Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Permalänk

Genomförs sån't här nonsens borde de lägga upp all officiellt tillgänglig musik och film i hög kvalitet för gratis nedladdning på internet.
Då skulle man kanske kunna motivera deras "tankesätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Sjukaste jag hört.
Höj priset på monitorer med.
Man kan faktiskt titta på piratkopierade filmer på dom.
Glöm inte högtalarna man kan lyssna på nedladdade mp3er med dom.
Tangentbord då, hmm ja kan man ju skriva olagliga texter på nätet höj med 200%.
Glöm inte priset på oljefärger med man kan ju faktiskt plagiera Picasso.
Lever vi i nån jävla dum dum värld eller vad är de fråga om.
Idiocracy here we soon are!

Det ligger nåt i det du säger...

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Sverige på väg utför

Skrivet av Patrik_J87:

Genomförs sån't här nonsens borde de lägga upp all officiellt tillgänglig musik och film i hög kvalitet för gratis nedladdning på internet.
Då skulle man kanske kunna motivera deras "tankesätt".

Lever du under nån sten eller?

De som är mest skadat är att allt finns på nätet. ALLT.
Men försäljningsssiffrorna för media ökar år efter år.
Så de finns ingen som helst grund för detta.
De flesta som laddar ner skulle aldrig köpa och eller inte har råd att köpa.
Så de skulle inte öka på SONYS Statistic om de flesta som laddar ner skulle sluta.
De flesta som köper har alltid köpt.
Sen har de väl ökat nu när de blivit lite enklare och köpa filmer samt musik.
Maktmissbruk på hög nivå.
beskatta oljefärger med 2000% man kan ju kopiera Picasso och grabbarna.
Sjukt land. Som trodde Sverige var ett normalt land. Men ikke.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Snarare; välkommen till världen. Flera europeiska länder och USA har dessa mediaskatter och även där letar musikbranchens intresseorganisationer ständigt efter alternativa inkomstkällor. Ville bara påpeka att vi inte är unika.

Då lär det snart komma båt-butiker ute på internationellt vatten ^^

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det är ju absurt! 100kr / 32Gb = 3kr/gb. Hur tänkte de där? Bara i avgift skulle en 2Tb disk kosta 6000kr?
Går det här igenom så kommer jag att aktivt att bidra till piratkopiering.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ju absurt! 100kr / 32Gb = 3kr/gb. Hur tänkte de där? Bara i avgift skulle en 2Tb disk kosta 6000kr?

de lär ju inte ta 3kr/gb för hårddiskar, sen handlar det inte om piratkopiering utan privatkopiering som nämnts ett par gånger i tråden redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs gärna på lite historia från slutet av 50-talet och 60-talet när Sveriges välfärdsmaskineri började få grus i hjulen när de andra sönderbombade länder från andra världskriget började komma ifatt. Debatten om OMSen som Momsen hette från början är stimulerande.;) Tror den var tillfällig om jag minns rätt, som så mycket annat när det gäller skatter och avgifter. Det låter bättre så.

Den ekonomiska nedgången var bara konjunkturell och inte strukturell, så lät det i många år innan politikerna insåg att vi förbrukade mer än vi skapade. Kul ämne detta med skatter och avgifter för att rädda en sjuk modell. Det är i grunden det som det handlar om.:)

Det där verkar jätteintressant, har du något tips på litteratur?

Permalänk
Medlem

Jag visste inte ens att CopySwede fanns tidigare. Och nu, bara trettio sekunder senare, önskar jag dom all olycka i världen.

Företeelsen att fiska in pengar med ogrundade ersättningar, eller avgifter, är inget exklusivt för Sverige. Men för fan - finns det inte skatter och moms på allting nog för att motivera att CopySwede kan ta begrava sig själva? Snart börjar dom väl ta ersättning på lagringsutrymmen, hyllor och lådor, som säljs på Ikea - för att man kan lagra sina gamla skivor och förbrukade hårddiskar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av treffin:

Det där verkar jätteintressant, har du något tips på litteratur?

Antikvariat alt Tradera (troligen betydligt dyrare): Köp NärVarHur från 50-, 60- och 70-talen. otroligt bra och intressant. Brukar inte kosta speciellt mycket heller. Det bästa är att det är aktuellt skrivet för tiden och det gör kontrasterna desto större. Man slipper också märkliga efteranalyser och får tänka själv.

NärVarHur (finns de fortfarande?) gick igenom alla samhällsaspekter, näringsliv, politik mm, inkusive omfattande statistik och även utländska nyheter av vikt. Kom ut en gång/år.

Jag har från starten någon gång på 40-talet till och med 80-talet. Fick 1999 som present för länge sedan, så de höll på så länge iaf.

Jag kompletteringsköpte 5-6 st via tradera för 30kr styck, så kan du köpa av samma säljare och samfrakta/hämta kanske det är ett alternativ? 300kr/årtionde är ingenting för allt man lär sig och får fundera över.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nee, det vara för minneskort till lurar. Förhoppningsvis kommer det inte vara lika dyrt till HDD's.
Men man får väl ta och byta ut alla 500 diskar till 2tb nu innan då

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Citera för svar!

Permalänk

Man blir aldrig förvånad längre. Snart ska man väl betala skatt på glass för att man kanske kollar på en piratfilm samtidigt som man äter glassen

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

MIn morsa kopierar knappast olagligt.

Men hon får fan betala extra för dvd skivor som jag lägger hennes semester.julafton osv bilder på...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av KTL:

Vänta lite nu, de vill alltså ha EXTRA ersättning för den media folk faktiskt KÖPT? Alltså nu har de verkligen spårat ur fullständigt...

Korrekt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Jag har inte piratkopierat på över ett år. Jag betalar för spotify premium, köper de filmer och skivor som jag vill ha. Ändå så förbrukar jag ganska mycket hårddiskutrymme, då jag spelar in en hel del musik. Idioti....

Permalänk
Medlem

Då säger de att det är OK att piratkopiera och ladda ner ALLT MAN VILL om man sparar detta på din hårddisk?
S¨som jag ser det nu är det OK att ladda ner upphovsrättsskyddat material om jag sparar det på en CD skiva.
Carola får pengar om jag sparar mina familjebilder på en skiva. Carola får pengar om jag sparar mina matcher på en skiva. Ska carola få pengar nu för att jag kompilerar program och sparar alla versioner av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vet inte om det var så positivt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Aldrig i livet

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Känns lite oklokt detta...Spelar ju ingen roll om personer piratkopierar eller privatkopierar, alla bli kollektivt bestraffade i allafall.

Detta kan faktiskt driva mindre nätföretag som hyr ut serverplats samt webhosting att driva sin verksamhet i något annat land, eller att de ökar priserna enormt..Detta förslag påverkar flera stora led.
Dessa skatte förluster kan bli ännu värre för Sverige om det nu blir så. Tror nog många dataföretag inte skulle gilla denna ide och kommer försöka att motarbeta detta, eller flyttar de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Upphovsrätten innebär att den som har skapat ett verk (t.ex. en film, musik, en bok eller ett konstverk) har ensamrätt att bestämma över användningen av verket. Det betyder att ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen. Man får inte heller göra verket tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att lägga ut verket på Internet, utan tillstånd från upphovsmannen.

Ensamrätten innebär bl.a. att det är upphovsmannen som har rätt att ta betalt för användningen, men ensamrätten gäller inte fullt ut. Det finns ett antal undantag som t.ex. innebär att man får kopiera verket fritt, dvs. utan att be om tillstånd. Undantaget som gäller kopiering för privat bruk är ett av de viktigaste.

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock). Man får inte heller kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.

Kopiering för privat bruk

Varför ska vi straffas för att vi gör nånting lagligt?

Citat:

Man får alltså i stor utsträckning kopiera för privat bruk; en privatkopiering som upphovsmännen inte får betalt för. För att upphovsmännen, det vill säga kompositörerna, artisterna, författarna, skådespelarna med flera, ändå ska få någon kompensation för denna kopiering, finns regler om så kallad privatkopieringsersättning (tidigare kallad kassettersättning). Det är en ersättning som går helt och hållet till upphovsmännen via deras organisationer."

Privatkopieringsersättning

Hur kan upphovsmännen få betalt om copyswede inte vet vad vi kopierar till våra HDD/CD/DVD osv.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju aldrig köpa något från en svensk butik om det gick igenom. Skulle absolut inte vilja ge mina pengar till några sliskiga skitstövlar.

Permalänk

Tycker att det är intressant att de själva anser sig vara kapabla att dra en slutsats för vilka lagringstyper som ska beskattas. Finns det någon offentlig undersökning från Copyswede som man kan ta del av?

Precis som andra skriver så försöker dom beskatta nyare lagringstyper och inser inte att de dom försöker beskatta är från vilket lagringsmedie som materialet spelas upp från. Varför ska en privatperson som köpt ett album och väljer att kopiera det över till en USB-sticka betala en kostnad redan i butiken?

På vilket sätt gynnar det här upphovsmakare?

Nä, det här känns bara som ett sista desperat försök av Copyswede att klamra sig kvar i utvecklingen. En organisation som, med tanke på det här utspelet, kommer ifrågasättas och vars nuvarande skatter på dvd/cd-skivor aldrig borde röstats igenom.

Jag tycker att det är smått otroligt att man kan generalisera svenska folkets beteende och sen beskatta de produkter som kan tänkas användas.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Då bör det väl vara lagligt att piratkopiera musik också?

Jag håller med dig fullständigt. Om allt vi gör beskattas så jävla hårt, då kan vi lika bra få all media gratis framöver. Det började med radiotjänst och slutar med mobiltelefonskatt? Och vilken masshysteri det blev på kassettskatten sist, hoho....

Bara i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Antikvariat alt Tradera (troligen betydligt dyrare): Köp NärVarHur från 50-, 60- och 70-talen. otroligt bra och intressant. Brukar inte kosta speciellt mycket heller. Det bästa är att det är aktuellt skrivet för tiden och det gör kontrasterna desto större. Man slipper också märkliga efteranalyser och får tänka själv.

NärVarHur (finns de fortfarande?) gick igenom alla samhällsaspekter, näringsliv, politik mm, inkusive omfattande statistik och även utländska nyheter av vikt. Kom ut en gång/år.

Jag har från starten någon gång på 40-talet till och med 80-talet. Fick 1999 som present för länge sedan, så de höll på så länge iaf.

Jag kompletteringsköpte 5-6 st via tradera för 30kr styck, så kan du köpa av samma säljare och samfrakta/hämta kanske det är ett alternativ? 300kr/årtionde är ingenting för allt man lär sig och får fundera över.

Jag ska kika runt lite, tack för tipset.
Att analysera själv är ju det roliga, så detta ser jag verkligen fram emot!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arowe17:

100kr för 32 gb -> 3,125kr/gb

Detta innebär 3125kr för en disk på 1 Tb.. +priset för disken på ca 800:- = totalt 3900:-
Detta innebär 6250kr för en disk på 2 Tb.. +priset för disken på ca 1300:- = totalt 7550:-

Detta innebär att SSD kommer att bli mer köpt då skillnaden i pris/gb kommer att minska!

Dom kanske inte räknar så;)

Vet inte om jag har förstått rätt från den länk som finns lite längre upp i tråden att över 250 GB så ska man betala 300:- i extra avgift

Edit:
Länkar den här också Privatkopieringsersättning - Ersättningsnivåer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

De kommer med all säkerhet ha en takavgift, just för att kostnaden inte skall skena iväg på större lagringsmedia. Likt hur det är gjort med CD/DVD/Blu-Ray, dvs samma kostnad per MB, men ett avgiftstak på de större formaten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur kan man förvänta sig mer köpare när man ökar priset med 100 kr på något som brukar kosta ca 200kr.
Om man måste betala 300kr minnes stickan och 150 för skivan kommer man bara ladda ner, eftersom man inte tycker det är värt pengarna.
Desutom varför får de ta pengar eftersom någonting används för att filkopiera. Ska det bli en extra avgift på skidmasker och strumpbyxor eftersom banker rånas med dem.
Ska man ta ut avgifter på verktyg eftersom man gör väldigt många brott med dem t.ex. trimning av moppar.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Idioter, folk kommer ju bara bli så förbannade att de tankar mer grejer.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av michaelo:

idioter, folk kommer ju bara bli så förbannade att de tankar mer grejer.

+1

Permalänk
Medlem

Vilken j*vla äckelorganisation Copyswede är! Fy!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Vi borde ta betalt för alla idiotiska förslag Copyswede fyller våra huvuden med.