VLC 1.1.0 bjuder på GPU-acceleration

Permalänk

NVIDIA ftw! ATi har alltid haft kassa drivrutiner, inget nytt, inget som chockerar en heller.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Någon som testat detta med ubuntu?
Kör iofs ati på min ubuntu-låda så är kanske lost cause..

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LF_Spawn:

Någon som testat detta med ubuntu?
Kör iofs ati på min ubuntu-låda så är kanske lost cause..

Läste... någonstans att GPU accelerering fungerar med ATI på GNU/Linux, jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Finns länk med mer info här om Windows/Linux/OSX status på GPU-dekodad video:
VLC GPU Decoding - VideoLAN Wiki

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Har ett ATI 5750 kort , och ser inte att det blir nå GPU stöd, det kanske heller inte stöds än.

Nu är det bekräftat att VideoLAN och Ati löst problemet gemensamt; en ny version VLC 1.1.1 och Cat 10.7:

Citat:

VideoLAN - News
The latest released version of VLC, 1.1.0, that was out a week ago, and has been downloaded half-a-dozen millions times so far, has added GPU acceleration for HD decoding under Linux and Windows. On Windows, as already stated, the code isn't working correctly with AMD Radeon cards.
Therefore, we have been working with AMD on this topic and after common work, we are going to release a new version of VLC, versionned as 1.1.1, that will work with the upcoming ATI Catalyst 10.7 driver. AMD did provide us a beta of this driver and we have verified successfully that GPU acceleration works.
Thanks for your understanding and your support.

Permalänk
Medlem

Undrar varför de har problem med ATI och måste ha 10.7 drivern. MPC-HC har haft GPU-accellerad video på ATI väldigt länge utan att behöva hjälp från ATI eller en ny driver. Men antar att det beror på att VLC är multi-OS och kanske inte är så dedikerad till Windows som MPC-HC.

Permalänk
Medlem

För de som gillar MPC-HC har det nu släppts en ny officiell version MPC-HC v1.4.2499.
Media Player Classic - Home Cinema - Video Player

Changelog:
Release History - MPC Home Cinema

Men "nightly builds" rullar på som vanligt förstås för de som gillar att testa alfaversioner.

Permalänk
Medlem

För dom som gillar VLC så har version 1.1.4 släppts VideoLAN - VLC media player - Open Source Multimedia Framework and Player

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"