Permalänk
Medlem

Ny dator, tankar? ändringar?

Så här ser mina val ut för närvarande, är det något som måste ändras eller någonting man behöver för att bygga ihop det? eller hänger allting med i det här paketet?

Fungerar allting ihop?
Hänger kylpasta med orginalkylaren till CPU:n och duger den om man inte ska klocka?

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem

Med den budget tycker jag nästan du borde kunna klämma in en SSD. Bara en liten tanke. Sen moderkortet, ska du inte klocka så ta något billigare!

Permalänk
Medlem

håller med ovanstående ta ett billigare moderkort om du inte ska klocka och så kan du ta ett gtx 470 istället så får du plats med en ssd

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Pro | AMD Ryzen 7 9800X3D 5,4 GHz | Gigabyte 4090 Gaming OC | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30| Corsair RM1000x | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

Med den budget tycker jag nästan du borde kunna klämma in en SSD. Bara en liten tanke. Sen moderkortet, ska du inte klocka så ta något billigare!

tanken är väl att hamna så billigt som möjligt. Men vill ändå ha den cpu:n och det grafikkortet så det pressar upp budgeten lite. SSD blir ett senare köp helt klart men inte nu!

Moderkortet har jag också tänkt en hel del på men hittar inget motsvarande med X6 stöd samt stöd för två stycken grafikkort i crossfire som rullar på i x16 i PCI-Expressporten.

Vad finns det för alternativ till Crossfire moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

tanken är väl att hamna så billigt som möjligt. Men vill ändå ha den cpu:n och det grafikkortet så det pressar upp budgeten lite. SSD blir ett senare köp helt klart men inte nu!

Moderkortet har jag också tänkt en hel del på men hittar inget motsvarande med X6 stöd samt stöd för två stycken grafikkort i crossfire som rullar på i x16 i PCI-Expressporten.

Vad finns det för alternativ till Crossfire moderkortet?

Två stycken grafikkort i crossfire med x16 på porten ger ingen eller mycket liten vinst gentemot x8. Får man fråga varför är du så anagelägen om att ha x16 på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

Två stycken grafikkort i crossfire med x16 på porten ger ingen eller mycket liten vinst gentemot x8. Får man fråga varför är du så anagelägen om att ha x16 på båda?

jag trodde att det gav ett bättre resultat med två x16 än en x16 och ett x8.

Är det inte så att om man har en som går i x8 så tvingas den andra också ner i x8?

Vad finns det för alternativ moderkortsmässigt till den här setupen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

jag trodde att det gav ett bättre resultat med två x16 än en x16 och ett x8.

Är det inte så att om man har en som går i x8 så tvingas den andra också ner i x8?

Vad finns det för alternativ moderkortsmässigt till den här setupen?

Här är ett fint: Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

Hur ser överklockningsmöjligheterna ut om detta skulle bli intressant längre fram?

Och vad förlorar jag genom att ta det här moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Hur ser överklockningsmöjligheterna ut om detta skulle bli intressant längre fram?

Torde inte vara några problem att skruva upp hastigheten ett par snäpp så länge det inte handlar om överklockning på världsrekordnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

Torde inte vara några problem att skruva upp hastigheten ett par snäpp så länge det inte handlar om överklockning på världsrekordnivå.

Och i övrigt förlorar jag inget nämnvärt? ljudmässigt eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Och i övrigt förlorar jag inget nämnvärt? ljudmässigt eller liknande.

Det är skillnad rent hårdvarumässigt men hurvida du märker någon skillnad låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Då du tänker köpa en Black Edition-processor med upplåst multiplikator kommer du kunna klocka utan större problem på det mesta. Jag har skrämt upp min 955:a till 3,9 GHz på ett moderkort för 650 spänn, t.ex, enbart med hjälp av multiplikatorn. Så spara in på moderkortet om du inte ska extremklocka och lägg de pengarna på något som kommer ge en tydligare upplevd prestandaskillnad, t.ex. SSD.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Då du tänker köpa en Black Edition-processor med upplåst multiplikator kommer du kunna klocka utan större problem på det mesta. Jag har skrämt upp min 955:a till 3,9 GHz på ett moderkort för 650 spänn, t.ex, enbart med hjälp av multiplikatorn. Så spara in på moderkortet om du inte ska extremklocka och lägg de pengarna på något som kommer ge en tydligare upplevd prestandaskillnad, t.ex. SSD.

Låter smart, har klockat förut med hjälp av multiplikatorn och det funkade riktigt bra! Ska nog ta det billigare moderkortet och sedan köpa en SSD i höst. Blir huruvida ett lyft för mig, kör enbart bärbart nu och det..... Suger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sounds like a plan! Go for it!

Permalänk
Medlem

Med dessa delar vad är egentligen bäst.

2x460 SLI eller ATI 5870.

Vad är mest framtidssäkert? längre fram kan man ju köpa ett till 5870, hur mkt bättre än två 460 blir de då? eller ska man köpa två nvidia kort?

Visa signatur

Permalänk

GTX 460 SLI vs. AMD - GeForce GTX 460 SLI Performance vs. AMD GPUs | [H]ard|OCP

en 5870 nu blir mer framtidsäker men du får lite sämre prestanda nu, tills du bestämmer dig för att köpa ett kort till, då blir det inte många system som slår din .

5870 lär nog ner i prsi kraftigt om 12 til 18 månader vilken möjligör en billig men stor uppgradering om 2 år eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av btkspaniard:

GTX 460 SLI vs. AMD - GeForce GTX 460 SLI Performance vs. AMD GPUs | [H]ard|OCP

en 5870 nu blir mer framtidsäker men du får lite sämre prestanda nu, tills du bestämmer dig för att köpa ett kort till, då blir det inte många system som slår din .

5870 lär nog ner i prsi kraftigt om 12 til 18 månader vilken möjligör en billig men stor uppgradering om 2 år eller så

Låter bra, det är härligare att ha ett bra kort nu och sedan få ett ännu bättre kort senare.

Hur kommer två 5870 stå mot 6000serien som kommer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skriver väl för enkelhetensskull i min egen tråd.

Jag behöver hjälp att plocka fram ett liknande paket som jag har haft (se längre upp) som förslag tidigare.

Fast nu med GTX460 som grafikkort. Behöver alltså nytt moderkort som ska stödja SLI för framtida bruk, men tanken är ju att jag kan byta till ATI's 6000-serie när den kommer, finns det något moderkort som stödjer både ATI och Geforce samt SLI och Crossfire?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ett bra moderkort som stödjer både Crossfire och SLI?

Eller åtminstone ett moderkort som stödjer Crossfire men som man också kan använda ett GTX460 i till en början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar datorn ta form och har nu två alternativ som känns OK. Att gå upp till ett GTX480 känns som för mycket pengar, eller är det värt det?

VÄRT ATT BETRAKTA ÄR ATT JAG SKA VÄNTA PÅ FRACTAL DESIGN R3 CHASSI

Detta är iallafall mina två alternativ:

Visa signatur