Permalänk

Fler minnen eller högre MHz?

Hallojs. Har en i7 930 till en Asus p6t deluxe och ska köpa minnen.

Vilket blir bäst: Corsair 3x2 1600 eller 6x2 1333 om jag ska klocka processorn till ca 3,8g? Utnyttjas den högre frekvensen eller utnyttjas alla minnen optimalt i alternativ 2?

mvh
--Joakim

Permalänk

1600 annars får du problem men clocken. 12gb ger även prestandaförlust i allt utom film/bild redigering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Man tackar! Där ser man vad man kan lura sig på gig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

1600 annars får du problem men clocken. 12gb ger även prestandaförlust i allt utom film/bild redigering.

Nu blev jag väldigt nyfiken. Varför skulle 12gb ge en prestandaförlust? Jämfört med vad?

Permalänk
Medlem

Ja blev väldigt nyfiken på det uttalandet också, lite källa på det skulle vara bra, då det är nått jag då inte hört talas om, har svårt att det skulle kunna påverka mer än högst promille, men i väldigt många fall hjälpa en del.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

skulle också vilja veta om prestandaförlusten, har inte hört talas om att det blir någon nämnvärd förlust förut?

4 lr 6gb är dock att föredra vid hög överklockning.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

kollade upp detta lite mer och 12gb ger mer fps än 6gbram men det är dock inte mkt ca 1fps.

Overclock3D :: Review :: 3GB, 6GB or 12GB Investigated :: Gaming Benchmarks
som ni ser så är 12gb bättre än 6gb i nästan alla tester, hurvida det är prisvärt är ju en annan fråga

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Kollade upp testet ovan och blir förvånad. Innebär detta att antalet gigs är i stort sett oviktigt?! Vad är det med frekvensen som gör den viktigare vid överklockning? Är det så att det alltid är bättre med högre frekvens, dvs att jag helst ska ha 3x2 1800 el 2000 för att toppa maximalt eller är just 1600 bra till processorn i första inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernulven:

Kollade upp testet ovan och blir förvånad. Innebär detta att antalet gigs är i stort sett oviktigt?!

Minne är oviktigt så länge som det inte används. Så om man inte använder mer än 6 GB så gör 12 GB ingen skillnad.

Skrivet av fernulven:

Vad är det med frekvensen som gör den viktigare vid överklockning? Är det så att det alltid är bättre med högre frekvens, dvs att jag helst ska ha 3x2 1800 el 2000 för att toppa maximalt eller är just 1600 bra till processorn i första inlägget?

En i7 930 har en referensfrekvens på 133.3 MHz (133.3*21 = 2800), och minnet körs oftast i 8 gånger referensfrekvensen (8*133.3 = 1066). Så om du ökar referensfrekvensen till ca. 180 MHz så får du en klockfrekvens på 180*21 = 3.78 GHz, och minnet körs då i 180*8 = 1440 MHz. 1333 MHz minne räcker alltså inte till då, så du vill helst ha minst 1600 MHz, med vilka du kan klocka processorn till 4.2 GHz utan att minnena begränsar.

Permalänk
Avstängd

Skrivet av perost:

Minne är oviktigt så länge som det inte används. Så om man inte använder mer än 6 GB så gör 12 GB ingen skillnad.

En i7 930 har en referensfrekvens på 133.3 MHz (133.3*21 = 2800), och minnet körs oftast i 8 gånger referensfrekvensen (8*133.3 = 1066). Så om du ökar referensfrekvensen till ca. 180 MHz så får du en klockfrekvens på 180*21 = 3.78 GHz, och minnet körs då i 180*8 = 1440 MHz. 1333 MHz minne räcker alltså inte till då, så du vill helst ha minst 1600 MHz, med vilka du kan klocka processorn till 4.2 GHz utan att minnena begränsar.

förlåt men inte för att vara kaxig men nu snackar ni väl för mycket bullshit. Jag har överklockat min i7 920 till 3,8 ghz med 1333mhz minnen utan problem till och med 4 ghz! du kan köpa vilket som av dessa men jag var ärlig och berättade, tycker att du ska satsa på 1333mhz när du ändå ska överklocka till 3,8ghz men annars om du ska överklocka mer som t.ex. 4.2ghz osv så ska du ha 1600 mhz minnen eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

förlåt men inte för att vara kaxig men nu snackar ni väl för mycket bullshit. Jag har överklockat min i7 920 till 3,8 ghz med 1333mhz minnen utan problem till och med 4 ghz! du kan köpa vilket som av dessa men jag var ärlig och berättade, tycker att du ska satsa på 1333mhz när du ändå ska överklocka till 3,8ghz men annars om du ska överklocka mer som t.ex. 4.2ghz osv så ska du ha 1600 mhz minnen eller högre.

Visst, du kan ju köra minnena långsammare om du vill. Det går ju också i många fall att köra minnena över vad de är specificerade för. Det var därför jag sa att minnena oftast körs med en multiplier på 8. Använder man 6 som multiplier och överklockar referensfrekvensen till 180 MHz så går minnena i 1080 MHz istället (dvs. nästan standardfrekvens för en i7 930). Alla guider jag har läst om i7-överklockning rekommenderar dock 1600 MHz vid högre klockfrekvenser. Det är ju dessutom oftast ingen större skillnad i pris mellan 1333 och 1600 MHz minnen (hos Inet kostar t.ex. Corsair 6GB-kit lika mycket oavsett om det är 1333 eller 1600 MHz).

Permalänk

Tack för bra svar! Jag kör på 1600 så kan jag följa klockningsguiden till punkt och pricka

Kan man få ett enkelt svar på skillnaden mellan Corsair dominator GT, DHX+ och XMS3? Vad ska man ha och varför? (om man har gott om pengar

mvh
--Joakim

Permalänk
Medlem

svar på ovan: 1600minnen räcker gott till att överklocka. olika kylning å timmings har jag för mej.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Skit i timings, de gör inget, skillnaden = utseendet och kylningen

Permalänk
Medlem

Här har du ett test av olika DDR3 minneshastigheter till en i7 920, de klockar även upp den till 3.8 gHz.
Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk

Arsonist, jag tror du glömde länka?!

Permalänk
Medlem

6x2Gb kan köras i 1600mhz med bra stickor och tur med prolle och mobo. För en del vill det dock inte. Men över 1600Mhz är svårt. Officiellt är 1066Mhz högst asom stödjs men även läst att minnestillverkare brukar säga at 1600Mhz är rimligt med 3x dimms och 1333Mhz är rimligt med 6st dimms. 1500Mhz ca kan man nog räkna med nästan garanterat med 6st dimms.

har sett corsairs 1866Mhz minne pressas upp i 1600mhz stabilt med 6x2Gb. Men har inte sett någon nå 1700Mhz med 1866-2000Mhz DDR3 med 6x2Gb stabilt. Set benchbart men ej stabilt.

Problemet mynnar ut i att du har mer än en dimm i varje kanal villket degraderar signalen från dimm till dimm. Sker inte mellan kanaler då vardera har egna signaler enkelt uttryckt. Så 3st för hög frekvens och 6st för mycket minne. Och du kan aldrig klocka till dig mer minne. Får du slut på minne så får du det och ordentlig prestanda förlust som följd.

Kör själv corsair 1333Mhz DDR3 1.5V med 6x2Gb i 1483Mhz. Fick dom för 2500kr ca så hade kanske i dag med prisskillnaden mellan 1600 och 1333Mhz är så liten och 1.5V och 1600Mhz blir allt vanligare och även ännu lägre på ingång så hade jag kanske valt det.

Permalänk
Medlem

P.g.a. det pa1983 nämner är det i regel bra att ha snabbare stickor än vad processorn kräver, då det ger klockmarginal. Till skillnad från vad några ovan nämnt går det dock finfint att köra minnena snabbare än dom är specade för, om man har bra stickor. Förutom det pa1983 nämner om flera stickor, är risken för att någon av stickorna är defekt (och därmed inte klarar lika hög klock) större med fler stickor.

Permalänk
Medlem

Att flera stickor klockar sämre har inget med minnenas kvalitet att göra eller frekvens. Det har enbart med signalerna till och från stickorna att göra vilket är ett helt annat problem. Servar löser problemet med flera stickor med buffrade minnen. En buffert mellan minnena i stickan och dom fysiska kontakterna som ansluter stickan till minneskanalen. Det minskar störningarna minne orsakar över minneskanalen. Eftersom alla stickor i en kanal delar samma buss så kommer en sticka försämra signalen vilket påverkar nästa sticka och i sin tur nästa sticka igen. Med obuffrade blir fenomenet värre. Det är inget unikt för intel eller AMD det är ett gammalt fenomen som man alltid drats med. Därför dom flesta moderkort, cpu:er mm specificerar olika frekvenser för olika antal stickor.
Inte för stickorna inte är kapabla utan för att minnessystemet ej är kapabelt.
Med enbart en stick per kanal fins det inga andra stickor som kan bli störda.

Nehalem skulle officiellt stöt 1333Mhz med en sticka per kanal, 1066Mhz med 2st per kanal och 800mhz med 3st per kanal för totalt 9st moduler med tre minneskanaler.

Registered memory - Wikipedia, the free encyclopedia
Där är en förklaring på buffrade minnen. Men det har inte persondatorer eller en PC.
Därimto köper du ett 2 vägs opteron elelr Xeon system så måste man ha buffrade minnen i regel. Har själv massor av ECC/REG minnen hemma. REG betyder att dom är buffrade och ECC betyder att dom har Felkorigering villket kräver en extra bit per byte så dom, har 9 chip istället för 8st jämfört med vanliga minnen per sida.

Permalänk
Medlem

Håll dig till 3x2GB med högre frekvens. Det vinner du på. Det finns 1600MHz CL7-7-7-20/24 minnen som är prisvärda idag. Där ligger sweet spot.

Till alla som reagerar på uttalandet "12GB ger sämre fps" så menar han ju självklart att 12GB körs i 1333MHz och 6GB körs i 1600MHz.

Testet som lagts upp använder samma hastighet på 3,6,12GB vilket är enbart för att se storlekspåverkan av spelet. Det tar INTE hänsyn till att 12GB kostar en djävla massa pengar om man ska ha bra hastighet på det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Andra sidan kostar 1600mhz inte mycket mer än 1333Mhz i dag men oavset du lär inte märka stor skillnad. Ska du köra 1600Mhz på minnet oklockat lär det gå snabbare med en klocka processor och 1333Mhz minne. Däremot 1600Mhz och en klocka processor är snabbast men då är skillnaden inte lika stor mellan dom så känns som det kan kvitta.

jag tar hellre mycket ram som är långsammare och brilligare än mindre och snabbare ram som är dyrare.

behöver man över 6Gb ram så kommer inte 2Ghz minne spela nån som helst roll. 1333Mhz vinner då hur lätt som helst. Men alla spelar ju inte spel heller.
Just nu nyttjar jag 16% för program och 52% disk cache och 29% ledigt och resten disk buffert osv. Uppgraderar gentoo linux, 644 packet som ska kompileras. Gött med ram. Dessutom använder jag ram som disk och server för lagring av filerna som tankas ner så skrivning sker bara till systemdisken efter kompilering. Snabbt och smidigt. RAM is KING.

Hade 4Gb innan och det tog slut emellanåt, sedan 8Gb uppgraderade jag till innan föra burken rasade så då fick det bli 12Gb nu.

Permalänk
Medlem

Jag var visst lite trött i ögat.
Här kommer länken till minnen och i7: Core i7 Memory Scaling: From DDR3-800 to DDR3-1600 : Which RAM Speed Is Best For Core i7?
Så beroende på vad du ska använda datorn till och hur mycket pengar du är beredd att lägga får du avgöra om det är värt pengarna.
Ska du klocka datorn skulle jag använda mig av 1600 mhz minnen 3x2gb men det är mina preferenser.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Det finns väl egentligen ingen anledning att inte köpa 1600 mhz minnen till ett i7 system idag, prisskillnaden mot 1333 mhz är ju ingen eller liten.
Kör man sedan basfrekvensen på processon på 200 mhz kan man lämna minnena på auto och dom går i 1600 mhz, med en multipel på 18 blir det 3600 mhx på processorn, 19 ger 3800, 20 ger 4000 osv.
Det är klart att snabbare trafik mellan minnen och processor är bra för prestanda, hjälper inte med hög processorfrekvens om det tar tid för den att få data att arbeta med.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Nu blev jag väldigt nyfiken. Varför skulle 12gb ge en prestandaförlust? Jämfört med vad?

6gb vs 12gb av samma minnen presterar väl precis lika bra så länge programmet inte kräver mer än 6gb minne. Onödigt med 12gb om man inte använder det alltså, eftersom det inte ger prestandaökning.

Annars kan det ju vara så att I7 hanterar 3 minnesmoduler bättre än 6 st, så att den presterar bättre med 6gb minne på så vis?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det finns väl egentligen ingen anledning att inte köpa 1600 mhz minnen till ett i7 system idag, prisskillnaden mot 1333 mhz är ju ingen eller liten.
Kör man sedan basfrekvensen på processon på 200 mhz kan man lämna minnena på auto och dom går i 1600 mhz, med en multipel på 18 blir det 3600 mhx på processorn, 19 ger 3800, 20 ger 4000 osv.
Det är klart att snabbare trafik mellan minnen och processor är bra för prestanda, hjälper inte med hög processorfrekvens om det tar tid för den att få data att arbeta med.

Har ju gjorts flera tester mellan långsamma och snabba minnen och skillnaden var ju mycket liten (någon procent endast). Så egentligen så ska man köpa de billigaste minnena. Men eftersom 1600mhz inte är mycket dyrare är det roligare att ha dem;)

Sen ska man köpa snabbare minnen om man ska klocka processorn enbart därför att hos intel så höjs även frekvenserna på minnena när man klockar processorn (hela systemet påverkas), långsamma minne sätter stopp före processorn i många fall

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage;10101509[U:

]1600 annars får du problem men clocken[/U]. 12gb ger även prestandaförlust i allt utom film/bild redigering.

Nej, också stavas det "klockningen".

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Har ju gjorts flera tester mellan långsamma och snabba minnen och skillnaden var ju mycket liten (någon procent endast). Så egentligen så ska man köpa de billigaste minnena. Men eftersom 1600mhz inte är mycket dyrare är det roligare att ha dem;)

Sen ska man köpa snabbare minnen om man ska klocka processorn enbart därför att hos intel så höjs även frekvenserna på minnena när man klockar processorn (hela systemet påverkas), långsamma minne sätter stopp före processorn i många fall

Fler faktorer är frekvensen som spelar in. Latencyn är största prestandadödaren för SDRAM. Högre frekvens löser sällan det problemet. Sedan behöver ju inte resten av minnessystemet skala i tackt med minnena så som minneskontroller tex.

Är ju ändå sådär 200 klockcyklar minst i fördröjning vid en minnes access för processorn. Så vist sänkta timings vid samma frekvens på minnet då timigsen är antalet cyklar på minnet så hjälper det ju lite men marginellt. Liksom bara en lite bit på vägen.

Permalänk
Avstängd

jag kör minna 1333mhz på 1520mhz