Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

...Är det typ Kungsholmen?

De beter ju sig som en Kung på en holme, så det är väl passande isf.:D

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det du säger är alltså att eftersom staten lånar pengar av de som hanterar pengar staten garanterar värdet på, så är det inte ett problem? Vi snackar om ofantliga summor, och inte någon skitslant.

Jag vet inte precis vad du menar med värdegaranti på pengar, det enda jag kan tänka mig är riksbankens inflationsmål.
Om du menar bankgarantier som riksdagen beslutat om är det inga som helst problem, då bankväsendet är essentiellt för ett fungerande samhälle.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, det är längesedan vi gick från att vara "rika" till att vara skuldsatta långt över öronen, utan utsikter till att på kort sikt kunna lösa skulderna.
B!

Det du inte förstår är att det inte finns någon poäng med att lösa skulderna. Vi får anta att landet Sverige har en mer eller mindre oändlig livslängd. Vi har en antagligen lika oändlig resurs, skatteintäkter.
Det enda viktiga är att vi inte har en skenande skuld! Trenden vi ser är att statsskuld som del av BNP minskar, vilket givetvis är ett gott tecken.

Vilka länder klassar du som rika? Ge några exempel så ska vi se hur stor statsskuld dessa länder har.

Permalänk
Medlem

Det är ju där problemet är. Det finns inga "rika" länder längre. De länder som ligger bäst till, utnämner vi gärna oss själva till. Länder som köper upp stora delar av andra länders bruttonationalproduktion, de är fattiga... Vi ligger på vad, runt 40% av BNP, Norge på 40%+, och Kina på runt 20%.

Spännande. Norge ligger bättre till än vi, eftersom de faktiskt har kapital som kan betala av hela statsskulden på en gång, om de är intresserade. De väljer att låta sin oljefond generera ränta istället, och behåller skulden, efter som den genererade räntan är högre än skuldens ränta. Med andra ord, lånade pengar för att tjäna pengar.
Sverige har lånat pengar, använt dem till... fan vet, och släpar sig nu fram utan att riktigt ha någon möjlighet att betala tillbaka lånet. (Nu är det sån tur är inte en ensam lånegivare, varför det inte är någon större risk att hela lånet ska krävas tillbaka...)
Rika? Nä, knappast.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det dröjer innan Copyswede ska göra en version av denna. Dock med budskapet att man måste betala en gång till för sitt köpta matrial
YouTube - Don't Copy That 2 (Official Sequel to Don't Copy That Floppy)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sverige har lånat pengar, använt dem till... fan vet

Det började med att man skulle stödja den vikande varvsindustrin och att slippa strama åt ekonomin under Fälldins första regering.

Det fortsatte under de följande borgerliga regeringarna - konjunkturen var svag och regeringarna förmådde inte göra större nedskärningar i statsutgifterna trots att skatteintäkterna minskade. Därtill ansågs fortfarande den Keynesianska modellen som effektiv.

Underskotten minskade därefter stadigt under regeringarna Palme och Carlsson, för att bli ett överskott.

Sen kom Carl Bilds regering. De bekämpade med full kraft den överhettade ekonomi som kännetecknat de sista åren av Carlssons regering - trots att det snabbt blev lågkonjunktur. Det, och försvaret av kronkursen fördubblade statsskulden.

Person-ministären genomförde stora nedskärningar och återbetalade delar av skulden.

Det är faktiskt märkligt att det är borgerliga regeringar som tar lånen. Socialdemokratiska som sanerar ekonomin - dvs tvärt om mot hur retoriken vanligen låter.

Och vi behöver inte ideologiskt/politiskt motiverade punktskatter som motverkar viktiga framtidssektorers utveckling.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Sverige... ...Rika? Nä, knappast.

Det är ett påstående som nästan ingen håller med om. Faktum är att Sverige är ett rikt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeru:

Det är ett påstående som nästan ingen håller med om. Faktum är att Sverige är ett rikt land.

Med tanke på världens största skattetryck så är det inte konstigt. Mångdubbelt på varje vara som vi handlar. Men nu ska vi inte gå offtopic här.

Permalänk
Medlem

Nu när Copyswede håller på och drömmer och fantiserar om hur de kan tjäna pengar så tänkte jag också göra det. Så nu vill jag att alla som går förbi min uppfart och tittar på min nya BMW ska betala 25 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeru:

Och vi behöver inte ideologiskt/politiskt motiverade punktskatter som motverkar viktiga framtidssektorers utveckling.

Vi behöver inte punktskatter för att påverka hälso, eller moraliska val, det är var och en som ska ta det valet själv. Så sant.

Skrivet av jeru:

Det är ett påstående som nästan ingen håller med om. Faktum är att Sverige är ett rikt land.

Det är nu ett par år sedan, men Kina köpte en stor del av Kanadas totala råvaruproduktion. De har även lånat ut mer än vad deras egen statsskuld är på. Det är inte ett land jag vill leva i, men faktum kvarstår, det är ett rikt land. Det är det eftersom det har mer eller mindre förslavat sitt folk, men icke desto mindre. Sverige är inte rikt, och vad värre är, vi gör inget åt situationen. Om 10 år kommer effekterna synas tydligt. Om 25 år kommer Sverige vara i det närmsta ett "tredje världen" land.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Kopiering för privat bruk

Varför ska vi straffas för att vi gör nånting lagligt?

Privatkopieringsersättning

Hur kan upphovsmännen få betalt om copyswede inte vet vad vi kopierar till våra HDD/CD/DVD osv.

Det är inte därför vi bestraffas, vi bestraffas för att vi kanske gör nåt lagligt.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tycker att copyswede kan placera sitt könsorgan i min mun, så ska jag vänligt men bestämt visa hur hårt mina käkar kan bita.

Är du säker på att du verkligen vill ha den där? Du vet aldrig vad för sjukdomar de bär omkring på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Det är inte därför vi bestraffas, vi bestraffas för att vi kanske gör nåt lagligt.

Fast egentligen börjar det kännas mer som om "vi bestraffas för att vi kanske kommer konkurera med deras klienter" för som sagt så de som oftast behöver väldigt stora HDD-utrymmen för lagliga skäl är företag, framför allt folk inom just bild, musik och filmindustrin där man behöver råkvalite som tar apmycket utrymme, och jag tror de stora etablerade får mer från copyswede än de små...

Permalänk
Medlem

Xake, knappast ett problem, eftersom företag och föreningar som kan påvisa ett behov utan vidare får undantag, och slipper betala avgiften. Privatpersoner, som exempelvis musiker som arbetar på att slå igenom, kan däremot inte få ett sådant undantag. Sjukt, inte sant?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Xake, knappast ett problem, eftersom företag och föreningar som kan påvisa ett behov utan vidare får undantag, och slipper betala avgiften. Privatpersoner, som exempelvis musiker som arbetar på att slå igenom, kan däremot inte få ett sådant undantag. Sjukt, inte sant?
B!

Med tanke på att behovet antaligen inte påvisar sig för musiker förräns de får kontrakt på något etablerad skivbolag så blir det än sjukare (hur ska man påvisa behov innan man är "professionell"?).
För att inte snacka om att det nog inte är så lätt som frilansande renderare/fotograf att få sådana undantag om man inte kan få en f-skattesedel som påtalar på klarspråk vad man gör som frilansare (inte så lätt att få som moderaterna försöker få det att låta om man har "varierande uppdrag", och har för mig det är olika markeringar på skattesedeln beroende på vilken branch man inriktar sig mot).

Permalänk
Medlem

Musiker, kan ju offra tusentals tomskivor på demo's, och musik som de säljer vid sidan om spelningar innan de blir så pass "stora" att de får ett skivbolag intresserat. Det blir en försvarlig slant, för en del musiker.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Musiker, kan ju offra tusentals tomskivor på demo's, och musik som de säljer vid sidan om spelningar innan de blir så pass "stora" att de får ett skivbolag intresserat. Det blir en försvarlig slant, för en del musiker.
B!

Man kan även trycka skivor även utan skivbolag, men det är nog förvisso inte så många som gör det för det kräver lite planering.

Permalänk
Medlem

Planering, och kapital.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skog1s:

Sweburn.com är dom billigaste jag vet.

Tack för tipset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Jag klandrar egentligen inte Copyswede för deras förslag. Deras hela uppgift är ju att dra in pengar genom extraskatter och distribuera pengarna med schablonkalkyler. Om de inte letar efter nya finanseieringssätt så missköter de ju sina jobb faktiskt.
De som bör klandras är ju snarare beslutsfattare utanför Copyswede som går med på dessa förslag som ibland är helt upp åt väggarna.

För det är ju lite märkligt att elektronikindustrin och dess återförsäljare skall behöva ta en smäll för detta. Folk kommer inte spendera 20-30% mer pengar på lagringsmedia om det läggs en motsvarande skatt på dessa. Istället kommer lagringsproducenterna sälja sämre.. Dessutom kommer folk beställa hårddiskar och minneskort från utländska butiker vilket gör att svenska distributörer så som Komplett, Dustin, Inet med flera kommer att förlora pengar på detta. Vad har dessa två branscher gjort för fel? Varför skall dessa straffas?

Som sagt... jag klandrar de beslutsfattare som gör denna skatt möjlig om detta nu går igenom.

Håller med, det är våra politiker som bör komma i håg vilkas intressen dom skall värna.
Och det är inte lobbyorganisationernas.
Tyvär har vi fått se många stolliga saker under åren, tex vansinnigt långa copywrighttider, bidrag till människor som ägnar sig åt utfiskning, onödiga byråkratiska hinder för köttimport från Sydamerika (drevs igenom av irländska bondeorganisationer), osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |