Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk

Börjar bli lite sugen på eyefinity. Hur bra klarar ett single 5850 5760x1080?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tobz0r:

Till vilket spel?

Ska man prata generellt så blir det svårt och man vill gärna gardera sig lite. Ceogar kör 5850 i CF men han körde singel först och kan säkert ge mer detaljerad information.

Min personliga åsikt, summerad från forumen då jag inte har egen erfarenhet av 5850 är att det är nätt och jämnt spelbart. Det är undre gränsen för att spela med Eyefinity. Low till medium inställningar i spel, ingen AA. FPS 0-60 kanske.

Youtube film med ett XFX5850
YouTube - Eyefinity Bad Company 2 on a single XFX 5850 @ 5760x1080 in 1080p

På äldre spel går det självklart bättre, du klarar CS:S utan tvekan till exempel.

TF2 släpptes 2007 och har uppgraderats ett par ggr sedan dess, också visad med ett XFX5850
YouTube - Eyefinity Team Fortress 2 on a Single XFX 5850 in 1080p

Klockar du upp den eller går till en crossfire lösning så skulle jag gissa på medium till high beroende på spel och om du klockar ett eller två kort. Vissa nya spel är mordiska, till exempel Metro 2033 - det spelet gör att alla går på knäna

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Till vilket spel?

Ska man prata generellt så blir det svårt och man vill gärna gardera sig lite. Ceogar kör 5850 i CF men han körde singel först och kan säkert ge mer detaljerad information.

Min personliga åsikt, summerad från forumen då jag inte har egen erfarenhet av 5850 är att det är nätt och jämnt spelbart. Det är undre gränsen för att spela med Eyefinity. Low till medium inställningar i spel, ingen AA. FPS 0-60 kanske.

Youtube film med ett XFX5850
YouTube - Eyefinity Bad Company 2 on a single XFX 5850 @ 5760x1080 in 1080p

På äldre spel går det självklart bättre, du klarar CS:S utan tvekan till exempel.

TF2 släpptes 2007 och har uppgraderats ett par ggr sedan dess, också visad med ett XFX5850
YouTube - Eyefinity Team Fortress 2 on a Single XFX 5850 in 1080p

Klockar du upp den eller går till en crossfire lösning så skulle jag gissa på medium till high beroende på spel och om du klockar ett eller två kort. Vissa nya spel är mordiska, till exempel Metro 2033 - det spelet gör att alla går på knäna

Okej ^^
Metro klarar jag knappt av med nuvarande upplösning :p.
Det var främst bc2 jag vill ha bra prestanda på och det ser bra ut iaf
Angående cf så vore det inte helt fel men har inget jobb i sommar så vill inte lägga ut överdrivet mycket pengar =/
Ska jag ha eyefinity borde jag definitivt köpa nytt bord också då ett hörnbord blir nog inte så bra ^^

Permalänk
Medlem

Har stött på problem med mitt nya 5870. Kopplar in två skärmar via DVI (ska ha en till på DP sedan) och en av dem får alltid en nerskalad bild. I settings står bägge på 1080x1920. Provade att byta plats på dem och det är samma sak då, alltså är det den övre av de två DVI portarna som gör det hela och inte skärmen. Någon som stött på liknande tidigare?

Skall tillägga att jag kör ett extra PCI-kort (9400GT) för ännu en skärm men det bör väl inte vara några problem? Fick några Bluescreens i början men efter att ha installerat drivers för både ATI och Nvidia via safemode så fungerar det bra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xerbee:

Har stött på problem med mitt nya 5870. Kopplar in två skärmar via DVI (ska ha en till på DP sedan) och en av dem får alltid en nerskalad bild. I settings står bägge på 1080x1920. Provade att byta plats på dem och det är samma sak då, alltså är det den övre av de två DVI portarna som gör det hela och inte skärmen. Någon som stött på liknande tidigare?

Nepp.

1, Vilken hårdvara har du i datorn, vilka skärmar kör du?
2, Beskriv "får alltid en nerskalad bild", till vilken upplösning? Får du svarta kanter runt bilden? vägrar den köra 1920x1080? Är 1920x1080 din maxupplösning på skärmarna?

EDIT: Vänta lite nu, kikade tillbaka i tråden. Du körde 23" och 24" mixad, 16:9 och 16:10?

Skrivet av Xerbee:

Skall tillägga att jag kör ett extra PCI-kort (9400GT) för ännu en skärm men det bör väl inte vara några problem? Fick några Bluescreens i början men efter att ha installerat drivers för både ATI och Nvidia via safemode så fungerar det bra.

Uhm, ingen erfarenhet av att mixa kort. Instinktivt så känns det inte alls bra. Kan ju ha fel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tobz0r:

Okej ^^
Metro klarar jag knappt av med nuvarande upplösning :p.
Det var främst bc2 jag vill ha bra prestanda på och det ser bra ut iaf
Angående cf så vore det inte helt fel men har inget jobb i sommar så vill inte lägga ut överdrivet mycket pengar =/
Ska jag ha eyefinity borde jag definitivt köpa nytt bord också då ett hörnbord blir nog inte så bra ^^

Skulle rekommendera second opinion från andra användare/källor än mig och ett youtube klipp dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde två Dell u2311h på ett 5870, övriga hårdvaran kan väl inte spela någon roll alls?
Den verkar trycka ihop bilden så jag får svarta kanter runt men ändå rapporterar både skärmens OSD meny och drivrutinerna att den kör i 1080x1920.

Verkar som jag har löst det dock, bytte till en VGA-DVI adapter och körde VGA från ena skärmen. Då gick det utan problem, förutom att bilden blir lite sämre känns det som. Men nu kör jag istället en 24" på den DVI kanalen som verkade strula, det fungerar bra. Så det kanske bara var något temporärt som spökade.

Får nog bli ännu en till 23" och köra 3st i Eyefinity och en extra 24" på PCI-kortet. Mixa 16:9 med 16:10 var ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Har kikat där och sökt, både tidigare och nu men icke - ibland får man bara för många träffar, kanske har missat det. Du får gärna hänvisa, när du återhämtat dig.

Kom hem för en timma sen och gud vad jag saknat min Eyefinity

ATI Radeon 5850 5830 - Featured Review - WSGFWiki

Är dock bara:
ATI Radeon HD 5870
ATI Radeon HD 5850
ATI Radeon HD 5830
ATI Radeon HD 5770

Har faktiskt inte sett något mer, men m swec vill skicka hem lite kort till mig så benchmarkar jag gärna

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Tja där! Hade själv ett 5850 i början av min Eyefinity karriär och det fungerar helt utmärkt! Att köra bc2 på medium var iinga större problem, visst du kan få lite fps drops när du spelar på en full server och lite smoke är i luften men att spela bc2 på ett 5850 fungerar utan problem.

(Speciellt om du klockar kortet lite )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Tja där! Hade själv ett 5850 i början av min Eyefinity karriär och det fungerar helt utmärkt! Att köra bc2 på medium var iinga större problem, visst du kan få lite fps drops när du spelar på en full server och lite smoke är i luften men att spela bc2 på ett 5850 fungerar utan problem.

(Speciellt om du klockar kortet lite )

Hur stor skillnad blev det med cf? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Hur stor skillnad blev det med cf? ^^

Beror lite på, i tex cod 4 var det nästan 100% i bc2 är det lite upp och ner, gjorde ett snabbt test nu på ett ställe där det inte var några fiender och där fick jag 49/67

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kör single XFX5850 på 24" 1920x1080 - 22" 1650x1050 - 19" 1280x1024 och det funkar utmärkt. Fick mickla lite med EDID-info på 19" så de kör i 1400x1050 i Eyefinity-läge. Det ser lite skumt ut men inte så att det stör i BFBC2 eller Dragon Age iallafall. Anledningen till denna konstiga mix är att jag hade skärmarna stående - ska inhandla 2st 24" till vid ett senare tillfälle. Kör med Sapphires DP-VGA adapter från Komplett föresten, funkar klockrent.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon150406:

Kör single XFX5850 på 24" 1920x1080 - 22" 1650x1050 - 19" 1280x1024 och det funkar utmärkt. Fick mickla lite med EDID-info på 19" så de kör i 1400x1050 i Eyefinity-läge. Det ser lite skumt ut men inte så att det stör i BFBC2 eller Dragon Age iallafall. Anledningen till denna konstiga mix är att jag hade skärmarna stående - ska inhandla 2st 24" till vid ett senare tillfälle. Kör med Sapphires DP-VGA adapter från Komplett föresten, funkar klockrent.

Oj, det var den märkligaste mixen av storlekar jag hört hittills. Den ska jag komma ihåg när folk undrar om det går att mixa såpass skiljda storlekar. Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har suktat på ett Eyefinity-system i nästan ett år nu och ikväll beställer jag troligen två HP ZR24w till. Jag har kört en HP ZR24w i 1-2 månader och är riktigt nöjd med den så det känns som det är dags. Det enda jobbiga är just att skärmarna kostar 4000kr styck vilket känns lite väl, men för mitt ändamål och behov så är dessa de billigaste jag faktiskt kan få tag i. (Kvalitet, IPS-panel, 16:10 1920x1200, DP DVI och VGA för att nämna något).

Mitt Eyefinity kommer tillsvidare köras med i7 920 @ 3,6GHz, 3x2GB DDR3, SSD samt ett HD5850 1GB. Jag kommer troligen köpa ett HD6800-kort beroende på prissättning samt förbättringar på Eyefinity-området (prestanda, funktionalitet) och kommer då inte uppgradera mitt kort nu vilket jag egentligen känner behov av att göra. Eventuellt ett Nvidia-kort om de förbättrar nFinity.

Jag skulle gärna vilja se mer intryck i tråden samt också gärna mer bilder på era Eyefinity-system.

Hoppas nu bara att Test Drive Unlimited 2 stödjer Eyefinity bara. Jag har en känsla av att det kommer göra det då föregångaren var rätt bra på stöd för diverse saker, Track IR blandannat.

Och följdfrågan, någon som kör Eyefinity med Track IR? Försvinner Track IR's funktionalitet något eller går det fortfarande bra ihop?

Permalänk
Medlem

3xSamsung XL2370 LED 24" 1920x1080, 2xXFX HD5970 Blackedition och en Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter - Apple Store (Sverige) = fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

3xSamsung XL2370 LED 24" 1920x1080, 2xXFX HD5970 Blackedition och en Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter - Apple Store (Sverige) = fungerar?

Då kan jag passa på att fråga i den här tråden.

Ett 5970 = 2 kärnor.
Två 5970 = 4 kärnor.

Hur funkar stödet för fler kärnor? Det skalar väl inte så bra än?
Eller, det kanske skalar bättre i eyefinity?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarklon:

Då kan jag passa på att fråga i den här tråden.

Ett 5970 = 2 kärnor.
Två 5970 = 4 kärnor.

Hur funkar stödet för fler kärnor? Det skalar väl inte så bra än?
Eller, det kanske skalar bättre i eyefinity?

Det skalar inte 300% bättre, gentemot en kärna. Men jag har nu kört med 4xHD5870 och 2xHD5970 (24/7) och man kan konstatera att man blir väldigt CPU-begränsad. Därav är en i7 980x beställd.

EDIT:
Bör även nämnas att CPU-begränsningarna inte är lika markanta vid extrema upplösningar, likt eyefinity med tre eller sex skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hirsch:

Det skalar inte 300% bättre, gentemot en kärna. Men jag har nu kört med 4xHD5870 och 2xHD5970 (24/7) och man kan konstatera att man blir väldigt CPU-begränsad. Därav är en i7 980x beställd.

EDIT:
Bör även nämnas att CPU-begränsningarna inte är lika markanta vid extrema upplösningar, likt eyefinity med tre eller sex skärmar.

Är det 1GB eller 2GB per kärna på dina kort? Dvs 2GB eller 4GB modeller av HD5970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Är det 1GB eller 2GB per kärna på dina kort? Dvs 2GB eller 4GB modeller av HD5970?

Dessvärre 1GB per kärna, det är inte korten som kommer i "pistolförpackning", tyvärr!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hirsch:

Dessvärre 1GB per kärna, det är inte korten som kommer i "pistolförpackning", tyvärr!

Jag tog en titt nu och 2GB modellerna av HD5800-korten är ju inte direkt gratis men nästan 10 000kr för ett 4GB (2x2GB) HD5970 var rätt sjukt. Hoppas vi får mer minne på billigare kort i nästa serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag tog en titt nu och 2GB modellerna av HD5800-korten är ju inte direkt gratis men nästan 10 000kr för ett 4GB (2x2GB) HD5970 var rätt sjukt. Hoppas vi får mer minne på billigare kort i nästa serie.

Japp!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anders.149:

...

Jag skulle gärna vilja se mer intryck i tråden samt också gärna mer bilder på era Eyefinity-system.

Hoppas nu bara att Test Drive Unlimited 2 stödjer Eyefinity bara. Jag har en känsla av att det kommer göra det då föregångaren var rätt bra på stöd för diverse saker, Track IR blandannat.

Och följdfrågan, någon som kör Eyefinity med Track IR? Försvinner Track IR's funktionalitet något eller går det fortfarande bra ihop?

Grattis och välkommen till Eyefinity

Jag kan intyga att TrackIR 5 funkar utmärkt, till och med riktigt bra eftersom huvudrörelserna blir mindre i och med att synfältet är så mycket större. Alltså kan man till exempel i Arma 2 fortfarande se framåt på vänster skärm över siktet på geväret samtidigt som man tittar åt höger och lite snett bakåt på den högra skärmen.

Har inte provat Test Drive men Dirt 2, funkar kalas.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Grattis och välkommen till Eyefinity

Jag kan intyga att TrackIR 5 funkar utmärkt, till och med riktigt bra eftersom huvudrörelserna blir mindre i och med att synfältet är så mycket större. Alltså kan man till exempel i Arma 2 fortfarande se framåt på vänster skärm över siktet på geväret samtidigt som man tittar åt höger och lite snett bakåt på den högra skärmen.

Har inte provat Test Drive men Dirt 2, funkar kalas.

Tack, la beställning på skärmarna igår kväll, förhoppningsvis får jag hem skärmarna på onsdag.
Fram tills dess får jag ta och städa skrivbordet.

Låter riktigt bra. Ska bli intressant att testa dessa ihop. Jag har rätt stort spelbibliotek (Steam-samlare och simulator- och racingnörd) så jag kan bidra med en hel del spel info om det intresserar folk.

Dirt 2 har jag sett screens för och med en skärm är det riktigt nice, kan verkligen inte bli sämre med tre. Ser riktigt bra ut på flera skärmar dessutom. Test Drive hittade jag lite info för, TDU1 ska stödja multidisplay och TDU2 kommer troligen stödja Eyefinity.

Får se om det blir landscape eller portrait-läge på skärmarna. HP ZR24w kommer med bra fot från fabrik så det borde inte vara något större problem att ställa om skärmarna vid behov iofs.

Permalänk
Proffsmoddare

Lite info till har nu kört APB-All points bulletin i eyefinity och det funkar kanonbra spelet stödjer 5750x1080 utan problem och det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobz0r:

överklockar med en quadcore ska det mesta funka bra även om man får ställa ned vissa grafikinställningar för max fps flyt.
spelar man fps spel så tenderar fps att vara viktigt, med rps spel elr liknande är det en annan sak.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Inaktiv

Härligt!

Permalänk
Inaktiv

Jag fick hem min andra och tredje HP ZR24w idag, resultatet är följande:

Bezel Managment sköts tydligen automatiskt med dessa skärmar.
Skärmarna drivs av ett HD5850 för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag fick hem min andra och tredje HP ZR24w idag, resultatet är följande:

http://i529.photobucket.com/albums/dd332/DirtyAnders/Workstat...

http://i529.photobucket.com/albums/dd332/DirtyAnders/Workstat...

Bezel Managment sköts tydligen automatiskt med dessa skärmar.
Skärmarna drivs av ett HD5850 för tillfället.

Vackert, varför sköts det automatiskt? På vilka skärmar gör det de?

EDIT:
Ifall du ser på film och maximerar rutan, dras den ut över alla tre skärmar eller blir det fullscreen på den i mitten och svart på de två yttersta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hirsch:

Vackert, varför sköts det automatiskt? På vilka skärmar gör det de?

EDIT:
Ifall du ser på film och maximerar rutan, dras den ut över alla tre skärmar eller blir det fullscreen på den i mitten och svart på de två yttersta?

Bra fråga, jag trodde man fick göra det manuellt. När jag skapade Eyefinity-gruppen så kom det fram en fråga om jag ville ställa in bezel managment, jag kom då in i setupen och enligt testbilderna var det redan inställt. Även jag är nyfiken på hur detta sköts, jag förmodar att informationen finns i EDID-informationen från skärmarna alternativt att informationen finns i skärmdrivrutiner eller via CCC.

Hur är det för er andra, sköts bezel managment automatiskt eller får ni ställa in det manuellt? I blandade konfigurationer så lär man ju få göra det manuellt om det ens är möjligt antar jag.

Jag får svarta områden på sidorna. Skulle vara intressant att prova med en riktigt bred film.