Nya Mac Mini dissekerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Självklart är den tyst men den hade varit både tystare och snabbare med min SSD, därav att jag hade velat byta. Server-versionen vill jag ha enbart pga att man slipper den fula DVD-öppningen, som dessutom släpper ut onödigt ljud.

Tror ifs inte det kommer vara överdrivet svårt att byta hårddiskarna om du är händigt och har byggt datorer innan. Bara att kolla igenom iFixit videon ett par ggr och ha på dig ESD-armband medan du arbetar.
Satt själv och kollade på en annan video när jag skulle rengöra tangenbordet på min MacBook Pro efter att en polare hade spillt vin i den... Inte särskilt svårt.

Permalänk

Det är intressant att de kunde bygga så kompakt och det lockar säkerligen flera. Det jag dock tycker är dåligt är att Apple inte har persondatorer som är lite mer budget, nu får de dock göra vad de vill. Men de tillämpar vendor lock in på sitt OS och de flesta av sina program och tvingar folk som vill använda dessa köpa deras exklusiva datorer.
Vendor lock in är skit bara det, men varför inte sälja en liten mer vanlig dator? Troligen delvis av 2 anledningar, ena är att hålla upp statusen på märket som ett exklusivt och folk säkerligen skulle välja dessa billigare före.

Hade apple bara sålt lite mer vanliga stationera datorer(mac pro är väldigt dyr), så hade typ ingen klagat på att de även tillverkar en mac mini för de som vill ha en sådan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Fast iPhone, iPad, i*-familjen trissar gladeligen mjukvara till löjliga priser i många fall, dels för att Apple tar betalt genom sin overhead-taktik och vill snylta på alla hörn som går.
Det är ju så företag fungerar, men man kan ju genomföra det på olika sätt. Det låter hela tiden som Apple försöker hitta nya sätt att ta betalt för grundläggande funktioner som borde vara gratis, och som är gratis på andra system. Som t.ex. firmware updates och liknande, vem vill betala för det. ;o

Jag tror inte folk lika glatt skulle köpa Apple produkter om de visste hur konkurrenters alternativ såg ut, och hur mycket man betalar för ett annat alternativ, utan går just på det yttre och inte vet bättre.

Förstår inte vad du menar. Menar du konkurrenter som Android då till iPhone? Som inte ens lyckats få upp en Market i Sverige.
Ja Apple är duktiga att ta betalt. Men dom är så gott som enda företaget som har smidiga funktioner för det.
Firmware update har jag då aldrig betalat för. Däremot 300kr tror jag att jag fick betala för att uppgradera till nytt operativsystem (Snow leopard).

Men förr när Microsoft var så hatat och Bill Gates var han som alla skällde på, nu är det alltså helt ok att betala 3000kr för ett operativsystem. Nu är Apple hemska istället.

Förstår inte då du inte förklarar särskilt mycket vad deras overhead taktik innebär. Snylta på alla hörn?
Jag väljer som kund om jag handlar. Självklart ska du inte köpa från Apple ifall det är så du känner dock.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Vad heter låten i videon? Kan nån messa mig namnet... var ju sjukt skön

Permalänk
Medlem

Självklart är den tyst men den hade varit både tystare och snabbare med min SSD, därav att jag hade velat byta. Server-versionen vill jag ha enbart pga att man slipper den fula DVD-öppningen, som dessutom släpper ut onödigt ljud.

SSD ska jag installera när jag köpt en Mini också. Jag är inte särskilt rätt att skruva i hårdvara, även om det vore gött att komma åt hårddisk lättare.
Sen om du köper server modellen för att du är rädd att en skvätt av de 14db den låter läker ut genom cd släden så tycker jag nog att du är lite extrem. Du skriver ju att det är enbart den anledningen.
Smaksak ifall du tycker det förstör utseendet så illa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick den infon idag när jag ringde till "Kullander" här i Malmö (enda butiken som har den i lager i affären, vad jag vet).

PS: Ni får ursäkta dubbelposten, skriver från min iPad och det är pain in the ass att copy/paste'a fram och tillbaka med den.

Hint: Det finns en knapp som heter "citera flera"

OnT: Rätt snygg är den, om inget annat. Pris/prestanda kunde varit bättre, men kompakta system är alltid lite dyrare, och med tanke på att man inte behöver köpa OS separat så tycker jag inte alls att den är särskilt överprisad. Det jag funderar lite på är att om de kör med Intel, varför inte ge lite Nehalem till folket?

Personligen skulle jag dock hellre frivilligt donera pengar till Linus Torvalds & co. än betala till varken Microsoft eller Apple.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakuni:

Hint: Det finns en knapp som heter "citera flera"

Den knappen verkar inte fungera på min iPad. =0/

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Förstår inte vad du menar. Menar du konkurrenter som Android då till iPhone? Som inte ens lyckats få upp en Market i Sverige.
Ja Apple är duktiga att ta betalt. Men dom är så gott som enda företaget som har smidiga funktioner för det.

Det finns allt en android market i sverige, dock ej betalmarket utan endast alla gratisprogram. Och man kan utan problem fixa så man kommer åt betal apps'en även i sverige, det är inga problem alls.

Vecka 23 fanns det 39350st gratis apps/spel på android market, så utbudet är inte tunnt direkt även om man bara kör gratis apps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns allt en android market i sverige, dock ej betalmarket utan endast alla gratisprogram. Och man kan utan problem fixa så man kommer åt betal apps'en även i sverige, det är inga problem alls.

Vecka 23 fanns det 39350st gratis apps/spel på android market, så utbudet är inte tunnt direkt även om man bara kör gratis apps.

Ja freeware market finns. Utan problem är väl att ta i, Google har inte ordnat så man kan handla i Market i Sverige än är ju ändå fakta. Att det finns vägar runt det är en annan femma. En iPhone är inte särskilt låst heller ifall man räknar alla vägar runt sånt med jailbreak.

Personligen kan jag inte direkt jämföra utbudet på Android Market mot Appstore.
Enda fördelen är att om jag skulle köpt en Android istället för en iPhone så skulle min flickvän låta mig ha telefonen ifred. För då skulle hon tvärt sluta spela på den. Kass kvalitet på spel/program på Android jämfört mot iPhone. Med vissa undantag då förstås. Men av de spel min kompis visat mig finns det inte ett enda jag skulle spelat mer än 20 sekunder på.

Skitsamma mitt svar var ju ändå en fråga vad han menade med att Apple tar ut pengar överallt, enligt mig har dom ju bara lyckats hitta ett riktigt smart och smidigt sätt att tjäna pengar. Något som de flesta försökt med i många år utan denna framgång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

går inte köpa Apple aktier i sverige vad jag hört

Jodå, jag köpte Appleaktier via avanza i fredags. Det kostar dock lite mer att köpa amerikanska aktier men annars är det ingen skillnad mot att köpa t.ex. H&M.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag antar att det bara är jag som tycker förra mac minin är snyggare?!

Nej jag håller med. Jag har en mac mini från förra generationen som mediaspelare och jag skulle inte få för mig att byta. Jag tycker inte svart + aluminium är speciellt snyggt (hade mycket hellre sett min macbook pro helt i aluminium). Jag behåller min mini tills den inte kan spela nya filmer längre, då får föräldrarna den.

För övrigt alla som kvider om att man kan bygga det billigare själv: jag vill se en spec och prisuppgift på en dator som inte har en större volym än den nuvarande mac minin och samtidigt har minst lika kraftfull hårdvara till ett lägre pris.

Nej, trodde inte det heller

Edit: för övrigt, vem f_n bryr sig om pris?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Ja freeware market finns. Utan problem är väl att ta i, Google har inte ordnat så man kan handla i Market i Sverige än är ju ändå fakta. Att det finns vägar runt det är en annan femma. En iPhone är inte särskilt låst heller ifall man räknar alla vägar runt sånt med jailbreak.

Personligen kan jag inte direkt jämföra utbudet på Android Market mot Appstore.
Enda fördelen är att om jag skulle köpt en Android istället för en iPhone så skulle min flickvän låta mig ha telefonen ifred. För då skulle hon tvärt sluta spela på den. Kass kvalitet på spel/program på Android jämfört mot iPhone. Med vissa undantag då förstås. Men av de spel min kompis visat mig finns det inte ett enda jag skulle spelat mer än 20 sekunder på.

Skitsamma mitt svar var ju ändå en fråga vad han menade med att Apple tar ut pengar överallt, enligt mig har dom ju bara lyckats hitta ett riktigt smart och smidigt sätt att tjäna pengar. Något som de flesta försökt med i många år utan denna framgång.

Jaja absolut, apple är ju marknadsföringsgenier det är inget snack om den saken. Det är faktiskt ganska enkelt att få tillgång till betal apps på market, man behöver inte roota ens.

Personligen undviker jag apple just pga att dom tar ut pengar överallt och folk sväljer det med hull och hår eftrsom dom är genialiska i sin marknadsföring.

Skulle lätt kunna tänka mig tex en mbp om det fanns möjlighet att den med riktig highend hårdvara.

Permalänk

Men å andra sidan kostar nästan all mjukvara på Apples motsvarighet, de tar ut % från all försäljning med deras overhead-taktik på allt de säljer (Apple på toppen av pyramiden, som alltid ska ha en del av kakan, även om de inte skapat någonting själva), kostar att använda deras SDK för att öht kunna testa att göra apps, att man kan låsa upp så att man kan köra kopierade apps bör inte räknas som en feature som Apple uppmuntrar eller ens låta fortsätta om de kunde få stopp på det.

Apple arbetar flitigt med att använda egna kontakter för alla tillbehör man vill använda till sin telefon/iPod osv. Man får inte använda egna hörlurar/headset alla gånger, allt för att press ut de där sista kronorna på en kabel som de har ~1000% vinstmarginal på, som inte ens håller särskilt hög kvalitet för den delen. Varför inte bara göra det enkelt för sina konsumenter och använda färdiga standarder istället för att låsa in folk till att i all framtid köpa Apple-varor genom rent sniken, mygeltaktik.

Som konsument bör man vara mycket kritisk till hur företag faktiskt beter sig, inte bara bli förblindad av de fina färgerna. Skrapa lite på ytan också, störst är inte alltid bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Har en kompis som resonerade likadant när han tyckte att nya mac minin var dyr.
Men räkna på ett mini-itx moderkort som har samma processor isåfall.
Socket P moderkort är inte lätt att hitta och processorerna är såklart dyrare än vanliga c2d.
TDP på mac minis processor är bara på 25Watt har jag för mig.
Sen om du vill ha ett lika litet och tyst format är jag öppen för förslag vad du ska hitta som är likvärdigt?
Finns inget så vitt jag vet. Det enda som är i närheten är väl HFX chassi produkter, men då är vi inne på dyr heatpipe kylning för att komma ner i 14db (som mac mini sägs ha som ljudnivå).
Min kompis och jag räknade på det och det är svårt att komma billigare undan när man börjat jämföra äpplen mot äpplen.
Sen att man självklart kan få samma prestanda eller mycket bättre prestanda för mindre pengar är ju en annan sak.

Varför ska man försöka kopiera den? Bättre att köpa billigare delar som är bättre istället. Tex en s755 eller 1156 microatx moderkort med en c2d eller i3/i5 i ett Lian-li chassi eller liknande som sväljer en towerkylare så får man en knäpptyst htpc som även är snygg, kraftfull och prisvärd. Och så får man enorma möjligheter jämfört med en låst mac.

Tvivlar på att de flesta ens behöver kraften i en HTPC och att en Atom räcker i de flesta fall. Vad gör man med den? Använder xbmc eller liknande för att spela upp film där allt är hårdvaruaccelererat med grafikkortet. Vill man se på film i flash typ youtube så finns även hårdvaruavkodning där också.

Vill man ha en statuspryl som är "snygg" som kan låta stå framme kan man väl köpa en mac mini, en pc kan man lika gärna gömma undan i ett skåp om man nu tycker att den är ful.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Varför ska man försöka kopiera den? Bättre att köpa billigare delar som är bättre istället. Tex en s755 eller 1156 microatx moderkort med en c2d eller i3/i5 i ett Lian-li chassi eller liknande som sväljer en towerkylare så får man en knäpptyst htpc som även är snygg, kraftfull och prisvärd. Och så får man enorma möjligheter jämfört med en låst mac.

Tvivlar på att de flesta ens behöver kraften i en HTPC och att en Atom räcker i de flesta fall. Vad gör man med den? Använder xbmc eller liknande för att spela upp film där allt är hårdvaruaccelererat med grafikkortet. Vill man se på film i flash typ youtube så finns även hårdvaruavkodning där också.

Vill man ha en statuspryl som är "snygg" som kan låta stå framme kan man väl köpa en mac mini, en pc kan man lika gärna gömma undan i ett skåp om man nu tycker att den är ful.

Atom? Finns super billiga media spelare för runt 1000-1500:- som spelar alla typer av film format i 1080p utan problem. Så HTPC känns lite onödigt dyrt att bygga ihop i jämförelse..

Dock så är Mac Mini det löjligaste skitet jag sett.. speciellt för vad dom tar betalt för skitet. Bara fjolliga elitist töntar som köper sånt för att bygga upp nån löjlig status symbol.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Varför kopiera den? För jämför du alltid olika produkter mot varandra? Tex Volvo V70 D5 mot en VW Lupo 1.0L bensin? Jag börjar nästan tro det.

Du tycker att det är bättre att köpa större kraftfullare hårdvara för mindre pengar.
Jag tycker att en sån setup blir för varm och bullrig att försöka kyla för att ha i vardagsrummet på ett optimalt sätt (enligt mina krav).
Jag tänker däremot inte gå in i nått forum och tjata om att du ska köpa en mac mini istället för en pc setup med core i3 eller c2d. Varför skulle jag? Så vad pysslar du med här egentligen?

Bland annat jag vill ha så här liten, snygg, tyst och bra byggd hårdvara och en stor del av priset kommer där.
Därför köper man en sån här.
Köper man en mac mini värderar man att den är 19,7X19,7X3,6cm liten! Sen kommer du med en väldigt udda teori om towerkylare och socket 775 eller 1156.
Dom är för strömslukande för att kunna kyla i ett så litet chassi. För du kan ju för tusan inte jämföra på annat sätt.

Visst den uppsättning du beskriver fungerar skitbra, jag har en sån setup idag med socket 775 och E8400 c2d processor och nvidia 9400 grafik.

Du förstår att skillnaden finns hoppas jag med tanke på att jag ska byta från ditt förslag till en Mac mini.
Varför lalla vidare på detta? Köp vad ni vill. Men har du inte råd med den så kan du väl ursäkta dig med att jag köper den som "statuspryl". (har poletten ramlat ner så förstår du att det inte är därför). Jesses.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Atom? Finns super billiga media spelare för runt 1000-1500:- som spelar alla typer av film format i 1080p utan problem. Så HTPC känns lite onödigt dyrt att bygga ihop i jämförelse..

Dock så är Mac Mini det löjligaste skitet jag sett.. speciellt för vad dom tar betalt för skitet. Bara fjolliga elitist töntar som köper sånt för att bygga upp nån löjlig status symbol.

En legitimerad gissning. Du har inget jobb? Har du åldern inne röstar du på socialdemokraterna.

Stoppa mig om jag är för fräck, jag fick bara en tell..
Vet inte om såna här gissningar är ok enligt forumets regler, men jag som fjollig elitist tönt testar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Så är det, de som köper Apple produkter är nog ofta inte speciellt insatta i vilken hårdvara det är, och/eller bara intresserad av det yttre. Sen blir det ju många kompromisser när man köper en sån här liten dator, ännu värre än när man köper en laptop, eftersom hårddisken inte går att byta ut utan att förlora garantin, omöjlig att rensa från damm och liknande.

Väljer man då hackintosh med valfri storlek chassi och större valfrihet i hårdvaran istället, har man ett helt öppet system med full garanti oavsett vad man gör. Samt så kan man sova gott att man inte gett några pengar till överdriven marknadsföring som Apple står för med sina produkter, och kanske ett gäng mindre självmord i asien dessutom.

Personligen tycker jag inte om utveckling med låsta system och itunes-skräp som verkar vara dagens trend. Då blir det bojkott av de företag som leder den utvecklingen från mitt håll..

Itunes låsningen är mediaföretagens fel eftersom de tvingade Apple till det för annars hade Apple fått BÖRJA sälja musiken. Mediaföretagen extra hårda mot Apple för att de hade både musik och ipod (mp3 spelare) och var först.

Gällande marknadsföringen så gör inte du det bättre genom att vara intresserad av Apple grejer trots att du hatar dom. Verka mer som intresset för Apple prylar från både folk och media gör att det verkar så stort.

Förut ansåg bärbara vara onödigt dyrt jämfört med stationära. Sen finns det dom som hellre köper konsoler än att att köpa en dyr speldatorn till några få spel. Läger de till en billig kontors datorn bara för arbete, surfing, film blir det ändå blir billigare.

Laptop och en sån här kompakt dator är lika illa så det är bara att undvika båda oavsett tillverkare. Om du inte gillar att de är trånga köper du en normal stationär. Dessutom finns PC som är lika dyra och jämförbar hårdvara.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Itunes låsningen är mediaföretagens fel eftersom de tvingade Apple till det för annars hade Apple fått BÖRJA sälja musiken. Mediaföretagen extra hårda mot Apple för att de hade både musik och ipod (mp3 spelare) och var först.

Gällande marknadsföringen så gör inte du det bättre genom att vara intresserad av Apple grejer trots att du hatar dom. Verka mer som intresset för Apple prylar från både folk och media gör att det verkar så stort.

Förut ansåg bärbara vara onödigt dyrt jämfört med stationära. Sen finns det dom som hellre köper konsoler än att att köpa en dyr speldatorn till några få spel. Läger de till en billig kontors datorn bara för arbete, surfing, film blir det ändå blir billigare.

Laptop och en sån här kompakt dator är lika illa så det är bara att undvika båda oavsett tillverkare. Om du inte gillar att de är trånga köper du en normal stationär. Dessutom finns PC som är lika dyra och jämförbar hårdvara.

Är det anledningen till varför de valde att ha ett eget system för hur mediabiblioteket sparas på ipoden också, så att det ska vara så användar-ovänligt som möjligt så att man inte kan kopiera filer rakt av istället?

Apple har även tendens att använda proprietary-kontakter så att man blir låst att köpa hörlurar m.m. av Apple-märke, och allra värst som nämnts tidigare låsning av hårdvara/mjukvara.

Om jag endast skulle vara insatt i 50% av elektronikmarknaden eller bara specifika företag, men ändå visar mitt missnöje mot de andra 50% av företagen på marknaden, då vore jag minst lika illa och trångsynt som vilken apple-fanboy som helst ju. När Apple fortfarande kör på samma linje och låser in folk så klagar jag självfallet. Jag ber om ursäkt ifall du tagit illa upp.

Dessa saker som jag åter igen tagit upp är några av de anledningar till varför jag har svårt att förstå varför folk ändå väljer Apple-produkter. När man köper en vara av ett företag godkänner man ju även samtidigt deras policy och tillvägagångsätt. Man bör därför inte endast se till vad en produkt kostar, utan vad de egentligen står för. Vill ni verkligen ha en utveckling med låsta system och programvaror i framtiden?

Permalänk
Skrivet av Thompa Bompa:

Dessa saker som jag åter igen tagit upp är några av de anledningar till varför jag har svårt att förstå varför folk ändå väljer Apple-produkter. När man köper en vara av ett företag godkänner man ju även samtidigt deras policy och tillvägagångsätt. Man bör därför inte endast se till vad en produkt kostar, utan vad de egentligen står för. Vill ni verkligen ha en utveckling med låsta system och programvaror i framtiden?

Precis, så enbart av Apple affärsstrategi så bör man undvika dem, precis som man även bör undvika Windows om man så kan. Problemet i de båda fallen är att finns en massa programvaror som enbart görs till de aktuella osen, så man kan tvingas köra ändå. Nu tycker jag dock inte windows nödvändigtvis är så dyr vid köp av ny märkes dator.

Man kan göra en liknelse med Apples beteende. Säg att Bang Olufsen skulle skriva kontrakt med vissa filmproducenter, så att de kodade bluray och dvdskivorna så att de enbart gick att spela upp med Bang Olufsens mediauppspelare och tv. Detta kallas för vendor lock in och är ett vanligt förekommande beteende.

Ja då skulle många klaga på för det första att filmerna är låsta till ett visst format, men även att produkterna inom detta formatet är dyra.

Ta Bang Olufsens tv-apparater, stereoanläggningar etc, är dessa prisvärda? Det går argumentera hur små de är, snygg design etc. Men de flesta kunder idag vill inte betala så mycket för detta, skitsamma om deras bioanläggning skulle bli lite större om den blir väldigt mycket billigare.

Så folk skulle klaga på Bang Olufsens produkter att de kunde göras annorlunda för att mer passa deras behov, att folk idag inte gör det, beror såklart på att Bang Olufsens inte sysslar med vendor lock in på media.

Jag själv tycker som sagt mac mini är grym och det var intressant att se hur apple kunde göra den så liten, jag förstår mycket väl att det finns folk som vill ha små datorer av olika anledningar. Jag själv vill också ha en liten, men inte till kostnad av annat som mycket högre pris, svårare att kyla passivt och svår att uppgradera. Och problemet är att jag inte har så mycket alternativ om jag ska köra macOs, visst mac Pro är skitbra, förutom en liten detalj att de är svindyra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tycker faktiskt inte den är så himla dyr med tanke på hur smarta lösningar de har, tekniska specifikationerna och designen. Sen ingår ju all mjukvara man kan tänka sig behöva vad jag förstår det som?

Hade dock suttit fint med en Blu ray enhet, USB 3.0 och SSD hårddisk. Kommer väl säkerligen i nästa generation.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Är det anledningen till varför de valde att ha ett eget system för hur mediabiblioteket sparas på ipoden också, så att det ska vara så användar-ovänligt som möjligt så att man inte kan kopiera filer rakt av istället?

Apple har även tendens att använda proprietary-kontakter så att man blir låst att köpa hörlurar m.m. av Apple-märke, och allra värst som nämnts tidigare låsning av hårdvara/mjukvara.

Om jag endast skulle vara insatt i 50% av elektronikmarknaden eller bara specifika företag, men ändå visar mitt missnöje mot de andra 50% av företagen på marknaden, då vore jag minst lika illa och trångsynt som vilken apple-fanboy som helst ju. När Apple fortfarande kör på samma linje och låser in folk så klagar jag självfallet. Jag ber om ursäkt ifall du tagit illa upp.

Haha det är ju för tusan du som sitter och skriver massa skit i minhembio.com tråden också!
Skaffa för tusan ett liv ! och skaffa dig argument !

Det går skitbra att sitta här och skriva dynga om Apple. Medans du sitter hemma och handlar i Sonys "Appstore/Market" på din Playstation 3.
Få se. Sony. Otäckt företag som bara har specialkablar till alla sina produkter. Har en hemsk "Appstore".
Men det går bra att köpa?
Hycklare !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låt mig säga en sak utan att röra upp för mycket. Jag gillar både Mac och PC.
Apple har två nackdelar som inte går att förneka.

1. De är för dyra för många människor. Vissa lever på väldigt lite pengar, men vill ha en dator ändå. Då köper de kanske något i 5000 kronors klassen eller rent av begagnat. Då går Apple bort helt tyvärr.
Edit: Går även fint att köpa en ny PC för 3000kr om man så vill.

2. Det finns inga datorer med kraftfull spelprestanda. Renodlade gamers går alltså bort helt.

Förutom dessa punkter så gör Apple riktigt trevliga produkter och ett bra operativsystem. Gillar man inte OSX så är det fritt fram att köra Linux eller Windows på dom också, men då känns det som att man lika gärna kunde ha köpt en PC. Visst, designen är ruggigt bra, men att motivera ett köp endast på designen för att man vill köra Windows håller nog inte om det inte är så att man har massvis av pengar att spendera.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

1. De är för dyra för många människor. Vissa lever på väldigt lite pengar, men vill ha en dator ändå. Då köper de kanske något i 5000 kronors klassen eller rent av begagnat. Då går Apple bort helt tyvärr.

2. Det finns inga datorer med kraftfull spelprestanda. Renodlade gamers går alltså bort helt.

Förutom dessa punkter så gör Apple riktigt trevliga produkter och ett bra operativsystem. Gillar man inte OSX så är det fritt fram att köra Linux eller Windows på dom också, men då känns det som att man lika gärna kunde ha köpt en PC. Visst, designen är ruggigt bra, men att motivera ett köp endast på designen för att man vill köra Windows håller nog inte om det inte är så att man har massvis av pengar att spendera.

Håller helt med om dessa båda punkter.
Lite större produktutbud (löjligt att Mac mini blivit så dyr – i alla fall borde en billigare instegsmodell erbjudas) och mer grafikkort att välja på, tack.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Är imponerad av designen och att de lyckats få det så kompakt, men lägga de pengarna...icke.
Då bygger jag hellre något som är snabbare och billigare men kanske något större. Slipper dessutom otyget itunes.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Prisvärt? Det är väl upp till olika personer att bedöma vad man vill lägga pengarna på. Vissa betalar nästan samma pengar för ett grafikkort för att spela och folda. Det här är trots allt en fungerande produkt, ja den har själklart brister så som alla andra produkter, design och ett koncept. Har sett många mer eller mindre tekniskt inkompetenta person få ett Mac system att fungera. Så för många är et värt den extra kostnad för att slippa ringa fixare. Jag är också glad att slippa ha folk som ständigt vill ha hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En legitimerad gissning. Du har inget jobb? Har du åldern inne röstar du på socialdemokraterna.

Stoppa mig om jag är för fräck, jag fick bara en tell..
Vet inte om såna här gissningar är ok enligt forumets regler, men jag som fjollig elitist tönt testar.

Socialdemokraterna kan gå och brinna tillsammans med miljö partiet for all i care.

Men det känns helt fel att Apple tar sjukt mycket mer betalt för sina datorer bara för dom har dummat ner det till intelligens nivån så en schimpans kan använda det.

Ni Appleanhängare får nån sorts extas varje gång Apple släpper en ny produkt. Och det tycks kvitta om ni behöver det eller ej för ni får genast en måste köpa nu känsla varje gång.

Apple skulle kunna släppa en bröd rost som heter iToaster som har deras typiska cream pie färgade stil som tar dubbelt så lång tid att rosta bröd men kostar dubbelt så mycket som en vanlig bröd rost och ni lär springa ut och köpa skitet endån.

Olämpligt ordval bortredigerat.
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller helt med om dessa båda punkter.
Lite större produktutbud (löjligt att Mac mini blivit så dyr – i alla fall borde en billigare instegsmodell erbjudas) och mer grafikkort att välja på, tack.

Men hur ska annars Apple lura dig till att köpa en helt ny dator om dom ger dig uppgraderings möjligheter? *gasp*

Visa signatur

Permalänk

Att mac tar bra betalt för hårdvaran är nog något vi alla kan vara eniga om, då pratar jag pris/prestanda. Man får hosta upp 15k för att få en mbp med i5 och gt330m, du får samma hårdvara i annan dator för 6-7k. Sen finns det andra egenskaper som folk uppenbarligen uppskattar med mac's.

Så ta ett djup andetag och varva ner lite pojkar.

Permalänk
Medlem

Test av nya mac mini på engadget.
Mac mini (mid 2010) review -- Engadget

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Thompa Bompa:

Ja.

Skrivet av Thompa Bompa:

Mina iPods kräver alla den udda standarden 3.5mm telepropp. Väldigt svårt att få tag på. Samma sak med den där andra udda standarden USB som jag hittade på min dator, har inte sett någonting som är kompatibelt med den på väldigt länge...

Dock håller jag med om att iPod-kontakten är egen och speciell. Men eftersom den har funnits så pass länge ser jag inga bekymmer med att den är egen, den har blivit en inofficiell standard. Vart du än går kan du idag hitta en iPod-kabel om du behöver ladda.

Skrivet av Thompa Bompa:

Det finns fördelar med både låsta och öppna system
App Store är låst och det är en kvalitetssäkring för slutanvändaren. Alla program har gått igenom Apples kontroll för att på så sätt konfirmera att det inte är skadlig kod, att koden inte drar för mycket kraft samt att programmet faktiskt gör det som det säger att det ska göra.
Öppna system är bra för att det ger en större valfrihet, man är inte begränsad att hålla sig till regler.

Jag minns hur det var runt 1996 när man kollade på spellådorna för att komma fram till om ens dator var kraftfull nog för att kunna köra NHL. Man var tvungen att hålla koll på en massa siffror om grafikkort, processor och upplösningar för att veta om man kunde köra det.
Hade det samtidigt funnits ett sätt där jag bara gick in i affären och sa att jag har en beige dator samt att jag vill köra NHL och kommit ut med en skiva som man visste att den gick att köra hade jag blivit hur glad som helst.

Olika sidor av samma mynt.

Skrivet av Bejje:

Kärlek! Äntligen någon som har förstått
Vissa har ett behov och andra ett helt annat. Om man behöver en hammare ska man inte köpa en skruvmejsel och vice versa.

Skrivet av ParasiteX:

Men det känns helt fel att Apple tar sjukt mycket mer betalt för sina datorer bara för dom har dummat ner det till intelligens nivån så en schimpans kan använda det.

Usability är ett svårt kapitel. Vissa betalar gärna lite extra för att kunna använda saken de har köpt. Andra ser det som en riktig sport att lära sig saker som ingen annan förstår. Olika angreppssätt på samma problem.

Skrivet av ParasiteX:

Ni Appleanhängare får nån sorts extas varje gång Apple släpper en ny produkt. Och det tycks kvitta om ni behöver det eller ej för ni får genast en måste köpa nu känsla varje gång.

Apple skulle kunna släppa en bröd rost som heter iToaster som har deras typiska cream pie färgade stil som tar dubbelt så lång tid att rosta bröd men kostar dubbelt så mycket som en vanlig bröd rost och ni lär springa ut och köpa skitet endån.

Det finns idioter överallt.
Tänk alla gamingheteros som måste tälta utanför Webhallen för att få tag på ett spel som är dyrt och som man ändå bara har glädje av i ett par timmar. En totalt onödig produkt, så hur sjukt är inte det?
Eller alla de som måste trycka in sexualitet i diskussioner för att överbevisa motparten...

Det verkar också som att din mellanslagstangent har fått sig en otrevlig förkylning som gör det mycket svårare för andra att läsa det som matas in. Ge den ett par aspirin så blir det nog bättre framåt eftermiddagen.

Skrivet av thereal_twisted:

Att mac tar bra betalt för hårdvaran är nog något vi alla kan vara eniga om, då pratar jag pris/prestanda. Man får hosta upp 15k för att få en mbp med i5 och gt330m, du får samma hårdvara i annan dator för 6-7k. Sen finns det andra egenskaper som folk uppenbarligen uppskattar med mac's.

Så ta ett djup andetag och varva ner lite pojkar.

Så sant så sant. Man prioriterar olika saker när man köper produkter, fint att folk börjar förstå.