Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Valve erkänner dålig prestanda på Mac

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Man kan öppna chassiet på alla Apples datorer utan att man bryter garantin!

Oh really? Inga plomber som OEMPC:s brukar ha? Hur ska Apple då veta om man varit inne och rotat ifall datorn går sönder?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jag har för mig att du kan köpa vilket grafikkort som helst men då kan du bara använda det till Windows på din Mac, Apple använder EFI medans "PC" tillverkare använder BIOS, BIOS skulle egentligen vara ersatt för längesen men av någon anledning finns det kvar!

Jo, det skulle vara ersatt för längesedan. Dock är det enklare för Apple, som har 100% Kontroll över sina produkter att göra denna övergången.

Det kommer till "PC" men en övergång kostar pengar. Pengar är något alla vill ha, och inte göra av med. Men för eller senare kommer detta även komma till PC. Såg en artikel här på Sweclockers för någon vecka sedan.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12157-msi-fasar-ut-bios-uefi...

"Övergången blir dock inte lätt, och är heller inte helt frivillig. Seagate meddelade för ett tag sedan att det krävs större adressutrymme för att boota från hårddiskar större än 2 TB, något som dagens BIOS inte klarar av. Dessutom krävs större utrymme på minneskretsen vilket innebär att de flesta av dagens moderkort inte kan uppgraderas med UEFI."

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tigerffs:

JesperA - kan du länka källa som bekräftar att Apple inte utvecklar drivrutinerna?

Här har du motsatsen ALLA var vänliga läs denna och kolla vilket företag det är som vill ha personalen GPU Driver Engineer job in Cupertino - Apple | Simply Hired

hahahahhahahahahha det är ju den vi ifrågasätter just nu >__________<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Oh really? Inga plomber som OEMPC:s brukar ha? Hur ska Apple då veta om man varit inne och rotat ifall datorn går sönder?

Sitter säkert plomber på vissa grejer (har dock inte sett några) men det mesta i datorerna är "user replaceable parts", vet inte hur dom ser ifall datorn gick sönder om någon var inne och pillade :S

Skrivet av Sockerdrickan:

Här har du motsatsen ALLA var vänliga läs denna och kolla vilket företag det är som vill ha personalen GPU Driver Engineer job in Cupertino - Apple | Simply Hired

Var vänlig och läs igenom hela, innan påstod du att du var grafikprogrammerare men vilken grafikprogrammerare vet inte vad ett ES system är? Seriöst, jag vet inte vad du får ut av att påstå att du är någon annan än du är på ett datorforum?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

LOOM? on Steam

Systemkrav (PC)
Processor: Any 2002 era PC or better
Memory: 32 MB RAM
Graphics: 2 MB - PCI Graphics Card
DirectX®: Required for sound
Hard Drive: 290 MB
Sound: 16-bit sound card

Systemkrav (MAC)
Minimum:

Processor: Intel Processor
CPU Speed: 1.8 GHz
Memory: 128 MB RAM
Hard Disk Space: 2 GB free disk space
Recommended:

Processor: Intel Dual Core Processor
CPU Speed: 2 GHz
Memory: 1 GB RAM
Hard Disk Space: 2 GB free disk space

lol ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Dåligt på läskunnighetsfronten? De söker personal som skall arbeta med "OpenGL ES"...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Skulle ju kunna maila Apple och fråga om de gömmer undan fullt fungerande drivrutiner för att försämra prestandan.

Haha precis, jag tror Apple är extremt intresserade av att förbättra spelprestandan i OS X, lixom inte ens Apple skulle strunta i att få marknadsandelar!

Visa signatur

Permalänk

Apple jobbar främst på alla produktiva delarna i ett operativsystem och att den grafiska gränsnittet blir så användbart/flytande som möjligt utan något som förstör upplevelsen. (bla. Exposé har ju krossat windows fönsterhantering sen Exposé kom till OSX i 2003). Spel tjänar Apple inte så mycket på spelanvändare på den fronten än jämfört med folk som köper Apps på sina iPod Touch/iPhonies. Men jag tror att nu lite efter iPhone 4 har kommit och allt lugnat sig lite att Apple kommer fokusera mer på spel beroende på hur spelutvecklingen går för Valve samt beroende på mac-försäljningen ökar när de populäraste spelen finns snart på mac bla. CS. Spel från Blizzard såsom Diablo, Wow finns redan på mac och det kommer fler.

Spelen på Mac har dock sämre prestanda men har bättre stabilitet!. Dock laggar ju inte spelen på mac så det blir ospelbart. (Då menar jag 40FPS+ vad jag testat på många spel på min macbook pro)... Mac lags Windows in gaming performance, excels at stability

Apple är ett företag som bryr sig om sina produkter mer än bara hårdvaran innuti (Om man gör bra optimerad mjukvara behöver man inte bra hårdvara för samma utnyttjande). Man måste ha bra mjukvara för att upplevelsen med hårdvaran ska bli bra. Apple gör sina produkter så som dom vill ha det och utvecklar det vidare. Om du inte gillar det dom gör, så köp det inte. Så enkelt är de.

Men nått som man måste ha som apple-användare är en förmåga att vänta på saker och betala de lite mer "exklusiva" priserna som man inte gillar... (Skillnaden på en Mac Mini i Sverige och USA är otrolig för laptop komponenter. Med dagens valutor-kurser kostar en Mac Mini i USA från 5410SEK jämfört med i Sverige kostar den från 8000 SEK!)...

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att apple inte längre har själva MAC som sin prioritet, utan mer portabel hårdvara som ipad, iphone, ipod etc där dom har sin största inkomst.

Sen kan man ju konstatera att MAC är inte tillför spel helt enkelt, vill man spela får man köpa en PC.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Har svårt att se Apple bli stämda för att utnyttja en monopolställning då de har långt ifrån en monopolställning på datormarknaden eller ens på mjukvarumarknaden för operstivsystem.

Det förändrar ju dock inte monopolverksamheten de bedriver. Jag tror åtminstone att de skulle få större genomkraft genom att lansera sitt OS för datorer för en öppen marknad, och få mycket större användarbas.
Istället utnyttjar de systemet och kan ta ut de orealistiskt höga priser för ålderdomlig hårdvara, och sitta där tryggt i sitt dunkla hörn av marknaden.

Det som Apple i så fall antagligen är rädd för är just att de ska bli en riktig/värdig konkurrent till Windows, och vara rädd för att kanske inte längre förknippas med samma prestige genom sin nischade marknad. Vilket skulle skada deras varumärke överlag, och kanske kan de då inte längre vara lika lukurativ inom de andra produktserier såsom iPhone m.m.. då folk eventuellt blir mer kritisk till varumärket, och faktiskt agerar utifrån andra värden än designen och Apples egna marknadsföring.

De går verkligen på gränsen till vad som kan anses vara lagligt och schysst verksamhet idag iaf, och det är det som många hänger upp sig på och visar ilska mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ditt bevis blev motbevisat på 2 sekunder, efter motbevisningen skrev du detta vilket för mig ser ut som om du inte har så mycket mer att komma med, nice! Återkom gärna när du hittar fler "bevis"!

Sålänge, som du sa: Hej då!

Dock så nämner denna länken, inte bara OpenGL ES.

Apple - Jobs at Apple - Job description

Där står även.

"Experience with OpenGL or other GPU programming APIs"

Vilket får mig iaf att tro att Apple också tar hand om iaf visa delar av drivrutinsutveckligen till deras andra system likså.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Nu får det vara nog, håll er till diskussionen eller håll er borta från tråden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Dock så nämner denna länken, inte bara OpenGL ES.

Apple - Jobs at Apple - Job description

Där står även.

"Experience with OpenGL or other GPU programming APIs"

Japp, jobbet går ut på att programmera för OpenGL ES (mobila enheter) men för att kunna göra detta krävs kunskap i OpenGL!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo visst verkar det som om ATI gör drivrutinerna för OSX. Men som jag såg på denna länk.

WhereCanIfindMACOSXdrivers?

Så verkar den enda möjligheten att uppgradera drivrutinerna just nu, vara att Apple släpper en update.

Men att ATI gör drivrutinerna förstärks även av denna länk:

Radeon - Wikipedia, the free encyclopedia

Dock är jag säker på att denna prestanda skillnaden kommer att jämnas ut med tiden. Steam för OsX är så nytt. Så prestandan kan ju bara öka.

Visa signatur

Permalänk

Nu är kanske inte detta helt on topic men det är närbesläktat. När kommer Steam till Linux distrarna tex Ubuntu osv? Eller det kommer kanske inte alls?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

Japp, jobbet går ut på att programmera för OpenGL ES (mobila enheter) men för att kunna göra detta krävs kunskap i OpenGL!

Du förstod inte ens jobbannonsen, erfarenhet av OpenGL var ett stort plus. OpenGL ES täcks av OpenGL eftersom att ES är en slimmad profil (som liknar OpenGL 3.1 och senare för övrigt, hela industrin är på väg dit).
Men det var inget KRAV att man skulle kunna OpenGL för att söka jobb rörande OpenGL -->ES<--.

Med det off-topic-ärendet uträtt står fakta ändå kvar.

Apple utvecklar grafikdrivrutiner främst själva och det är därför deras fel att Valve's lir laggar.
Valve's fel kan det knappast vara eftersom att de har kunnig personal som noggrant har skrivit om Source engine från D3D/HLSL ekvivalent till GL/GLSL.

Btw som postat från OpenGL.org forums-tråden så har Apple vissa tomma hål i grafikdruvrutinen som Amd/Nvidia/Intel fyller i för att få tillgång till dessa företags hemligheter. Men det mesta är Apples kod.

Apple har helt enkelt inte haft en sådan fet motor körandes förut på deras drivers.
De kommer att behöva all hjälp de kan få med dokumentation från både AMD och Nvidia.
Eller så får de öppna upp arkitekturen och låta AMD och Nvidia implementera mer/allt själva. Som det ska vara.

Jag tror inte det finns något i det här inlägget som du på din kunskapsnivå/erfarenhet kan kritisera. Posta källor om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu är kanske inte detta helt on topic men det är närbesläktat. När kommer Steam till Linux distrarna tex Ubuntu osv? Eller det kommer kanske inte alls?

Då OsX bygger på Unix, vilket även Linux i grunden bygger på, så borde ju ingetligen inte en Linux variant vara långt borta, frågan är bara om det är värt för Valve att investera i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick till xbitlabs källan i slutet av denna artikeln och läste.

"A representative for Valve admitted the issue and claimed that hardware suppliers, namely Apple, ATI (graphics business unit of Advanced Micro Devices) and Nvidia Corp., have to develop new drivers in order to boost performance of popular games designed by Valve."

"“Performance is going to improve as drivers are updated. I would expect modest improvements in short term and larger ones in longer term. I cannot put dates on them. We are making a lot of progress is identifying specific issues that need work inside the game and inside OpenGL and drivers. Apple, ATI and NVIDIA are all involved,” an official for Valve said in the forum thread."

Läs det sista. ALLA parter är inblandade och ingen enskild får skulden. Så vem som utvecklar drivrutinerna är som jag ser det inte intressant så länge det blir löst.

Och vill man verkligen veta så får man väl maila Apple, ATI och Nvidia för att få en inblick i hur dom jobbar.

MvH

D-san

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Gick till xbitlabs källan i slutet av denna artikeln och läste.

"A representative for Valve admitted the issue and claimed that hardware suppliers, namely Apple, ATI (graphics business unit of Advanced Micro Devices) and Nvidia Corp., have to develop new drivers in order to boost performance of popular games designed by Valve."

"“Performance is going to improve as drivers are updated. I would expect modest improvements in short term and larger ones in longer term. I cannot put dates on them. We are making a lot of progress is identifying specific issues that need work inside the game and inside OpenGL and drivers. Apple, ATI and NVIDIA are all involved,” an official for Valve said in the forum thread."

Läs det sista. ALLA parter är inblandade och ingen enskild får skulden. Så vem som utvecklar drivrutinerna är som jag ser det inte intressant så länge det blir löst.

Och vill man verkligen veta så får man väl maila Apple, ATI och Nvidia för att få en inblick i hur dom jobbar.

MvH

D-san

Självklart, så länge det blir löst, så spelar det ingen roll igentligen var felet nu må ligga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Du förstod inte ens jobbannonsen, erfarenhet av OpenGL var ett stort plus. OpenGL ES täcks av OpenGL eftersom att ES är en slimmad profil (som liknar OpenGL 3.1 och senare för övrigt, hela industrin är på väg dit).
Men det var inget KRAV att man skulle kunna OpenGL för att söka jobb rörande OpenGL -->ES<--.

Apple utvecklar grafikdrivrutiner främst själva och det är därför deras fel att Valve's lir laggar.
Valve's fel kan det knappast vara eftersom att de har kunnig personal som noggrant har skrivit om Source engine från D3D/HLSL ekvivalent till GL/GLSL.

Btw som postat från OpenGL.org forums-tråden så har Apple vissa tomma hål i grafikdruvrutinen som Amd/Nvidia/Intel fyller i för att få tillgång till dessa företags hemligheter. Men det mesta är Apples kod.

Apple har helt enkelt inte haft en sådan fet motor körandes förut på deras drivers.
De kommer att behöva all hjälp de kan få med dokumentation från både AMD och Nvidia.
Eller så får de öppna upp arkitekturen och låta AMD och Nvidia implementera mer/allt själva. Som det ska vara.

Jag tror inte det finns något i det här inlägget som du på din kunskapsnivå/erfarenhet kan kritisera. Posta källor om något.

Ditt inlägg bygger ju på felaktiga antaganden, det bygger på antagandet att Apple skall anställa personen för att börja utveckla OpenGL ES till Mac och inte för att ha fler utvecklare till OpenGL ES till iOS som redan använder OpenGL ES.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Skrivet av Derox:

Du har aldrig byggt en dator va ? det där kortet är inte nåt som används och ett riktigt bra kort i prisklass med "mac's" bästa är GTX470 som smiskar 4870'n hur hårt som helst.
Det hade varit mer logiskt att länka till 5870 eller 285 som också slår det gammla 4870 stort och 285'an är gammal med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Ditt inlägg bygger ju på felaktiga antaganden, det bygger på antagandet att Apple skall anställa personen för att börja utveckla OpenGL ES till Mac och inte för att ha fler utvecklare till OpenGL ES till iOS som redan använder OpenGL ES.

Mitt inlägg bygger på det efter

Citat:

Det första var endast en rättning. Kanske skulle ha gjort det mer explicit? Typ <h1>?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Men sluta nu, seriöst, för mig är det konstigt att du påstår dig att vara en grafikutvecklare när du kommer med dessa påståenden!

OpenGL och OpenGL ES är inte 2 skilda språk eller plattformar, kan du det ena så kan du det andra, ingen utvecklare hoppar på OpenGL ES det första dom gör, när dom lär sig grunderna i OpenGL så gör dom det just med OpenGL, sen vandrar dom vidare till OpenGL ES, man kan inte! Således var det inget fel i mitt inlägg och därför fårstår jag inte "du förstod inte ens jobbannonsen" vilket jag visst gjorde?

Dessutom erkänner du ju nu att jobbet var för OpenGL ES, en mobil plattform, till iPhone och iPad, alltså inte till OS X drivrutins utveckling, något som du bara för 1 timme sen satt och triumferade över att det var?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

De flesta nya spel använder 4 kärnor? De bästa speldatorerna har just 4 kärnor av en anledning.....

Anledningen är att det ännu inte finns "affordable" 8 kärnors CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Mitt inlägg bygger på det efter

Det första var endast en rättning. Kanske skulle ha gjort det mer explicit? Typ <h1>?

Du har fortfarande inte visat att Apple skriver drivrutinerna för Nvidia och ATI korten själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja jag är då nöjd över min 5 dagar gamla MB Pro 13". Har tyvärr inte hunnit testat Steam än, fast den inte köpt för att spela på heller så

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag skulle påstå att du borde läsa hans inlägg engång till. Han nämner detta med OpenGL ES som en off-topic som han klart och tydligt skriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag skulle påstå att du borde läsa hans inlägg engång till. Han nämner detta med OpenGL ES som en off-topic som han klart och tydligt skriver.

Nej, han svarade på ett inlägg som visade på att Apple inte utvecklar egna drivrutiner med det här:

Citat:

De söker ju uppenbarligen personal till OpenGL ES, något de inte använder i OS X i dagsläget men väl i iPhone OS. Så det är ju mest troligt att de skall ha personen till det senare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Nej, han svarade på ett inlägg som visade på att Apple inte utvecklar egna drivrutiner med det här: *länk*

De söker ju uppenbarligen personal till OpenGL ES, något de inte använder i OS X i dagsläget men väl i iPhone OS. Så det är ju mest troligt att de skall ha personen till det senare.

Vadå inte?

Det står _driver_ i titeln för jobbansökan. Notera det riktigt väl. Men jag refererar fortfarande till följande tråd för bekräftelse att Apple har störst inflytande rörande OpenGL-stöd* OpenGL3 and Mac - OpenGL.org Discussion and Help Forums

*Ja, Jesper btw, OpenGL-stöd. Apple använder OpenGL bara. Det är det drivrutinen är till för. Förut fick du det att låta som att OpenGL och en grafikdrivrutin inte hörde samman. Jag har inte tid att leta upp vilket inlägg det var. Det är antagligen borttaget, dessutom.

Permalänk
Medlem

Detta bevisar inte vem som gör drivrutinerna med tyckte det kunde vara ett intressant inlägg, som visar på skillnaderna hur OpenGL är implementerat på de olika OS'n.

OSX:

Getting started - OpenGL.org

Windows:

Getting started - OpenGL.org

Visa signatur