när webbläsaren krashar och/eller batteritiden helt försvinner. Det finns inget som stoppar Adobe från att skapa en egen webbläsare med Flash-stöd och publicera denna på App Store. Något Adobe dock inte har gjort. Trots att det nog skulle gå att göra hyfsat fort om de använde den inbyggda webbläsar-koden som finns tillgänlig för alla applikationer samt sin färdiga binär.

Jag tror det beror på att Adobe heller inte vill sätta sitt varumärke på något så totalt oanvändbart och kasst. Folk borde helt enkelt sluta bitcha på Apple för att Adobe skeppar dålig mjukvara och ej heller, när de har möjlighet, lägger upp den som en egen applikation utan bitchar på Apple för att Apple inte vill skeppa kass mjukvara.

Vill du ha total frihet vilka applikationer och tjänster som du kör på din telefon/platta? Välj då en Linux-baserad enhet. iPad är väll kanske inte för dig.

Bottomline, bollen ligger hos Adobe och allt de gör är att gnälla som en tre-åring som inte får godis av mamma/pappa när de går förbi godisståndet i matvaruaffären.

Visa signatur

Permalänk

Well put, tror inte vi kommer mycket längre där du och jag. Jag kör min Android i fred och låter andra oroa sig för flash vara eller icke vara på Applesidan

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

pa1983, sluta sabba forumet med dina sjukt långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den verkar jobbig att hålla i, nästan så man vill lägga ifrån sig den, men då bli ju vinkeln så konstig på skärmen. Repig blir den då också.

Men på kudden ligger den nog fint om man vill läsa lite innan man lägger sig.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humvoffla
pa1983, sluta sabba forumet med dina sjukt långa inlägg.

Jag ska skriva dubbelt så långa inlägg bara för att reta gallfeber på just dig hädanefter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det många är irriterade på är ju jusst att det är apple som sätter gränserna

Du får gärna berätta vad är det är för fantastisk mjukvara som alla missar nu när Apple sätter gränserna.

Menar inte att det bara är bra att Apple granskar, men inte heller bara dåligt.

Verkar mest vara gnäll från nördarna som vill kunna strömma video, köra IRC och rosta bröd samtidigt på sin enheten. Annars är tycker man den är låst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag kan eventuellt tänka mig en ipad i framtiden och jag kan nog knappast klassas som en apple-fanatiker, den enda appleprodukten jag någonsin ägd är en ipod touch. Dock så tänker jag inte köpa nu utan avvaktar än sålänge. Om jag fick beställa hur en framtida version skulle se ut så skulle den ha:

- Bra multitasking
- Flera videocodecs (inte så troligt att det händer)
- Webkamera
- hdmi-utgång (VGA med dongel duger inte)
- usb, SD-kortläsare.. Möjlighet för att flytta över filer på ett smidigt sett utan att vara så beroende av itunes. För att jag ens ska fundera på att använda den till jobb så krävs det iaf att man kan plugga in ett usbminne.
- Bra GPS (mest en bonus, känns inte överdrivet viktigt för mig)

Sen har jag lite svårt för att apple ska hålla på att godkänna alla program.. Jag hade tyckt det var schysst att kunna ligga i soffan och lira poker på ipaden men att apple ska godkänna en riktig pokerklient känns inte speciellt troligt.

Jag gillar idén med ipaden och tror att den kan bli en storsuccé om den utvecklas åt rätt håll. I dagsläget tycker jag att det är en kul pryl men lite för begränsad för att jag personligen ska införskaffa en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Du får gärna berätta vad är det är för fantastisk mjukvara som alla missar nu när Apple sätter gränserna.

Menar inte att det bara är bra att Apple granskar, men inte heller bara dåligt.

Verkar mest vara gnäll från nördarna som vill kunna strömma video, köra IRC och rosta bröd samtidigt på sin enheten. Annars är tycker man den är låst.

Va?
Du kan väl inte ha undgått att folk stör sig på att man inte kan multitaska?

Bara det är en begränsning utan motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Jag säger inte att Adobe är goda på något sätt. Tvärt om. Säger bara att företaget som hindrar mig från att använda stängd mjukvara är ondare än företaget som tillverkar den dåliga stängda mjukvaran.

Jag kan villigt erkänna att jag inte är insatt i exakt hur Flash kommunicerar med hårvara och inte, men en av de källor som jag baserar mina antaganden på är: http://www.youtube.com/watch?v=94t0L3Z6blo

Bottomline, jag kan ha fel, men uppfattningen jag har fått är inte att det är Adobe som sätter sig på tvären och inte vill få in flash på iphone/ipad, det är Apple som inte vill. Och så länge flash används så mycket som det görs ute på internet så vill jag att det ska finnas med i en enhet som marknadsförs som "den ultimata internet datorn".

Flash i icke Lite-version finns fortfarande inte till någon handhållen enhet överhuvudtaget. Palm har tom fått källkoden och skrivit kod själv, men allt de har att visa idag från Adobe är fortfarande bara demos. Palm är de som kommit längst, men det har ännu en bit kvar innan det skeppas skarp, till andra enheter tar det förmodligen lite längre tid. Du verkar fortfarande inte fått in det i huvudet att Flash för mobiler fortfarande inte existerar. Som produkt. Adobe har inget de kan leverera till Apple och för att få video idag inte om 6 månader så var de helt enkelt tvungna att köra via vanliga Quicktime. Apple kan för fan inte vänta på något från Adobe i evigheter. iPad är trotts allt bara en utvecklingsplattform för nästa telefon mer eller mindre. Då kan de inte släppa den efter nästa telefon. Flash för mobiler är dock i princip bättre än desktopversionen. Adobe har dock gjort framsteg i andra produkter (flash CS5) som kommer göra det möjligt att bygga flashapps för iPhone. Som sen kan levereras i Appstore.

Är säker på att Apples enheter får Flash när Adobe är redo har har visat att de kan. Verkar dessutom som en del blandar kritiken mot desktopvarianten mot den ännu hypotetiska mobil-varianten. Problemen i desktopvarianten kommer kvarstå i 10.1 för Macanvändare, MainConcepts avkodare är helt enkelt inte starka nog för att kunna köra högupplöst HD och det är bara Adobes fel att de inte kommunicerat och samarbetat med grafikkrets-leverantörerna som de var tvungna att göra på Windows. På mobilerna är det anpassat för att köras på grafik-hårdvaran, det är fortfarande inte den hårdvaruaccelererade versionen på Windows. Apples affärsmodell för sina handhållna enheter är en annan fråga. Och det finns fler än en anledning till att det finns fler en en produkt i hela världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag tycker den verkar jobbig att hålla i, nästan så man vill lägga ifrån sig den, men då bli ju vinkeln så konstig på skärmen. Repig blir den då också.

Men på kudden ligger den nog fint om man vill läsa lite innan man lägger sig.

Den har ju dock IPS-panel vilken klarar 178 graders betrakningsvinkel. Så du kommer att se vad som presenteras på skärmen med rätt färger även om du lägger ner den på till exempel ett bord framför dig.

Repor blir svårare att undvika utan fodral men det gäller ju också alla produkter och är inte något specifikt för iPad. Köper du Apples iPad fodral ($39 ≈_300 SEK) har det ju även ett inbyggt stöd.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Den är säkert idiotiskt billig att tillverka.

Det finns nu (2010-04-07) en uppskattning utav vad den kostar att producera, ifrån Apple Insider:

Citat:

With the iPad now in users' hands and its internal components revealed, iSuppli has adjusted its estimated cost to Apple for the 16GB Wi-Fi model higher, to $259.60, due to more silicon than it had anticipated.

Vidare skriver Apple Insider,

Citat:

iSuppli estimated that the 32GB iPad, which sells for $599, includes $289.10 in materials, while the $699, top-of-the-line 64GB Wi-Fi iPad carries a cost of $348.10.

http://www.appleinsider.com/articles/10/04/07/ipad_component_...

Så ja, Apple har som vanligt tämligen stor marginal. Dock tillkommer ju även frakt, sälj, support och utvecklingskostnader (samt säkerligen saker jag glömt) som inte är inräknade i ovan nämnda priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Flash i icke Lite-version finns fortfarande inte till någon handhållen enhet överhuvudtaget.

N900 har flash.