Permalänk

Ny dator från inet!! Ca 34k

Hejsan!
Behöver lite hjälp med att sätta ihop ett dator paket och jag undrade om ni kan hjälpa mig eftersom jag vet nästan inget om datorkomponenter.
Datorn kommer vara bara till spel och surf, kanske lite blu ray filmer också.
Datorn ska vara framtidssäker då jag kommer ha den här datorn ett tag.

Allting ska bytas ut därför ska jag ha skärm och allt också.
Det jag gärna vill ha med är logitech g 19, razer mamba, nvidia 3d vision (om det är nvidia grafikkort med), razer destructor musmatta, logitech x 530 högtalare, intel ssd, 2 styckna samsung spinpoint 1 tb (sammanlagt 2 tb), windows 7 ultimate OEM, Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz, blu ray brännare och kortläsare.
Vill också gärna ha Cooler Master Storm Sniper Mesh version som chassi men någon annan går också bra om det inte går bra med denna.
Inet ska också bygga datorn själva.

OBS! Jag kommer aldrig uppdatera datorn, därför så är jag redo att slösa så mycket pengar på en dator!
Alla extra sakerna som jag skrev om kommer jag inte heller byta ut till andra saker då jag redan har provat musen och tangentbordet och jag gillar de starkt!
Och nej detta är inte ett skämt om ni tror det.

Förlåt om jag skrivit slarvigt då jag är lite trött just nu.

Jag är väldigt tacksam för svar!

Mvh Sötpotatis

EDIT: Glömde skriva att priset ej får passera 34 000 kr.

EDIT 2: Om det går bra så vill jag gärna att datorn ska vara lite tyst, kanske ett bättre chassi?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Varför Windows Ultimate, har du någon användning av det eller tror du att det är bättre?

Permalänk
Medlem

Mjaa lägg 16000 och spara 16000 som du köper ny dator för om 2-3 år.

Med dina kunskaper kommer du inte känna skillnad på 3 grafikkort för 5000 kr styck eller ett enstaka för typ 3000, sry men så är det.

Inet Taurus Extreme Gamer - Inet.se

Lägg sedan till dina egna tillbehör

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Mjaa lägg 16000 och spara 16000 som du köper ny dator för om 2-3 år.

Med dina kunskaper kommer du inte känna skillnad på 3 grafikkort för 5000 kr styck eller ett enstaka för typ 3000, sry men så är det.

Inet Taurus Extreme Gamer - Inet.se

Lägg sedan till dina egna tillbehör

Inte prisvärd dator.

Permalänk

Du lär få höra det igen och igen och igen, köp en dator nu för 15000 och uppgradera allt om något år, du kommer få prestanda i nuläget som utan problem maxar allt, likaså senare. Men köper du upp allting nu kommer nästa års spel gå betydligt tyngre.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Kan ni fixa något paket för 15-20k som ni säger?
Inkl alla tillbehören jag skrev om då.
Som jag sa så vill jag att den ska maxa spel ett tag.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

*uppdaterat pack längre ner*
Tog ett R2 istället för att dämpa ljudet och extra kylning för samma anledning.

Permalänk

Priset för "datordelarna" (tillbehören, programvaran, tjänsterna) TS redan bestämt sig för uppgår till kanske 10-15 tusen. Det blir inte orimligt mycket kvar till själva datorn (särskilt inte som han ska ha hårddiskar för kanske 5 000 kr).

Det skulle vara oerhört mycket lättare att följa den här tråden om TS räknade ut vad han är beredd att lägga på själva datorn och folk kunde utgå från det när de satte ihop sina paket (istället för att alla ska behöva proppa sina kundvagnar fulla med samma distraherande krimskrams).

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

http://i277.photobucket.com/albums/kk67/tobblish/wwwinetse-1....

Tog ett R2 istället för att dämpa ljudet och extra kylning för samma anledning.

jag skulle köra på en större SSD om han har så mycket pengar att kasta iväg.

Permalänk
Skrivet av defaultbooi:

jag skulle köra på en större SSD om han har så mycket pengar att kasta iväg.

Det gick över buget om han tog en större SSD (intel skulle det ju vara). Det är inte så fasligt mycket pengar över till själva datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultbooi:

jag skulle köra på en större SSD om han har så mycket pengar att kasta iväg.

Skrivet av Gallimatias:

Det gick över buget om han tog en större SSD (intel skulle det ju vara). Det är inte så fasligt mycket pengar över till själva datorn.

^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Kan ni fixa något paket för 15-20k som ni säger?
Inkl alla tillbehören jag skrev om då.
Som jag sa så vill jag att den ska maxa spel ett tag.

Lika bra att köpa datorn dirr då du vill ha alla tillbehör

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

http://i277.photobucket.com/albums/kk67/tobblish/wwwinetse-1....

Tog ett R2 istället för att dämpa ljudet och extra kylning för samma anledning.

Räcker 750 w om man kanske överklockar processorn (har aldrig överklockat men ska kanske göra det)?
Och är inte en AMD pehnom 1090 bättre än i7 930 då den har 6 kärnor medan 930 har 4 kärnor?
Bryr mig faktiskt inte mycket om OSet så det spelar ingen roll om det är home premium eller ultimate.

Hur länge kan den här datorn maxa spel och kan den maxa Crysis?

EDIT: Behövs en sån här? Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

EDIT 2: Såg inte att du la till en H50.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Ts hallå?:P

Kan du svara på en fråga åt mig?

Vad exakt känner du att du har för nytta i tillbehören; mamban, musmattan, och tagentbordet g19?

Jag förstår inte hur folk kan lägga ut 2-3 tusen kronor på en mus o.s.v.
själv sitter man med ett Fractal Design LINEAR tangentbord samt en Logitech LS1 och fortfarande spöar min brors p14 kompisar på diverse spel även fast de köper värsta logitech tagentbordet samt värsta razer/logitech/roccat whatever musen?!

höjjer det spelkänslan på något sätt?

Dessutom till tobblish, ta inte fatal1ty ljudkortet, ta Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, PCIe - Inet.se ifall det ska vara ett creative, exakt samma komponenter i dessa, bara att den ena är inte ett märkes märkesljudkort,

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Ts hallå?:P

Kan du svara på en fråga åt mig?

Vad exakt känner du att du har för nytta i tillbehören; mamban, musmattan, och tagentbordet g19?

Jag förstår inte hur folk kan lägga ut 2-3 tusen kronor på en mus o.s.v.
själv sitter man med ett Fractal Design LINEAR tangentbord samt en Logitech LS1 och fortfarande spöar min brors p14 kompisar på diverse spel även fast de köper värsta logitech tagentbordet samt värsta razer/logitech/roccat whatever musen?!

höjjer det spelkänslan på något sätt?

Har man pengar så...

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Dessutom till tobblish, ta inte fatal1ty ljudkortet, ta Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, PCIe - Inet.se ifall det ska vara ett creative, exakt samma komponenter i dessa, bara att den ena är inte ett märkes märkesljudkort,

sant, har aldrig byggt en dator med med ljudkort så tack för backupen
visste bara att just fatality pro var nice genom en review.
och whopps så har TS råd med en 160gb SSD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Räcker 750 w om man kanske överklockar processorn (har aldrig överklockat men ska kanske göra det)?
Och är inte en AMD pehnom 1090 bättre än i7 930 då den har 6 kärnor medan 930 har 4 kärnor?
Bryr mig faktiskt inte mycket om OSet så det spelar ingen roll om det är home premium eller ultimate.

Hur länge kan den här datorn maxa spel och kan den maxa Crysis?

EDIT: Behövs en sån här? Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

EDIT 2: Såg inte att du la till en H50.

750w räcker gott för klockning ja.
hade tänkt ta en build med 1090 men då det är brist på moderkort som klarar av SLI (2st nvidia grafikkort) + ljudkort så fick det bli en Intel build. (är inte direkt glad för det)
hehe denna datorn kommer högst troligen maxa Crysis 2

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett Asus Xonar D2X ljudkort istället för creative *.

Köper du en dator för 34k kommer du bli så jävla besviken när de nya spelen inte flyter på lika bra som du trott.
Köp för 15-20k istället som dom andra säger.

Förresten så är trådlös mus ett helvete, sladd är helt klart att föredra. Är du redo att lägga ut 1600kr på ett tangentbord så hade jag tagit ett Steelseries 7G istället, alla dagar i veckan.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

sant, har aldrig byggt en dator med med ljudkort så tack för backupen
visste bara att just fatality pro var nice genom en review.
och whopps så har TS råd med en 160gb SSD!!!

http://i277.photobucket.com/albums/kk67/tobblish/wwwinetse-2....

Som jag skrev i mitt förra inlägg, är inte amd phenom 1090 bättre än 930?
Kan datorn maxa Crysis?
Och går det att överklocka processorn utan att det blir för varmt?
Räcker 750 watt?

EDIT: Såg inte att du svarade på mitt förra inlägg.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Jag hade valt ett Asus Xonar D2X ljudkort istället för creative *.

Köper du en dator för 34k kommer du bli så jävla besviken när de nya spelen inte flyter på lika bra som du trott.
Köp för 15-20k istället som dom andra säger.

TS vill ha allt på momangen, inget att tjata om!
Och skulle bli väldigt förvånad om datorn inte skulle flyta på bra då den är så pass bra.

Skrivet av Sötpotatis:

Som jag skrev i mitt förra inlägg, är inte amd phenom 1090 bättre än 930?
Kan datorn maxa Crysis?
Och går det att överklocka processorn utan att det blir för varmt?
Räcker 750 watt?

två posts upp

Permalänk
Skrivet av aluminium:

Jag hade valt ett Asus Xonar D2X ljudkort istället för creative *.

Köper du en dator för 34k kommer du bli så jävla besviken när de nya spelen inte flyter på lika bra som du trott.
Köp för 15-20k istället som dom andra säger.

Förresten så är trådlös mus ett helvete, sladd är helt klart att föredra. Är du redo att lägga ut 1600kr på ett tangentbord så hade jag tagit ett Steelseries 7G istället, alla dagar i veckan.

Känner du till en bra spelmus? Vill helst ha en stor så hela handen kan vila på den.
Och steelseries 7G ser ju ut som ett tangentbord som ingår när man köper färdigbyggda datorer på elgiganten.

EDIT: Tobblish, är inte de här ram minnena bättre? Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

Hade en till fråga, är den här musmattan bättre än destructor? WEBHALLEN.com - Steelseries QcK Starcraft II Kerrigan vs. Zeratul Edition

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Känner du till en bra spelmus? Vill helst ha en stor så hela handen kan vila på den.
Och steelseries 7G ser ju ut som ett tangentbord som ingår när man köper färdigbyggda datorer på elgiganten.

som mus hade jag personligen tagit https://www.inet.se/artikel/6101545/qpad-5k-pro-gaming
och 7G är "snabbare" än något annat tangentbord.

The use of PS/2 (combined with a gold-plated USB connector) and 18K gold-plated mechanical switches, means that SteelSeries 7G offers more Actions Per Minute than any other keyboard in the world, gaming grade response times and more than six times the durability of a traditional keyboard.

och ja kör på dom minnena om du tänker klocka i framtiden
har ingen aning om den är bättre, har svårt att tro att det är någon skillnad på mattorna.
är väl bara skillnad om dom är gjorda av olika material.

edit: har dock provat razor plattan och låt mej bara säga att den är gott värd priset!

Permalänk

Behövs kylpasta?

EDIT: Har hört dåliga saker om fractal designs silent series så som att de gör ett tickande ljud.
Finns det bättre alternativ?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Känner du till en bra spelmus? Vill helst ha en stor så hela handen kan vila på den.

Har ingen koll på möss längre fast jag vet att Steelseries, Mionix, Logitech, Qpad, Roccat m.m. gör bra möss.

Skrivet av Sötpotatis:

Och steelseries 7G ser ju ut som ett tangentbord som ingår när man köper färdigbyggda datorer på elgiganten.

Jag tycker det är rätt snyggt. Har ett Saitek Cyborg själv och jag är så jävla less på att det ser ut som ett rymdskepp. Utklassar dessutom G19 i prestanda

Skrivet av Sötpotatis:

EDIT: Tobblish, är inte de här ram minnena bättre? Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

Där kan du spara någon hundralapp om du köper minnen med lägre CL (cl9). Inte helt säker men jag har för mig att skillnaden bara syns i benchmarks eller att det iallafall inte är någon märkbar skillnad.
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 - Inet.se

Skrivet av Sötpotatis:

Hade en till fråga, är den här musmattan bättre än destructor? WEBHALLEN.com - Steelseries QcK Starcraft II Kerrigan vs. Zeratul Edition

Jag hade kört på "valfri" Steelseries QcK+ matta. Funkar mycket bra

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Behövs kylpasta?

EDIT: Har hört dåliga saker om fractal designs silent series så som att de gör ett tickande ljud.
Finns det bättre alternativ?

har själv en kompis men inget tickande där inte men men man ska aldrig chansa
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm - Inet.se
då får du dock beställa 4st då dom som sitter redan i chassit är av just silent series

Permalänk

Tobblish, är det här bättre än ditt paket?

EDIT: När man maxar spel med 3d drar det väl jävligt mycket ström?
Är det inte bättre att ta 850 w då det bara kostar 100 mer än 750 w?
Undrar också om grafikkortet har hdmi uttag? Sen har jag hört att gigabyte är bättre än sparkle.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tobblish, är det här bättre än ditt paket?

EDIT: När man maxar spel med 3d drar det väl jävligt mycket ström?
Är det inte bättre att ta 850 w då det bara kostar 100 mer än 750 w?
Undrar också om grafikkortet har hdmi uttag? Sen har jag hört att gigabyte är bättre än sparkle.

3st grafikkort är bättre men då han har missat att moderkortet bara stödjer två så är det en fail build.
finns inte häller en 160gb SSD och så är det inget extra kylning så du kommer bli döv av processor fläkten.
Killen har inte koll what so ever tyvärr =/

så nej, mitt är att köra på

om du vill vara på den mycket säkra sidan så visst kör på ett 750w.
om du ska köra SLI så är det inte att rekommendera gigabytes verison då den inte pumpar ut luften som sparkels gör. Grafikkortet har HDMI Mini

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

3st grafikkort är bättre men då han har missat att moderkortet bara stödjer två så är det en fail build.
finns inte häller en 160gb SSD och så är det inget extra kylning så du kommer bli döv av processor fläkten.
Killen har inte koll what so ever tyvärr =/

så nej, mitt är att köra på

om du vill vara på den mycket säkra sidan så visst kör på ett 750w.
om du ska köra SLI så är det inte att rekommendera gigabytes verison då den inte pumpar ut luften som sparkels gör. Grafikkortet har HDMI Mini

Vad menar du med pumpar ut luft? Men varför har jag hört att gigabytes är bättre? Vad är skillnaden förutom att den pumpar ut luft?

Undrar också om den här datorn är ganska tyst?
Behövs kylpasta?

EDIT: Finns det HDMI mini kabel som på ena änden är vanlig HDMI och på den andra HDMI mini?

EDIT 2: Hittade en kabel.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Inaktiv

Upps...HD5970 skulle inte vara där...
Tyckte det blev lite väl dyrt ^^