Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Badcompany20
smart... det kommer alltid användas mer minne i framtida spel.

Haha,,jag har 512 meg på mitt apgamla kort som är ca 9 år gammalt,,,,så mycket har ju inte ändrats i sånna fall

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Badcompany20
smart... det kommer alltid användas mer minne i framtida spel.

Haha,,jag har 512 meg på mitt apgamla kort som är ca 9 år gammalt,,,,så mycket har ju inte ändrats i sånna fall

Nah, just grafikminnets storlek berättar vilken upplösning den kan klara. Har ej provat men 512 som du har borde räcka till åtminstone 1680x1050 (22tum), över de blir de nog lite kämpigt å en del lagg.

Men som sagt högre minne på grafikkortet = högre skärmstorlekar

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Nah, just grafikminnets storlek berättar vilken upplösning den kan klara. Har ej provat men 512 som du har borde räcka till åtminstone 1680x1050 (22tum), över de blir de nog lite kämpigt å en del lagg.

Men som sagt högre minne på grafikkortet = högre skärmstorlekar

Nej, riktigt så enkelt är det inte. Skälet till att grafikkorten har så mycket mer minne nu än förr är främst för att spelen tar upp mer minne nu. Man kunde köra i ganska höga upplösningar då också (extrema upplösningar börjar väl bli lite mer vanligare nu med tanke på Eyefinity's populäritet men den tekniken är inte direkt ny egentligen). Och spelar man inte (dvs ren 2D) så behövs det knappt nåt minne alls för att spara framebuffern även i höga upplösningar.

Texturer (och bumpmaps och liknande), som naturligtvis lagras i grafikminnet, tar upp samma mängd minne oavsett upplösning. Samma gäller shaders dvs ren programkod. Detta var skälet till att Oblivion inte var nån höjdare på mitt GF6800 som bara hade 128MB (blev mycket trevligare när jag skaffade ett X1900XT 512MB senare fast då hade jag dock hunnit tröttna på spelet). Och just Crysis och GTA4 på höga inställningar är väl praktexempel på spel som drar mycket grafikminne.

Vissa saker drar naturligtvis mer minne i höga upplösningar. Framebuffern är rätt liten men minnesanvändningen ökar förstås. Anti-Aliasing drar mer och mer minne ju högre upplösning man kör. Z-buffers/W-buffers och stencil buffers bör dra mer minne i höga upplösningar.

Finns säkert massor som jag missat då jag inte har så bra koll på allt men lite vet jag iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nej, riktigt så enkelt är det inte. Skälet till att grafikkorten har så mycket mer minne nu än förr är främst för att spelen tar upp mer minne nu. Man kunde köra i ganska höga upplösningar då också (extrema upplösningar börjar väl bli lite mer vanligare nu med tanke på Eyefinity's populäritet men den tekniken är inte direkt ny egentligen). Och spelar man inte (dvs ren 2D) så behövs det knappt nåt minne alls för att spara framebuffern även i höga upplösningar.

Texturer (och bumpmaps och liknande), som naturligtvis lagras i grafikminnet, tar upp samma mängd minne oavsett upplösning. Samma gäller shaders dvs ren programkod. Detta var skälet till att Oblivion inte var nån höjdare på mitt GF6800 som bara hade 128MB (blev mycket trevligare när jag skaffade ett X1900XT 512MB senare fast då hade jag dock hunnit tröttna på spelet). Och just Crysis och GTA4 på höga inställningar är väl praktexempel på spel som drar mycket grafikminne.

Vissa saker drar naturligtvis mer minne i höga upplösningar. Framebuffern är rätt liten men minnesanvändningen ökar förstås. Anti-Aliasing drar mer och mer minne ju högre upplösning man kör. Z-buffers/W-buffers och stencil buffers bör dra mer minne i höga upplösningar.

Finns säkert massor som jag missat då jag inte har så bra koll på allt men lite vet jag iaf...

Ah där ser man

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Jadu, 100w mer är en hel del extra pengar i månaden Fast det beror ju även på vem det är som betalar räkningen..

Nej det blir ingen större skillnad , det finns räkneexempel i denna tråd
~1 kr om dagen om du kör Furmark 24/7 skiljer det mellan 470 och 5870 i strömkostnad
för min del blir det <100 kr om året vilket är försumbart

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Texturer (och bumpmaps och liknande), som naturligtvis lagras i grafikminnet, tar upp samma mängd minne oavsett upplösning.

Även om högre upplösning inte direkt påverkar storleken på texturerna så ökar behovet av högre upplösta texturer vid högre upplösning.
Videominne är alltid trevligt att ha för mycket av än för lite

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

hade tänkt införskaffa ett nytt grafikkort, och jag väger mellan just 5870 och gtx 470, vad skulle ni själv ta?

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Skrivet av QuadRunner:

hade tänkt införskaffa ett nytt grafikkort, och jag väger mellan just 5870 och gtx 470, vad skulle ni själv ta?

5870. Presterar bättre, kallare, drar mindre ström. Inget att orda om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QuadRunner:

hade tänkt införskaffa ett nytt grafikkort, och jag väger mellan just 5870 och gtx 470, vad skulle ni själv ta?

Vill du slippa byta avatar kör på nVidia : D

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Vill du slippa byta avatar kör på nVidia : D

Håller med. Det är inte värt att byta avatar för den prestanda per krona man får för att välja ett 5870 över ett gtx 470.
Samma när jag skulle köpa diskmaskin. Då valde jag helt klart en Whirlpool istället för Electrolux för jag hade en Whirlpool t-shirt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadRunner:

hade tänkt införskaffa ett nytt grafikkort, och jag väger mellan just 5870 och gtx 470, vad skulle ni själv ta?

5870 alla dagar i veckan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag läste en intressant artikel i en amerikansk sida där man jämförde de ny GPUna mot varandra, dock vet jag inte vilken sida det var på.... slutsatsen var följande dock vilket tyckte jag var intressant.

testaren hade kommit fram till att fps/$ var mkt bättre på en 480gtx över en 5870 och lite sämre (rörde sig om några cent) än 5970:an. vidare så hade 470gtx bättre fps/$ än 5850 men lite sämre (några cent) än 5870.

Både 480gtx och 470gtx skalade bättre i sli och gav mer för pengarna om man valde att köra sli/CF än vad motsvarande 5870 eller 5850 gjorde.

Tack vare minnet och bandbredden på Nvidia korten kändes spelen bättre och mindre hackiga än vad de gjorde för ati korten.

Desutom så var Nvidia bättre på andra saker än spel... tex cad etc

Nackdelarna med Nvidia kontra Ati var som alla sägger i denna forum och i andra värmeutveckling samt ljudnivå.

synd att jag inte kan länka artikeln. Borde dock göras lite svenska tester på detta.

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krawl72:

Jag läste en intressant artikel i en amerikansk sida där man jämförde de ny GPUna mot varandra, dock vet jag inte vilken sida det var på.... slutsatsen var följande dock vilket tyckte jag var intressant.

testaren hade kommit fram till att fps/$ var mkt bättre på en 480gtx över en 5870 och lite sämre (rörde sig om några cent) än 5970:an. vidare så hade 470gtx bättre fps/$ än 5850 men lite sämre (några cent) än 5870.

Både 480gtx och 470gtx skalade bättre i sli och gav mer för pengarna om man valde att köra sli/CF än vad motsvarande 5870 eller 5850 gjorde.

Tack vare minnet och bandbredden på Nvidia korten kändes spelen bättre och mindre hackiga än vad de gjorde för ati korten.

Desutom så var Nvidia bättre på andra saker än spel... tex cad etc

Nackdelarna med Nvidia kontra Ati var som alla sägger i denna forum och i andra värmeutveckling samt ljudnivå.

synd att jag inte kan länka artikeln. Borde dock göras lite svenska tester på detta.

Varför kan du inte länka artikeln? Skulle vara intressant att läsa Kolla i din "tidigare besökta platser" eller vad den nu heter i din läsare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hittade artikeln .... för den som inte vill gå igenom den kan ni se i slutet av den ungefär det jag skrev tidigare. här e länken enjoy!! det som jag skrev om Sli verkar vara en annan artikel ska föröka hitta den med. Obs vill bara påpeka att artikeln testar även 470:an vill inte vara oftopic på forumet.

NVIDIA GeForce GTX 480 Fermi Video Card | Review,GeForce GTX-480,GF100,Benchmark,Fermi,GTX-490,NVIDIA GeForce GTX-480 Video Card GF100 Fermi GPU Benchmark Performance Review

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krawl72:

hittade artikeln .... för den som inte vill gå igenom den kan ni se i slutet av den ungefär det jag skrev tidigare. här e länken enjoy!! det som jag skrev om Sli verkar vara en annan artikel ska föröka hitta den med. Obs vill bara påpeka att artikeln testar även 470:an vill inte vara oftopic på forumet.

NVIDIA GeForce GTX 480 Fermi Video Card | Review,GeForce GTX-480,GF100,Benchmark,Fermi,GTX-490,NVIDIA GeForce GTX-480 Video Card GF100 Fermi GPU Benchmark Performance Review

Lite roligt att läsa, speciellt när han skriver "Something's not right with S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat. Either the X-Ray game engine or the video game itself are heavily optimized for ATI Radeon video cards and not representative of relative performance we seen with other game titles" och annat andetag när nVidia är i en "bättre" sits: "The Dunia game engine appears preferential to NVIDIA products over ATI, and if you're one of the many gamers who like to play Far Cry 2 perhaps you should prefer them too". Då finns där inga ord som "heavy optimized" och "not representative".

Men visst kortet är fantastiskt snabbt inget snack om saken, så det är ett bra men lite dyrt köp, helt klart.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Det efterfrågades grafer vid nåt tillfälle, här är ett test med grafer:
Nvidia GeForce GTX 480/470 vs. ATI Radeon HD 5870/5850 > Benchmarks: Battlefield Bad Company 2 - TechSpot
Det är dessutom gjort med Nvidia Forceware 257.15 Beta och ATI Catalyst 10.5 vilket borde ge lite mer aktuella resultat än de tester som gjordes i mars.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag och min kusin gjorde lite jämförelser. Båda har en i5 750 på 3,8GHz. jag har ett gtx 470 han ett 5870 och han fick 300p mera än mig i 3DMark06. Jag fick ungefär 23000, han 23300
Just to let you know

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

NU ÄR JAG TRÖTT PÅ DETTA UPP TILL BEVIS.

Jag har en lokal ca 3mil nedanför Göteborg. Nu söker jag en som har 5850, en som har 5870, en som har 470 och en som har 480 vi tar med våra datorer till lokalen vi testar tre olika spel Jag spikar bad company 2 nu. Men vi ska ha två till ett som stödjer Nvidia och ett som stödjer ATI. PMa mig om ni vill vara med. Min tanke är att vi ska skifta kort med varandra. Så vi får 4 olika resultat på varje kort.
Ett par vittnen hade varit intressant hoppas på att få med mig någon som jobbar på sidan också. Om detta inte uppskattas så ber jag så mycket om ursäkt. Jag tar gärna tips om några som verkligen strider för ett av korten.

Ett krav är att korten är original inte hemma klockade. En annan ide är att när vi har testat färdigt så lanar vi 4 vs 4 ATI vs Nvida squad deathmatch Bad company 2 och äter pizza om det finns intresse.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Jag och min kusin gjorde lite jämförelser. Båda har en i5 750 på 3,8GHz. jag har ett gtx 470 han ett 5870 och han fick 300p mera än mig i 3DMark06. Jag fick ungefär 23000, han 23300
Just to let you know

3DMark 06 är 4år gammalt och använder sig av DX9, inge vidare aktuellt med andra ord. Kör ni Unigine Heaven eller kommande 3DMark 11 så lär ni se en klar skillnad i resultat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

3DMark 06 är 4år gammalt och använder sig av DX9, inge vidare aktuellt med andra ord. Kör ni Unigine Heaven eller kommande 3DMark 11 så lär ni se en klar skillnad i resultat.

Japp 3DMark06 är inget att bry sig om längre.
Men det är inte Heaven heller, dom kör mycket högre tesselering än vad som förekommer i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp 3DMark06 är inget att bry sig om längre.
Men det är inte Heaven heller, dom kör mycket högre tesselering än vad som förekommer i spel.

Sant, men klarar 470 av Heaven med extreme tessellation så finns de i stort sätt inget de inte klarar av inom den närmaste framtiden, de är ett kort som lär hålla i minst 2år med allt på max. 5870 klarar inte Heaven på extreme tillräckligt bra och är därför inte ett lika framtidssäkert kort då tessellation lär bli vanligare, så ett 5870 kanske bara har 1-1.5år kvar med allt på max. Dock så är detta något som 6870 kommer åtgärda, så ska man insistera sig på att köra på ett Radeon, vänta tills 6000-serien släpps. Vi ska dock inte heller glömma bort att raytracing är något som ligger runt hörnet för spelvärlden, och förväntas finnas redan 2012 med next-gen konsolerna. Så det är inte helt omöjligt att även 6000-serien kommer gå på knä 2012 precis som 400-serien, och kanske tom mänskligheten

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam

Man får låta bli att köra allt på max, så gjorde jag med mitt HD3870, det presterade ganska jämnt med GT8800 så länge man inte krämade på hög AA och AF, då räckte inte dess färre ROP:ar och TMU:er längre till.
Vad jag menar är att om man äger ett HD58xx eller ett GTX460 så får man helt enkelt dra ned tesseleringen ett eller ett par snäpp, frågan är om man ens kommer att märka skillnaden, jag märkte ingen när jag drog ned AA och AF.
Lite lustigt att det spekulerades i att GTX480/470 skulle ha dålig prestanda i tesselering innan dom släpptes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite lustigt att det spekulerades i att GTX480/470 skulle ha dålig prestanda i tesselering innan dom släpptes.

Det var väl för att ATI haft Tesselering på pappret i och med DX10.1-stödet sen långt tillbaka(men inte användbart) medans Nvidia saknat Tesselering helt. Ingen trodde väl att Nvidia skulle lyckas vid första försöket. Det gjorde man, till priset av världens största och varmaste chip. Men med bäst Tesselering

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||