Permalänk
Medlem

Processorn låter förjävligt!

Efter att jag kom hem igår, och hade lagt på ny kylpasta så sänkte inte min processor sin fläkt-fart. Kollade i CPUID och såg detta:

Fans:

Value: 4700 Minimum: 4300 Max: 4800

Jag antar att det är detta som är fel. Är det vanligt för processor fläkten att snurra i 4700 RPM?
Om inte; hur ändrar jag det? Laddar jag ner ett program?

Tack i förhand

Permalänk

Du kan använda dig utav Speedfan för att ändra hastigheten på fläktarna.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

är du 100 på att du kopplade in kylaren till rätt plats på moderkakan, det finns 3 och 4 poliga kontakter, i de 4poliga finns en regulator som styr fläkten efter tempen på din propp.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är ungefär 90% säker på det.

Edit: PÅ hur många RPM borde jag lägga min processor fläkt på?
Edit: Och hur använder jag Speedfan för att konfigurera allt?

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD x4 955 stock-kylare

Permalänk

Temps?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

På min AMD Phenom 550 X2 (Upplåst till X4) stock kylare drog den iväg på 5200 RPM enligt Speedfan, och då låg temperaturen på över 50C.

Bytt kylare nu till en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 och den ligger på 2000 RPM, tyst och bra. Sänkte temperaturen på prollen från 45-46 Idle till 36-38 och 55-57 load till 48-50.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Stockkylaren är speccad till ett max-rpm på 5000. Vad som är vettigt i idle vet jag dock inte.

Dock tycker jag och säkerligen många andra att du ska lägga en slant på en "riktig" kylare, stockkylare är ju notoriska för att suga.

En sak jag kom på, är du 110% säker på att du fick fast kylarn efter du smetat pasta på den? Och att du inte smetade på allt för mycket?

Permalänk
Medlem

Kalasis, du verkar ju ha lite koll på RPMs. Kylaren jag har nu har max RPM på 2500 enligt tillverkaren. Men som max har den bara gått upp i 2002 RPM även då jag har satt Speedfan etc att köra CPU-fläkten på 100%. Tankar?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Temps:

CPU: 40 grader när jag inte spelar (Ungefär 55 grader när jag spelar)

GPU: 56 grader när jag inte spelar (Kan gå upp till 70 grader när jag spelar)

Hur mycket skulle en ny fläkt kunna kosta? Och skulle man kunna dra ner på temperaturen tills man har köpt en ny?

Fläkten rör sig på 2700 RPM när jag inte lirar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Kalasis, du verkar ju ha lite koll på RPMs. Kylaren jag har nu har max RPM på 2500 enligt tillverkaren. Men som max har den bara gått upp i 2002 RPM även då jag har satt Speedfan etc att köra CPU-fläkten på 100%. Tankar?

Du kan ju testa med att stänga av Cool'N'Quiet i bios, kan kanske vara så illa att den kör över Speedfan.

Om du redan har gjort det och absolut vill ha den i ~2500 kan du ju prova att mata den med mer ström, men det kan få den att gå sönder, kommer inte ihåg såhär på rak arm hur man ska koppla sladdarna i 4pins för att få ut mer. så där får google vara din vän

själv har jag inte fläkt som går över 500rpm, mycket tyst, kallt och bekvämt (vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zithos:

Temps:

CPU: 40 grader när jag inte spelar (Ungefär 55 grader när jag spelar)

GPU: 56 grader när jag inte spelar (Kan gå upp till 70 grader när jag spelar)

Hur mycket skulle en ny fläkt kunna kosta? Och skulle man kunna dra ner på temperaturen tills man har köpt en ny?

Fläkten rör sig på 2700 RPM när jag inte lirar.

ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2 kostade mig 249Kr, köpte den från en butik inne i stan. Temperatur förändringarna ser du i ett tidigare inlägg jag gjorde i tråden. Fått höra flera som rekommenderar Titan Fenrir kylare för AMD Quad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Arctic Cooling Alpine 64 Pro - Inet.se

Woops, jag menade om man skulle kunna dra ner fläkt hastigheten tills man köpt en ny fläkt? Om man kan, hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Det är inte rekommenderat att dra ned RPMen på stockkylaren då den styrs av hur varm din prolle blir. Att den är högljudd är det nog bara att stå ut med. Köp en ny kylare så fort du kan bara.

Visa signatur