Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Valve erkänner dålig prestanda på Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Vadå inte?

Det står _driver_ i titeln för jobbansökan. Notera det riktigt väl. Men jag refererar fortfarande till följande tråd för bekräftelse att Apple har störst inflytande rörande OpenGL-stöd* OpenGL3 and Mac - OpenGL.org Discussion and Help Forums

*Ja, Andreas btw, OpenGL-stöd. Apple använder OpenGL bara. Det är det drivrutinen är till för. Förut fick du det att låta som att OpenGL och en grafikdrivrutin inte hörde samman

Ja, vad har ordet driver med nått att göra? iPhones och iPads har också drivers inbakat i operativet. Så det är ju inget bevis för din sak.

Att länka till en forumtråd räknas inte som bevis för övrigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Vadå inte?

Det står _driver_ i titeln för jobbansökan. Notera det riktigt väl. Men jag refererar fortfarande till följande tråd för bekräftelse att Apple har störst inflytande rörande OpenGL-stöd* OpenGL3 and Mac - OpenGL.org Discussion and Help Forums

*Ja, Andreas btw, OpenGL-stöd. Apple använder OpenGL bara. Det är det drivrutinen är till för. Förut fick du det att låta som att OpenGL och en grafikdrivrutin inte hörde samman. Jag har inte tid att leta upp vilket inlägg det var. Det är antagligen borttaget, dessutom.

Det är ingen som har påståt att jobbet INTE går ut på att göra drivisar, det som hela tiden har sagt är att dom INTE kommer att göras för OS X utan dom skall endast göras för OpenGL ES!

Du påstod först att endast Apple gjorde ATI och nvidia drivisarna för OS X, vi sa att det inte stämmer, sen "bevisar" du det med att länka till en jobbansökan som inte ens kommer syssla med något som har med varken ATI eller nvidia att göra!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

Du påstod först att endast Apple gjorde ATI och nvidia drivisarna för OS X, vi sa att det inte stämmer, sen "bevisar" du det med att länka till en jobbansökan som inte ens kommer syssla med något som har med varken ATI eller nvidia att göra!

Den bevisade att Apple anställer människor för att skriva egna grafikdrivrutiner. Sen får man försöka till fullt utnyttjande använda sina förmågor till att högpresterande visualisera en tänkbar möjlighet att de kan ha gjort detta förut också, att det inte är något nytt jox de komme med sommaren 2010 när vi alla vet att Apple alltid har varit mån om att ha ensamrätt till, ja, en hel del.

Att Apple efterfrågar personer för att skriva grafikdrivrutiner för deras datorer när de har exploderat på den mobila marknaden, det är otänkbart.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Den bevisade att Apple anställer människor för att skriva egna grafikdrivrutiner. Sen får man försöka till fullt utnyttjande använda sina förmågor till att högpresterande visualisera en tänkbar möjlighet att de kan ha gjort detta förut också, att det inte är något nytt jox de komme med sommaren 2010 när vi alla vet att Apple alltid har varit mån om att ha ensamrätt till, ja, en hel del.

Att Apple efterfrågar personer för att skriva grafikdrivrutiner för deras datorer när de har exploderat på den mobila marknaden, det är otänkbart.

Inte jämförbart, till deras datorer finns det folk som skriver drivrutiner till grafikenheterna i dem, dvs Nvidia och ATI, så till dessa är det möjligt att få dem gjorda. Värre blir det ju till iPhonen och iPaden, eller hur?

Du försöker dig även på ett cirkelbevis, ditt antagande du anväder för att bevisa din slutsats stämmer om din slutsats stämmer. Du bevisar din hypotes genom antagandet att Apple tidigare anställt folk att utveckla drivrutiner till grafikkort från Nvidia och ATI, något som inte är bevisat, så då kan vi förkasta din slutsats.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Den bevisade att Apple anställer människor för att skriva egna grafikdrivrutiner. Sen får man försöka till fullt utnyttjande använda sina förmågor till att högpresterande visualisera en tänkbar möjlighet att de kan ha gjort detta förut också, att det inte är något nytt jox de komme med sommaren 2010 när vi alla vet att Apple alltid har varit mån om att ha ensamrätt till, ja, en hel del.

Skriva egna drivrutiner för OpenGL ES ja? Vad menar du med att "gjort det förut", ganska sjäklart att dom gjort det förut, annars hade inte iPhone och iPad existerat, jobbansökningen är givetvis för att expandera teamet för dom ansåg att dom behövde fler utvecklare! I mobila teamet, inte i OS X teamet, det står klart och tydligt i jobbansökningen du länkar till!

Missuppfattade jag något i detta inlägget så säg till!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Snabbaste kortet till Mac är väl ändå Nvidia's GTX 285? Sen är de nya MacBook Pro modellerna, 15" och 17", utrustade med Nvidia GT 330M vilket ändå är ett ganska hyfsat medelklass kort om man får tro notebookchecks data.

Permalänk
Skrivet av anon100733:

Du förstod inte ens jobbannonsen, erfarenhet av OpenGL var ett stort plus. OpenGL ES täcks av OpenGL eftersom att ES är en slimmad profil (som liknar OpenGL 3.1 och senare för övrigt, hela industrin är på väg dit).
Men det var inget KRAV att man skulle kunna OpenGL för att söka jobb rörande OpenGL -->ES<--.

Med det off-topic-ärendet uträtt står fakta ändå kvar.

Apple utvecklar grafikdrivrutiner främst själva och det är därför deras fel att Valve's lir laggar.
Valve's fel kan det knappast vara eftersom att de har kunnig personal som noggrant har skrivit om Source engine från D3D/HLSL ekvivalent till GL/GLSL.

Btw som postat från OpenGL.org forums-tråden så har Apple vissa tomma hål i grafikdruvrutinen som Amd/Nvidia/Intel fyller i för att få tillgång till dessa företags hemligheter. Men det mesta är Apples kod.

Apple har helt enkelt inte haft en sådan fet motor körandes förut på deras drivers.
De kommer att behöva all hjälp de kan få med dokumentation från både AMD och Nvidia.
Eller så får de öppna upp arkitekturen och låta AMD och Nvidia implementera mer/allt själva. Som det ska vara.

Jag tror inte det finns något i det här inlägget som du på din kunskapsnivå/erfarenhet kan kritisera. Posta källor om något.

Du har fortfarande inte bevisat att Apple skriver alla drivrutiner själva. Hur jävla svårt kan det vara om du är så jävla duktig?

Skrivet av anon100733:

Den bevisade att Apple anställer människor för att skriva egna grafikdrivrutiner. Sen får man försöka till fullt utnyttjande använda sina förmågor till att högpresterande visualisera en tänkbar möjlighet att de kan ha gjort detta förut också, att det inte är något nytt jox de komme med sommaren 2010 när vi alla vet att Apple alltid har varit mån om att ha ensamrätt till, ja, en hel del.

Att Apple efterfrågar personer för att skriva grafikdrivrutiner för deras datorer när de har exploderat på den mobila marknaden, det är otänkbart.

"Apple har i dag släppt den tredje betaversionen av iPhone SDK 3.2 för iPad. Det mest intressanta är att den medföljande dokumentationen avslöjar att multimediaplattan använder sig av PowerVR SGX från Imagination Technologies. Med andra ord stämde inte tidigare rykten om att Apple valt att använda sig av grafikprocessorn ARM Mali 50."

Ja, för de skulle ju verkligen säga åt Ati/Nvidia att skriva drivrutiner till en grafikdel som de inte ens utvecklat.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Mac-datorer fungerar utmärkt med moderna datorspel, däremot så är OS X inte särskilt väl anpassat för det ännu. Det är inga som helst problem att köra dual boot med Windows om man så vill. Mac pro uppgraderades för 476 dagar sedan så det är inte ett dugg konstigt att hårdvaran är föråldrad. Köper man precis då de har uppgraderasts så brukar man kunna få ganska hyfsad prestanda för pengarna. Att de populära bärbara datorerna i Macbook-serierna endast utrustade med basala integrerade grafikkretsar från Nvidia stämmer inte för fem öre, det gäller endast vanliga Macbook, MBP 13" och den billigaste 15". Har själv kört igenom flera relativt krävande spel på min MBP (bland annat Crysis) och det var inga som helst problem även om kan inte kan köra nativeupplösning i alla.

MPB har gt330m vilket inte är speciellt hett, och definitivt basalt när det gäller grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Då OsX bygger på Unix, vilket även Linux i grunden bygger på, så borde ju ingetligen inte en Linux variant vara långt borta, frågan är bara om det är värt för Valve att investera i.

Eftersom alla andra käftar emot i mun på varandra känns det som om jag måste bidra ^^

Linux bygger inte på UNIX. Snarare är Linux en UNIX-klon, eller efterliknelse, som [till viss del] följer POSIX-standarden. OS X är dock baserat på UNIX precis som du säger.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Eftersom alla andra käftar emot i mun på varandra känns det som om jag måste bidra ^^

Linux bygger inte på UNIX. Snarare är Linux en UNIX-klon, eller efterliknelse, som [till viss del] följer POSIX-standarden. OS X är dock baserat på UNIX precis som du säger.

Sorry, I stand corrected.

Och jo tyvärr är det vad det har blivit av denna, annars mycket intressanta tråd.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

En random snubbe med 57 inlägg är inte en mer pålitlig källa än någon i den här tråden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

En random snubbe med 57 inlägg är inte en mer pålitlig källa än någon i den här tråden.

Och ett inlägg från 2007, men iaf, som sagt, förhoppningsvis får jag svar från ATI och NVIDIA, men en grej, om Apple hade gjort drivisarna själva, skulle då inte ATI och nvidia redan nu har skyllt ifrån sig på Apple, grafikkortstillverkarna ligger ju inte på latsidan när det gäller att skylla ifrån sig!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Och ett inlägg från 2007, men iaf, som sagt, förhoppningsvis får jag svar från ATI och NVIDIA, men en grej, om Apple hade gjort drivisarna själva, skulle då inte ATI och nvidia redan nu har skyllt ifrån sig på Apple, grafikkortstillverkarna ligger ju inte på latsidan när det gäller att skylla ifrån sig!

Snarare rör det sig om att de utvecklar dem tillsammans, då Apple styr hur OpenGL är implementerat i
OSX. Precis som Microsoft godkänner drivers till Windows.

Har tidigare i tråden länkat till hur detta funkar på olika plattformar.

"Apple's implementation of OpenGL has been optimized for the Macintosh platform and includes a suite of extensions that give developers access to advanced graphics hardware capabilities."

Från en länk jag länkade tidigare, från Apple själva.

Graphics & Imaging - OpenGL

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Mac-trådarna här i forumet urartar alltid

Apple säljer mycket på att allting ska fungera, hårdvara och mjukvara är gjorda för varandra. Folk glömmer fort. Så mycket strul det var när OSX kom. inga gamla program gick att använda längre. Sen var det ju intel processorerna, rosetta var ju skit. Det drog minne utav helvete och hängde sig. Och de som betalade 30000:- för värsta G5:an kan ju inte installera snow leopard eller CS 5-paketet när det släpptes.

Sen får Microsoft mycket skit för att de "låser" andra utvecklare till deras system tex directx, silverlight publisher osv.
I detta hänseende är Apple mycket värre. Du ska köpa deras hårdvara för att få installera OSX och t.ex. Aperture görs bara för OSX.

Vad säger du jeppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Snarare rör det sig om att de utvecklar dem tillsammans, då Apple styr hur OpenGL är implementerat i
OSX. Precis som Microsoft godkänner drivers till Windows.

Har tidigare i tråden länkat till hur detta funkar på olika plattformar.

"Apple's implementation of OpenGL has been optimized for the Macintosh platform and includes a suite of extensions that give developers access to advanced graphics hardware capabilities."

Från en länk jag länkade tidigare, från Apple själva.

Graphics & Imaging - OpenGL

Japp jag håller med fullständigt, men poängen var mest att jag tror inte att Apple på helt egen hand lyckas göra drivisar, dom kan ju knappast gissa sig till firmware funktioner eller specifikationer, lixom lagret mellan hårdvara --> mjukvara måste grafikkortstillverkarna varit med och hjälpt till då det inte direkt är att ta fram förstoringsglaset och kolla hur kortet är uppbyggt och hur man använder kortets resurser

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort ett antal inlägg som inte förde diskussionen vidare. Ska ni ha privata snack/tips kan ni ta det i PM, håll er till ämnet tack!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

En random snubbe med 57 inlägg är inte en mer pålitlig källa än någon i den här tråden.

Poängen ändå, varför skulle man ljuga om en sådan sak?

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att det fungerar dåligt, det har ju knappt funnits några Mac-spel alltså har ingen(Apple) lagt några resurser på 3D-prestanda. Linux är en annan sak; där har entusiaster härjat i decennier, entusiasterna ville ha 3D, och Windows-spel körda under Wine presterar numera ungefär lika bra som direkt på Windows.

Det lär väl ta ett tag innan Apple kommer ikapp, nu när det i alla fall finns spel.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Som sagt det blir svårt att optimera om man inte har tillgång till grunden i Mac OS X. Det är bara Apple® som får vara där. Nvidia har en stor delad kodbas som är cross-platform och de har sagt att endast en procentmarginal av Linux-drivrutinen faktiskt är Linux-relaterad kod. De hade glädjeligen haft en egen officiell drivis om de kunde.

Du menar grunden i OS X som bygger på XNU(Mach) och BSD, är det DEN grunden som ingen får tillgång till? Apple ger förmodligen ut lika mycket information till sina samarbetspartners som Microsoft gör.
Uppenbarligen saknar du grundläggande kunskap i hur ett operativsystem fungerar på drivrutins nivå.

Nvidia och AMD har officiella drivrutiner till OS X, skillnaden gentemot t.ex. Windows och Linux är hur deras leveransavtal med Apple ser ut. Apple väljer deras produkter i sina datorer men godkänner och distribuerar själva drivrutinerna för hårdvaran. Att Apple skulle skriva sina egna drivrutiner till tredjepartshårdvara är helt befängt, om du tror att Apple är kinkiga med att låta folk kolla på OS X koden är det helt sonika naivt att tro att ATI och framförallt Nvidia skulle släppa ifrån sig kod och speccs för sina grafikkort till Apple och låta Apple skriva drivrutiner till dessa, hur skadligt skulle det inte vara för Nvidia/ATI som varumärke ifall något som dom inte kontrollerar gick åt helvete?

OS X lider av samma "problem" som Linux när det kommer till drivrutiner, avsaknad av marknadsandelar.
Grafikkortsdrivrutiner till Linux är även dom högst undermåliga sett till motsvarande Windows drivrutiner.
Säger ju sig självt att om 95% av dina kunder använder Windows som operativsystem så lägger du majoriteten av dina utvecklarresurser till den plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Poängen ändå, varför skulle man ljuga om en sådan sak?

Man behöver inte ljuga för att fara med osanning...
Att ljuga är när man medvetet talar osanning.
Om man omedvetet sprider felaktig information på grund av till exempel bristande kunskaper så ljuger men alltså inte.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtariST:

Mac-trådarna här i forumet urartar alltid

Apple säljer mycket på att allting ska fungera, hårdvara och mjukvara är gjorda för varandra. Folk glömmer fort. Så mycket strul det var när OSX kom. inga gamla program gick att använda längre. Sen var det ju intel processorerna, rosetta var ju skit. Det drog minne utav helvete och hängde sig. Och de som betalade 30000:- för värsta G5:an kan ju inte installera snow leopard eller CS 5-paketet när det släpptes.

Sen får Microsoft mycket skit för att de "låser" andra utvecklare till deras system tex directx, silverlight publisher osv.
I detta hänseende är Apple mycket värre. Du ska köpa deras hårdvara för att få installera OSX och t.ex. Aperture görs bara för OSX.

Vad säger du jeppe?

Ja trådarna urartar alltid. Oftast för att applefans inte tål att höra något negativt om sin religion och många andra av os tycker det är otroligt roligt att påpeka brister dels för att bevisa att religionen inte är bra och dels för att få folk att öppna ögongen.

Apple säljer det de säljer för de tjänar mest pengar så tror de annars hade de inte gjort det så. De kan dessutom ta vilket pris de vill eftersom de har monopol på sina produkter så som sitt os. ATI Radeon HD 4870 grafikuppgraderingssats för Mac Pro (tidiga 2009 eller tidiga 2008) - Apple Store (Sverige) Helt galet högt pris. Så som på spelfronten. De vill ha total kontroll och därför skriver de sina drivrutiner själva och hamnar därmed efter resten av marknaden. Det är dessutom bara OS vi snackar om, vilket gör det hela ännu mer komiskt att folk blir så arga. Apple har ett smalt utbud hårdvara och det försöker de få att fungera, men det går inte alltid så bra. Apple - Support - Discussions - NVIDIA graphics card problems ...
Då de väljer ut ett fåtal produkter som de arbetar med så har de dock större chanser att lyckas få till det ok med dem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ja trådarna urartar alltid. Oftast för att applefans inte tål att höra något negativt om sin religion och många andra av os tycker det är otroligt roligt att påpeka brister dels för att bevisa att religionen inte är bra och dels för att få folk att öppna ögongen.

Har inte denna tråden bevisat att det är tvärt om? Alltid är det någon som du som kommer med detta inlägg, "Applefans klarar inte av att höra något negativt om deras religion", så är det verkligen inte utan snarare att anti-apple snubbar går in i varenda apple tråd och snackar skit som inte stämmer, då blir dom rättade av folk som faktiskt vet hur det faktiskt lägger till, och då blir dom i sin tur fanboy stämplade!

Är det inte ganska normalt att folk i forum rättar folk som har fel?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Gick till xbitlabs källan i slutet av denna artikeln och läste.

"A representative for Valve admitted the issue and claimed that hardware suppliers, namely Apple, ATI (graphics business unit of Advanced Micro Devices) and Nvidia Corp., have to develop new drivers in order to boost performance of popular games designed by Valve."

"“Performance is going to improve as drivers are updated. I would expect modest improvements in short term and larger ones in longer term. I cannot put dates on them. We are making a lot of progress is identifying specific issues that need work inside the game and inside OpenGL and drivers. Apple, ATI and NVIDIA are all involved,” an official for Valve said in the forum thread."

Läs det sista. ALLA parter är inblandade och ingen enskild får skulden. Så vem som utvecklar drivrutinerna är som jag ser det inte intressant så länge det blir löst.

Och vill man verkligen veta så får man väl maila Apple, ATI och Nvidia för att få en inblick i hur dom jobbar.

MvH

D-san

I slutändan är det apple som säljer slutprodukten om du köper en Stereo och en del i den inte fungerar fullt ut öppnar du väl inte boxen och kollar tillverkaren på del x och skyller på dem?
Det är upp till dem att ordna en FUNGERANDE relation med de företag de samarbetar med och arbeta fram ett bättre samarbetssätt eftersom att det är Apple som säljer ett fullständigt paket inte AMD eller Nvidia. De tar extra betalt för stabilitet och en del av dessa ska självklart läggas för att skapa bättre relationer med sina partners. I slutändan ligger felet hos Apple som inte skapar en acceptabel relation med sina partners!

Permalänk
Medlem

Nu med Windows 7 och hur Windows har utvecklats, så borde väl "MAC OSX är mycket säkrare och stabilare" varit uteslutet? Mac har så låg procent av alla dator användare att det inte är lönt att satsa på, tex spel. Hur många Mac användare spelar igentligen? Tror det är mindre än 1% av världens dator användare. Ser inte varför man skulle bry sig om att göra det mer spelvänligt. Sen att Windows har virus och problem behöver man ju inte va klok för att förstå, Windows används av majoriteten, därav påtryckning från virus och och annat skit. Hade MAC blivit i närheten så använt som Windows och virus hade utvecklats till Mac så tror ja hela OSX hade gått i graven. Sen har ju Windows så många tredje parts tillverkare och mer hårdvara som är användbart. Det är ju inte själva OS programmerarnas fel att tredje parts program är dåligt kodade och skadar operativsystemet. Sen ger ju Windows program tillverkare mer frihet till skapande vilket också blir bättre kodat. Tror inte Mac ger sån frihet till sina tredje parts tillverkare. Vad hade hänt igentligen om Mac hade givit mer frihet till kodning? Det hade gått åt skogen för OSX.

Steve Jobs såg väl detta som en fördel och därmed startade sin reklam med att Mac är säkrare osv, för dom inte har så bred utsträckning som Windows och tillverkar allt själva. Sen den extremt strikta frihet en tredje parts tillverkare har till Mac måste deras produkt genomgå verifikation genom apple, därmed har de kontroll av kompatibilitet osv. Med detta satte han priset högre, för att locka med "dyrare är bättre". Därav köper alla rika och okunniga datoranvändare Mac för dom tror det är säkrare och bättre.

Detta är hur ja ser på det hela, en personlig åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Nu med Windows 7 och hur Windows har utvecklats, så borde väl "MAC OSX är mycket säkrare och stabilare" varit uteslutet? Mac har så låg procent av alla dator användare att det inte är lönt att satsa på, tex spel. Hur många Mac användare spelar igentligen? Tror det är mindre än 1% av världens dator användare. Ser inte varför man skulle bry sig om att göra det mer spelvänligt. Sen att Windows har virus och problem behöver man ju inte va klok för att förstå, Windows används av majoriteten, därav påtryckning från virus och och annat skit. Hade MAC blivit i närheten så använt som Windows och virus hade utvecklats till Mac så tror ja hela OSX hade gått i graven. Sen har ju Windows så många tredje parts tillverkare och mer hårdvara som är användbart.

Steve Jobs såg väl detta som en fördel och därmed startade sin reklam med att Mac är säkrare osv, för dom inte har så bred utsträckning som Windows och tillverkar allt själva, därmed kontroll av kompatibilitet osv. Med detta satte han priset högre, för att locka med "dyrare är bättre". Därav köper alla rika och okunniga datoranvändare Mac för dom tror det är säkrare och bättre.

Detta är hur ja ser på det hela, en personlig åsikt.

Jag tror som dig att marknaden där är liten och därför finns det inte så mycket spel till apple os. Jag tror dock också att denna sweclocker artikel lyfter en viktig anledning, svårt att få bra prestanda till apple os. Sen en följd effekt till det hela blir att de som är spelintresserade kollar upp alternativen och väljer därefter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror dock också att denna sweclocker artikel lyfter en viktig anledning, svårt att få bra prestanda till apple os.

Det är inte svårt att få spelprestanda till OS X, flera spel har redan bevisat detta, problemen dök upp när Valve släppte Source motorn till OS X, det är ingen scratch byggd motor byggd exklusivt för OS X, dom har tagit Windows versionen och konverterat den på så sätt att den fungerar i OS X, det tror jag att du förstår att en konvertering blir segare än en nativ lösning?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Ja trådarna urartar alltid. Oftast för att applefans inte tål att höra något negativt om sin religion och många andra av os tycker det är otroligt roligt att påpeka brister dels för att bevisa att religionen inte är bra och dels för att få folk att öppna ögongen.

Men nu får du ta och skärpa dig. Komma med lösryckta påståenden och skitsnack i syfte att provocera och kasta ytterligare bensin på elden är inte särskilt intelligent.
Jag är ett Applefan, ja. Men jag har ett liv också. Jag vet att skilja på religion och ett företags prylar.
Jag blir förbannad på sådana som dig, inte för att ni påpekar fel och brister med Apple - det är bra och bidrar till en sund debatt - utan för att ni tar en grovhuggen kniv och hugger alla oss som gillar Apple över en kam och kallar oss "religiösa".

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Det är inte svårt att få spelprestanda till OS X, flera spel har redan bevisat detta, problemen dök upp när Valve släppte Source motorn till OS X, det är ingen scratch byggd motor byggd exklusivt för OS X, dom har tagit Windows versionen och konverterat den på så sätt att den fungerar i OS X, det tror jag att du förstår att en konvertering blir segare än en nativ lösning?

Nja tror du är ute och cyklar om jag har en fullständig lösning på vad som helst och ska omvandla den till en annan platform eller till en snarlik lösning så skulle jag ALDRIG bara konverterat den.

Visst har de konverterat lösningen men den är fan inte nåt B jobb de bara snäppt ihop på några timmar, den har optimerats och märk mina ord Steam har funnits längre och de har extremt mycket kunskap inom programmets egenskaper och säkert gjort avsevärd beta testning.
De sa ju själva att det var drivrutinerna vilket var problemet så vad snackar du om?