Vilket är bäst HD5870 eller GTX 470

Permalänk

Här har ni några tester till med de senaste drivrutinerna från både ATi och Nvidia:

Hardwarecanucks.com
ASUS GeForce GTX 465 1GB Review - Page 4

Tomshardware
Benchmark Results: Crysis : Nvidia GeForce GTX 465 1 GB Review: Zotac Puts Fermi On A Diet

Ungefär samma resultat. GTX470 presterar ungefär som ett HD5870, oftast bättre enligt ovan tester.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Fast Apple-produkter är ju faktiskt lite mer status än att ha ett Geforce i burken Ser man någon sitta med en Macbook så tänker man ooh, en Macbook. Ser man en Dell med Geforce så tänker man, jaha, här sitter du och porrsurfar i smyg

Meh! De gör jag inte alls....

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Fast Apple-produkter är ju faktiskt lite mer status än att ha ett Geforce i burken Ser man någon sitta med en Macbook så tänker man ooh, en Macbook. Ser man en Dell med Geforce så tänker man, jaha, här sitter du och porrsurfar i smyg

Hehe, rolig du är.

Du skjöt dig nyss i foten eftersom majoriteten av Appels datorer innehåller Geforce grafikkort från Nvidia.

Så hur förklarar du den Piotr?

Egenskaper för Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 4GB 250GB DVD±RW 13"

Egenskaper för Apple iMac - 3,06GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 21,5"

Egenskaper för Apple MacBook Pro - 2,66GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 15"

Tja, här har du en hel lista:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Här har ni några tester till med de senaste drivrutinerna från både ATi och Nvidia:

Hardwarecanucks.com
ASUS GeForce GTX 465 1GB Review - Page 4

Ungefär samma resultat. GTX470 presterar ungefär som ett HD5870, oftast bättre enligt ovan tester.

Bra tester där hardwarecanucks, enligt mig, visar på att använda den mest rättvisa prestandatestet. Dock så ser jag det som att 5870 och gtx 470 presterar likvärdigt. Och nu när gtx 470 är billigare än 5870;n så skulle iaf jag ta ett 470 kort.

edit: och det är bara ignorera benämningen aticlockers. Någon här på forumet som vill mynta ett nytt begrepp?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Hehe, rolig du är.

Du skjöt dig nyss i foten eftersom majoriteten av Appels datorer innehåller Geforce grafikkort från Nvidia.

Alla måste lätta på trycket ibland, även Apple-folket

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Ja det är väl så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlbinLoan:

Här har ni några tester till med de senaste drivrutinerna från både ATi och Nvidia:

Hardwarecanucks.com
ASUS GeForce GTX 465 1GB Review - Page 4

Tomshardware
Benchmark Results: Crysis : Nvidia GeForce GTX 465 1 GB Review: Zotac Puts Fermi On A Diet

Ungefär samma resultat. GTX470 presterar ungefär som ett HD5870, oftast bättre enligt ovan tester.

Kollade testerna på Canuck's och vad jag kunde se vann 5870 fler tester än 470 map. min-frames
samt att det var 7 C svalare och drog 44 w mindre under load.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre vilja ha ett 5870, Delvis för att det är "det snabbaste grafikkortet med single core" och för att enligt mej så har strömförbrukning och temp e stor betydelse.
Dessutom, varför gnälla, köp ett MSI Big bang med lucid hydra och kör BÅDE 470 och 5870 =D

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Skulle hellre vilja ha ett 5870, Delvis för att det är "det snabbaste grafikkortet med single core" och för att enligt mej så har strömförbrukning och temp e stor betydelse.
Dessutom, varför gnälla, köp ett MSI Big bang med lucid hydra och kör BÅDE 470 och 5870 =D

Njae, det snabbaste singel core är GTX 480, men 5870 spöar GTX 470, så långt allt väl.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Kollade testerna på Canuck's och vad jag kunde se vann 5870 fler tester än 470 map. min-frames
samt att det var 7 C svalare och drog 44 w mindre under load.

Och på Tomshardware är det tvärtom. Så vad är slutsatsen?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Och på Tomshardware är det tvärtom. Så vad är slutsatsen?

Med 1920x1200(1080)+AA så får 5870 mer fps i alla spel förutom MW2 på tomshardware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Hehe, rolig du är.

Du skjöt dig nyss i foten eftersom majoriteten av Appels datorer innehåller Geforce grafikkort från Nvidia.

Så hur förklarar du den Piotr?

"Ooh, en Macbook som du sitter och porrsurfar i smyg på"?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av MickeV:

Med 1920x1200(1080)+AA så får 5870 mer fps i alla spel förutom MW2 på tomshardware.

Så sant så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Någonting som talar för nVidias fördel är ju det faktum att ATIs drivrutuinsdivision är helt inkompetent.

Jag fick lära mig det den hårda vägen när jag tänkte uppdatera min HTPCs drivrutiner och förhoppningsvis slippa att få BSoD ifall jag försökte använda Hårdvaruacceleration av video mer än två gånger i rad. Det blev inte så mycket med det, eftersom att CCC slutade att fungera och alla inställningar gått tillbaka till standard. Vilket innebär problem eftersom att någon idiot har bestämt att man ska ha massor av Overscan på som default => Dålig bildkvalitè samt onödig svart kant.

Fick spendera 40 minuter på att avinstallera 10.5 drivrutinerna helt och sen installera 9.11 drivrutinerna som fungerar (bortsett från BSoDen).

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Någonting som talar för nVidias fördel är ju det faktum att ATIs drivrutuinsdivision är helt inkompetent.

Jag fick lära mig det den hårda vägen när jag tänkte uppdatera min HTPCs drivrutiner och förhoppningsvis slippa att få BSoD ifall jag försökte använda Hårdvaruacceleration av video mer än två gånger i rad. Det blev inte så mycket med det, eftersom att CCC slutade att fungera och alla inställningar gått tillbaka till standard. Vilket innebär problem eftersom att någon idiot har bestämt att man ska ha massor av Overscan på som default => Dålig bildkvalitè samt onödig svart kant.

Fick spendera 40 minuter på att avinstallera 10.5 drivrutinerna helt och sen installera 9.11 drivrutinerna som fungerar (bortsett från BSoDen).

Drivrutinerna idag är det egentligen inget fel på från ATi under Windows i alla fall. Däremot är de knepigare än Nvidias och har i princip alltid varit. CCC som man får till (vilket också är frivilligt att installera) har aldrig varit direkt bra. Men det finns ju ATTIT som ett kompletteringsprogram till CCC som är betydligt mycket bättre, defaktum bra!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Drivrutinerna idag är det egentligen inget fel på från ATi under Windows i alla fall. Däremot är de knepigare än Nvidias och har i princip alltid varit. CCC som man får till (vilket också är frivilligt att installera) har aldrig varit direkt bra. Men det finns ju ATTIT som ett kompletteringsprogram till CCC som är betydligt mycket bättre, defaktum bra!

Okej, själva drivrutinen fungerade ju faktiskt bra, men CCC gjorde inte det. Vilket automatiskt gör att drivrutinen automatiskt inte fungerar bra eftersom att någon har kommit på den idiotiska idèn att ha 10% overscan på som default, åtminstonde ifall man har datorn inkopplad till en 1080p skärm.

Jag förlorade ungefär all respekt jag hade för ATI när jag gjorde den uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Skulle bli mycket glad om någon kunde komma med ett "snällt" svar och inte bara skrika åt mig.
Jag är ny i området med försöker fatta lite...

Jag såg någon, eller rättare sagt Devrer som i början sa:
...Men samtidigt är gtx470 lite billigare, så inget av dem är jätte dåligt val, om du skiter i värme, ljud och elräkning och inte vill köra SLI sen så välj gtx470. Ett plus är ju physx! Dock fungerar ju physx nästan lika bra på processorn numera så.

Det är det jag undrar, hur funkar det när man kör physx på processorn, är det bara så att det "sker automatisk" om man inte har ett Nvidia-kort eller är det en massa krux med drivers och så?
Eller för att vara tydlig, är det något som jag skulle klara av om jag inte har någon direkt erfarenhet mer än att fixat lite med min 5-6 år gamla dator (typ installerat windows och bytt nätagg en gång)...

Dåligt beskrivet och tunt med info kanske, men skulle bli mycket glad för ett nice svar. Min budget för den dator jag vill bygga tillåter inte mer än ett hd 5850, därav att jag vill veta hur det skulle funka.

(kanske lite off-topic, men det är ändå ganska relevant när man jämför 5870 (som ändå är ett syskon till mitt 5850) och gtx 470...)
/Moonrift

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

MItt 470 presterar ungefär som 3st 5870:s

jag lovar!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Skulle bli mycket glad om någon kunde komma med ett "snällt" svar och inte bara skrika åt mig.
Jag är ny i området med försöker fatta lite...

Jag såg någon, eller rättare sagt Devrer som i början sa:
...Men samtidigt är gtx470 lite billigare, så inget av dem är jätte dåligt val, om du skiter i värme, ljud och elräkning och inte vill köra SLI sen så välj gtx470. Ett plus är ju physx! Dock fungerar ju physx nästan lika bra på processorn numera så.

Det är det jag undrar, hur funkar det när man kör physx på processorn, är det bara så att det "sker automatisk" om man inte har ett Nvidia-kort eller är det en massa krux med drivers och så?
Eller för att vara tydlig, är det något som jag skulle klara av om jag inte har någon direkt erfarenhet mer än att fixat lite med min 5-6 år gamla dator (typ installerat windows och bytt nätagg en gång)...

Dåligt beskrivet och tunt med info kanske, men skulle bli mycket glad för ett nice svar. Min budget för den dator jag vill bygga tillåter inte mer än ett hd 5850, därav att jag vill veta hur det skulle funka.

(kanske lite off-topic, men det är ändå ganska relevant när man jämför 5870 (som ändå är ett syskon till mitt 5850) och gtx 470...)
/Moonrift

Utan ett kort som stödjer PhysX så kommer du inte kunna spela spel med PhysX aktiverat. Det är långt ifrån alla spel som använder just PhysX, de flesta har andra inbyggda fysikmotorer, och dessa körs på processorn. De är långt ifrån lika kraftfulla som PhysX dock.

5850 är väl i dagens läge inte billigare än GTX 470, så om du inte är hopplöst insnöad på ATI så föreslår jag ett GTX 470 istället.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

nja, jag har väll snarare lite kalla fötter när det gäller märken jag inte känner igen... Vill gärna köra på ett Asus eller Gigabyte kort, och där är priserna:

Asus GeForce ENGTX470 -> 3 126:-
Asus Radeon EAH5850 -> 2 749:-

(är jag fåfäng då... är ett kort från MSI lika bra som Asus?)
Men det som är konstigt är att jag har hittat fler ställen där folk säger att det är möjligt att köra Physx på ett ATI kort... Så om någon vet nått mer hör gärna av dig till mig eller skriv här

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Moonrift:

...mer än att fixat lite med min 5-6 år gamla dator (typ installerat windows och bytt nätagg en gång)... /Moonrift

Har du 4-5 år gammal cpu ska du inte köpa modernt grafikkort...AMD 6000+ (3.2GHz?) ex är dåligt val ..vad har du för cpu?

EDIT ///

Ser att du ska bygga ny dator "Min budget för den dator jag vill bygga tillåter inte mer än ett hd 5850, därav att jag vill veta hur det skulle funka."

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

nja, jag har väll snarare lite kalla fötter när det gäller märken jag inte känner igen... Vill gärna köra på ett Asus eller Gigabyte kort, och där är priserna:

Asus GeForce ENGTX470 -> 3 126:-
Asus Radeon EAH5850 -> 2 749:-

(är jag fåfäng då... är ett kort från MSI lika bra som Asus?)
Men det som är konstigt är att jag har hittat fler ställen där folk säger att det är möjligt att köra Physx på ett ATI kort... Så om någon vet nått mer hör gärna av dig till mig eller skriv här

Du kan inte köra PhysX på ett ATI, men du kan slänga in ett gammalt GeForce (tror gränsen går vid 8800) som sköter PhysX, och köra resten på ditt ATI. Då måste du köra ATI drivisar och hackade Nvidia-drivisar - något som funkar just nu men svårt att säga hur det kommer se ut i framtiden.

Själv köpte jag enbart Asus fram tills att jag prövade 5870V2. När det gäller referensmodell så är enda skillnaden klistermärket på kylaren, möjligtvis innehållet i förpackningen och i vissa fall garantin. Ett GTX 470 utpresterar utan problem ett 5850 och du får PhysX på köpet - helt utan krångel.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton.se:

Har du 4-5 år gammal cpu ska du inte köpa modernt grafikkort...AMD 6000+ (3.2GHz?) ex är dåligt val ..vad har du för cpu?

EDIT ///

Ser att du ska bygga ny dator "Min budget för den dator jag vill bygga tillåter inte mer än ett hd 5850, därav att jag vill veta hur det skulle funka."

Precis, jag ska inte sätta in ett hd 5850 till min gamla amd 3000+
Helt nytt ska det bli! Men jag kommer fortsätta köra amd, den nya 6-kärniga, black edition.

Men för att hålla sig on-topic...

Det blev knappast lättare, nu är jag seriöst intresserad av att köpa ett gtx 470... dock så håller ju knappast det här testet med... Tomshardware

mycket att ta in i beräkningen :S

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Satsa på dubbla gtx 460 grabben

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo