Skrivet av Thompa Bompa:
Är det anledningen till varför de valde att ha ett eget system för hur mediabiblioteket sparas på ipoden också, så att det ska vara så användar-ovänligt som möjligt så att man inte kan kopiera filer rakt av istället?
Ja.
Skrivet av Thompa Bompa:
Apple har även tendens att använda proprietary-kontakter så att man blir låst att köpa hörlurar m.m. av Apple-märke, och allra värst som nämnts tidigare låsning av hårdvara/mjukvara.
Mina iPods kräver alla den udda standarden 3.5mm telepropp. Väldigt svårt att få tag på. Samma sak med den där andra udda standarden USB som jag hittade på min dator, har inte sett någonting som är kompatibelt med den på väldigt länge...
Dock håller jag med om att iPod-kontakten är egen och speciell. Men eftersom den har funnits så pass länge ser jag inga bekymmer med att den är egen, den har blivit en inofficiell standard. Vart du än går kan du idag hitta en iPod-kabel om du behöver ladda.
Skrivet av Thompa Bompa:
Dessa saker som jag åter igen tagit upp är några av de anledningar till varför jag har svårt att förstå varför folk ändå väljer Apple-produkter. När man köper en vara av ett företag godkänner man ju även samtidigt deras policy och tillvägagångsätt. Man bör därför inte endast se till vad en produkt kostar, utan vad de egentligen står för. Vill ni verkligen ha en utveckling med låsta system och programvaror i framtiden?
Det finns fördelar med både låsta och öppna system
App Store är låst och det är en kvalitetssäkring för slutanvändaren. Alla program har gått igenom Apples kontroll för att på så sätt konfirmera att det inte är skadlig kod, att koden inte drar för mycket kraft samt att programmet faktiskt gör det som det säger att det ska göra.
Öppna system är bra för att det ger en större valfrihet, man är inte begränsad att hålla sig till regler.
Jag minns hur det var runt 1996 när man kollade på spellådorna för att komma fram till om ens dator var kraftfull nog för att kunna köra NHL. Man var tvungen att hålla koll på en massa siffror om grafikkort, processor och upplösningar för att veta om man kunde köra det.
Hade det samtidigt funnits ett sätt där jag bara gick in i affären och sa att jag har en beige dator samt att jag vill köra NHL och kommit ut med en skiva som man visste att den gick att köra hade jag blivit hur glad som helst.
Olika sidor av samma mynt.
Skrivet av Bejje:
Låt mig säga en sak utan att röra upp för mycket. Jag gillar både Mac och PC.
Apple har två nackdelar som inte går att förneka.
1. De är för dyra för många människor. Vissa lever på väldigt lite pengar, men vill ha en dator ändå. Då köper de kanske något i 5000 kronors klassen eller rent av begagnat. Då går Apple bort helt tyvärr.
Edit: Går även fint att köpa en ny PC för 3000kr om man så vill.
2. Det finns inga datorer med kraftfull spelprestanda. Renodlade gamers går alltså bort helt.
Förutom dessa punkter så gör Apple riktigt trevliga produkter och ett bra operativsystem. Gillar man inte OSX så är det fritt fram att köra Linux eller Windows på dom också, men då känns det som att man lika gärna kunde ha köpt en PC. Visst, designen är ruggigt bra, men att motivera ett köp endast på designen för att man vill köra Windows håller nog inte om det inte är så att man har massvis av pengar att spendera.
Kärlek! Äntligen någon som har förstått
Vissa har ett behov och andra ett helt annat. Om man behöver en hammare ska man inte köpa en skruvmejsel och vice versa.
Skrivet av ParasiteX:
Men det känns helt fel att Apple tar sjukt mycket mer betalt för sina datorer bara för dom har dummat ner det till intelligens nivån så en schimpans kan använda det.
Usability är ett svårt kapitel. Vissa betalar gärna lite extra för att kunna använda saken de har köpt. Andra ser det som en riktig sport att lära sig saker som ingen annan förstår. Olika angreppssätt på samma problem.
Skrivet av ParasiteX:
Ni Appleanhängare får nån sorts extas varje gång Apple släpper en ny produkt. Och det tycks kvitta om ni behöver det eller ej för ni får genast en måste köpa nu känsla varje gång.
Apple skulle kunna släppa en bröd rost som heter iToaster som har deras typiska cream pie färgade stil som tar dubbelt så lång tid att rosta bröd men kostar dubbelt så mycket som en vanlig bröd rost och ni lär springa ut och köpa skitet endån.
Det finns idioter överallt.
Tänk alla gamingheteros som måste tälta utanför Webhallen för att få tag på ett spel som är dyrt och som man ändå bara har glädje av i ett par timmar. En totalt onödig produkt, så hur sjukt är inte det?
Eller alla de som måste trycka in sexualitet i diskussioner för att överbevisa motparten...
Det verkar också som att din mellanslagstangent har fått sig en otrevlig förkylning som gör det mycket svårare för andra att läsa det som matas in. Ge den ett par aspirin så blir det nog bättre framåt eftermiddagen.
Skrivet av thereal_twisted:
Att mac tar bra betalt för hårdvaran är nog något vi alla kan vara eniga om, då pratar jag pris/prestanda. Man får hosta upp 15k för att få en mbp med i5 och gt330m, du får samma hårdvara i annan dator för 6-7k. Sen finns det andra egenskaper som folk uppenbarligen uppskattar med mac's.
Så ta ett djup andetag och varva ner lite pojkar.
Så sant så sant. Man prioriterar olika saker när man köper produkter, fint att folk börjar förstå.