moderkort doa, ingen ersättning..

Permalänk
Medlem

Punkt 1: Kunden har alltid rätt.
Punkt 2: Om kunden har fel se punkt 1.
En nöjd kund berättar kanske för någon eller några att ett köp har varit bra.
Men en missnöjd kund basunerar ofta ut det till alla som vill eller inte vill höra.
Ett tips till alla RMA enheter. knyt näven i fickan.
Det finns oseriösa säljare och det finns oseriösa kunder.
Ofta kan ÅF skicka tillbaks till Inportören och få tillbaks en ny produkt oavsett vad som är fel på varan.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Testar de verkligen alla moderkort? Det låter dyrt och omodernt.

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Testar de verkligen alla moderkort? Det låter dyrt och omodernt.

Tillverkarna testar självklart allt innan de skeppar iväg produkterna. Det kostar säkert 1000 gånger mer att returhantera en produkt än testa och verkligen vara säker på att det fungerar.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

INET har ett visst ansvar här att undersöka produkten och bevisa att felet är ditt. Bevisbördan ligger på företaget de första 6 månaderna. Klarar de detta så har de rätt att ta betalt för undersökningen enligt vad de skriver i sina villkor. Klarar de inte det så är rätten på din sida.

Men mycket kan gå fel vid montering av dator som man inte alltid märker. Datorbutiker får säkert in många liknande fall där kunden verkligen gjort fel och börjar istället gå ifrån sitt ansvar. Det kostar ju som bekant mycket pengar att alltid gå på kundens linje om reklamationerna är många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

INET har ett visst ansvar här att undersöka produkten och bevisa att felet är ditt. Bevisbördan ligger på företaget de första 6 månaderna. Klarar de detta så har de rätt att ta betalt för undersökningen enligt vad de skriver i sina villkor. Klarar de inte det så är rätten på din sida.

Men mycket kan gå fel vid montering av dator som man inte alltid märker. Datorbutiker får säkert in många liknande fall där kunden verkligen gjort fel och börjar istället gå ifrån sitt ansvar. Det kostar ju som bekant mycket pengar att alltid gå på kundens linje om reklamationerna är många.

Absolut, och med det här tycker jag att socklar borde gå igenom en lite större test.

För det första så kan man inte se om det är nått fel då det är helt dolt.

så med detta tycker jag att ända sättet en tillverkare kan skydda sig är ju att dom stoppar på processorerna redan från fabrik och plomberar, bryter man den plomberingen så försvinner garantin direkt, men att sälja moderkort i det här skicket där dom VILL kunna garantera att det är felfritt håller det ju aldrig, då det inte finns plomberingar, och att man är tvungen att öppna och skruva på själv.

Så det hela landar ju på att konsumenten måste lita till att inget är fel på det efter som att man omöjligtvis kan kontrollera eller testa produkten utan att ta bort det enda skyddet som täcker.

Kanske om skyddet va genomskinligt med en plombering på, där det står att tar du bort plomberingen så upphör fabriksgarantin på sockeln.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite knepigt att sälja datorkomponenter där kunden kopplar in själv.
Det är inte som att koppla in en antennsladd till tvn eller byta filter i dammsugaren.
Säljer man datorkomponenter och det är tillåtet att montera själv så får säljarna kanske vara lite överseende och kanske konstruera bort felkällor.
Intern USB och Firewire har ju samma kontakter på moderkortet och Audio kontakten oxå men en pinne annorlunda m.m.
Om sådana fel begås så är det väl kanske kundens fel om man bränner nått.
Men en sockel kan ju vara felaktig från fabrik.
Varan kan ju vara testad både hit och dit av en expert men killen vid packningen kan ju stå och sova. Och då kan det ju uppstå ''fel'' efter testet. Kanske moderlortet eller vad det är fraktas i pall till förpacknings enheten och skadas i transporten.
Som sagt man ska tro på kunden i första hand men vara lyhörd om samma kund kommer tillbaks ofta.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt KKL så har vi 3 års reklamationsrätt. Garanti är ett frivilligt åtagande. Däremot ligger bevisbördan på leverantören/säljaren som minst de första sex månaderna.

Använder du reklamationsrätten så måste DU bevisa att varan var trasig då du mottog den, precis som du säger så har man själv bevisbördan. Men dom första 6 månader har du "garanti" mot detta, dvs ÅF skall bevisa att du hanterat varan på ett olämpligt sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Använder du reklamationsrätten så måste DU bevisa att varan var trasig då du mottog den, precis som du säger så har man själv bevisbördan. Men dom första 6 månader har du "garanti" mot detta, dvs ÅF skall bevisa att du hanterat varan på ett olämpligt sätt.

Bevisbördan på reklamationsrätten ligger på återförsäljaren de första sex månaderna. Garanti är en annan sak.

Reklamation - Wikipedia
Garanti - Wikipedia

Garanti gäller oftast i ett år när det gäller elektronik, ibland längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Bevisbördan på reklamationsrätten ligger på återförsäljaren de första sex månaderna. Garanti är en annan sak.

Reklamation - Wikipedia
Garanti - Wikipedia

Garanti gäller oftast i ett år när det gäller elektronik, ibland längre.

Garanti = ÅF bevisar att du inte hanterat varan på rätt sätt och på så sätt skadat den.
Reklamationsrätt = du bevisar att varan haft ett ursprungligt fel.

Du har reklamationsrätt 3 år, dock så ligger bevisbördan hos ÅF dom första 6 månaderna vilket får det att hanteras på samma sätt som garanti. Enkelt uttryckt så har du garanterad "garanti" i 6 månader.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Garanti = ÅF bevisar att du inte hanterat varan på rätt sätt och på så sätt skadat den.
Reklamationsrätt = du bevisar att varan haft ett ursprungligt fel.

Du har reklamationsrätt 3 år, dock så ligger bevisbördan hos ÅF dom första 6 månaderna vilket får det att hanteras på samma sätt som garanti. Enkelt uttryckt så har du garanterad "garanti" i 6 månader.

Varför sitta och förenkla saker när det redan skrivits flera gånger i tråden hur det fungerar?

OT:
Såna här trådar får mig verkligen att tappa förtroende för butiker, speciellt med tanke på vilka svar du fått från butiken.

Visa signatur
Permalänk

Gå och prata med ngn IRL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Varför sitta och förenkla saker när det redan skrivits flera gånger i tråden hur det fungerar?

För att folk säger emot. Det kan ses som en garanti första 6 månaderna. That's it.

Det är burikens skyldighet att BEVISA att han hanterat produkterna felaktigt, vilket dom knappast bevisat via telefon.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

a1983 ... Professionell á fackmanna mässigt kunnig, sen så har jag inte en bleckaste aning om hur dom tillverkar, men ren logik om varför de sitter ett plastlock ovanför är knappast för artighet att folk ska vara klumpiga å "bryta" i den. Sen i ditt påpekande om mitt sätt att svara skulle vara olämpligt för TS skull så bör du rensa din egna tank isånafall.

Som sagt, tråkigt för Inet å ha missnöjd kund, å vice versa för kund. Dom vill inte ta tillbaka i garanti syfte vilket man förstår ganska enkelt, så de kund har å göra är å åberopa KO å dra de först paragraf sen kanske till rättslig handling. Tyvärr så tror jag han vinner föga lite på de förutom spilld tid. Tråkigt men sant.

edit. comment ovanför å alla andra med liktydande svar...
Om produkt är testad å stämplad OK, för att sen gå genom div mellanhänder med obruten förpackning för å således hamna hos kund där det sen uppdagas att nått stift är defekt efter ett godkänt test å tro sig vinna... Visst kör på de.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

a1983 ... Professionell á fackmanna mässigt kunnig, sen så har jag inte en bleckaste aning om hur dom tillverkar, men ren logik om varför de sitter ett plastlock ovanför är knappast för artighet att folk ska vara klumpiga å "bryta" i den. Sen i ditt påpekande om mitt sätt att svara skulle vara olämpligt för TS skull så bör du rensa din egna tank isånafall.

Som sagt, tråkigt för Inet å ha missnöjd kund, å vice versa för kund. Dom vill inte ta tillbaka i garanti syfte vilket man förstår ganska enkelt, så de kund har å göra är å åberopa KO å dra de först paragraf sen kanske till rättslig handling. Tyvärr så tror jag han vinner föga lite på de förutom spilld tid. Tråkigt men sant.

edit. comment ovanför å alla andra med liktydande svar...
Om produkt är testad å stämplad OK, för att sen gå genom div mellanhänder med obruten förpackning för å således hamna hos kund där det sen uppdagas att nått stift är defekt efter ett godkänt test å tro sig vinna... Visst kör på de.

Hela ditt argument faller på att du liksom Inet och tillverkarna anser att tillverkaren är 100% ofelbar, ett rent mjöl i påsen argument helt enkelt. Så är inte fallet i verkligheten. Vilken värld lever du i? Fantasivärld tydligen. Intel certefierar alla socklar som är godkända. Undrar jag hur alla dom där usla 1156 foxkon socklarna slank igenom? Glömde någon kontrollera dom?

Ta ACE och CE märknigen. Jävla fiasko. Tror lika mycket på en tillverkares OK plomberingar som jag tror på jultomten och gud. Jävla trams. Man har inga garantier för det man inte har bevittnat. Kallas tillit. Du misstar din tillit eller tro på ett system med ett absolut.

Du glömmer dessutom att kunde i detta fall har rätt för om Inet inte kan bevisa att kunden har orsakat felet. Och tillverkarens påstods ofelbarhet är bara hörsäg så totalt irrelevant. Igen kan hävda något sådant. En åsikt är inget bevis! Därför en RMA måste godkännas och vara undersökas innan ett beslut kan tas.

jag kan itne alls förstå varför dom vägrar ta tillbaks det. Kunden har allt rätt att få en giltig RMA för att varan sak undersökas och orsaken fastslås om möjligt. Kan orsaken inte härledas till kunden så ska kunde ersättas. Simpel.
Du kan inte hitta på dina egna lagar i Sverige. I så fall kanske du ska bli politiker istället.

Åsikt kan du ha men det ger dig inte rätt enligt rådande praxis.

Jag skiter i om trådskaparen pajat moderkortet. Varför. Jo jag kan inte bevisa varken eller. Däremot har jag inte någon anledning att misstro trådskaparen och inet har igen ursäkt att neka RMA eller neka ersättning om kunde inte kan bevisas skyldig till skadan. Tillverkare rent allmänt har igen ursäkt att neka DOA pga sockel fel bara för dom vill.

Varför ett lock sitter ovanpå är för att inte orsaka skador vid transport och hantering när igen CPU sitter i. Det är igen garanti för att fel inte finns före den monteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du blandar ihop rädsla att möta stora företag med ord mot ord och tillhörande chans att vinna ett mål - med att ha en juridisk rättighet och stå upp för den.

Synd för dig att du skulle ta på dig kostnaden själv för att någon säger så - skönt för andra parten dock.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Många åsikter här. Dock så har jag dålig koll på juridik och så då lägger jag mig inte i. Dock så skulle jag gärna vilja se vad Inet svarar på detta.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska de ta in delarna för undersökning. Finns det en chans att det var fel på sakerna redan innan ska det givetvis undersökas. Däremot kan man också tycka synd om butiker som säkert måste bekosta en hel del ärenden själva som egentligen inte skulle gå på garantin bara för att det blir sådana här diskussioner och deras rykte försämras för att de förväntas fixa något de egentligen inte borde.

I det här fallet är det ju extremt svårt att avgöra vad som skett. Däremot är jag 100% säker på att alla moderkort inte alls fungerar perfekt. Finns inte en chans att så är fallet. Oavsett om det är en fraktskada som uppkommit efter fabrikskontroll eller om de helt enkelt missa att testa något. Nu säger ju TS att han fått bruka en del våld för att ta bort ett plastskydd samt inte ha någon erfarenhet från att montera på denna sockel. Så det finns ju fog för att felen kan vara självförvållade.

Men som tidigare sagts i tråden är det upp till butiken att bevisa att felet uppkommit genom att kunden monterat på fel sätt. Därför måste de plocka in delarna för undersökning. Kan de inte heller bevisa det så ska butiken givetvis ersätta och sedan får de sjäva ta striden med tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Det här med att 1156/1366moderkort/CPU beter sig såhär är ingen nyhe, det händer då och då. Jag ber dig IGEN att fotografera de pinnar som är trasiga. I de flesta fall av det här "felet" så är det samma pinnar som brunnit upp och således borde det ge dig en del starka bevis på att det inte var ditt fel.

Ska man skylla på nån så är det väl ändå Intel i slutändan. Bilder tack

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag fick precis ett samtal från en kille i support som säger att dom kommer ta in grejerna på analys och ge det en rättvis bedömning.

Det finns uppenbarligen en "vanlig" tabbe man kan göra och skadan blir på ett speciellt område av sockeln, jag är fullt medveten om det och det är inte i närheten som tur är(?) detta har inträffat. Kortet kommer eventuellt att skickas vidare till Asrock för en ytterligare bedömning om inte inet´s team kan lösa det.

Jag tycker inte jag vart rätt korrekt mött vid mitt första mottagande av INET och det vill jag verkligen att dom ska ändra på, även fast denna skada oftast är gjord av så klallad yttre påverkan och blir ett problem för INET så är det fortfarande slutkonsumenten som hamnar i kläm, för vare sig det är av ett slarvigt misstag eller ett fel som redan var, så är dom här produkterna varken plomberade eller speciellt lättskötta.

Det jag skulle vilja se är bättre villkor för att få mecka i socklar både för att skydda återförsäljaren och konsumenten, tex att alltid sätta fast processorn från butik med nån slags plombering, eller att alla moderkort som skeppas utan tillhörande processor måste försäkras med följande risken, kanske höjja priser med en 20:- ? för som INET sa att av dom 10 000 tals moderkort dom säljer varje år så händer det här knappt, där av inget stort problem och det finns massa lösningar som skulle göra det säkrare att handla Moderkort med öppna socklar.

Problemet uppkommer när en medelinkomsttagare eller en ungdom som fått sin sommarjobbspeng äntligen köper datorn, öppnar sockeln och den antingen är defekt, eller det värsta inträffar en oförutsedd olycka, fel smuts imellan eller vad som helst, så den 0.01% chansen det händer för förtjänar det inte alls, speciellt inte när moderkortstillverkaren skulle kunna ta tillbaka produkten och laga den till förmodligen minimala kostnader.

Jag vill börja med att tacka alla som vissat sitt intresse och diskuterat och även ni visat vad ni tycker vare sig det är för eller i mot mig och mitt problem, som jag sagt från början så kräver jag inte nya grejer, jag kräver en rättvis bedömning och att bli rättvist behandlad.

Sen såklart, finns det nånting som INET kan göra som underlättar det för mig trots att det visar sig att jag gjort en tabbe så är väl alltid trogna kunder det som är värt mest?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det första som är helt klart är att INET gör fel juridiskt sätt. Konsumentköplagen säger följande:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

"Det innebär i princip att det föreligger en presumtion för att fel som uppstår inom sex månader från köpet har funnits redan från början. Omvänd bevisbörda gäller således under den tiden och det är upp till den näringsidkare som inte vill avhjälpa felet att försöka motbevisa att felet var ursprungligt."

Dvs du behöver inte bevisa någonting, det räcker med att du säger att varan är trasig så skall det anses ha funnits från början, tills dom bevisat motsatsen. INET har inte ens undersökt skadan och bryter direkt mot lagen. Du bör således anmäla dom till Konsumentverket. Du bör också notera alla åtgärder du gör eftersom du har rätt till skadestånd (ersättning för kostnader och följdfel).

Den andra som kan noteras är att deras påståenden att "inget som är trasigt från fabrik" är nonsens. För det första skulle det kräva att varan levereades i det skick det testades samt att ingen vidare behandling av varan skedde.

Nu sker inte det. CPU'n dom använder för testen avmonteras samt plastskyddet monteras. Och säger du att det var svårt att få av plastskyddet så krävs ju liknande kraft för att montera det.

Det kan också finnas en försvagning av tex pins'en som gör att skadan uppstod antingen när dom monterade bort sin CPU eller när du monterade på din. Den försvagningen är ju fortfarande ett fabrikationsfel även om sen skadan uppstod när du monterade CPU'n.

Bra att du lägger upp det här, för att neka RMA utan att undersöka skadan när dom har "omvänd bevisbörda" är bara ett sätt att försöka blåsa oss konsumenter.

Överraskande för INET har haft gott rykte i mina ögon. Nu kan det ju vara så enkelt att det bara är en anställd som gjort fel, så blir intressant att se vad dom har för officiellt svar.

EDIT. Såg inte inlägget ovan att dom tar in för undersökning när jag skrev mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Det första som är helt klart är att INET gör fel juridiskt sätt. Konsumentköplagen säger följande:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

"Det innebär i princip att det föreligger en presumtion för att fel som uppstår inom sex månader från köpet har funnits redan från början. Omvänd bevisbörda gäller således under den tiden och det är upp till den näringsidkare som inte vill avhjälpa felet att försöka motbevisa att felet var ursprungligt."

Dvs du behöver inte bevisa någonting, det räcker med att du säger att varan är trasig så skall det anses ha funnits från början, tills dom bevisat motsatsen. INET har inte ens undersökt skadan och bryter direkt mot lagen. Du bör således anmäla dom till Konsumentverket. Du bör också notera alla åtgärder du gör eftersom du har rätt till skadestånd (ersättning för kostnader och följdfel).

Den andra som kan noteras är att deras påståenden att "inget som är trasigt från fabrik" är nonsens. För det första skulle det kräva att varan levereades i det skick det testades samt att ingen vidare behandling av varan skedde.

Nu sker inte det. CPU'n dom använder för testen avmonteras samt plastskyddet monteras. Och säger du att det var svårt att få av plastskyddet så krävs ju liknande kraft för att montera det.

Det kan också finnas en försvagning av tex pins'en som gör att skadan uppstod antingen när dom monterade bort sin CPU eller när du monterade på din. Den försvagningen är ju fortfarande ett fabrikationsfel även om sen skadan uppstod när du monterade CPU'n.

Bra att du lägger upp det här, för att neka RMA utan att undersöka skadan när dom har "omvänd bevisbörda" är bara ett sätt att försöka blåsa oss konsumenter.

Överraskande för INET har haft gott rykte i mina ögon. Nu kan det ju vara så enkelt att det bara är en anställd som gjort fel, så blir intressant att se vad dom har för officiellt svar.

EDIT. Såg inte inlägget ovan att dom tar in för undersökning när jag skrev mitt inlägg

Håller med till punkt och pricka. Well spoken!

Permalänk
Medlem

Här är några bilder med en ganska dålig kamera, ska snart få låna en systemkamera så tänkte jag att det skulle bli riktigt closeup, men det som syns är att en pin har smält ihop emd en bakom, dom andra 2 hard smält av och fastnat i processorn.
syns inte så bra här ..

Pinsen på sockeln som sitter där det är bränt är ju oskadda, pinsen som ska peta på främre raden av pläteringar på processorn är helt smälta, och en av den bakre där det då blivit svart på processorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nya bättre bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig ser det ut som att kopparen inte är helt härdad eller i den stilen, bilderna i http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ser ju ut att få exakt samma resultat, det är pläteringarna bakom dom brända pinsen är brända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För att folk säger emot. Det kan ses som en garanti första 6 månaderna. That's it.

Det är burikens skyldighet att BEVISA att han hanterat produkterna felaktigt, vilket dom knappast bevisat via telefon.

Snälla, släpp prestigen. Är det så himla svårt att inse att du har fel? Du framför ju sakfel - igen dessutom - och det är inte trådskaparen det minsta behjälpt av.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra bilder! Ser ju uppenbart ut som att pinsen är böjda bakåt och därför kortslutit! Kollade du aldrig pinsen innan du stoppade i proppen?

Permalänk
Medlem

glöm nu inte att sätta på plastkåpan innan du skickar in det så inga fler skador uppstår!
Annars tycker jag det helt klart ser ut som stiften som är kvar men tat guldpleterigen med sig helt klart har varit där det ska i sidled men troligen inte varit rätt i höjdled. Menar inget som en dödlig kan se om den är av 0.1mm för mycket.

men montera tebaks plastskyddet innan du skickar in det annars lär dom vägra för socklen msåte ju vara i det skick den var efter skadan uppstog.

Skrivet av kerbo:

Bra bilder! Ser ju uppenbart ut som att pinsen är böjda bakåt och därför kortslutit! Kollade du aldrig pinsen innan du stoppade i proppen?

Ser så ut NU men det är lätt att kolla. Titta på processorn på motsvarande ytor. Där ska vara tydliga avtryck från stiften om dom haft kontackt med procesorn.

Mycket möjligt om dom går varma att dom kan krulla sig om det är mer en en metall inblandad i materialet typ ett lager guld eller nåt på en sida. Inte säkert att stiftet vill behålla sin form vid höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jo en snabb överblock som alltid och hade dom vart böjda bakåt hade jag garanterat sett det.
och dom har ju uppenbarligen smält fast i pläteringarna på raden bakom, hur det kan bli så vet jag inte, jag är helt säker på att om dom hade legat böjda bakåt innan så hade jag lagt märke till det..

@PA1983, allt åker på igen, lite nervös nu då jag plockat isär flera ggr för att ta kort, ligger säkert ett läskigt pubishår inkringlat i sockeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

Jo en snabb överblock som alltid och hade dom vart böjda bakåt hade jag garanterat sett det.
och dom har ju uppenbarligen smält fast i pläteringarna på raden bakom, hur det kan bli så vet jag inte, jag är helt säker på att om dom hade legat böjda bakåt innan så hade jag lagt märke till det..

På bidledrna ser det ut som stifften legat mot processorn för det är avtryck i guldpleterigen på inersta raden med. Vad jag förståt så är det ej det från fabrik så därför BÖR dom vara från din sockel igen annans. Pinnsen kan mycket väl ha böjts sig när du tog ut den efter att dom ettsat sig fast lite och dessutom blivit mjuka av värmen. Koppar har den tendensen. Men som sagt du har processorn så enklare för dig att se om ytorna har haft kontakt. Ska vara ett märke i centrum på alla kontaktytor på processorn. Var så dom kom på dom dåliga foxconsocklarna för där blev det inte avtryck överallt.