Klickande hårddisk när jag vaknade?

Permalänk
Medlem

Klickande hårddisk när jag vaknade?

Tjoho!
Igår innan jag gick och la mig såg jag att det var en windows update som ville installeras, jag sköt up den med några timmar och tänkte att jag kunde göra min veckliga virus scanning som jag brukar göra när jag ska sova, när jag vaknade möttes jag av ett irriterande tickande ljud och "DISK READ ERROR" på skärmen.
Tankade HD TUNE och den säger att min disk mår bra, hör inte något tickande ljud längre, bara när jag startade datorn.
Jag var tvungen att stänga av strömmen till datorn och sedan vänta en 5 min för att ens få den att starta,
Är det något mer jag bör göra?!
MvH

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiera och invänta dödsdatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Tjoho!
Igår innan jag gick och la mig såg jag att det var en windows update som ville installeras, jag sköt up den med några timmar och tänkte att jag kunde göra min veckliga virus scanning som jag brukar göra när jag ska sova, när jag vaknade möttes jag av ett irriterande tickande ljud och "DISK READ ERROR" på skärmen.
Tankade HD TUNE och den säger att min disk mår bra, hör inte något tickande ljud längre, bara när jag startade datorn.
Jag var tvungen att stänga av strömmen till datorn och sedan vänta en 5 min för att ens få den att starta,
Är det något mer jag bör göra?!
MvH

Beskriv ljudet lite mer, är det ihållande klick-i-klick-i-klick-i, eller låter det som en diskettstation som läser? Jag tror med att du ska snabba dig och spara allt. Låser sig musen när ljudet uppstår?

Permalänk
Medlem

backup and replce := kollat loggboken? en klickande hårddisk är knappast frisk, hade själv en sådan hårddisk, och den har failat på "relocated sector count" dvs, den hade för många skadade sectorer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det lät mer som ett tickande ljud med snabba mellanrum, det slutade inte och hade säkert låtit hela natten eftersom jag sov, (ingen aning).
Stängde av datorn, försökte starta den men nätagget lyckades inte ge ström till GPU enligt moderkortet (händer mig ibland om jag stänger av - sätter på datorn för fort) fick då stänga av strömen till datorn, vänta 10 sec, starta den igen.
Hörde ett klick ljud när windows laddades men sedan inget mer, har nu kört hårddisk kontroller och dem alla säger att den är ok, därför undrar jag om den fortfarande kommer att dö?
MvH

Permalänk
Permalänk
Medlem

Strulande disk.
Backa över det som är viktigt till en annan/ny disk.
Använd den strulande disken till temporärt oviktigt smegg alt. peta i den i ev. testburk innan slutgiltig pensionering.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Ja jag får väl köpa en ny disk när jag får pengar, tycker den verkar funka fint men kanske blir lite mycket för den när den får jobba hårt med virussökning osv.
Hoppas den håller i några dagar iaf, Tack för hjälpen

Permalänk

detta hände med min disk också sen dog (ngt strul med läsarmen) den men korkad som ja va gjorde ja inte ngn backup

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av visa:

Det lät mer som ett tickande ljud med snabba mellanrum, det slutade inte och hade säkert låtit hela natten eftersom jag sov, (ingen aning).
Stängde av datorn, försökte starta den men nätagget lyckades inte ge ström till GPU enligt moderkortet (händer mig ibland om jag stänger av - sätter på datorn för fort) fick då stänga av strömen till datorn, vänta 10 sec, starta den igen.
Hörde ett klick ljud när windows laddades men sedan inget mer, har nu kört hårddisk kontroller och dem alla säger att den är ok, därför undrar jag om den fortfarande kommer att dö?
MvH

Snabbt tickande kan även vara nätaggregat som håller på att dö. Switchningen i agget kan ge hörbart ljud om något håller på att gå galet. Fractal gör ok grejer, dock inte de bästa komponenterna och det har varit väldigt varmt + att du har extremt strömkrävande grafikkort, överklockat osv.
Att datorn inte orkar starta ibland är en varningssignal.

Om det är HDn som tickar ibland, men inte alltid, kan det vara dålig strömförsörjning (se ovan) eller för häftig överklockning som påverkar moderkortets interface. Även överhettning är tänkbart. Åtgärda innan det är försent.

Edit:Det har diskuterats tidigare på forumet och endast Corsair, Silverstone, Seasonic, Enermax och några få till, testar och garanterar aggens effekt vid 40-50C. Alla andra gör det vid 25C, inklusive Fractal (anger inget själva = 25C). I den här värmen lär ditt agg ligga betydligt över den temperaturen och det kanske inte orkar med lasten. Fractal är bra men inte bäst. Tycker dock det är dumsnålt att skaffa Fractal agg när man handlar topoftheline-GTX480 som utvecklar extrem värme och drar mycket ström. Massiv överklockning ovanpå det.

Om jag minns rätt tappar nätagg ca 1%-enhet uteffekt/1C över den angivna normaltempen. Det är därför riktigt bra agg orkar med klart över angiven effekt om man har en sval låda. Exemplet med VX450 som gav över 550W utan problem kommer fram i minnet.

Testning i kontrollerad inkubator vid 40-50C görs av mycket få, varav HardOCP är en. Inte ens Jonnyguru testar så kontrollerat utan leder endast värmen från konstlasten tillbaka in i testlådan för att få upp tempen, alltså inte lika kontrollerat. Sweclockers har inget sådant förfarande alls, tyvärr. Testning i rumstemeperatur är inte rättvisande eftersom i princip ingen använder agget så.

Köper du ett av HardOCPs topptestade agg (Gold-award) så vet du att det klarar extrem tortyr under lång tid, i verklig miljö, inne i en datorlåda.

Jag spekulerar bara, men igen tycker jag att det är oroväckande att agget ibland inte orkar starta riggen.

Hursom, jag skriver bara detta för att hjälpa dig hitta tänkbara lösningar på problemet/problemen.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tror tom det var 577W VX450 klarade eller nåt sånt vid 49C dom testade vid. Men tror jag läste att agget var mycket likt ett annat agg som såldes som 550W som i sin tur också var bra. OEM tillverkaren och kunde, corsair kommer säkert överens om antigen egen design eller befintlig eller modifierad. Tror deras 450W verkar vara en något uppiffad 550W.

Man kan sälja samma agg under mer än en effektmärkning i fall man är finurlig. Säg att man dimensionerar trafon, spänningsomvandlare osv för en effekt om 550W men sedan designar man bara kylningen för 450W vid 50C men 550W vid 25C för att sapara lite pengar på kylnigen. Då kan man antigen sälja det som 450W påkostat agg eller som 550W medelmåttligt agg. Rent hypotetiskt alltså beroende på vad för värden man utlovar effekten vid.

Köpte mitt 850W silverstone för ett par år sedan för 2000Kr. Låter kanske dyrt med bra komponenter i det och det ger 850W 24/7 vid 50C. Å andra sidan ger det 1050W inom parentes enligt databladet om temperaturen är 25C eller lägre skriver silverstone också det kontinuerligt inget peak

Jämför man mitt agg då med tex ett fractal 1000W agg som är specat till 1000W vid 25C mest troligen så är ju mitt 850W faktiskt 50W kraftigare vid samma förhållanden. Baserar det på att Fractals agg är snorlika FSP's egna omålade OEM agg och dom skriver ut 25C som arbetstempratur på omgivande luft.

Fractal skriver såhär om deras 800W agg.

Citat:

# 800W continous load capacity, 1000W peak load capacity

Det kan ge 1000W peak alltså tiodels sekund eller något. Så det säger ju lite om skillnaden i maximal effekt i praktiken.
Någon review skrev att man kunde dra av 100W på fractal agg för att jämställa det med corsair. Nu har jag inte sett corsair skriva ut vad deras agg kan ge vid tex 25C som Silverstone har gjort på några av sina men vi kan ju konstatera att tex ett silverstone zeus 850W kan ge 250W mer än ett 800W Fractal vid 25C eller lägre temp på omgivande luft. Det är ganska mycket skillnad. Vist kommer det till ett fetare pris men priset är oftast exponentiellt för alla datorprylar när prestandan går upp. Ett 650W silverstone kanske kostar lite mer än ett 800W fractal men har också bättre komponenter.

Säger inte att man behöver ett agg som tål 50C omgivande temperatur, 40C är gott nog men det har ändå ett vist samband med vad man får i effektväg för pengarna. 1000W fractal må vara billigt men det är nog inte bättre än corsairs 850W agg om ens det.

Därför jag inte förstår folk som köper te 650W fractal för dom tycker 550W corsair är för klent. Får dom mer? Tror inte det själv men så länge dom inbillar sig det så varsågod inte min dator. Räcker med mina personliga erfarenheter av trasiga agg för att avstå tvivelaktiga märken. Hela affärsidén på budget och medelmåtlig agg bygger på att ge kunden får soppas med info att kunde blir sugen men inte detaljerna eller det finstilta för att göra kunden avtänd helt enkelt.

När mina primärkondensatorer dog i mitt antec 550W EPS12V i min opteronburk så gick diskarna upp och ner i varv och tickade och klickade som stuckna grisar. Igen bild på skärmen men mobot verkade posta så långt för det startade och förblev påslaget. Stoppade in en multimeter och +12V var mellan 10 och 12V i en berg och dalbana. Bara byta agg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

...När mina primärkondensatorer dog i mitt antec 550W EPS12V i min opteronburk så gick diskarna upp och ner i varv och tickade som en stucken gris. Igen bild på skärmen men mobot verkade posta för det startade och förblev påslaget. Stoppade in en multimeter och +12V var mellan 10 och 12V i en berg och dalbana. Bara byta agg.

Samma för mig när 12V sekundärkondensatorerna på två st Antec SP350W lade av, och slutade filtrera strömmen. Första symtomet var att diiskarna fick spader och 2st Samsung dog permanent innan jag upptäckte felet (det var innan jag började lära mig om nätagg och det som utlöste mitt intresse).
Ett par WD och Seagate överlevde misshandeln, även om en av WDna dog ett halvår senare genom att kontrollerkortet gav upp, så troligen relaterat till nätaggsproblemet även där.
Datorerna drog under 100W st, men vad hjälper det om det sitter skit invändigt som ripplar sönder datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problemet är att innan man ens ser att kondensatorerna är dåliga om dom sväller eller börjar läcka, inte alltid i bland torkar dom ut helt enkelt bara men det som sker innan användaren ens märker problemet är att ripplet går upp ofta till flera hundra mV. Såg ett test där folk fick skicka in använda agg. Flesta ren skit men några vettiga OEM som FSP men flera hade sett många år på nacken och kondigarna var synligt dåliga, inte alla men en på primär och en på sekundär osv och agget levererade nästan utlåvad effekt innan det dog men även vid avsevärt lägre effekt än vad det klarade i labtestet så var ripplet 2-3 gånger utanför ATX specifikationerna

EDIT: kan ju tilläggas att när mitt väl dog gick det snabbt. Datorn var på på morgonen när jag gick till jobbet då den alltid var på och när jag kom hem var den av. Så antog att strömmen hade gått en stund händer här så att datorer trippar. Har ups nu på en del av dom men i alla fall.
Så när den väl ger upp så kan det gå snabbt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ost tillhör de kondensatorer som är kända för att gå sönder utan att svälla upp eller läcka, så det är inte alltid man se en trasig elektrolytkondensator utifrån hur den ser ut. Precis som du säger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mina var så svullna dom kunde bli i båda mina antec så var inte ens diskussion om vad felet var efter jag öppnade dom.

Är rätt säker på vad felet var på Antecs agg och en polare jag umgicks med för som har datorbutik hade samma teori.

Var Fuhjyyu kondigar i dom. Specificerade till 16V tror jag, brukar vara lite marginal. Läst att dom som bygger egna nätag för olika applikationer rekommenderar 50% överdimensionering i märkspännigen för switchade agg. Men i alla all Vet att dimensionen och höjden för kondigarna motsvarade typ 12V inte 16V som var tryckta på dom. Kollade tillverkarens hemsida och deras listor på standardkomponenter och måtten stämde överens med en modell lägre vad det gällde spänningen vid samma kappacitet så min teori är att dom tog 12V och märkte dom 16V för att få det att se ut som det var marginal.

Så det rörde sig mest troligen om omräkning efter önskemål från kundens sida alltså OEM eller Antec då för att få ner priset eller få plats med kondigarna i designen vid den givna effekten som skulle uppnås. I mitt agg gick inte standard ner så slängde det då modifikation var mer eller mindre hopplöst då kondigarna satt intryckta mellan 2-3st olika kretskort både över och jämte. Var SÅ trångt så det fans inte en mm att spara annars hade jag köpt nya men med den märkspännigen och kappacitet så var alla par mm bredare och 5-10mm högre på elfa.

Så dom dog troligen av för höga påfrestningar. Helt enkelt underdimensionerade.
Sekundärkondigarna ger sig ju just för att dom är mindre. Kondigens kapacitet vid en given storlek står ju i relationen till spänningen. Ju högre spänning ju större måste den vara för att det inte ska bli överslag. Större kondig betyder ju att eventuella förluster kan radieras från en större yta. Så sekundärsidan utsätts ju för högre laster på en betydligt mindre massa vilket sliter ut dom snabbare än primärsidans stora 200-400V kondigar.
Lägre spänningar och högre ström betyder ju mer förluster pga resistans med så det är inte direkt gynnsamt för DC eller sekundärsidan då heller. Därför jag vill ha väl dimensionerade 105C som har en storlek som är standard inte nåt förkrympt och troligen ommärkt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

sprattlar? Rippel menar du? Sprattlar vet jag inte vad det är. Rippel kan bara mätas med oscilloskop. När du väl ser det på multimetern är det redan försent.

Permalänk
Hedersmedlem

Med analog multimeter kanske du kan se det som svagt svajande nål runt dubbla tillåtna värdet, dvs runt 250mV. Det beror ju dock helt på multimetern, område osv, men analog funkar alltid eftersom den har "oändlig" mätning, dvs hela tiden.
Digitala mäter oftast några gånger per sekund om man inte har en dyrare modell med analog extraskala (som min Appa för några tusenlappar), då fungerar det också. Den är så känslig att jag mäter 80-500mV utan vidare bara genom de inducerade spänningarna i mätsladdarna pga radiosändaren i närheten. Det kanske är AM och jag ser amplitudmoduleringen? Det svajar iaf lite lagom, kanske AC/DC som sänds?:D

Men, som pa1983 säger, generellt är det redan försent när det syns på en normal multimeter. Då har agget ripplat både länge och väl och komponenterna är välstekta. Oscilloskop är det som gäller.
"Sprattlar":lol::P;)

Till pa1983: Det säger ju allt när det är stört omöjligt (nästan iaf) att hitta en Rubycon eller annan högkvalité i 10mm kanna som ersättare. Fuhjyyu (uttalas tydligen "fuk u" enligt sägnen ) är absolut dynga och finns tyvärr även i en hel del äldre FSP och Tagan. Sett det själv och även de aggen har dött. Har iaf 2 Tagan och 3 FSP liggande på elektronikkyrkogården hemma. Var Fuhjyyu som dödade mina SP350W.

Badcaps.net har en acceptabel 10mm-ersättare vill jag minnas. Samxon eventuellt, minns inte namnet nu. Massa skumma namn för att påskina släktskap med bättre saker är ju kutym i kondensatorbranschen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Saknar man ocscilloskop är det alltså omöjligt att diagnostisera/analysera ett PSU?

Spänningarna är väl OK om dom varierar <10%?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Saknar man ocscilloskop är det alltså omöjligt att diagnostisera/analysera ett PSU?

Ja, det är korrekt uppfattat.

Skrivet av jookeer:

Spänningarna är väl OK om dom varierar <10%?

Nej! Möjligen kan man acceptera att spänningen ligger någorlunda still men med max avvikelse på 10% från rätt värde, även om jag anser det på tok för mycket för ett vettigt agg. Max variation inom hela effektspannet anser jag ska ligga på 500mV på 12V, alltså <5%. Detta uppfyller alla kvalitetsagg med råge och riktigt bra agg rör sig inte mer än ett par tiondelar. Alltså att agget tappar lite i spänning när strömstyrkan ökar.
Vissa konstruktioner är helt fantastiskt spänningsstabila och rör sig i princip inte alls, men de aggen brukar inte vara ideala på alla parametrar och är oftast inte bästa köp.

Impulstest är en sak som de flesta inte testar men är nog så viktigt. Alltså hur snabbt agget stabiliserar sig efter en mycket snabb belastningsökning eller sänkning. Tex när CPUn går från vila till 100W, eller furmarkstart på ett GTX480.Tyvärr är en del agg inte speciellt bra här och det belastar moderkort och annat extra eftersom det blir över- resp underspänning en kort tid.
Många annars riktigt bra agg är medelmåttiga till direkt dåliga på detta, inklusive en del Corsair-modeller som det helt nya Flextronicsbyggda AX1200 som annars presterar mycket bra.
Varför? Tja, man kan ju misstänka att detta inte uppmärksammats lika mycket eftersom så få testar detta. Alla bra agg uppfyller miniminormen, men ibland inte mycket mer, vilket är lite dåligt. Ingen skulle ju acceptera ett nytt Seasonic eller Corsair som ripplar nära max.

Variationer vid samma uteffekt tyder på kraftigt rippel och instabilitet, mao ett defekt eller riktigt uselt agg. Bra agg ligger i princip helt stilla, som tex Corsair HX750/850 eller Seasonic X-650/750 med rippel på runt 20mV.

Ej att förglömma är hur viktig komponentkvaliteten är för långtidsstabiliteten. Många bygger bra agg med mindre bra delar. De kommer vara bra vid tester eftersom alla testar nya grejer. Tyvärr är det inte lika roligt när agget suttit i en varm låda i 2 år. Då är de fjuttiga hundralappen/lapparna man sparat som att kissa på sig när det är kallt, det värmer en kort stund innan verkligheten gör sig påmind.:P

Tillägg och förtydliganden
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmmm okej, har dock inte haft något problem på ett par dagar, men får se vad som händer.
Var inte planerat att köpa ett gtx 480 men när jag fick defekta 5870 så bestämde jag mig för ett gtx 480, förövrigt så är det cirka 20 - 21 grader i mitt rum, (har en ac precis ovanför huvudet) och det stog read error något på skärmen..
Har svårt att förstå varför min nätdel skulle lägga av under en virussökning på natten i ett kallt rum med ett grafikkort som ligger i idle, (riggen drar 190w från väggen as we speak.
Tror också att datorn inte vill starta ibland kan bero på att jag har en dum master - slave - slave - slave - slave lösning vid väggen för att förhindra skador vid åska osv.
Och det är endast när jag stänger av datorn och sedan startar den direkt efteråt, grafikkortet varvar lixom inte upp, samma problem vad med 5870 och min tidigare gts 8800..
Jag felsöker gärna mina delar om det går..
Såg att xfx säljer sitt 650w nätagg för 795 kr på webhallen.. dock har jag inte pengar just nu och jag mår dåligt över att kasta bort detta nätagg för jag lär ju inte kunna returnera det när det igentligen inte är något fel på det ...
Jag har förövrigt pluggat både elektronik - digitalteknik - ellära A och B
så jag kan basics om vi säger så

Permalänk
Hedersmedlem

Var bara uppmärksam på vad som händer.

Jag har för övrigt inte läst en rad elektronik eller ellära i skolan. Är självlärd sedan 5-årsåldern.:P

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Haha okej, jag bara skrev det så att jag inte behöver bli lärd från grunden,
Jag tror jag köper en ny nätdel när min går sönder om det skulle vara den.
Enligt min far är det vanligt att eletronik har svårt att starta om sig för fort pga diverse anledningar.
Annars blir det väl ett xfx modulärt 650w eller corsir hx 750