Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Alxanderson:

Hej, jag har ett litet dilemma.

Jag köpte ett Gainward GTX470 när jag skaffade datorn jag har i sign.
Köpte det mest för att det var prissänkt så jag fick mest för pengarna.

Funderar nu dock på att byta, på grund av värme och ljudnivå.
Hade ett GTX260 innan (superclocked edition) och då kunde jag spela krävande spel utan problem, nu måste jag ha slutna hörlurar på om jag ska kunna höra någonting och samtidigt inte höra grafikkortet.
Ska tilläggas att jag har ställt in fläktarna att gå mer än normalt för jag tycker inte 90 grader är normalt för ett grafikkort.

Nu till min fråga:
Är HD5850 ett bättre alternativ om jag vill komma ifrån problemen jag nämnt ovan ?
Eller kanske till och med ett 5870 ?

Jag är mer än nöjd men prestandan som GTX470 ger, men det är på bekostnad av mina nerver... (syftar mest på ljudnivån då).

Kan någon som har erfarenhet av 5850 eller 5870 ge mig lite råd här... tack !

Jag tycker du ska stänga ner din tempmonitor och sätta fläktarna på auto, finns ingen anledning att bli skitnödig över att kortet når 90 grader vid spelande - om du inte har ett trångt och dåligt ventilerat chassi vill säga, och grafikkortet kokar övriga komponenter i lådan.

Men om du är fast besluten att köpa ett kallt och knäpptyst grafikkort just nu så föreslår jag Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 eller Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Är det verkligen lönt skaffa en 5870 med kylning som powercooler eller räcker det med 5870 XFX från INET som kostar runt 3750kr just nu?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Jag tycker du ska stänga ner din tempmonitor och sätta fläktarna på auto, finns ingen anledning att bli skitnödig över att kortet når 90 grader vid spelande - om du inte har ett trångt och dåligt ventilerat chassi vill säga, och grafikkortet kokar övriga komponenter i lådan.

Men om du är fast besluten att köpa ett kallt och knäpptyst grafikkort just nu så föreslår jag Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 eller Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5.

Tackar er båda för era svar.

Jag ska följa ditt råd och testa stänga av MSI Afterburner och köra på auto, det som avskräckt mig från att göra detta tidigare var att andra dagen jag hade kortet så överhettades det (artefakter när jag spelade) och fläktarna vara endast på 60%, det tyder lite på att "auto" inte riktigt fungerar. Ska dock tilläggas att det var mellan 25-30 grader inne och ute just då.
Angående mitt chassi så har jag ett Zalman GS1000 med 5st 120mm fläktar, det enda jag oroar mig för är den passiva kylningen på moderkortet som verkar bli en anings varmare när grafikkortet blir varmt.

Annars kanske ett kort ur HD6000-serien skulle passa, har hört att de ska komma senare i höst, tills dess kanske jag kan stå ut.
Vet någon ett exakt datum för HD6000-serien ?

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om prissänkningar?

Jag tycker 5850 har kostat runt 3 lax i ett år nu snart, borde den inte bli billigare snart? Är lite sugen men känns lite surt att köpa kortet för samma peng som när det lanserades.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om problemen med ATI-korten och 2233RZ är lösta? Har beställt ett XFX Radeon HD5830 och funderar på att köpa en 2233RZ men det är verkligen inte värt pengarna om jag inte får ut 120Hz i någon annan upplösning än högsta då jag spelar CS 1.6 i 640*480 / 800*600 (100Hz är ett måste).

Är problemet löst genom nya drivrutiner eller kvarstår det?

Permalänk
Medlem

Vad är normala överklocknings resultat för ett Radeon HD 5850?
Efter att köpt ett andra Radeon HD 5850 idag så testa jag lite snabbt vad jag kunde få med Auto-tune funktionen i ATI-Overdrive.

Sapphire Toxic Radeon HD 5850
GPU: 780MHz
Memory 1175MHz

Asus Radeon HD 5850 + Scythe Musashi (mod med PWM fläktar)
GPU: 830MHz
Memory: 1025MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boldtaar:

Vad är normala överklocknings resultat för ett Radeon HD 5850?
Efter att köpt ett andra Radeon HD 5850 idag så testa jag lite snabbt vad jag kunde få med Auto-tune funktionen i ATI-Overdrive.

Sapphire Toxic Radeon HD 5850
GPU: 780MHz
Memory 1175MHz

Asus Radeon HD 5850 + Scythe Musashi (mod med PWM fläktar)
GPU: 830MHz
Memory: 1025MHz

Testa klocka med MSI Afterburner istället. Då kan du (om kylning och kortdesign tillåter) även öka spänningen vilket bör innebära högra klockfrekvenser på åtminstonde GPU.

Instruktioner: How to unlock MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Testa klocka med MSI Afterburner istället. Då kan du (om kylning och kortdesign tillåter) även öka spänningen vilket bör innebära högra klockfrekvenser på åtminstonde GPU.

Instruktioner: How to unlock MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net

Har program till mitt Asus kort med samma funktion. Har dock inte hunnit testa det i CrossFire

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Vad är normala överklocknings resultat för ett Radeon HD 5850?
Efter att köpt ett andra Radeon HD 5850 idag så testa jag lite snabbt vad jag kunde få med Auto-tune funktionen i ATI-Overdrive.

Sapphire Toxic Radeon HD 5850
GPU: 780MHz
Memory 1175MHz

Asus Radeon HD 5850 + Scythe Musashi (mod med PWM fläktar)
GPU: 830MHz
Memory: 1025MHz

Jag har 850/1200Mhz med standardvolt och klockat med MSI afterburner. XFX 5850 BE kort

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

min gpu temp går aldrig över 66c i futuremark, i vanlig användning går tempen inte över 64 grader. och då har jag klockat så högt det går i ati overdrive. min fläkt är tyst nästan hela tiden också för den delen. hur går det här ihop? jo:

mis afterburner fan control @ pici.se

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag undrar ifall 65-78C är för varmt för HD5970? Spelar World of Warcraft.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Hejsan! Jag undrar ifall 65-78C är för varmt för HD5970? Spelar World of Warcraft.

Skulle inte tro det. Hade ett XFX 5870 xxx som kom upp i 85grader med originalkylning och min fläkt gick inte ens på höga varv. Måste ha fått en superbra kylare där - många klagar på oljud, men min var riktigt tyst.

ÄR du orolig för att det går varmt för du köpa en kylare och montera på. Fick ned min temp till 35-40 grader i crysis genom att byta ut stockkylaren.

Permalänk
Skrivet av J_Alxanderson:

Hej, jag har ett litet dilemma.

Jag köpte ett Gainward GTX470 när jag skaffade datorn jag har i sign.
Köpte det mest för att det var prissänkt så jag fick mest för pengarna.

Funderar nu dock på att byta, på grund av värme och ljudnivå.
Hade ett GTX260 innan (superclocked edition) och då kunde jag spela krävande spel utan problem, nu måste jag ha slutna hörlurar på om jag ska kunna höra någonting och samtidigt inte höra grafikkortet.
Ska tilläggas att jag har ställt in fläktarna att gå mer än normalt för jag tycker inte 90 grader är normalt för ett grafikkort.

Nu till min fråga:
Är HD5850 ett bättre alternativ om jag vill komma ifrån problemen jag nämnt ovan ?
Eller kanske till och med ett 5870 ?

Jag är mer än nöjd men prestandan som GTX470 ger, men det är på bekostnad av mina nerver... (syftar mest på ljudnivån då).

Kan någon som har erfarenhet av 5850 eller 5870 ge mig lite råd här... tack !

Hejsan

Jag kan rekommendera följande kort både gällande ljudnivå och värmeutveckling, Sapphire 5870 1Gb(2GB) Vapor-X.

Jag har testat lite olika spel med olika upplösningar upp till 1920x1080 med allt på max.

De enda spelen som höjde gfx fläkten så pass att man hörde den öka var Crysis och Crysis Warhead. Trodde det skulle låta lika eller lite mer i AvP 2010 med tanke på Tessellation stödet men inte då, det susade så tyst och lugnt.

Gfx toppade på dessa spel runt 65-69°C @ Default.

Med detta samt att jag har en låda med dålig luftgenomströmning så är det inte fy skam alls och om man har en låda med bra luftflöde så blir det bara bättre.

Kortet kostar lite extra p.g.a. vapor-x kylningen men det är värt varenda öre.

Den enda nackdelen kan vara att fläkten sitter mitt på kortet istället för som på referenskylaren där fläkten blåser ut ur lådan. Men som sagt om man har en låda med bra luftflöde så är detta ingen större nackdel.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

För hög volt 5850? Problem!?

Morgon, känns som att detta kan vara rätt tråd att posta min bild i. Rätt tråd för att få bra svar.

Notera VDDC värdena speciellt volt. Så, whats the problem?

Kortet körs i stock. Noll klock förutom fabriksklocken.
Catalyst 10.7.
CPU går även den i stock. Noll klock.

mera info
Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bondenpaavo:

Morgon, känns som att detta kan vara rätt tråd att posta min bild i. Rätt tråd för att få bra svar.

Notera VDDC värdena speciellt volt. Så, whats the problem?

Kortet körs i stock. Noll klock förutom fabriksklocken.
Catalyst 10.7.
CPU går även den i stock. Noll klock.

Ja du bonden vad är ditt problem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja du bonden vad är ditt problem?

Ja du Jalle mitt problem är att efter en stunds lirande så sticker temperatuerna iväg, vilket följs utav artefakter och annat otrevligt. Eller att den svarta skärmen kommer upp, lever s-t-n i hörlurarna och burken fryser.
Reboot så funkar allt normalt som det ska en stund tills det ballar ur igen. Kan ta allt mellan en kvart och 5 timmar innan det uppstår igen.

Vad är det som reglerar hur mycket ström/spänning gaffet får. Är det moderkortet eller grafikkortet som styr?

Alltså något är defekt men vad? Grafikkortet?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bondenpaavo:

Ja du Jalle mitt problem är att efter en stunds lirande så sticker temperatuerna iväg, vilket följs utav artefakter och annat otrevligt. Eller att den svarta skärmen kommer upp, lever s-t-n i hörlurarna och burken fryser.
Reboot så funkar allt normalt som det ska en stund tills det ballar ur igen. Kan ta allt mellan en kvart och 5 timmar innan det uppstår igen.

Vad är det som reglerar hur mycket ström/spänning gaffet får. Är det moderkortet eller grafikkortet som styr?

Alltså något är defekt men vad? Grafikkortet?

Hur mycket ström ditt graffe får har med drivrutinerna och graffets bios att göra + att ditt nätagg klarar av att ge den ström dessa frågar efter, men med ditt nätagg tror jag detta inte är ditt problem
Ditt problem låter lite som drivisar för ditt system, både till grafik, mobo och ljud, men kanske även hur uppatchade dina spel är?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hur mycket ström ditt graffe får har med drivrutinerna och graffets bios att göra + att ditt nätagg klarar av att ge den ström dessa frågar efter, men med ditt nätagg tror jag detta inte är ditt problem
Ditt problem låter lite som drivisar för ditt system, både till grafik, mobo och ljud, men kanske även hur uppatchade dina spel är?!

Catalyst 10.7. Senaste BIOS. Och alla andra vikitiga drivrutiner uppdateras kontinuerligt.
Lirar i huvudsak ett enda spel och det är CoD MW2 ännu så länge.
Nej angående nätagget så tog jag till lite när jag handlade för en ev. framtida crossfire. Dock ångrar jag att jag inte tog ett modulärt agg...

Men vad för volt är skadligt? Varför går mitt grafikkort upp till 1.65V?
Någonting är instabilt och vad är frågan.

(Känns som att detta kanske borde legat under "Teknisk support - staionära", isf. kke moderator kan flytta)

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Skrivet av bondenpaavo:

Catalyst 10.7. Senaste BIOS. Och alla andra vikitiga drivrutiner uppdateras kontinuerligt.
Lirar i huvudsak ett enda spel och det är CoD MW2 ännu så länge.
Nej angående nätagget så tog jag till lite när jag handlade för en ev. framtida crossfire. Dock ångrar jag att jag inte tog ett modulärt agg...

Men vad för volt är skadligt? Varför går mitt grafikkort upp till 1.65V?
Någonting är instabilt och vad är frågan.

(Känns som att detta kanske borde legat under "Teknisk support - staionära", isf. kke moderator kan flytta)

En tanke är att testa att gå tillbaka till ngn tidigare cat. .7 är juhsom bekant en beta !? Själv använder jag mig utav 10.4

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Skrivet av Jockesjö:

En tanke är att testa att gå tillbaka till ngn tidigare cat. .7 är juhsom bekant en beta !? Själv använder jag mig utav 10.4

Ja jag har provat 10.5, 10.6 samt 10.7. Tenderar att få något högre temperaturer i idle med 10.7 men annars så är problemet samma lika oavsett catalyst version.
Det går fint att lira ett tag men sen sticker temp, volt och ström...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Tycker mitt Asus 5850 låter högt som fan vid 55% och blir typ 80 grader i Battlefield BC2 :S Undrar om det skulle hjälpa att byta kylpastan?

Permalänk

Mer än jag som inte kan lira många spel med Crossfire ? BFBC2 funkar ett tag men man slängs ut till windows efter ett tag, MW2 funkar inte alls...

Kör med 2st 5830... det andra kortet är mest prydnad nu :/
Fan man skulle köpt ett kort som är mycket bättre...

Permalänk
Avstängd

Jag håller på att överklocka mitt 5870, lyckas mycket bra på core "950mhz" orginal 850hmz, men så fort jag rör memory så hänger sej datorn när jag spelar.
Jag fattar inte hur mitt 5870 klockar kanon bra på core men inget alls på memory :/ någon som har en förklaring varför det är så här?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Band:

Jag tycker 5850 har kostat runt 3 lax i ett år nu snart, borde den inte bli billigare snart? Är lite sugen men känns lite surt att köpa kortet för samma peng som när det lanserades.

Tror det sänks när 6000-serien kommer ut. Köp ett Gtx 470 för 3k vetja

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket man kan klocka sitt 5850 utan att det uppstår problem?

Atm

Vcore - 1.118
Engine - 725
Memory - 4000

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur 5870 skiljer sig i spel jämfört med 5870 eyefinity?
ger eyefinity bättre fps pga det extra gb minnet eller blir det ingen skillnad?
och sen undrar jag då om hur eyefinity står sig mot gtx 480? jag vet att 5870 är snäppet sämre men ökar prestandan något märkbart med eyefinityn?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag håller på att överklocka mitt 5870, lyckas mycket bra på core "950mhz" orginal 850hmz, men så fort jag rör memory så hänger sej datorn när jag spelar.
Jag fattar inte hur mitt 5870 klockar kanon bra på core men inget alls på memory :/ någon som har en förklaring varför det är så här?

Det är inte ovanligt, i många fall är det tvärtom att kärnan klockar motvilligt medans minnena gärna är med och spelar. Vilken modell utav 5870 har du? Referenskorten har Hynix-minnen som är gjorda för 1300Mhz, de flesta eftermarknadsmodeller har billigare Samsung-minnen som inte är lika villiga.

Skrivet av lilja90:

Jag undrar hur 5870 skiljer sig i spel jämfört med 5870 eyefinity?
ger eyefinity bättre fps pga det extra gb minnet eller blir det ingen skillnad?
och sen undrar jag då om hur eyefinity står sig mot gtx 480? jag vet att 5870 är snäppet sämre men ökar prestandan något märkbart med eyefinityn?

Tack på förhand

Det enkla svaret är nej. Vid höga upplösningar lär det ge en prestandaökning på någon procent. Inte ens Asus Matrix rår på GTX 480 stock.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Någon som vet hur mycket man kan klocka sitt 5850 utan att det uppstår problem?

Atm

Vcore - 1.118
Engine - 725
Memory - 4000

Ganska högt tror jag. Mitt är 1.087v stock och då gör den 850Mhz på gpu och i 1.125 gör den 900Mhz och minnet får jag upp till 1220Mhz, 4880Mhz effektivt alltså.

Edit: har ett Asus btw

Permalänk
Entusiast

Har nu fått hem, satt in, installerat, pillrat och donat med mina nya saker. Moderkort, minnen samt ett till grafikkort (se sign.1)...

Har klockat båda grafikkorten till 900/1200 utan att pillra med volten. Stabila ~73 grader på båda efter 30 minuter i MSI Kombustor Multi-GPU

Vet ej hur det är med andra modeller av 5850... men båda mina klockar tydligen riktigt bra (tycker jag iaf )

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bondenpaavo:

Ja du Jalle mitt problem är att efter en stunds lirande så sticker temperatuerna iväg, vilket följs utav artefakter och annat otrevligt. Eller att den svarta skärmen kommer upp, lever s-t-n i hörlurarna och burken fryser.
Reboot så funkar allt normalt som det ska en stund tills det ballar ur igen. Kan ta allt mellan en kvart och 5 timmar innan det uppstår igen.

Vad är det som reglerar hur mycket ström/spänning gaffet får. Är det moderkortet eller grafikkortet som styr?

Alltså något är defekt men vad? Grafikkortet?

Det är grafikkortet som styr, jag förslår att du beskriver dina problem för dom som sålde kortet.
Det låter som ett garantiärende i mina öron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |