Permalänk
Medlem

H50 - Push and pull fråga ?

Hejsan, jag köpte igår en till fläkt till min h50, den kylaren som redan sitter monterad är den corsair skickade med, jag monterade fast noctua fläkten på andra sidan och mycket väl fick jag några grader lägre i stresstest,
men nu har jag läst att fläktarna bör vara identiska, corsair skriver tom att de behöver vara det för att inte ska gå sönder, nu undrar jag är detta nonsens eller lider någon av fläktarna av detta?

Permalänk

vad skulle gå sönder undrar jag om du har två olika fläktar, det ända som han hände är väll att den fläkten som flyttar mest luft gör allt jobb och den andra bara finns där...

men inget kan paja pga detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Hejsan, jag köpte igår en till fläkt till min h50, den kylaren som redan sitter monterad är den corsair skickade med, jag monterade fast noctua fläkten på andra sidan och mycket väl fick jag några grader lägre i stresstest,
men nu har jag läst att fläktarna bör vara identiska, corsair skriver tom att de behöver vara det för att inte ska gå sönder, nu undrar jag är detta nonsens eller lider någon av fläktarna av detta?

Spelar ingen roll vilket märke det är på fläktarna utan rpm på dem, ska vara samma och då kyler det bäst med!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Spelar ingen roll vilket märke det är på fläktarna utan rpm på dem, ska vara samma och då kyler det bäst med!

Skulle snarare vilja påstå att det som spelar roll är hur mycket luft dem kan transportera individuellt.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk

den ena fläkten kan ju gå sönder om det finns en starkare fläkt som blåser på den svagare så den toksnurrar, då kan det kanske gå sönder.

Permalänk
Medlem

Man bör ju köra push and pull med identiska fläktar. Man kan inte gå efter rpm, eftersom olika fläktar flyttar olika mycket luft vid olika hög rpm. Lättaste är att bara köra två likadana, så slipper man alla problem och får den mest optimala och tysta kylningen.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Man bör ju köra push and pull med identiska fläktar. Man kan inte gå efter rpm, eftersom olika fläktar flyttar olika mycket luft vid olika hög rpm. Lättaste är att bara köra två likadana, så slipper man alla problem och får den mest optimala och tysta kylningen.

Jaja, men som jag gör kör jag med 2 st Nocuta av samma sort och det var det jag syftade på sen vet jag med att olika fläktar flyttar luft på olika sätt även om de kör med samma rpm

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"