Vilket är bäst HD5870 eller GTX 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hardly. Skulle jag köpt 5870 skulle jag blivit tokblåst eftersom det i princip inte går att använda alls i Linux, det spelar ingen roll hur bra hårdvaran är när drivrutinerna suger g*tp*ng.

Dessutom, senare tester visat att 470 är tämligen jämbördigt med 5870 i vanlig prestanda i vanliga spel, men mycket bättre i Tesselering(kommer mer av) och har såklart CUDA och PhysX. 470 är mer "framtidssäkert" och har mer minne. Dessutom är det billigare än 5870.

Och så slipper man "grey screen of death".

Det finns egentligen ingenting som talar för 5870 om man är lite insatt och inte bara följer strömmen/hypen.

Wtf, tom Windows-drivrutinerna är bättre hos Nvidia, även om de är mindre överlägsna än i Linux där det egentligen inte går att jämföra allls. Använda eller inte använda är skillnaden där.

Vad konstigt att Linux tickat på som satan på varenda burk med ATI-kort jag kört.

Skrivet av ChaosClocker:

Förövrigt så suger Catalyst control center... gemföra det med nVidia control panel.. oj oj, kan ju inte ens specifiera inställningar för enskilda program och det finns ingen detaljerad info om vad varje option gör för nått. Och utan nått annat program så sätter sig autofläkten på 55% vid idle så den låter gött mye mer än va den behöver gemfört med nVidia som ligger på 40% idle.

Vad fan är det för fel på dig? Min sitter på 20% konstant och rör sig inte därifrån utom om jag ber den om det. In fact får jag lägre temperaturer på 20% i Crysis än vad min vän med sitt GTX260 får på 70%. Liksom, jag har hört att man kan tycka om ett märke lite mer men du gör mig fan mörkrädd.

Skrivet av ChaosClocker:

Tacka vetja.. Nvidia ftw. Ati må ha bättre prestanda/strömförbrukning just nu men dra åt skogen sicken skit CCC/drivers e gemfört.
Får väll bara hoppas att jag inte missade några saker i CCC när jag kolla hos polarn så jag slipper bita mig i svansen efteråt

lol
10.2 till 10.4 - minst 5-10 fps mer i JC2...

Sen bryr jag mig för övrigt inte vilket kort du köper, båda har sin plats men när nvidiaklubben ska komma med rena lögner så börjar man undra. NVIDIAfanboys = Mactalibaner = Nikonpojkar.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Den här tråden kommer bli kaos. Trust me!

Sant, haha

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelGeForce:

om jag inte har fel så testade sweck amd's 6kärniga cpu, och den va jämnlik nästan i alla tester med phenom2 x4 BE965, där man sparar ungefär en tusenlapp om man väljer BE965, så jag skulle rekomendera den framför den 6 kärniga.

Det skiljer 200kr i pris mellan 965BE och 1055T. De ska klocka lika bra, d.v.s. 3.8ghz~4ghz utan större problem. Så för 200kr får du 2 extra kärnor, helt klart prisvärt enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Wtf, tom Windows-drivrutinerna är bättre hos Nvidia, även om de är mindre överlägsna än i Linux där det egentligen inte går att jämföra allls. Använda eller inte använda är skillnaden där.

Nej, Nvidias drivrutiner står för runt en tredjedel av alla BSODs, vart du har fått den statistiken ifrån skulle jag jättegärna vilja se, för den jag har sett är ifrån microsoft själv. Jag säger inte att du ljuger, bara att jag vill se vilken källa om windows BSODs och liknande som är mer pålitlig än ifrån microsoft själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terogweth:

Nej, Nvidias drivrutiner står för runt en tredjedel av alla BSODs, vart du har fått den statistiken ifrån skulle jag jättegärna vilja se, för den jag har sett är ifrån microsoft själv. Jag säger inte att du ljuger, bara att jag vill se vilken källa om windows BSODs och liknande som är mer pålitlig än ifrån microsoft själva.

Jag har inte sett, visa? (gärna från 2009 - 2010)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur tänkte du nu då? Skulle watten på nätagget påverka så att graffet blev varmare?
Sedan att du inte bemödar dig att kolla efter de inställningar som finns är ju inget annat än ren lathet, som du inte skall skylla på någon annan.

Nätagget skulle bli varmare va jag hört, även om det inte stämmer så e det väll onödigt o sitta på 150w+ mer än vad man någonsin kommer använda.

Skrivet av Mupp3n:

Specifiera inställningar, hört talats om Profiles? Nej.
Fläkt på 55% idle? Jag kör utan CCC just nu och min fläkt ligger på 30% idle och är helt knäpptyst.
Och sedan har CCC samma inställningar som Nvidias panel har, gäller att öppna ögonen.

Måste ha vart rejält blind dem 2 dagarna jag kolla igenom CCC då sry och även om dem har samma inställningar så va ju iallefall nVidias kontrollpanel nått så mycket lättare att hitta på, ett klick så visas 3 inställningar du kan välja på och en länk på samma ställe som tar dig till custom settings om man vill ha det och alla options har otrolig detaljerad info. Ända jag såg på CCC va option namnet och olika steg du kan sätta den i.. stod inget om va tusan den settingen gjorde för nått.
Men som sagt.. har aldrig haft Radeon själv så jag kunnat lära mig det så ska nog va tyst nu?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

Tesseleringen i dom spelen används väl bara på karaktärerna och inte omgivningen?
Och nej, vi kommer inte se något häftigt inom tesselering förräns tidigast 2011.

Fel,
tesseleringen används även på miljön,
Har du en spåkula hemma eftersom du siar om framtiden
face it GTX 470 är tom billigare än ett 5870 och snart bättre med de nya drivrutinerna

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Jag har inte sett, visa? (gärna från 2009 - 2010)

Nu kommer du inte få siffror eller statistik från 2010, men på sida 47 i denna rapport visar på något som du troligen inte kommer gilla.
http://blog.seattlepi.com/microsoft/library/vistaexhibitsone....
Jag kan även hämta statisk från affärer där man klart kan se vilka kort som lämnas i för reparation- och jag kan redan nu passa på att nämna att gröna laget är en klar ledare (om man nu kan kalla det för det).

Nu får du väldigt gärna komma med statisk såsom en annan forummedlem önskade. Ta helst från ett större företag såsom microsoft.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vad fan är det för fel på dig? Min sitter på 20% konstant och rör sig inte därifrån utom om jag ber den om det. In fact får jag lägre temperaturer på 20% i Crysis än vad min vän med sitt GTX260 får på 70%. Liksom, jag har hört att man kan tycka om ett märke lite mer men du gör mig fan mörkrädd.

lol
10.2 till 10.4 - minst 5-10 fps mer i JC2...

Sen bryr jag mig för övrigt inte vilket kort du köper, båda har sin plats men när nvidiaklubben ska komma med rena lögner så börjar man undra. NVIDIAfanboys = Mactalibaner = Nikonpojkar.

Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
*Går det att ändra satt den inte går på 55% fan speed i idle med CCC? isåfal hur
*Och om drivers.. e ba rykten jag gått på om hur kassa Ati drivers vart.. säkert bättre nu men polarn får gråa sträck i wow sen dör datan, bara i wow det händer då så lungt annars. Spelade alien vs predator och det gled som bare f** ^^
*Nvidia/ati fanboys kommer alltid behövas annars skulle forumet bli väldigt stelt o gråtrist även om det kan bli lite dagis ibland ;p Dessutom e jag Gainward fanboy inte nvidia fanboy... Expertool man får med deras kort e rätt soft, lätt o inge onödigt extra bara "gråtrist" simpelt överklocknings/fan & temperatur kontroll program.

Tack för all flaming på mig, nu vet jag att det går o hitta/fixa allt jag redan kan göre med mitt nvidia kort. Ska banemig hitta det nästa gång!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pierretox:

Fel,
tesseleringen används även på miljön,
Har du en spåkula hemma eftersom du siar om framtiden
face it GTX 470 är tom billigare än ett 5870 och snart bättre med de nya drivrutinerna

Som vad för miljö? Stenar?
GTX470 kostar väl lika mkt? Och i längden blir det dyrare pga ström.
Spåkula, ja, nej jag tänker logiskt. Vi har hittills inget spel som kommer ut 2010 (fr.o.m nu) som kommer använda DX11 förutom Crysis 2, som jag tror kommer 2011 dock.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av pierretox:

men ett GTX 480 är way better än ett 5870,
faktum är att med de nya drivrutinerna så drar GTX 470 lika, tom förbi ett 5870 i vissa fall..

ta ett GTX 470 eller 480, bättre på tesselering än ATIs motsvarighet också..
vilket redan används av de nya DX11 spelen såsom Stalker COP, Metro 2033 och kommer bli vanligare i lite längre fram...

jaa med andra ord det kostar att ligga i topp, alltså får man mer prestanda av nvidia än ati, bara att ati brukar vara billigare. menar om nvidia släpper en x2 gpu motsvarande dagens 5970 så kan jag nästan lova att den mördar 5970'n.. nvidia har alltid och kommer alltid vara det bättre grafiktillverkarna.

Visa signatur

Asus Striker II Formula - GTX 275 - Corsair DDR2 1066mhz 4gb - Intel Q8200

Permalänk
Skrivet av Bachman:

Det skiljer 200kr i pris mellan 965BE och 1055T. De ska klocka lika bra, d.v.s. 3.8ghz~4ghz utan större problem. Så för 200kr får du 2 extra kärnor, helt klart prisvärt enligt mig.

finns inget idag som kräver 6 kärnor, det är för ens nu 4 kärnor börjar komma till användning och första 4 kärniga cpu släpptes för flera år sen. så njaa jag rekomenderar han att ta 965 BE för den är minst lika bra i overall och i vissa lägen bättre.. en 965 BE och amds nya 890 chipset. det som spelar mest roll är hans grafikkort, av alla nya cpu's idag över 1000 lappen kan du spela och klocka rätt bra med, så grafikkort i första hand sedan mobo sedan ram.... osv... så amds 6 kärniga och intels hexa är totalt onödigt om man verkligen inte sitter är värsta overclock freak eller ska tävla i 3d mark

Visa signatur

Asus Striker II Formula - GTX 275 - Corsair DDR2 1066mhz 4gb - Intel Q8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IntelGeForce:

finns inget idag som kräver 6 kärnor, det är för ens nu 4 kärnor börjar komma till användning och första 4 kärniga cpu släpptes för flera år sen. så njaa jag rekomenderar han att ta 965 BE för den är minst lika bra i overall och i vissa lägen bättre.. en 965 BE och amds nya 890 chipset. det som spelar mest roll är hans grafikkort, av alla nya cpu's idag över 1000 lappen kan du spela och klocka rätt bra med, så grafikkort i första hand sedan mobo sedan ram.... osv... så amds 6 kärniga och intels hexa är totalt onödigt om man verkligen inte sitter är värsta overclock freak eller ska tävla i 3d mark

Varför inte skaffa en 6 kärnig? Den har 6 kärnor, spel som kräver 4 kan använda dom 4, resterande 2 kärnor används t.ex av systemet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vad konstigt att Linux tickat på som satan på varenda burk med ATI-kort jag kört.

Jag förutsätter att du aldrig försökt dig på att spela ett enda 3D-spel - eller försökt få laggfri videouppspelning i HD. Jag säger bara, lycka till!!!

Lollzers ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChaosClocker:

Nätagget skulle bli varmare va jag hört, även om det inte stämmer så e det väll onödigt o sitta på 150w+ mer än vad man någonsin kommer använda.

Måste ha vart rejält blind dem 2 dagarna jag kolla igenom CCC då sry och även om dem har samma inställningar så va ju iallefall nVidias kontrollpanel nått så mycket lättare att hitta på, ett klick så visas 3 inställningar du kan välja på och en länk på samma ställe som tar dig till custom settings om man vill ha det och alla options har otrolig detaljerad info. Ända jag såg på CCC va option namnet och olika steg du kan sätta den i.. stod inget om va tusan den settingen gjorde för nått.
Men som sagt.. har aldrig haft Radeon själv så jag kunnat lära mig det så ska nog va tyst nu?

Ja, med allting nytt så finns det ju lärotid, och då det inte är samma tillverkare så är det ju sällan (läs aldrig) samma utseende/upplägg, jag inbillar mig att det är vice versa också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Nu kommer du inte få siffror eller statistik från 2010, men på sida 47 i denna rapport visar på något som du troligen inte kommer gilla.
http://blog.seattlepi.com/microsoft/library/vistaexhibitsone....
Jag kan även hämta statisk från affärer där man klart kan se vilka kort som lämnas i för reparation- och jag kan redan nu passa på att nämna att gröna laget är en klar ledare (om man nu kan kalla det för det).

Nu får du väldigt gärna komma med statisk såsom en annan forummedlem önskade. Ta helst från ett större företag såsom microsoft.

Skojar du eller? Lilla vän, ingen kan va så desperat att dom lägger fram "bevis" som helt saknar källa lol, trovärdighet: noll tyvärr. Gör om, gör rätt

Och, ja tack hämta statisk från affärer

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
*Går det att ändra satt den inte går på 55% fan speed i idle med CCC? isåfal hur
*Och om drivers.. e ba rykten jag gått på om hur kassa Ati drivers vart.. säkert bättre nu men polarn får gråa sträck i wow sen dör datan, bara i wow det händer då så lungt annars. Spelade alien vs predator och det gled som bare f** ^^
*Nvidia/ati fanboys kommer alltid behövas annars skulle forumet bli väldigt stelt o gråtrist även om det kan bli lite dagis ibland ;p Dessutom e jag Gainward fanboy inte nvidia fanboy... Expertool man får med deras kort e rätt soft, lätt o inge onödigt extra bara "gråtrist" simpelt överklocknings/fan & temperatur kontroll program.

Tack för all flaming på mig, nu vet jag att det går o hitta/fixa allt jag redan kan göre med mitt nvidia kort. Ska banemig hitta det nästa gång!

Jag använder MSI för att kolla fanspeed och clocks och där sitter den på 20% hela tiden. Supersmidigt. Allt flyter på perfekt. Supertyst. Alltid under 70 grader. Kan inte bli bättre.

Skrivet av IntelGeForce:

jaa med andra ord det kostar att ligga i topp, alltså får man mer prestanda av nvidia än ati, bara att ati brukar vara billigare. menar om nvidia släpper en x2 gpu motsvarande dagens 5970 så kan jag nästan lova att den mördar 5970'n.. nvidia har alltid och kommer alltid vara det bättre grafiktillverkarna.

Klart som fan ett grafikkort som skulle kosta elva tusen skulle mörda 5970'n, du får inte glömma att GTX480 redan nu är varmare, högljuddare, och långsammare än 5970. För fan, om ATI skulle göra en quad 5870 eller en 5970x2 så hade den varit snabbare tystare och kallare än nvidia's x2-GPU. Och billigare / samma pris.

Jag förstår mig inte på fanboys. Jag sitter glatt i min position som kappvändare, men det är alltid rabiata nvidia-pojkar som springer in och sprider skit överallt.

Skrivet av the squonk:

Jag förutsätter att du aldrig försökt dig på att spela ett enda 3D-spel - eller försökt få laggfri videouppspelning i HD. Jag säger bara, lycka till!!!

Lollzers ...

Jodå! Säker på att din dator inte lider av Error 40 (problemet sitter 40 cm bakom tangentbordet)?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

Man måste väl tweaka och ha sig för att ens ATI kort ska fungera skapligt? Typ ett vanligt fel är den vita rutan uppe till höger som alltid har funnits hos ATi drivers xD

Det är inte lika enkelt som hos Nvidia 'Plug 'n' play

CCC suger och dess OC ability med.

''Jag förstår mig inte på fanboys. Jag sitter glatt i min position som kappvändare, men det är alltid rabiata nvidia-pojkar som springer in och sprider skit överallt.''

Tycker det är mest är ATI cry fanboys som skriker. ''OMG fermi är så jävla varm, Nvidia suger! 5890 Rockar fett!!''

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Man måste väl tweaka och ha sig för att ens ATI kort ska fungera skapligt? Typ ett vanligt fel är den vita rutan uppe till höger som alltid har funnits hos ATi drivers xD

Det är inte lika enkelt som hos Nvidia 'Plug 'n' play

Nä du, jag har använt ATi med dess drivisar sedan 2003 och bara en gång har jag åkt på pumpen, när den inte ville bli rätt installerad. Så den gick inte den

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Nä du, jag har använt ATi med dess drivisar sedan 2003 och bara en gång har jag åkt på pumpen, när den inte ville bli rätt installerad. Så den gick inte den

Tycker man inte ska kunna misslyckas med att installera drivers? har aldrig misslyckas att installera några drivers från Nvidia.

Som sagt ''man måste tweaka för att kunna få sitt ati kort skapligt''

Orka såna här trådar egentligen?

Jag lägger såna här trådar på hyllan kommer ingen vart ju?

Är som att säga- Katt eller hund? Vilken är mysigast att kela med?-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Tycker man inte ska kunna misslyckas med att installera drivers? har aldrig misslyckas att installera några drivers från Nvidia.

Som sagt ''man måste tweaka för att kunna få sitt ati kort skapligt''

Har aldrig behövt tweaka mina inställningar heller, såvida jag inte har bytt till annan skärm, men då ändrar jag ju också rätt mycket på skärmens inställningar. Så den gick inte heller hem

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Har aldrig behövt tweaka mina inställningar heller, såvida jag inte har bytt till annan skärm, men då ändrar jag ju också rätt mycket på skärmens inställningar. Så den gick inte heller hem

Du hade väl tur? Vem vet du kanske ljuger? Du kanske har fete problem med dina drivers? men vill låta som om ati har bra driver.

Fast man ser nästan varje dag på swec ''HJÄLP ATI DRIVERS'' etc...

WooT? Fick du tweaka för att du bytte skärm? Nvidias drivers ställer in sig automatiks efter native på skärmen om man byter skärm.. gjorde det ialf på mig när jag köpte en ny skärm

Sen foldar Nvidia kort bättre med

LoL

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Du hade väl tur? Vem vet du kanske ljuger? Du kanske har fete problem med dina drivers? men vill låta som om ati har bra driver.

Fast man ser nästan varje dag på swec ''HJÄLP ATI DRIVERS'' etc...

WooT? Fick du tweaka för att du bytte skärm? Nvidias drivers ställer in sig automatiks efter native på skärmen om man byter skärm.. gjorde det ialf på mig när jag köpte en ny skärm

Sen foldar Nvidia kort bättre med

LoL

Ja och min pappa är ..... osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Skojar du eller? Lilla vän, ingen kan va så desperat att dom lägger fram "bevis" som helt saknar källa lol, trovärdighet: noll tyvärr. Gör om, gör rätt

Och, ja tack hämta statisk från affärer

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/skojardu.jpg

Du vet att vi är på samma forum och vi är intresserad av samma ting? Källan är microsoft om jag inte har helt missförstått det hela. Fram med siffror som stödjer ditt tidigare påstående. Eller är du ett du ett av de hemska trollen som förstör det annars trevliga sweclockers.

Edit;med tanke på tidigare svar och ditt svar på mitt fina och träffsäkra svar så kommer du troligen inte komma med något vettigt och jag ber dig att sluta posta nonsens enkom för att undvika att förleda icke kunniga konsumenter.,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Man måste väl tweaka och ha sig för att ens ATI kort ska fungera skapligt?

Nope. CCC suger inte. Jag har klockat mitt kort fint via ATIs standard Oc verktyg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jodå! Säker på att din dator inte lider av Error 40 (problemet sitter 40 cm bakom tangentbordet)?

Jag tror att du saknar mental kapacitet att förstå problemet eftersom du helt enkelt inte spelar på Linux och att ditt "jodå" är ren lögn. Fanboy så det skriker om det.

Fakta:

4xxx och 5xxx-serien fick stöd först helt nyligen i Catalyst. Innan dess fungerade bara ålderstigna ATI-kort i Linux. = alla Nvidia kort fungerar i alla distar, även bleeding edge

Endast Catalyst 10.3 finns numera till 4xxx och 5xxx = alla Forceware fungerar till alla distar

Catalyst 10.3 fungerar endast till ett fåtal distar och är låst till vissa kärnor och vissa versioner av Xorg och kräver vissa versioner av ett stort antal libbar. Försök något annat är lika med fail. = Forceware fungerar med alla kärnor, Xorg och lib-versioner

Catalyst 10.3 i de fall den fungerar är rent allmänt buggig och inte samma prestanda som i Windows. Video fungerar tex riktigt dåligt. = Forceware är i vissa fall snabbare än i Windows, OpenGL är den bästa som finns, videoaccelerationen är klockren med VDPAU.

Den fria ATI-drivrutinen fungerar bara i 2D. Men den fungerar i alla fall på alla distar till skillnad mot Catalyst, men 2D är ju inte så jättespännande. = man behöver inte gå tillbaka till någon fri drivrutin om man har Nvidia, eftersom Forceware fungerar perfekt i både 2D och 3D.

Eftersom jag vet att du inte provat utan bara ljuger, du skriver inte ens vad för kort eller distar du använt, eller vilka spe,l så föreslår jag att du läser på om hur olika grafikdrivrutiner fungerar i Linux på Phoronix. Det är inte många som förespråkar ATI där, typ ingen, däremot en massa som har vådliga problem och då pratar vi hackertyper och inte Error 40 typer. Tom Intel har bättre drivrutiner än ATI i Linux ...
Vad jag hatar fanboys. Går inte att diskutera med.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

äh nu jävlar blire kaffe, nån som e sugen?

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolbarn5:

äh nu jävlar blire kaffe, nån som e sugen?

Aja, det var gong-gongen som gick. Bara att vänta på nästa tråd med liknande titel då to bring on the slaughter

Visa signatur

Permalänk

Nu e de en sån här mystrevlig stämmning igen på forumet

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag måste slå ett slag för Nvidia här.

Nvidia fungerar grymt mycket bättre under Linux, tyvärr. Jag har problem med dålig prestanda (jämfört när man sitter i Windows), program som använder OpenGL som "överlappar" varandra har en tendens att "glitcha" lite. För övrigt är den bundlade Catalyst kontrollpanelen i Linux helt värdelös, de kunde lika gärna skitit i den helt.

Dessa problem har jag inte mitt äldre Nvidiakort.

Var ett par månader sen jag körde Linux på min "speldator" så det kan ha ändrats sen dess men jag är fortfarande tveksam.