Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tnnftw:

Tacka gudarna, Moderaterna säger nej till detta! Här är svaret jag fick när jag frågade.

Hej,

Tack för synpunkter. Vi säger givetvis blankt nej till ett sådant förslag. Regeringens och riksdagens uppgift är inte att lösa ersättningssystem inom ramen för branschens affärsutveckling.

mvh
Pär Henriksson

-------------------------------
Kommunikations- och stabschef
nya moderaterna

par.henriksson@moderat.se
Pär Henriksson (parhenriksson) on Twitter

Då hoppas vi på att man kan lita på en politiker.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om denna avgift nu skulle införas på hårddiskar och minneskort betyder det ju att man betalar avgift för piratkopiering. Vilket borde medföra att jag har betalat för att få ladda ner och fylla de lagringsmedia jag köpt. Det borde i så fall inte kunna bli några fällande domar för piratkopiering eftersom man inte laddat hem någonting gratis om man ska hårddra det hela? Är det inte Copyswede som "säljer" upphovsrättsskyddade materialet till mig egentligen?

Ska man först betala en avgift som går till skiv och filmbolag och sedan betala dom igen för att fylla lagringsmediat lagligt?

Kan personer som inte piratkopierar upphovsrättsskyddat material få tillbaka avgiften om de visar att de inte fyllt disken på olagligt vis?

Minneskort används ju i störst del för att lagra foton som tas i mobil/kamera för att sedan överföra och lagra på hårddiskar, borde inte då privatpersoner som fotar mycket få del av ersättningen ifrån copysweden eftersom det är deras material som fyllt lagringsmedia som de har egentligen betalat för att ska fyllas med upphovsrättskyddat material?

Är inte det hela som att butiker skulle ta en avgift för att komma in i butiken eftersom det finns risk att personer snattar?

Eller poliser som ger böter till alla som köper en bil eftersom den kan köras olagligt?

Eller blir det kanske ett kryphål för personer som blir åtalade för piratkopiering som hävdar under rättegång att de redan betalat avgift för piratkopiering när de köpte sin lagring?

Eller personer som använder spotify premium som jag själv gör och då har möjlighet att göra spellistorna tillgänglige offline, då måste jag betala för piratkopiering för att kunna göra mina spellistor tillgängliga offline om den här avgiften införs på hårddiskar? Varför ska jag då betala spotify en avgift varje månad för den funktionen när jag egentligen redan betalat för att fylla disken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dennan4:

...Är inte det hela som att butiker skulle ta en avgift för att komma in i butiken eftersom det finns risk att personer snattar?

Det betalar du redan via den vanliga prislappen.

Skrivet av dennan4:

...Eller poliser som ger böter till alla som köper en bil eftersom den kan köras olagligt?

Tja, du är redan lagligen skyldig till att betala trafikförsäkring, i grunden för att andra inte klarar av att framföra fordon på ett säkert sätt. Anledningarna skiftar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Det betalar du redan via den vanliga prislappen.

Dock är det en skillnad, där höjer de priset på sina egna varor.

Permalänk
Medlem

Hehe, det bästa med tråden (och mest sorgliga).

Mr A: Det här är ju lika urbota korkat som att ha avgift på X!!!!
Mr B: Det har vi redan och kallas för Y när man gör Z.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palmie:

Dock är det en skillnad, där höjer de priset på sina egna varor.

Jag kommenterade bara dennans inlägg och tog inte ställning till huruvida det är skillnad eller inte. Menar du att butikerna inte lägger på för så kallat svinn? Konfunderad eftersom du citerar mig.

Skrivet av Polomononen:

Sorgligt, men sant.;)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tnnftw:

Tack för synpunkter. Vi säger givetvis blankt nej till ett sådant förslag. Regeringens och riksdagens uppgift är inte att lösa ersättningssystem inom ramen för branschens affärsutveckling.

mvh
Pär Henriksson

-------------------------------
Kommunikations- och stabschef
nya moderaterna

Ett utmärkt ställningstagande. Då är bara frågan när de tänkt avskaffa den lika orättfärdiga tjuvskatten på optisk media.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tnnftw:

Tacka gudarna, Moderaterna säger nej till detta!

Positivt! Fast nu när Du har flyt, kan Du inte mejla om IPRED & FRA också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeru:

Positivt! Fast nu när Du har flyt, kan Du inte mejla om IPRED & FRA också?

Man får vara glad för det lilla..

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Copyswede kan dra åt helvete !

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-Frag:

Personligen tycker jag Copyswede kan dra åt helvete !

Du är inte ensam.

Permalänk
Permalänk

Ni ska se att våra förtroendevalda ändrar sig efter valet i den här frågan.

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Medlem

är väl ett steg i " rätt" riktning om man säger så, kassetskattelagen är ordentligt förlegad, endera så skrotas den, vilket bör anses ganska orealistiskt, eller så blir det såhär, vilket endå får anses som en naturlig del i utvecklingen.

Sålänge det leder till ngt positivt för min del så tänker inte jag gnälla, har itne sett ngn gnälla om kassetskattelagen på skivorna så det är väl bara att vänta ngt år sen är det inten som bryr sig om detta heller längre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kommenterade bara dennans inlägg och tog inte ställning till huruvida det är skillnad eller inte. Menar du att butikerna inte lägger på för så kallat svinn? Konfunderad eftersom du citerar mig

Ville bara poängtera, det var inte specifikt riktat till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

är väl ett steg i " rätt" riktning om man säger så, kassetskattelagen är ordentligt förlegad, endera så skrotas den, vilket bör anses ganska orealistiskt, eller så blir det såhär, vilket endå får anses som en naturlig del i utvecklingen.

Sålänge det leder till ngt positivt för min del så tänker inte jag gnälla, har itne sett ngn gnälla om kassetskattelagen på skivorna så det är väl bara att vänta ngt år sen är det inten som bryr sig om detta heller längre

Folk bryr sig inte om det längre pga att vi tvingades att beställa från utlandet för att slippa denna avgift, vilket gjorde att vi hittade ännu billigare media.

Med hårddiskar så handlar det om lite större belopp, men har en känsla av att nät-butiker inte tjänar så många kronor på en såld disk så huruvida de påverkas vet jag inte.

Någon som har lite siffror på cd/dvd försäljningen där man ser hur avgiften slog på den fronten? Hade varit intressant att se.

Förresten SM-LoD hur menar du att detta påverkar dig positivt?

Permalänk
Avstängd

"borde det inte vara lagligt att visa film för sina vänner, det är ju piratkopiering"
- det är det redan.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Tror inte detta kommer att gå igenom som lag.
Men man skall inte vara helt säker. Om Alliansen sitter kvar så kan det bli något åt det hållet. Dom gillar ju att göra kapitalet till viljes. IPRED tex.
Idag kan man ju kringgå att betala kassett ersättning genom att löpa från utlandet. Blir nog lika om detta skulle genomföras. Dock synd när de flesta datorer som säljs kompletta i Sverige måste betala avgiften.
Men sedan är det väll fritt fram att kopiera?? Eller kan man dömas fastän man betalat alla avgifter?

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

väntar på wesellhd.com

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

tråd rensad, det finns inget den här nyheten som ger anledning att diskutera invandringspolitik.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dennan4:

Om denna avgift nu skulle införas på hårddiskar och minneskort betyder det ju att man betalar avgift för piratkopiering. Vilket borde medföra att jag har betalat för att få ladda ner och fylla de lagringsmedia jag köpt. Det borde i så fall inte kunna bli några fällande domar för piratkopiering eftersom man inte laddat hem någonting gratis om man ska hårddra det hela? Är det inte Copyswede som "säljer" upphovsrättsskyddade materialet till mig egentligen?

Ska man först betala en avgift som går till skiv och filmbolag och sedan betala dom igen för att fylla lagringsmediat lagligt?

Kan personer som inte piratkopierar upphovsrättsskyddat material få tillbaka avgiften om de visar att de inte fyllt disken på olagligt vis?

Minneskort används ju i störst del för att lagra foton som tas i mobil/kamera för att sedan överföra och lagra på hårddiskar, borde inte då privatpersoner som fotar mycket få del av ersättningen ifrån copysweden eftersom det är deras material som fyllt lagringsmedia som de har egentligen betalat för att ska fyllas med upphovsrättskyddat material?

Är inte det hela som att butiker skulle ta en avgift för att komma in i butiken eftersom det finns risk att personer snattar?

Eller poliser som ger böter till alla som köper en bil eftersom den kan köras olagligt?

Eller blir det kanske ett kryphål för personer som blir åtalade för piratkopiering som hävdar under rättegång att de redan betalat avgift för piratkopiering när de köpte sin lagring?

Eller personer som använder spotify premium som jag själv gör och då har möjlighet att göra spellistorna tillgänglige offline, då måste jag betala för piratkopiering för att kunna göra mina spellistor tillgängliga offline om den här avgiften införs på hårddiskar? Varför ska jag då betala spotify en avgift varje månad för den funktionen när jag egentligen redan betalat för att fylla disken?

För bövelen påg. Läs i tråden så ser du att det inte handlar om PIRATkopiering utan om PRIVATkopiering.
Alltså inte om någon ersättning för olaglig fildelning.

Har redan gått igenom det närmare några gånger i tråden, så kolla mina senaste inlägg här genom min profil...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kosika:

Tror inte detta kommer att gå igenom som lag.
Men man skall inte vara helt säker. Om Alliansen sitter kvar så kan det bli något åt det hållet. Dom gillar ju att göra kapitalet till viljes. IPRED tex.
Idag kan man ju kringgå att betala kassett ersättning genom att löpa från utlandet. Blir nog lika om detta skulle genomföras. Dock synd när de flesta datorer som säljs kompletta i Sverige måste betala avgiften.
Men sedan är det väll fritt fram att kopiera?? Eller kan man dömas fastän man betalat alla avgifter?

Nu är det väl snarare vänster än högersidan som gillar att införa diverse tokskatter. Högern brukar snarare stå för lustiga skatteavdrag.
Men att raljera och påstå att detta är inom ena eller andra politiska sidans ideologi är både klumpigt och missriktat. För det passar inte in på endera sida. Istället är dett girighet och lobbyism som med hjälp av både vänster och högerintressen fått till stånd en sådan lag. Att använda compyswedes existens som slagträ mot en politisk riktning är alltså ganska meningslöst då det hela är en geggig politisk soppa som involverar delar av båda sidor. Kasta sten i glashus kallas det bestämt, och detta gäller för både höger och vänsterriktade attacker ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

För att det ekonomiska systemet ska fungera är det viktigt att staten kan agera motpart, alltså genom statsskuldväxlar och statsobligationer. Om inte staten har behov av att låna pengar har den inte heller något direkt intresse av att ställa ut statspapper. Alltså är det inte ett mål i sig att inte ha någon statsskuld. Sverige är rikt och har väldigt stabila statsfinanser, det är inget snack om det!

Så vitt jag vet är en förutsättning att man har ballans. Med andra ord, några lånar, andra lånar ut. Rik, då lånar man ut. Man har mer att kräva, än i skulder. Speciellt, på statsfinans nivå känns det fundamentalt viktigt.

Skrivet av MultiMan:

Då hoppas vi på att man kan lita på en politiker.:)

Vad drömde du sen? ;- )

Skrivet av Polomononen:

Väääääänta nu här. Det där har jag aldrig sagt!
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Följde länken till aftonbladet om "Mobilavgift"

Skrivet av Désirée Liljevall (S):

– Är det så att mp3-spelare dör ut och mobilen är den nya fickstereon, så kan vi se över det då. Men det är inte aktuellt nu.

Förlåt? Titta på försäljningen UPMP, och MP3 spelare, vs telefoner med UPMP/MP3 funktionalitet, och säg mig om inte MP3 spelaren redan är "död" ?
Vad sossarna säger är med andra ord att de är för, och att det antagligen blir infört så fort de kommer till makten. Det är självklart vansinne. Mobiltelefoner kommer aldrig vara primärt avsedda för musik, eller media. Och det är så lagstiftningen från EU är formulerad.
'Endast prylar med "huvudsyfte" att spela film och musik ska avgiftsbeläggas, till exempel dvd-skivor och mp3-spelare.' För att stjäla en rad ur samma arikel...
B!

Jag svär... Det fanns ett inlägg efter mitt ovan när jag skrev det här...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast

Får dem genom detta, kan dem ju lika gärna ta ut dags-avgift på alla som har öron och ögon, eftersom alla med öron och ögon kan ju lyssna på musik eller titta på film.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Förlegad idioti

Misstänker att lagen hade en viss allmän acceptans då den infördes som kassettavgift. Det enda jag använde kassettband till var att kopiera musik till min freestyle. Självfallet fanns även de som gjorde originalverk direkt till band men de var gissningsvis mycket färre än de som privatkopierade.

Lagen borde avskaffats istället för att utökas och innefatta cd/dvd/mp3-spelare. Mitt huvudsakliga användningsområde för cd/dvd är att bränna operativsystem och backup av egna skapade filer. MP3-spelaren är väl det som skulle kunna motivera en fortsatt lag men den ska då inte innefatta andra lagringsmedia.

Att i dagsläget utöka detta elände till att innefatta hårddiskar och minneskort vars huvudsakliga syfte inte är i närheten av att utgöra lagring för privatkopierade verk är ren och skär idioti. Jag har bilder på mina. Egna bilder.

När vi endå rensar upp i copyright-träsket kan vi ju se till att det blir lagligt och gratis att privat göra vad vi vill med de upphovsrättsskyddade verk vi införskaffar.

Att kollektivt straffbeskatta en vara för ett antaget användningsområde är idiotiskt.

Vill även tacka de få som varit uppmärksamma och lyckats skilja på privata människor och pirater. Tack.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

Socialbidrag till musikbranschen, nej tack!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är en förutsättning att man har ballans. Med andra ord, några lånar, andra lånar ut. Rik, då lånar man ut. Man har mer att kräva, än i skulder. Speciellt, på statsfinans nivå känns det fundamentalt viktigt.

Lån för att finansiera ren konsumtion är inte nyttiga, däremot är det helt okej att låna för att kunna utöva olika former av kontracyklisk stimulans i lågkonjunkturer. Man behöver alltså inte alltid ha absolut balans, huvudsaken är att man håller sig till just det kontracykliska och inte börjar finansiera annat med lånade pengar.
Det som också är relevant är väl att statsskulden som del av BNP inte skenar iväg, både för kreditratingen och som en konsekvens av detta även räntekostnaderna.

De som lånar ut är ju till stor del banker och andra som köper statspapper, t ex pensionsfonder, investerare och andra.

Permalänk
Medlem

Det du säger är alltså att eftersom staten lånar pengar av de som hanterar pengar staten garanterar värdet på, så är det inte ett problem? Vi snackar om ofantliga summor, och inte någon skitslant. Det roligaste i sammanhanget är ju att andra länder lånar pengar av svenska banker, vilka vår stat ställer upp med bankgarantier för, och för att täcka dessa om det händer något måste vi ta ytterligare lån utifrån, för att finansiera det hela.
Nä, det är längesedan vi gick från att vara "rika" till att vara skuldsatta långt över öronen, utan utsikter till att på kort sikt kunna lösa skulderna.
B!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nån som vet var Copyswede håller till? Jag tänkte åka dit och sätta näven i bordet.

Nej, jag skojar inte.

EDIT:

Hittade själv. Industrigatan 2A, 10tr. 112 46 Stockholm

Är det typ Kungsholmen?