Nvidia lanserar Geforce GTX 460

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är irrelevant för potentiella 460 köpare vad 5850 kostade förra året. Däremot kan man tycka att det är trist att pris/prestanda i princip stått stilla i snart ett år men det kan det ju bli ändring på nu om amd tänker priskriga.

Permalänk

Absolut, och det beror ju på att ATI inte haft ngn större konkurrens. Och det blir det ju ändring på nu!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Andreas D:

Det finns vissa regler man ska hålla sig till om man vill argumentera på internet, bland annat att man inte ska blanda ihop korten och låta diskussionen flyta in på helt andra områden.

Jag tycker att chefredaktören bör tänka på hur han formulerar sig och vilka diskussioner han ger sig in i. Att anklaga forummedlemmar att "trolla" tycker jag är högst oproffesionellt och extremt onödigt i sammanhanget. Det kan dessutom ses som en stor förolämpning, och jag ser inte vinsten i att förolämpa sina medlemmar.

Vill man få slut på en sådan diskussion så frambringar man fakta och sen låter man diskussionen vara efter det, att blanda in subjektiva åsikter är helt onödigt enligt min åsikt.

Dessutom så startar flertalet diskussioner med missförstånd, vilket jag tycker att chefredaktören av erfarenhet bör vara medveten om.

Tack för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag vill se en recension på 460 1gb, med overclock och dessutom SLI'at +overclock.

Please make it happen!

Såg precis: GeForce GTX 460 SLI review
Visserligen är det 768 versionen, men med sådan prestanda och för ett pris av ca 4100totalt (inet priser) är jag nästan frälst

Vinner awards som ett litet drägg

Awards: PC Perspective - NVIDIA GeForce GTX 460 Review - GF104 and the budget Fermi Editor's Choice Award
NVIDIA GeForce GTX 460 Debut: ZOTAC, EVGA - HotHardware Recommended
Palit GTX 460 Sonic Platinum & Inno3D GeForce GTX 460 > Final Thoughts: A Winning GeForce - TechSpot Outstanding
Nvidia GTX-460(s) 768MB & 1GB - Bjorn3D.com Silver Bear
Conclusion : Nvidia GeForce GTX 460: The Fermi We Were Waiting For Tom's hardware (recommended)
GeForce GTX 460 review (roundup) Guru 3d (inte hundra på om detta är för segmentet eller helhet dock)

NVIDIA GeForce GTX 460 1GB & GTX 460 768MB Review - Page 19 "dam" good och "dam" good value från kanadickerna.

NVIDIA GeForce GTX-460 768MB Video Card | NVIDIA,GeForce GTX-460,Review,Fermi,GF104,768MB,Video Card,NVIDIA GeForce GTX-460 768MB Video Card GF104 Fermi GPU Graphics Frame Rate Performance Benchmark Review 9.15/10 och "Golden Tachometer"

Permalänk

Men det Kilroy skrev var ju att 460 är inte värt pengarna eftersom att det är sämre än 5850 och kostar lika mycket som 5850 gjorde från början, detta är väl ändå att trolla då man nu inte kan köpa ett 5850 för det priset och att 460 kostar mindre än 5850 i dagsläget. För om jag nu ska köpa ett grafikkort så är väl ändå 460 värt pengarna om det är sämre än 5850 och kostar mindre än 5850? Rätta mig om jag har fel men tror att diskussionen gick över styr och började handla om helt andra saker.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker att chefredaktören bör tänka på hur han formulerar sig och vilka diskussioner han ger sig in i. Att anklaga forummedlemmar att "trolla" tycker jag är högst oproffesionellt och extremt onödigt i sammanhanget. Det kan dessutom ses som en stor förolämpning, och jag ser inte vinsten i att förolämpa sina medlemmar.

Vill man få slut på en sådan diskussion så frambringar man fakta och sen låter man diskussionen vara efter det, att blanda in subjektiva åsikter är helt onödigt enligt min åsikt.

Dessutom så startar flertalet diskussioner med missförstånd, vilket jag tycker att chefredaktören av erfarenhet bör vara medveten om.

Tack för mig.

Lite ovanligt var det nog allt!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av CreatorOfElmotor:

Men det Kilroy skrev var ju att 460 är inte värt pengarna eftersom att det är sämre än 5850 och kostar lika mycket som 5850 gjorde från början, detta är väl ändå att trolla då man nu inte kan köpa ett 5850 för det priset och att 460 kostar mindre än 5850 i dagsläget. För om jag nu ska köpa ett grafikkort så är väl ändå 460 värt pengarna om det är sämre än 5850 och kostar mindre än 5850? Rätta mig om jag har fel men tror att diskussionen gick över styr och började handla om helt andra saker.

Vad som är sant eller rätt är inte vad jag kommenterar i sammahanget utan jag pekar bara på att chefredaktören har betett sig illa och borde tänka efter innan han skriver saker på forumet. Man får en känsla av att han försöker utnyttja sin maktställning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad som är sant eller rätt är inte vad jag kommenterar i sammahanget utan jag pekar bara på att chefredaktören har betett sig illa och borde tänka efter innan han skriver saker på forumet. Man får en känsla av att han försöker utnyttja sin maktställning.

Kan vara bra att släppa det nu innan det här dras för långt. Tror säkert Andreas svarade spontant och inte hade några baktankar. Att många tycker att han hårddrog sin bedömning har han säkert också uppfattat.

Hela diskussionen är på sin höjd akademisk och har väldigt lite med ämnet att för tråden att göra.

Så, ca 2 veckors väntan på 1 GB GTX460 då?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Borde inte hela den diskussionen bara tas bort så tråden hålls till ämnet? Tycker hela grejen var poänglös...

Diskussionens början om 5850's pris när den kom ut är fullkomligt ointressant, men det finns många intressanta åsikter som folk försökt snika in i pauserna mellan stridens hetta.
Min om Sweclockers eventuella intentioner om test i SLI med OC t.e.x. Hehehe

Edit: techPowerUp :: NVIDIA GeForce GTX 460 SLI Review :: Page 1 / 27
GeForce GTX 460 SLI Performance - NVIDIA GeForce GTX 460 SLI Performance Follow-up | [H]ard|OCP
GTX 460 i sli spöar 480 och 5970 i många aspekter. Lite oväntat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker att chefredaktören bör tänka på hur han formulerar sig och vilka diskussioner han ger sig in i. Att anklaga forummedlemmar att "trolla" tycker jag är högst oproffesionellt och extremt onödigt i sammanhanget. Det kan dessutom ses som en stor förolämpning, och jag ser inte vinsten i att förolämpa sina medlemmar.

Vill man få slut på en sådan diskussion så frambringar man fakta och sen låter man diskussionen vara efter det, att blanda in subjektiva åsikter är helt onödigt enligt min åsikt.

Dessutom så startar flertalet diskussioner med missförstånd, vilket jag tycker att chefredaktören av erfarenhet bör vara medveten om.

Tack för mig.

Jag tolkade att andreas sa sluta trolla som ett skämt till honom men det kan vara svårt att ta det som ett skämt på internet när man inte kan höra att tex rösttonen ändrar sig när man säger sluta trolla på ett skämtsamt sätt.

För övrigt håller jag med Andreas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Så, ca 2 veckors väntan på 1 GB GTX460 då?

Inet har det inne

Och Dustin ska få in det i slutet av veckan.

Citat:

Hej Joakim.

Vi kommer få in dessa i slutet av veckan.

Vänliga hälsningar
Dennis Andersson

Dustin
Sälj

Order: 08-553 44 900
Växel: 08-553 44 000

Dustin - Allt inom IT - snabbt och säkert - 258
Dustin home - Hemelektronik på Internet - 221

Följ oss på Twitter och Facebook!

 Please think about the environment before printing this e-mail

Mer information finns här: Think Before Printing - Please consider the environment before printing
- Hide quoted text -

-----Original Message-----
From: #####
Sent: den 12 juli 2010 10:38
To: Order home
Subject: GIGABYTE GEFORCE GTX 460

Hej!

Jag undrar om ni har några uppgifter om när
GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI (art.nr: 5010463994)
väntas i lager?

Mvh,
Joakim #####

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

jag tänker inte lägga mig i diskussionen hurvida vad 5850 kostade vid release...
men Ni är medvetna om att en del butiker som listas i prisjakt sänker/har lägre priser medans de väntar på varor, för att sedan höja priset när varorna kommit in. Detta för att ligga lägst i prisjakt och verka attraktiva men till ett pris de aldrig tänkt sälja för..
kanske det Andreas menar med skräpbutiker...

Priset vid beställning är vad som gäller. Om det skulle komma till Prisjakts kännedom att butiker listar varor utan möjlighet att lägga en order tror jag de butikerna snabbt skulle försvinna från Prisjakts statistik.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tror ni priset på GTX 460'n kommer skjuta i höjden nu efter alla reviews?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekkik:

Tror ni priset på GTX 460'n kommer skjuta i höjden nu efter alla reviews?

Tveksamt. GTX465 och HD5830 kan vi nog hoppas på prissänkningar på. Förmodligen också HD5850. Med det i åtanke har inte GTX460 så extremt stor marginal för prishöjningar. Priset är ju en stor del av varför GTX460 kan bli en succé.

Citat:

Inet har det inne

Och Dustin ska få in det i slutet av veckan.

Lysande, var det bara jag som drömde, eller var det inte så att så gott som alla chipen i första batchen gick till 192bitars kort?

Med tanke på den lilla prisskillnaden hade jag rekommenderat 1GB varianten först och främst.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker att chefredaktören bör tänka på hur han formulerar sig och vilka diskussioner han ger sig in i. Att anklaga forummedlemmar att "trolla" tycker jag är högst oproffesionellt och extremt onödigt i sammanhanget. Det kan dessutom ses som en stor förolämpning, och jag ser inte vinsten i att förolämpa sina medlemmar.

Vill man få slut på en sådan diskussion så frambringar man fakta och sen låter man diskussionen vara efter det, att blanda in subjektiva åsikter är helt onödigt enligt min åsikt.

Dessutom så startar flertalet diskussioner med missförstånd, vilket jag tycker att chefredaktören av erfarenhet bör vara medveten om.

Tack för mig.

Håller helt klart med. Att en chefredaktör sitter och tjafsar, kommer med "påhopp", samt är sarkastisk mot sina medlemmer är för mig obegripligt.

Skrivet av netnop:

Inet har det inne

Och Dustin ska få in det i slutet av veckan.

Va fan, jag vill ha ett kort med stockkylare, inget skit som dumpar värmen inne i chassit.
En kul notis är att kolla vad dustin skriver som "övrigt" på sitt kort... "Its a mini Hdmi Connector"

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Även Anandtech testar 460 1GB i SLI: NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Riktigt imponerande, bättre prestanda än HD5970 och GTX480, till betydligt mindre pris. Jag tycker om sådant här!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Förmodligen så är det en bugg i GPU-Z, de verkar räkna med 32 SPs per SM som GF100 har, istället för 48 SPs per SM som GF104 har. Den senaste versionen av GPU-Z släpptes vad jag kan se den 1:a juli, dvs. nästan två veckor före att GTX 460 lanserades.

Permalänk
Medlem

Bra nvidia, sånt här ska belönas! Jag lade direkt en beställning på ett Gigabyte GV-N460OC-1GI.
Det är så här det skall vara: mindre process = effektivare kretsar. Nå, nu ska det ersätta HD4770 (fungerar ypperligt) så det blir faktiskt 3:e korttypen på 40nm för mig.

Skrivet av perost:

Förmodligen så är det en bugg i GPU-Z, de verkar räkna med 32 SPs per SM som GF100 har, istället för 48 SPs per SM som GF104 har. Den senaste versionen av GPU-Z släpptes vad jag kan se den 1:a juli, dvs. nästan två veckor före att GTX 460 lanserades.

Det får man verkligen hoppas! Pleeease, jag vill inte bli besviken nu.

Ända frågetecknet är hur GTX 460 sköter bitstreaming:
Conclusion : Nvidia GeForce GTX 460: The Fermi We Were Waiting For
These cards aren’t perfect. Bitstreaming still isn’t working. And even when it does work, you’ll need to buy CyberLink’s PowerDVD 10 to use it (stranding everyone who made the jump to PowerDVD 9 when AMD and Intel added bitstreaming to their graphics products—not cool). And as a guy who uses three displays, it’d still be nice to have that capability on an Nvidia card. Until then, real-world productivity requirements mean I keep a Radeon HD 5850 in my personal workstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekkik:

Min om Sweclockers eventuella intentioner om test i SLI med OC t.e.x. Hehehe

Edit: techPowerUp :: NVIDIA GeForce GTX 460 SLI Review :: Page 1 / 27
GeForce GTX 460 SLI Performance - NVIDIA GeForce GTX 460 SLI Performance Follow-up | [H]ard|OCP
GTX 460 i sli spöar 480 och 5970 i många aspekter. Lite oväntat?

GTX460SLI. Wow helt enkelt. Vet inte om jag kan hålla mig tills 384 SP varianten släpps.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

GTX460SLI. Wow helt enkelt. Vet inte om jag kan hålla mig tills 384 SP varianten släpps.

Ja du fick rätt tannat,
tar av mig hatten och bugar
GTX 460 SLI helt klart en bättre lösning än GTX 480
iaf i upplösningar upp till max 1900x1200 sen räcker nog inte minnet till

edit: skrev fel menade GTX 460 SLI

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

GTX460SLI. Wow helt enkelt. Vet inte om jag kan hålla mig tills 384 SP varianten släpps.

Va då 384 variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Ja du fick rätt tannat,
tar av mig hatten och bugar
GTX 470 SLI helt klart en bättre lösning än GTX 480
iaf i upplösningar upp till max 1900x1200 sen räcker nog inte minnet till

Det uppskattas. I synnerhet med tanke på senaste tidens blåsväder

För att understryka min fjärrskådningsförmåga för övriga:

#10155403

Skrivet av Cerd Moyen:

Va då 384 variant?

GF104 har 384 kärnor, bara 336 är aktiverade på GTX460. Det finns alltså möjlighet för en GTX47x eller liknande baserat på det här chipet om nvidia har koll på yielden nu.

Rimligt sett borde jag vänta på ett sånt för att testa SLI eftersom HD5870 räcker gott till...
Har redan makulerat en beställnig av 1GB varianten dock...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Jag känner mig grymt nöjd med mitt GTX 465 eftersom jag hade turen att få ett låst GTX 470. Ladda hem ett program och vips så uppgraderades mitt GTX 465 till ett GTX 470.
Hade inte de gått så hade jag förmodligen vart mycke besviken över mitt köp av GTX 465.

Kan inte annat än att hålla med om att GTX 460 påminner lite om 8800GT.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

GF104 har 384 kärnor, bara 336 är aktiverade på GTX460. Det finns alltså möjlighet för en GTX47x eller liknande baserat på det här chipet om nvidia har koll på yielden nu.

Rimligt sett borde jag vänta på ett sånt för att testa SLI eftersom HD5870 räcker gott till...
Har redan makulerat en beställnig av 1GB varianten dock...

Nää, nu blir jag osäker. Har dom fortfarande problem med kvaliteten, eller vill man sälja av lite GF100 först?
Var det här något som nvidia gått ut med offentligt (högljudd)? Det här med 384 SP versionen var nämligen något jag helt missat. Men nu när jag kalkylerar lite så... (7x48=336, 8x48=384, mot 16x32=512 för äkta GF100).

Ännu en stympad krets alltså. Det blir nog att makulera min beställning också i väntan på en fullfjädrad version.

Edit: Så, då var det gjort!

Permalänk
Medlem

"Enligt Nvidia, som hänvisar till siffror från speltjänsten Steam, använder ungefär 30 procent ett grafikkort som kostar/kostade runt 2 000 kronor (199 USD)"

Ehm... 199 USD är ca 1500 kronor inte 2000.

Permalänk
Hjälpsam

Ja fast med svensk moms blir 199 USD runt 2000kr (OK knappt 1900).
De flesta av mina grafikkort har förresten kostat just runt 2000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cerd Moyen:

Nää, nu blir jag osäker. Har dom fortfarande problem med kvaliteten, eller vill man sälja av lite GF100 först?
Var det här något som nvidia gått ut med offentligt (högljudd)? Det här med 384 SP versionen var nämligen något jag helt missat. Men nu när jag kalkylerar lite så... (7x48=336, 8x48=384, mot 16x32=512 för äkta GF100).

Ännu en stympad krets alltså. Det blir nog att makulera min beställning också i väntan på en fullfjädrad version.

Edit: Så, då var det gjort!

Misstänker att ett fullt upplåst 460 presterar otäckt nära ett 470.
Tror att det är som du säger, att försäljningen av GF100 är största orsaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad är detta för variant? 1280MB minne.. MSI GeForce N460GTX-M2D1G 1280MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Kan inte bestämma mig om jag ska vänta eller köpa ett nu, eller 2 direkt.. Kommer ju alltid ut nytt. Men kommer det en version som är fullt upplåst blir ju ändå priset högre och då har den tappat lite av sin prisvärdhet. Ett 470 presterar ju inte mycket bättre än ett 460 och är ju markant dyrare.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Det är ju bra pris nu. Vi vet inte om och när en upplåst version kommer.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750