Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Eeeh, i3 540 och i3 530 har exakt samma arkitektur, det enda som skiljer är en något högre multipel på i3 540 och därmed en något högre klockfrekvens, vilket inte inverkar över huvud taget på prestandan om båda skulle vara klockade till samma klockfrekvens.
I testet körs ju inte processorerna i originalklock över huvud taget, så jag förstår inte riktigt poängen?
Varför välja i3 540 när i3 530 är billigare och båda erbjuder samma prestanda överklockade? Då kan du ju fråga dig själv varför du inte jämförde med priset på 965 i stället för 955 nyss? Det är ju Phenom II 965 de använder i recensionen. Kan det händelsevis vara för att du vill minska prisskillnaden?
Jag skulle hellre kika på Phenom II x3 720 vid en direkt jämförelse. Även den är en kompetent processor till ett lite lägre pris än de fyrkärniga (finns för nästan samma pris som i3 530). Även denna processor skulle räcka mycket långt för de flesta spelare. (Så... känns det bättre nu när jag tagit med ett AMD alternativ?)
Sedan det där med TDP, varför skulle en processor med låg effektförbrukning ENBART lämpa sig för laptops? Låg effekt är ju bra av flera orsaker, bland annat ger det lägre ljudnivå och ofta högre klock på luft (mindre värme som behöver kylas bort).