Permalänk
Medlem

Speldator ~12 000

Hej,

Ska köpa en ny dator så byggde ihop en på inet.se. Ska ha den till spel och ska kunna maxa allt utan några som helst problem och det ska vara ett tag in i framtiden. Om det är något man kan få billigare med bättre prestanda eller något med lika mycket prestanda för samma pengar, så ropa!

Är tacksam för förslag.

Tack o hej,

Permalänk
Medlem

Inga kommentarer?

Permalänk
Medlem

Absolut inga kommentarer? Skit i min sign, jag vill ha en till.

Permalänk

Alla är på jobb vad förväntar du dig?
Måste du ha byggnation?
Ta bort det o köp bättre moderkort o nätagg?

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det ser bra ut, bara att beställa. Det enda som skulle kunna va nåt är ju fler fläktar till chassit och möjligtvis en annan kylare för att kunna överklocka, men det kan ju lika gärna skjutas till framtiden.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv

Re: Speldator ~12 000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naahooJ
Hej,

Ska köpa en ny dator till min bror så byggde ihop en på inet.se. Han ska ha den till spel och ska kunna maxa allt utan några som helst problem och det ska vara ett tag in i framtiden. Om det är något man kan få billigare med bättre prestanda eller något med lika mycket prestanda för samma pengar, så ropa!

http://img686.imageshack.us/img686/540/nydata.png

Är tacksam för förslag.

Tack o hej,

heh med en 5850 kommer du få svårt att maxa alla spel, och sen att det ska funka i framtiden det blir svårt så du får nog höja budgeten kompis om detta ska gå, personligen skulle jag ta ett moderkort med sata 6.0 och usb 3.0 för spel är ju inte allt i en dator.

hade jag vart du hade jag försökt få något begagnat t.ex processorn kanske fås för 1200kr, ett 5850 av samma typ(sapphire,asus)begagnat så köper du ett till nytt av samma modell och kör Xfire på så sätt kan du komma under 12k utan att byta till amd.

Permalänk
Inaktiv

o just det glömde säga, SKIPPA BYGGNATIONEN VA FASEN SKA DU LÄGGA 800KR PÅ DEN MEN SNÅLA PÅ ETT MODERKORT!!!!!

ursäkta men jag är allergisk mot "stupid shit"

Permalänk
Medlem

@ybernisse
Aha, men jag trodde dem skulle kommenterat i går kväll, men okej.

@Phukkitt
Hmmm, jag har inte kollat men har inte chassit fläktar? Och jag tror nog inte jag är så mycket för att överklocka. Men har chassit dåligt luftflöde?

Permalänk
Medlem

@jojjeD
Okej, men tror nog ändå det räcker för mig, har en 19'' så det kommer gå bra ändå. Okej, vet du något bättre moderkort då? Får leta efter en med USB 3.0 och Sata 6.0. Och dessutom vill jag skippa Xfire.

Och sen, är det något dåligt med chassit, fått några klagomål i recensionerna.
Är inte PCS bra då?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du nu inte tänker köra Crossfire, inte tänker överklocka, och vill ha USB3/Sata6Gbps så vore nog Gigabyte GA-P55-UD3 lämpligt. Vill du ha möjlighet till lite bättre överklockning i framtiden så finns Gigabyte GA-P55-UD3R istället vilket bara är en hundring dyrare.

Och ja, chassit har två fläktar monterade från början, en fram och en bak. Dock är dom inte starkast i världen och flödet kan nog bli lite i minsta laget då du har valt ett grafikkort som inte blåser ut varmluften bak.
PCS+ lämpar sig bra till överklockning, men ska du inte klocka kortet så funkar det med standardkylare så gott som lika bra då PCS+ ändå bara är ~3% överklockat. Så jag föreslår att du tar det vanliga kortet om du inte ska överklocka eller köpa fler fläktar till chassit.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1901818/asus-maximus-iii-extreme, valde den innan jag såg den du skrev, men din är nog bättre, tar nog din.

Något som är bra/dåligt med denna; http://www.inet.se/artikel/6900299/be-quiet-straight-power-e7...

Den jag har här, är den bättre eller sämre än den jag tagit redan, där uppe, förutom det att 1600 är bättre för överklockning, vilket jag kanske, eller inte ska hålla på med? http://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-se...

Permalänk
Medlem

Är en XFX HD5850 Black Edition 3 000:- bra? Kostar 3000? Eller är det något annat billigt men bra 5850 som jag borde ta?

Och duger hårddisken? Vad jag vet så har den 7200 RPM? Finns det någon lika bra men billigare eller någon annan jag borde ta istället? Sänker nog min max. budget ner till 11 500 om det går.

Behöver man ett skruv kit för att kunna fästa allt?

Men då behöver jag ingen fläkt, eller? Till ett vanligt 5850? Annars denna typ;? http://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50-...
Hitta gärna en lika bra och billigare om jag behöver köpa fläkt, men annars inte.

Permalänk
Medlem

Men jag kan väl inte använda USB 3.0 i ett chassi utan 3.0, eller? Skulle någon kunna leta upp ett bra paket med samma processor, billigaste men bra ram, samma grafikkort, så billig men bra hårddisk och allt. Och så att allt blir kompatibelt. Max pris 11 500.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du vet att intel är onödigt och pengar i sjön i en speldator? Ta betydligt hellre en phenom II x4 (blir ca 1000kr billigare då även moderkorten är billigare till dessa), som presterar lika bra i spel och lägg dessa 1000kr på ett HD5870! Vipps mycket mer prestanda för samma peng!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Re: Speldator ~12 000

Citat:

ska kunna maxa allt utan några som helst problem

Det kan du inte göra med någon dator.

Permalänk
Medlem

@Devrer
Nej, Intel är inte onödigt. Du vet, intel presterar bättre i spel än vad AMD gör och dessutom är Windows mer optimerat för Intel, tyvärr. Annars var det en bra idé, släng gärna upp en lista med AMD2 x4 och ett 5870 så får jag överväga ett beslut.

@Warzius
Haha, jo då.

Är den be quiet! bra eller ska man ta en billigare Fractal Design Newton R2, 650W Modulär? http://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-6... Billigare och mer watt? Vad tycks? Risk för att den sladden inte räcker? :S

Permalänk
Medlem

- OS (... fixa eget... host host)
- Ett ESD armband?
- Skruvarna du inte kommer behöva (följer med det som behövs)

+ Bättre grafikkort!
+ 2x 500GB HDD i RAID 0

och för snabbare boot + snabbare laddningstider kommer du behöva en ssd eller det billiga alternativet: RAID 0
Köp två stycken 500 gb är mitt råd

EDIT: om du överväger AMD:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8
https://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-ph...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Citat:

http://img263.imageshack.us/img263/6152/nydata2.png

det recker med ett handleds band. skruvar får man med chassit. skulle tagit ett modulärt corsair 650w.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det där paketet ser helt okej ut.
Dock skulle man kunna byta mot ett AMD-paket som Devrer skriver för att få det en tusenlapp billigare vilket skulle göra att du fick råd med ett 5870.
Själv använder jag datorn till mer än bara spel så jag skulle nog valt Intel, men smaken är som baken.

För att svara på din radda av frågor:
Moderkortet du hittade själv där är tekniskt sett bättre, men oerhört onödigt dyrt och avancerat för dig. Det riktar sig till extrema överklockare framförallt. Du klarar dig gott på Gigabyte-kortet.
Be Quiet! gör stabila och framförallt tysta agg, men i den prisklassen så är Corsair HX650 ett bättre val.
Visst kan du ta 1333-minnen, men det skiljer så lite i pris mot 1600mHz så jag tycker det är värt den extra lilla slanten.
Kör på Powercolor istället för XFX. Det enda som mig veteligen skiljer dom åt är hur lång garanti dom har. Du verkar dock ha hittat Powercolors kort på egen hand att döma av ditt paket.
Hårddisken är bland det bästa och tystaste du kan hitta i den storleksklassen, så den är ett bra val. Väldigt prisvärd.
Skruv-kit ska ej behövas, då sånt normalt sett följer med komponenterna. Jag har tonvis över från tidigare datorer och jag har aldrig köpt löst...
Nej, du behöver troligtvis inte fler fläktar till detta paketet.
Skulle det dock mot förmodan bli lite väl höga temperaturer är det ju bara att köpa till senare.
Det du länkade till där är inte en fläkt, det är en processorkylare. Den behöver du inte så länge du inte ska överklocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

@Devrer
Nej, Intel är inte onödigt. Du vet, intel presterar bättre i spel än vad AMD gör och dessutom är Windows mer optimerat för Intel, tyvärr. Annars var det en bra idé, släng gärna upp en lista med AMD2 x4 och ett 5870 så får jag överväga ett beslut.

Ja asså om man kollar denna länken (sammanlagda test med total skillnad i procent):

http://www.tomshardware.co.uk/forum/272741-10-truth-phenom

Där skiljer det pytte lite mellan en I5 och phenom II x4. Dock är ju detta med alla inställningar på lägsta för att inte grafikkortet ska flaska. Kör man med alla inställningar på max (vilket man vill göra) så kommer grafikkortet att flaska och skilladen mellan processorerna blir 0. Då har man slängt ut 1000kr mer i onödan

Btw I5 är väl kanske som MAX 5% bättre än phenom II x4 i spel. Och ändå kostar I5+bra moderkort ca 40% mer än phemom II + bra moderkort. Ganska ovärt.

Då får man betydligt mer prestanda om man väljer phenom II x4 + ett HD5870, för samma peng!

Okej, köper man en dator för 16000kr så väljer man intel. Men man ska inte köpa ett sämre grafikkort för att få med intel då det inte gör någon skillnad.

Vet ej hur man lägger upp bilder så lite svårt att göra lista. Men ta bästa Intel listan som nämnts och byt ut processor + moderkort mot phenom II x4 955 samt ett moderkort med 790x/gx chipset (Till exempel DETTA) Och sedan väljer du ett HD5870 istället för HD5850 så hamnar du på samma pris..

Man kan ju hålla på hur länge som helst annars. Varför ta I5 när I7 är bättre liksom? Samma grej. Bara processorn inte flaska så är det lungt, och det gör långt ifrån varken PH II eller I5. Allt över Phenom II x4 är onödigt och gör mycket liten skillnad i spel. Då gör ett HD5870 mycket större skillnad

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Men om du tvunget ska ha Intel-paket (sämre prestanda för samma pris som sagt, du kommer få mindre fps i spel) Så ta moderkortet du själv listade i ditt första inlägg! Det är det mest prisvärda intel-kortet. Det billigaste som har riktigt crossfire/sli som inte stryper korten. De billigare korten har 2st pcie-e portar i 16x/4x hastighet, vilket stryper korten.

Byggde en I5 dator åt en kompis med det moderkortet. Det är bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@carlssonn
Nä, det går bra på internet, annars kostar det 1000-lappen extra.
Ja, vad är det för fel med ESD armband? Första gången jag monterar så vill vara på den säkra sidan.
Fixat, tack.

Njaa, lägg upp en bra lista, när jag gör det blir det för dyrt. Och annars duger det, har bara 19'' skärm med låg max upplösning (1280x???), så det flyter på nog, annars får du lägga upp ett paket med 5870 eller bättre.
Och det blir snabbare? Hitta några, jag vet inte hur man skiljer raid-0 mot ej raid-0...

i5 presterar överlags bäst i spel. Har liksom redan ett 5850 som flyter på bra med hög upplösning, grafik AA i 1620x??? på 22'' skärm i BC2, fast medelfps är typ 58, men det märker jag inte. Jag är inte så känslig på det, tror jag...

@HoBb3
Okej, men måste man inte ha 1 runt varje handled så man inte får eller räcker det med 1? Okej, tog det, lägger upp bild på mitt förslag.

Permalänk
Medlem

Okej, ni har ändå rätt med AMD... Borde kanske ta en AMD ändå. Kan någon göra ett paket med AMD Phenom2 X4 965 och usb3 sata6 och såna finesser.

Men kan man använda USB3 i ett chassi som inte har uttag till det, eller det står bara 2.0, men det spelar kanske ingen roll?

Får väl lägga upp ett paket med AMD och se pris skillnaden. Men Turbo Boost på intel, är det inget man måste ha? Okej, den har högre frekvens.

Permalänk
Medlem

@carlssonn
Är 1 såna här något vidare bra?
http://www.inet.se/artikel/4303590/500gb-samsung-spinpoint-f3...

Är detta moderkortet något? http://www.inet.se/artikel/1901015/gigabyte-ga-790xta-ud4
Annars får ni hitta någon
AM3, USB3.0, Sata 6.0, chipset 790x / gx...

Hittade bara den.

Den kan inte ha 1600 minnen, som jag nu hade...
Men det blev inga tusenlappar extra, efter vad jag sett. Men jag tog kanske ett dyrt moderkort???

Permalänk
Medlem

Har en lista klar med phenom II x4 955 + hd5870 för 11 000kr exakt. Hur lägger man upp bilder smidigt?:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du lägger in bilden på t ex Imageshack.us och sen när du skriver svar här tar du [IMG] (Länk) [\IMG] Tack för att du övertalade mig. ^^

Permalänk
Medlem

Hehe okej. Ingen orsak, kommer ju en sån här tråd varje dag när folk valt intel i en "budget"-speldator. Visst intel är grymma i redigerings-program osv men i spel är det mer jämt och då är amd mycket billigare för samma prestanda. Bättre att lägga pengarna på ett grymt grafikkort i en speldator:)

Här är listan (hoppas jag gör rätt så det fungerar )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen om du vill att den ska bli ännu snabbare kan du ju köpa en intel 40gb ssd(ca 1000kr) och installera windows på. DÅ blir det ju 12000kr. Alternativt köper du en corsair H50 vattenkylning (runt 700kr) så blir den tyst och sval dessutom

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Hehe okej. Ingen orsak, kommer ju en sån här tråd varje dag när folk valt intel i en "budget"-speldator. Visst intel är grymma i redigerings-program osv men i spel är det mer jämt och då är amd mycket billigare för samma prestanda. Bättre att lägga pengarna på ett grymt grafikkort i en speldator:)

Här är listan (hoppas jag gör rätt så det fungerar )

http://img404.imageshack.us/img404/81/datort.jpg

ta inte amd valet processorn är sämre än i5 750 hosta upp en tusing till och så har du en dator som är mer värd pengarna, har du inte pengarna nu vänta lite till för fan, och medans du väntar köp något begagnat istället din snåle fan:)) skämt åsido men ärligt kolla runt och se om du hitar ng bra chassi och nätagg/ hårddisk/minnen för billigare peng så kan du få ihop intel i5 750 + 5870 för 11500 aja mitt förslag ha d gott.