Permalänk
Medlem

IPS 120hz - när?

Någon som har hört några rykten om IPS paneler med 120hz stöd?
Vill gärna ha en bra skärm, sitter nu på en TN panel men blir inte nöjd med färgerna och går i tankar på att skaffa ny skärm. Det lockar med både 3D och bra färger så en IPS panel som stödjer 120hz kanske blir en perfekt kombination? men det kanske inte är på gång ens?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Spontant känns det inte som att någon större efterfrågan finns. De som köper IPSskärmar är knappast gamers och för redigiering krävs inte 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte läst något om en sådan skärm, men längtar verkligen efter den dagen den finns. Jag var i samma tankar som dig (120 Hz vs IPS) för bara ett par veckor sedan. Det stog mellan ViewSonic VX2268wm och Dell 2209WA, och det slutade med att jag köpte en 2209WA som jag är riktigt nöjd med. Har du ett ATI-grafikkort kan du köra den i 76 Hz med en inoffciell drivrutin till skärmen, annars får du nöja dig med 60 Hz (sitter själv i den sitsen atm), men den fungerar riktigt bra ändå till t ex CS (inte som 120 Hz så klart, men den har låg input lag så man märker inte ghosting). Rekommenderar den tills att det finns en IPS-skärm med 120 Hz.

Permalänk
Medlem

CS är ju å andra sidan beronde av 100 FPS och inte Hz... Enda anledningen till att man skulle behöva 120 Hz är 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

CS är ju å andra sidan beronde av 100 FPS och inte Hz...

Att CS och andra snabba spel flyter mycket bättre med +100 Hz än mindre är allmän kunskap om man nånsin spelat spelet.

Ber om ursäkt för off topic, FelixJ, men kan inte bara sitta och vara tyst när folk skriver felaktigheter och jag vet annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supaman:

Att CS och andra snabba spel flyter mycket bättre med +100 Hz än mindre är allmän kunskap om man nånsin spelat spelet.

Ber om ursäkt för off topic, FelixJ, men kan inte bara sitta och vara tyst när folk skriver felaktigheter och jag vet annat.

CS är kodat på det sättet att det flyter bäst i 100 fps. Vad skärmen krämar ut spelar ingen roll, den skulle lika gärna kunna vara avstängd eller inte ikopplad. Läs på, för vidare diskussion kontakta genom PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

CS är kodat på det sättet att det flyter bäst i 100 fps. Vad skärmen krämar ut spelar ingen roll, den skulle lika gärna kunna vara avstängd eller inte ikopplad. Läs på, för vidare diskussion kontakta genom PM.

Dummaste jag läst idag.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

CS är ju å andra sidan beronde av 100 FPS och inte Hz... Enda anledningen till att man skulle behöva 120 Hz är 3D.

Största skitsnacket någonsin, ja det är beroende av 100fps för det är kodat så.
Men om du inte förstår vilken EXTREM skillnad 100+hz är i FPS spel så kan du lika gärna lägga ner skitsnacket.

Finns inte en enda seriös gamer som inte känner extrem skillnad på 100-120hz och 60hz.
Dom flesta som köper 120hz bryr sig inte ett skit om 3d pisset heller.
Samma med dom E-sport event som använder sig av 120hz LCD.

Permalänk
Medlem

Jo kan hålla med att man märker stor skillnad på 60hz vs 100+hz när man kör FPS-spel, gjorde själv det när jag spelade CS på högre nivå. i dagsläget spelar jag endast HoN (dota) och kommande starcraft 2 så inte hertz-beroende på det sättet - vill mest testa 3D fall det skall vara så fräckt som det sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supaman:

Köpte mig också en Dell 2209WA för ungefär ett år sedan. Inget jag ångrar, mest tid går trots allt inte år spel. Men om det skulle komma en IPS 100+Hz i stil med 2209WA så lär den finnas på mitt skrivbord!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

IPS-LED vore fint annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

vill mest testa 3D fall det skall vara så fräckt som det sägs.

Vad jag har läst så får man dock huvudvärk efter bara en timme med 3D igång, så blir ju inget maratonlirande precis, eller ens en hel film. Är 120 Hz inte något du behöver för spelande så tycker jag du borde köpa Dell 2209WA eller LG W2220P. W2220P ska vara samma skärm som 2209WA, fast att den har ett annat chassi. Den är billigare än 2209WA och har stöd för HDMI, vilket 2209WA inte har. 2209WA har 0 dead pixel policy, men jag vet inte hur det står till med W2220P. 2209WA är imo mycket snyggare än W2220P, men det är så klart upp till var och en.
Vad som är viktigast för dig av dessa punkter är det bara du som vet, men du får en kanonskärm oavsett vilken du väljer, om du nu väljer någon av dessa alls.

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

CS är kodat på det sättet att det flyter bäst i 100 fps. Vad skärmen krämar ut spelar ingen roll, den skulle lika gärna kunna vara avstängd eller inte ikopplad. Läs på, för vidare diskussion kontakta genom PM.

Inte riktigt, det är precis som alla andra FPS(har man inte Hz tappar man flyt). Att ha 100fps och spela på en 60Hz-skärm är alltså inte att föredra framför t.ex. 70fps och 75Hz. Talar från egen erfarenhet då jag spelat cs sen 2003 och mina kompisar tycker exakt samma sak.

Disk: Det kommer dröja ett bra tag innan IPS och 120Hz kombineras men när det kommer kommer det vara minst sagt grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

talar från egen erfarenhet då jag spelat cs sen 2003 och mina kompisar tycker exakt samma sak.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

IPS-LED vore fint annars.

har du 15k över har ju LG redan ett alternativ.

LG W2420R-BN 24" WIDE TFT BLACK - När bara det bästa är gott nog - RGB-LED och S-IPS!

Permalänk
Medlem

För att slippa skapa en ny tråd ställer jag frågan här istället, Finns det någon 120hz med BRA svärta, är trött på min benQs pissgrå som skall föreställa svart. riktigt irriterande när man ska se på film och de "svarta" ränderna över och under är grå. Samt när man spelar spel så blir inte kontrasterna något att hurra över. Ja den är kalibrerad så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

För att slippa skapa en ny tråd ställer jag frågan här istället, Finns det någon 120hz med BRA svärta, är trött på min benQs pissgrå som skall föreställa svart. riktigt irriterande när man ska se på film och de "svarta" ränderna över och under är grå. Samt när man spelar spel så blir inte kontrasterna något att hurra över. Ja den är kalibrerad så gott det går.

Svaret är enkelt: NEJ!

120Hz skämarna är TN-panel, vilket är skit på färgskala överhuvudtaget, även svärtan. Eller i synnerhet svärtan!

Permalänk
Medlem

Får väl sätta mig ner och börja kamma av IPS marknaden då och glömma 3D

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

För att slippa skapa en ny tråd ställer jag frågan här istället, Finns det någon 120hz med BRA svärta, är trött på min benQs pissgrå som skall föreställa svart. riktigt irriterande när man ska se på film och de "svarta" ränderna över och under är grå. Samt när man spelar spel så blir inte kontrasterna något att hurra över. Ja den är kalibrerad så gott det går.

Köp en Eizo EV2333 / Samsung F2380 istället om du är ute efter grym svärta.

IPS är heller inte bra om du vill ha bra svärta då de lider av white glow så fort du får lite vinklar mot skärmen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Någon som har hört några rykten om IPS paneler med 120hz stöd?
Vill gärna ha en bra skärm, sitter nu på en TN panel men blir inte nöjd med färgerna och går i tankar på att skaffa ny skärm. Det lockar med både 3D och bra färger så en IPS panel som stödjer 120hz kanske blir en perfekt kombination? men det kanske inte är på gång ens?

Tack på förhand

Eizo har en 22 tums Ips med 120hz, men prislappen, hm 115000kr + moms.

http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=CG232WK

Om svärta är viktigt så är det som Jonte skriver PVA som gäller.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkerman:

Eizo har en 22 tums Ips med 120hz, men prislappen, hm 115000kr + moms.

Eizo

Om svärta är viktigt så är det som Jonte skriver PVA som gäller.

Heh, något saftigt pris även för att vara Eizo

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Parkerman;10245912"]Eizo har en 22 tums Ips med 120hz, men prislappen, hm 115000kr + moms.

Eizo

hmmm.
Konstigt dom inte skyltar med 120hz, då det är rätt enormt med IPS + 120hz och dom är ju isåfall först i världen med detta.

Permalänk

Hur är det nu, måste man ha inviidia grafikkort för att kunna köra 120hz eller har ati kort också dual dvi port?

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att kombinera grym svärta med okej responstider

Permalänk
Medlem

För att köra 3D är det nvidia som behövs. 120hz går på vilket grafikkort som helst (afaik i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Verkar vara svårt att kombinera grym svärta med okej responstider

2 vs 4ms är ju inte farligt då 4 är det bästa man kan få tag på om man räknar bort alla TN paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Verkar vara svårt att kombinera grym svärta med okej responstider

Sedan när sa responstider något som spelar roll? 2 eller 6ms spelar ingen roll. Däremot högt inputlag och problem med after images, det är värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

2 vs 4ms är ju inte farligt då 4 är det bästa man kan få tag på om man räknar bort alla TN paneler.

Nej men det är tydligen problem med trailing osv. enligt recensionerna, något jag stör mig på.

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Nej men det är tydligen problem med trailing osv. enligt recensionerna, något jag stör mig på.

Du menar F2380 / EV2333 nu?
Som jag skriver i den andra tråden, i flera recensioner har de felaktigt testat den med overdrivelägena som bara skapar mer ghosting.
Finns en användare på Hardforum som har skapat en tråd om F2380 och han är väldigt nöjd, han har/hade också en 120 hertz-skärm RZ 2233.
Du måste tänka på att det just är vissa färgövergångar som är problematiska, du kommer alltså bara märka av eftersläpningar i vissa situationer.
Skulle ta och köpa någon av skärmarna så får du se vad du tycker, du har alltid ångerrätt (som jag är övertygad om att du inte kommer vilja använda dig av så länge det inte är något direkt fel på ditt exemplar).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Jo kan hålla med att man märker stor skillnad på 60hz vs 100+hz när man kör FPS-spel, gjorde själv det när jag spelade CS på högre nivå. i dagsläget spelar jag endast HoN (dota) och kommande starcraft 2 så inte hertz-beroende på det sättet - vill mest testa 3D fall det skall vara så fräckt som det sägs.

Jo da, nog är det lite fräckt...i tio minuter sen får jag ont i ögonen. Men 120Hz är det bästa köp jag gjort.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi