Telia fiber via switch och router: Problem

Permalänk
Medlem

Telia fiber via switch och router: Problem

Tjo.

Jo jag fick i veckan Telias 100/10 fiberlan och har sen dess krånglat med min router för att få det hela att fungera.

Såhär har jag försökt koppla, men då får jag ingen kommunikation mellan PC och PS3. Inte heller kan jag utnyttja Wifi:n då routern inte har wan-åtkomst.
Det hela fungerar om jag kopplar switchen till WAN på routern och PC:n/PS3 till routern, men då denna modell av router inte pallar mer än 55Mbit wan>lan så är det ingen idé.

Jag har provat att koppla PS3 till Switchen men då hittar PC och PS3 inte varandra alls då PCn har en wan-adress och konsollen en lan-adress.

Nån som vet en smart lösning för detta? Viktigast är att PS3:an kan streama över näten och att det inte hämmar min bandbredd på kuppen.
Det vore dock nice att fortfarande ha Wifi då jag kör nallen mot det mycket.

Permalänk

Koppla PC:n OCH PS3:an bakom routern så tillvida du inte får fler än en IP-adress så ska du se att det hoppar igång!

/Z

EDIT: Såg att du redan hade kopplat så. Du MÅSTE koppla så för att få bägge att lira samtidigt - du får annars köpa en bättre router.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Hur gör du för att försöka kommunicera mellan ps3 och pc?
Det borde inte vara några problem såvida telia inte tvingar trafik mellan två publika adresser att gå ner via deras router.

Annars tycker jag du ska satsa på en Linksys WRT320N (köp inte D-Link!).
Linksys routern har stöd för 3:e parts mjukvara, precis som du kör i din wrt54gl.

Det är mina fem cent, lycka till.

Permalänk
Medlem

Ajfan, jo jag har kikat lite på en ny Cisco WRT320N som ska ha bättre throughput wan>lan. Men det är en investering man helst hade sluppit.

Vågar man köra wifi mellan PC och router med den nya standarden? Endast en tunn vägg mellan dom båda då. Och då faktiskt kunna utnyttja 100Mbit?

Milkacid: Jag försöker egentligen bara få PC och PS3 att snacka via Ps3mediaserver, men jag antar att då jag inte har någon dhcp som tar hand om adresserna så får jag inte någon kontakt mellan dom.

EDIT: F it, beställde routern. Tur att det är skatteåterbäring på gång.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycket om just den routern men du kan, med en dos tur, komma upp i 100 mbit/s trådlöst. Pingen kommer dock inte att bli lika bra som om du körde med kabel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hej! Vi har fått Telias fiberlan in i vår lägenhet.
Swicht med telefoni,bredband och tv.
Vi fick även med 2 digitalboxar till tv.
Räcker det att köpa en likadan box till, och slå in en av de koder man fått till de 2övriga boxarna för att få igång en tredje tv i lägenheten. Eller måste man köpa ett ytterligare abonnemang för ca.99kr/mån.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Man måste ha ett ytterliggare abonnemang. Antingen Tvilling- eller Extraabonnemang

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD