HD5870 "driver stopped responding" vid hög belastning

Permalänk
Medlem

HD5870 "driver stopped responding" vid hög belastning

Tidigare har jag haft problem med grey screen of death, d.v.s. att skärmen blir grå och man kan sedan inte göra något.

Nu är det istället så att när jag belastar grafikkortet - ju mer desto fortare strular det - slutar drivrutinen att svara och återställs. Detta oavsett om jag kör i Windows 7 eller XP. Det lustiga är att trots att tempen på GPUn aldrig går över 100C hjälper det om jag kör fläkten i 100% istället för autoläge.

Jag har provat CCC 10.2, 10.4, 10.4a, 10.6 - ingen skillnad.

Alla drivrutiner och moderkortets bios är senaste versionen, aldrig överklockat.

Tips, någon?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Prova med att slå av VPU recover i CCC, hade liknade problem med mitt gamla x1950 med VPU recover påslaget.

Men med tanke på att du får köra fläkten i 100% för att det ska fungera bra så låter det mer som överhettning, dålig kylning i lådan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Prova med att slå av VPU recover i CCC, hade liknade problem med mitt gamla x1950 med VPU recover påslaget.

Men med tanke på att du får köra fläkten i 100% för att det ska fungera bra så låter det mer som överhettning, dålig kylning i lådan ?

Provat med VPU recover avstängd, då fryser datorn bara helt.
Ja, visst låter det som överhettning. Har ett Fractal R2 med extrafläktar och har även provat utan chassisidan på, ingen skillnad.

Sitter just nu och provar med kortet i en gammal burk med ett Asrockmoderkort. Windows XP SP3 håller precis på att installeras där, om det blir samma fel här också är det väl antagligen bara att returnera kortet antar jag.

XFX support svarade för övrigt precis med att det kan bero på flera olika saker och bad mig uppdatera bios (vilket jag uppgav att jag gjort i min fråga), dålig strömförsörjning, återställa standardvärden i bios, installera 10.6 (vilket jag också uppgav att jag provat allt från 10.2 till 10.6) och sedan återkomma.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

XFX support svarade för övrigt precis med att det kan bero på flera olika saker och bad mig uppdatera bios (vilket jag uppgav att jag gjort i min fråga), dålig strömförsörjning, återställa standardvärden i bios, installera 10.6 (vilket jag också uppgav att jag provat allt från 10.2 till 10.6) och sedan återkomma.

Kan iofs vara värt att kolla nätagget, hur många amps det ger ut, vad kortet kräver och hur många 12v rails.

Permalänk
Medlem

överklockat?
många drivrutiner. provat driversweep?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Kan iofs vara värt att kolla nätagget, hur många amps det ger ut, vad kortet kräver och hur många 12v rails.

Svårt att säga med nätagget, men ett HX750 som åtminstone visar stabil spänning borde inte ha några problem med strömstyrkan?

Skrivet av astrob0y:

överklockat?
många drivrutiner. provat driversweep?

Inget på datorn har varit överklockat, provat flera installationer från grunden av både XP och 7.

Just nu sitter kortet i gamla datorn och där uppvisar det precis samma problematik. Funkar med fläkten på 100%, men autoläget funkar inte. Komplett tyckte jag skulle returnera kortet iaf, får väl bli så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör kortet samma sak i annan dator är det glasklart ett defekt kort. Gör som komplett säger.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det börjar lukta RMA