Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroolz:

Att ATi skulle ha haft "minst lika bra" drivrutiner som Nvidia idag är en lögn, om det hade varit sant så hade de inte släppt 1-2 hotfixes efter varenda drivrutinsläpp. Crossfire skalar dock VÄLDIGT bra måste jag säga.
Visst, GTX 480 låter mycket och drar mer ström, men om jag ska vara riktigt ärlig så är mitt GTX 480 mycket tystare än de 5970 jag hade tidigare.
Själv är valet för mig självklart, då jag hade TVÅ olika 5970 som båda crashade i 2d konstant och kunde inte något alls på datorn även fast jag höjde 2d-frekvenserna.

Fick mitt första problem med 10.6 idag. Testade lira BF:BC2 och hade dålig fps, spelet stängdes av helt random utan varning. Gick tillbaka till 10.5 Hotfix och 10.5 Crossfire profilen, efter det fungerade som det ska spelet igen. Dåligt minst sagt. 2d buggen fixar man med nytt bios från tillverkaren, personligen kör jag på mitt egna modifierade bios nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

De som påstår det borde även lyssna på 5870s fläkt i 100%. Samma skrot och korn.

Ja, jag tror inte att någon referenskylare på high-end är nå vidare tyst på 100% Att Fermi varvar upp beror på att den är varmare, så fläkten måste jobba mer. Men sitter jag å spelar tunga spel som t.ex. Metro så varvar den inte upp så värst mycket, den håller sig på ungefär samma varvtal som i idle.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Ja, jag tror inte att någon referenskylare på high-end är nå vidare tyst på 100% Att Fermi varvar upp beror på att den är varmare, så fläkten måste jobba mer. Men sitter jag å spelar tunga spel som t.ex. Metro så varvar den inte upp så värst mycket, den håller sig på ungefär samma varvtal som i idle.

Det där har iallafall jag lite svårt att tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det där har iallafall jag lite svårt att tro på.

Tro de eller ej, men sant är det Kan ju vara så att chassifläktarna låter mer och man hör inte att grafikkortet varvar upp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tro de eller ej, men sant är det Kan ju vara så att chassifläktarna låter mer och man hör inte att grafikkortet varvar upp.

Vad är det för fläktar du sitter med? Stock kyld 5970 överröstade allt i datorn när jag lirade metro 2033 och med med v-sync tvingad via D3DOverrider.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vad är det för fläktar du sitter med? Stock kyld 5970 överröstade allt i datorn när jag lirade metro 2033 och med med v-sync tvingad via D3DOverrider.

Det sitter två 120mm som följde med Thermaltake Tsunami chassit. Relativt låg ljudnivå på dom, men man hör dom.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det har jag fortfarande svårt att tro. Lust att slänga upp lite dumpar som visar fläkthastighet och temperaturer på kortet vid idle samt när du kört Metro 2033 en stund? Jag förutsätter att du även kör upp inställningarna så långt din skärm klarar och att du kör DX11 med DX11-funktionerna aktiverade.

Permalänk
Medlem

GTX470 ger ifrån sig ett väldigt jämnt "schwoshande" ljud, ljudet är av mjuk karaktär, så det är faktiskt som flera sagt att det blir inte riktigt störande förrän vid 80% ungefär och då på grund av det då börjar bli så hög nivå på det.

Men det är fortfarande ett jämnt ljud, även i 100% då det de facto är riktigt, riktigt högt. Men det händer bara under maxklock + bench.

I spel når fläkten i princip aldrig upp till 80% = det blir aldrig speciellt störande, även om det givetvis går att höra att det är en fläkt om man inte är döv.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det har jag fortfarande svårt att tro. Lust att slänga upp lite dumpar som visar fläkthastighet och temperaturer på kortet vid idle samt när du kört Metro 2033 en stund? Jag förutsätter att du även kör upp inställningarna så långt din skärm klarar och att du kör DX11 med DX11-funktionerna aktiverade.

Har fixat lite skärmdumpar nu, men datorn va redan varm innan testet pga att det är stekhett i rummet just nu.

Idle: 49% fan speed, 77 grader (som jag sa, varmt)

Load: Max 64% fan speed, 90 grader

GPU usage droppet beror på några alt+tab i början av testet, så de beror inte på något fel Dom små droppen är jag säker på är laddningstider.

Körde med allt på max, DX11, 4xAA, 1680x1050.

Grafikkortet börjar överrösta resten av datorn vid 75% och blir störande efter 80%, precis som the squonk skrev.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har fixat lite skärmdumpar nu, men datorn va redan varm innan testet pga att det är stekhett i rummet just nu.

Idle: 49% fan speed, 77 grader (som jag sa, varmt)
http://img819.imageshack.us/img819/8914/temp1.jpg

Load: Max 64% fan speed, 90 grader
http://img341.imageshack.us/img341/8545/temp2r.jpg

GPU usage droppet beror på några alt+tab i början av testet, så de beror inte på något fel Dom små droppen är jag säker på är laddningstider.

Grafikkortet börjar överrösta resten av datorn vid 75% och blir störande efter 80%, precis som the squonk skrev.

Då är jag nöjd.
Förvisso visas inte RPM men det är en skaplig ökning i fläkthastighet. Som jag fattade dig innan så hade det varit en ökning av typ någon procentenhet i Metro.

Metro är rätt hårt på grafikkortet för övrigt, körde igenom det nyligen och det var första gången mitt HD5850 kändes långsamt. Riktigt trevligt spel dessutom, jag funderar på att läsa böckerna framöver.

Permalänk
Medlem

Kul att du fixade skärmdumpar
Det jag förstod av dem så låg fläktarna uppe runt +60% när du lirade metro2033.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kul att du fixade skärmdumpar
Det jag förstod av dem så låg fläktarna uppe runt +60% när du lirade metro2033.

Ja, vet faktiskt inte va fläkten ligger på för hastighet när de är normal värme i rummet. Har ju så härligt läge så solen ligger på från morgon till kväll, och glömmer man persiennerna så känns de som att man kliver in i ett växthus när man kommer hem :\ Men som sagt, så länge fläkten håller sig under 75% så är jag nöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena folket,

Det är nu dags för mig att uppgradera min älskade q6600. Kommer bli att smäcka in i7 och allt vad det heter nuförtiden. Men, jag sitter på ett 280 GTX i min nuvarande dator, och funderar då på att köpa ett 5970. Jag har sett att man nämner något om att kort med physx kan köras separat som en slags extra booster. På vilket sätt skulle detta manifestera sig i min vardagliga gaming? (alltså, 5970 med 280 GTX som physx (visst är 2st PCI-ex x16 allt man behöver?) och 5970 utan något 280 gtx)

Dessutom, folk pratar om storleken på kortet här. Sitter idag med ett klassiskt CF Stacker - visst lär det få plats? Wattantal osv behöver man väl egentligen inte prata om gissar jag... Sitter på ett 700w FSP som bara kör fyra diskar utöver det vanliga.

Tacksam för hjälp och glad midsommar på er!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

Tjena folket,

Det är nu dags för mig att uppgradera min älskade q6600. Kommer bli att smäcka in i7 och allt vad det heter nuförtiden. Men, jag sitter på ett 280 GTX i min nuvarande dator, och funderar då på att köpa ett 5970. Jag har sett att man nämner något om att kort med physx kan köras separat som en slags extra booster. På vilket sätt skulle detta manifestera sig i min vardagliga gaming? (alltså, 5970 med 280 GTX som physx (visst är 2st PCI-ex x16 allt man behöver?) och 5970 utan något 280 gtx)

Dessutom, folk pratar om storleken på kortet här. Sitter idag med ett klassiskt CF Stacker - visst lär det få plats? Wattantal osv behöver man väl egentligen inte prata om gissar jag... Sitter på ett 700w FSP som bara kör fyra diskar utöver det vanliga.

Tacksam för hjälp och glad midsommar på er!

Antar att du menar att du sitter med ett klassiskt CM Stacker?
Tog exakt 7 sekunder och 59 hundradelar för mig att googla det åt dig:
List of Cases that fit a 5970???? - techPowerUp! Forums

Ganska lätt att ta reda på såna saker själv....

Ja, Nvidia har tagit bort spärren för att använda ett dedikerat Nvidia kort för PhysX med ett Radeon-kort som renderar bilderna i alla spel. (dvs Radeon-kort som "main"-kort).
Det kommer tära på ditt nätaggs krafter ganska hårt med ett 5970 + GTX 280 som PhysX men enligt reviews så ser du att du har kraften till det. Dock blir det VÄLDIGT varmt om du vill ha en någorlunda tyst dator.

Jag rekommenderar dock att du köper ett GTX 480 och kör singelkort som kan rendera både bilder + PhysX på samma kort då den är ca 2.5x bättre med PhysX än 200-serien, sen så slipper du microstutter som du kommer få med 5970.

Har haft båda korten och är oerhört mycket nöjdare med mitt GTX 480.

Nu kommer säkert en hel hop av ATi-fanboys och kalla mig dum i huvudet för att jag tänker långsiktigt med dess DX11-kapacitet.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroolz:

[...] sen så slipper du microstutter som du kommer få med 5970.

Har haft båda korten och är oerhört mycket nöjdare med mitt GTX 480.

Nu kommer säkert en hel hop av ATi-fanboys och kalla mig dum i huvudet för att jag tänker långsiktigt med dess DX11-kapacitet.

Ja om du kommer med diverse felaktiga påståenden så lär många kalla dig dum i huvudet.
Som ägare av 5970 kan jag påpeka att ditt påstående om MS i spel är helt fel. Dock så finns det MS i syntetiska tester som ungine heaven med allting på max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microstuttering har ju inte sedan 9800gx2 varit ett direkt problem utom för enstaka CF/SLI användare. Vanligtvis går det att lösa genom att uppgradera övriga systemet. Inte nödvändigtvis grafikkorten. Att lägga fram det som att det är ett generellt problem är minst sagt långsökt. Det vet alla som ägt ett GTX295, HD4870x2 eller HD5970 eller kört CF/SLI. Sen finns det en mycket liten procent som upptäcker att de är extra känsliga för det.

Kroolz var ju också tidigare inne på att hotfixar är buggfixar vilket är felaktigt, hotfixar är oftast uppdateringar för nya spel för att man inte skall behöva vänta på en whql driver som bara kommer en gång i månaden. Jag minns inte på rak arm någon hotfix som först och främst har fixat till någon bugg i drivrutinen. (Inte för att det inte kan finnas några under årens lopp)

Ett tips är att inte föra fram någonting som fakta om ni inte vet att det är sant. Annars, säg som det är - ni har läst - ni tror, eller varför inte: Fråga om det. Och i synnerhet: Använd inte en lögn för att försöka bevisa att ett påstående är felaktigt. Det är rent ut sagt amatörmässigt

Jag ber om ursäkt för att jag använde ditt inlägg som exempel, och det kanske inte ens var ämnat som missledande? (kommentera gärna Kroolz om du tycker att jag är orättvis). Men att du anklagar andra för lögn genom att hävda ett fullständigt felaktigt påstående får mig att tro att du inte bara gissade? I så fall var du väl lössläppt med lögnanklagelserna och det är inte riktigt bra det heller...

Skrivet av Kroolz:

Att ATi skulle ha haft "minst lika bra" drivrutiner som Nvidia idag är en lögn, om det hade varit sant så hade de inte släppt 1-2 hotfixes efter varenda drivrutinsläpp. Crossfire skalar dock VÄLDIGT bra måste jag säga.

Sen håller jag iofs med om att det inte finns mycket, om något, som pekar på att ATi skulle ha "minst lika bra" drivrutiner som Nvidia.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Om du har råd så köp 5970, det är ju lite mer prestanda än 480 och det ska nog funka bra med ditt 280 för physx.

Men du blir ju väldigt nöjd vilket som, så googla lite på det här kommer finnas mycket information. Kolla tex Techpowerup osv.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

jag ska ska köpa en saab pga 5 andledningar och jag börjar med det viktigaste och går nerår
1. Den har 4 hjul och inte 6 hjul
2. Coolt namn
3. nyaste bilen som finns fast den blir överhettad helatiden
4. jag har aldrig haft en saab förut

HAHAHA! glöm inte andningshjälpen också!

ont, 5970 är väl ändå bättre än 480? tkr du ska vänta tills nästa grafikkortsgeneration. känns som det kommer bli ett stort steg nästa gång tillverkarna skickar ut nya kort för då borde nvidia förbättrat testelationen och ati har antagligen satsat på det också.

Permalänk
Medlem

Kör med GTX 480, det är väldigt bra kort, jag kör även 3D med detta kort utan problem (Bara Metro2033 ). Det är sma ksak och om du har haft nVidia förut kör med nVidia. Temp aldrig över 83, fläktljud är normalt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Microstuttering har ju inte sedan 9800gx2 varit ett direkt problem utom för enstaka CF/SLI användare. Vanligtvis går det att lösa genom att uppgradera övriga systemet. Inte nödvändigtvis grafikkorten. Att lägga fram det som att det är ett generellt problem är minst sagt långsökt. Det vet alla som ägt ett GTX295, HD4870x2 eller HD5970 eller kört CF/SLI. Sen finns det en mycket liten procent som upptäcker att de är extra känsliga för det.

Lite intressant läsning för dig tannat när du får tid: Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted - Futuremark / YouGamers Forums

Microstuttering är ett slitet begrepp och svårt att definiera. Men allmän ryckighet, eller bara "stutter", är vansinnigt vanligt på 5xxx-serien och alltid värre på system med multipla kärnor. Kom gärna med lite grafer som visar hur fantastiskt jämnt 5970 levererar grafik innan du säger att det är långsökt att lägga fram MS som ett generellt problem. Däremot har du rätt i att det bara är en liten procent som blir skvatt galna utav det, men för att uttrycka det enkelt: ska man verkligen vara nöjd med ett kort som levererar grafik som är representativ för halva den FPS som man betalat för?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Lite intressant läsning för dig tannat när du får tid: Microstuttering a CF/SLI problem? Myth busted - Futuremark / YouGamers Forums

Microstuttering är ett slitet begrepp och svårt att definiera. Men allmän ryckighet, eller bara "stutter", är vansinnigt vanligt på 5xxx-serien och alltid värre på system med multipla kärnor. Kom gärna med lite grafer som visar hur fantastiskt jämnt 5970 levererar grafik innan du säger att det är långsökt att lägga fram MS som ett generellt problem. Däremot har du rätt i att det bara är en liten procent som blir skvatt galna utav det, men för att uttrycka det enkelt: ska man verkligen vara nöjd med ett kort som levererar grafik som är representativ för halva den FPS som man betalat för?

Jag hoppas att det inte verkade som att jag överdrev, det var självklart inte meningen isf, men:

Jag sade att MS inte är ett generellt problem. Att det existerar för vissa systemkonfigurationer med sli/CF sade jag också. Också att det vanligtvis kan åtgärdas med uppgradering av annat än grafikkortet. Jag sade också att det är väldigt ovanligt att det är ett upplevt problem.

Du verkar hålla med om allt det här.
Vad för graf vill du ha? En graf på att det inte är ett vanligt/generellt problem vid normalt användande?

Om du kollar på extremesystems, anandtech, Hard, så kan du säkert hitta pollar om hur vanligt det är att folk som kör CF/Sli upplever problem med MS. Men du verkar hålla med mig om att det är ett väldigt ovanligt problem för moderna system...

Man kan se microstuttering på grafer, det är inte nytt. Det säger inte att det är ett problem vid användande, bara att det är en mätbar företeelse. Det enda jag sade var att det är försvinnande få system som ger problem med det nuförtiden. Inte att det inte existerar.

- På de få system som det går att få fram det så kan det säkert också pressas till att bli riktigt illa. Trick för att få fram och förstärka det jag har hört talas om inkluderar för hög överklockning av pci buss och instabil klockning av nordbrygga. Du upplever lättare MS om cpun flaskar, vilket jag tror pierretox nämnde för dig i en tidigare tråd.

SLI/CF kommer aldrig bli perfekt så länge de baseras på AFR. Jag tror att fram tills dess så kommer MS alltid att finnas. Däremot är det numera ett marginellt problem.

Generell ryckighet på HD5 serien för single grafikkort har jag inte hört talas om och aldrig upplevt. Det är nytt för mig. Det är ju uppenbarligen inte samma sak som microstuttering men har du någon länk? Jag är nyfiken?
Men du menade väl inte att bara hälften av den påstådda/uppmätta FPS:en är användbar för HD5 serien? Det vore minst sagt skandal och extremt pinsamt för en annars ganska väl ansedd grafikkortsserie.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

självfallet ska du ta 480, så du slipper microstuttering. Sen får ju physics o lite annat blajs blajs, och säkrare drivruteriner helt klart, jag ångra mig stort att jag köpte ett 5870, skulle lätt bytt den mot ett 470 om nån var villig, kollar man nu efter nvidia uppdaterat drivrutiner osv, så ligger det jättenära 5870, plus att det har ett väldigt bra minimum fps. Självklart är atis alternativ svalare, drar mindre ström osv. men jag gillar mer stabilitet, och jag gillar att kunna kolla på videos och ha ljud på som inte försvinner fram o tillbaka. vilket det gör med atis hemst dåliga powerplay! Så fort den klockar ner sig så försvinner ljudet, problemet är att den hoppar upp o ner och känner inte riktigt av när den ska ner eller upp, så ljudet blir av, på av på.. riktigt irreterande, ska säga att jag har win 7 64 bitars då. Men bara så du är medveten om att problemet är inte ovanligt. om du vill veta mer om det sök på google, 5870 audio drops. hemskt asså! så nvidia rakt igenom.

Edit: detta gäller inte enbart 5870, utan flera andra kort i 5000 serien. Och det går lösa, genom att tvinga upp frekvensen på gpun och minnet, och ha den fast. Men då tror jag inte ati längre har så stor fördel till värme och el förbrukning, dock det enda man kan göra, kör på det nu och det funkar bra, men riktigt tråkigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Jag hoppas att det inte verkade som att jag överdrev, det var självklart inte meningen isf, men:

Jag sade att MS inte är ett generellt problem. Att det existerar för vissa systemkonfigurationer med sli/CF sade jag också. Också att det vanligtvis kan åtgärdas med uppgradering av annat än grafikkortet. Jag sade också att det är väldigt ovanligt att det är ett upplevt problem.

Du verkar hålla med om allt det här.
Vad för graf vill du ha? En graf på att det inte är ett vanligt/generellt problem vid normalt användande?

Om du kollar på extremesystems, anandtech, Hard, så kan du säkert hitta pollar om hur vanligt det är att folk som kör CF/Sli upplever problem med MS. Men du verkar hålla med mig om att det är ett väldigt ovanligt problem för moderna system...

Man kan se microstuttering på grafer, det är inte nytt. Det säger inte att det är ett problem vid användande, bara att det är en mätbar företeelse. Det enda jag sade var att det är försvinnande få system som ger problem med det nuförtiden. Inte att det inte existerar.

- På de få system som det går att få fram det så kan det säkert också pressas till att bli riktigt illa. Trick för att få fram och förstärka det jag har hört talas om inkluderar för hög överklockning av pci buss och instabil klockning av nordbrygga. Du upplever lättare MS om cpun flaskar, vilket jag tror pierretox nämnde för dig i en tidigare tråd.

SLI/CF kommer aldrig bli perfekt så länge de baseras på AFR. Jag tror att fram tills dess så kommer MS alltid att finnas. Däremot är det numera ett marginellt problem.

Generell ryckighet på HD5 serien för single grafikkort har jag inte hört talas om och aldrig upplevt. Det är nytt för mig. Det är ju uppenbarligen inte samma sak som microstuttering men har du någon länk? Jag är nyfiken?
Men du menade väl inte att bara hälften av den påstådda/uppmätta FPS:en är användbar för HD5 serien? Det vore minst sagt skandal och extremt pinsamt för en annars ganska väl ansedd grafikkortsserie.

Det verkar som att vi delar uppfattning i frågan. Jag läste ditt inlägg som en förminskning utav ett enligt mig ganska allvarligt problem, och en förminskning utav dem som upplevt problemet. Att överhuvudtaget säga hur pass stor del utav användarna som har problemet är meningslöst, ungefär lika meningslöst som att försöka hävda att det procentuellt är fler som har problem med ATIs drivare än de från Nvidia - som bäst kan man försöka kalla det en trendspaning.

Jag vill lyfta problemet för jag menar att många lägger alldeles för mycket pengar på grafikkort som sägs leverera en viss prestanda, men som inte uppnås - jag själv inräknad. Mitt CF-system fungerade oerhört dåligt, och även om mätbar FPS blev sämre av att ta ut ena kortet så blev upplevt flyt bättre. Så var inte fallet med 4890 CF som jag hade innan. När jag sedan bytte 5870 mot GTX 480 vart grafikhanteringen fr.a. mycket mjukare, mindre "ryckig", och den relativt låga ökningen i FPS räcker inte för att förklara det fenomenet. Som man kan se i tråden jag länkade så visar graferna att GTX 4xx-serien levererar jämnare FPS än 5870, och det är väl förklaringen. Upplevelsen av hälften av den FPS som uppmätts gäller enbart multipla gpuer (dubbelkort eller CF) och endast i de värsta av fallen - kända exempel på detta är Unigine Heaven's benchmark och Dirt2 - mer om det finns att läsa i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/923129-microstuttering/

Jag är absolut ingen expert i området, jag vill bara hjälpa andra undvika att hamna i samma fälla. Jag tror att fenomenet som sådant är tämligen vanligt, men att man väljer att blunda för det.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Det här var intressant,
det verkar som att 5xx-serien har mer problem med FPS-drops som kommer till utryck som
(micro)stuttering,
även fast jag inte förstår hur författaren till inlägget ser det som bevis på att microstuttering i multiGPU system inte existerrar??

Tror det handlar om 2 helt olika fenomen som kommer till utryck med liknande "side effects"...

[QUOTE="b0ck3n;10189912"]
Jag vill lyfta problemet för jag menar att många lägger alldeles för mycket pengar på grafikkort som sägs leverera en viss prestanda, men som inte uppnås - jag själv inräknad. Mitt CF-system fungerade oerhört dåligt, och även om mätbar FPS blev sämre av att ta ut ena kortet så blev upplevt flyt bättre. http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/923129-microstu...
[QUOTE]

Jag vet vad MS innebär och har upplevt detta då jag ägt ett 9800GX2a..
Måste ändå säga att jag inte har upplevt detta någoting alls överhuvudtaget i mitt nuvarande SLI system..
Inte ens med allt på max i Uningine, det flyter som vatten...

Tror att det dels beror på Nvidias bättre implementering av SLI tekniken vs CF..
dels på att det mesta i mitt system är snabbt cpu, minnen etc...

Tror det är lättare att få MS om nåt annat flaskar...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag läste den här tråden, osäker om jag ska ta 5970 eller 480 nu - igen

Permalänk
Skrivet av emriben2:

Ångrar att jag läste den här tråden, osäker om jag ska ta 5970 eller 480 nu - igen

Inget av dem ta GTX 460 SLI bättre än både 5970 samt GTX 480 samt SLI på GTX 4xx-serien skalar sjukt bra...
inte många rapporter om Microstuttering så du ska inte oroa dig för det heller

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]