Corsair HX 750W mot Corsair HX 650W

Permalänk

Corsair HX 750W mot Corsair HX 650W

Är det någon skillnad på komponenterna i de 2 olika nätaggen?
tänkte om 650wattarn har äldre teknik i sig.
Ja vad vet ni om de här 2 nätaggen.

Permalänk

Har försökt hitta en sida där HX750 och HX850 recenseras. I den recensionen stod det att 650 wattaren inte alls har något gemensamt med 750- och 850 wattarna. Tydligen billigare komponenter i 650W:n.

Tyvärr hittar jag inte sidan där jag läste det.

Visa signatur

Framtiden är aldrig säker (detta gäller även datorer...)

Permalänk
Medlem

Är det inte också så att HX 850 är modernare än HX 1000, har för mig att nån här på SweC skrev det. Dock hade detta inte så mycket med det hela att göra...

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är olika tillverkare/OEM på HX650 och HX750/850. Kan någon konfirmera?

Uppdatering:
Det var tydligen sant
#9859252

Permalänk

On topic har jag ingen aning.

Off Topic så har vi ju AX 750-850-1200 W.
Helt modulära och med 80+ Gold Cert.
Misco.se - Corsair Professional Series Gold AX750 - nätaggregat - 750 Watt
Verkar inte helt fel.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Det är stor skillnad på aggen. HX750 är effektivare och tystare. Det finns som jag ser det ingen anledning för någon att köpa HX650 när den är prissatt som den är (mycket nära den avgjort bättre HX750).

Om du så att säga vänder på kronorna och det är angeläget att spara ett par hundralappar kan du köpa XFX 650W Black Edition. Det är samma "plattform" (samma tillverkare, komponenter osv) som HX650 fast billigare.

XFX Black Edition P1-650X-NLG9 650W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

edit: Det mycket fördelaktiga erbjudandet på XFX-agget som tidigare fanns har visst slutat gälla (fortfarande billigare än HX650 dock). Om du vill spara pengar på riktigt kan du snarare titta på ModXStream Pro (finns i 600W och 700W). Det är inte absolut toppklass som HX750 men det är inte HX650 heller och här märks det verkligen på priset!

Permalänk
Medlem

750 är gjord av CWT och 650 är byggd på Seasonic (liksom XFX 650w) dvs ett Seasonic M12 som förvisso inte är ett dåligt nätagg på något sätt men basen är "gammal", dom lär ha knåpat ihop det för att ersätta hålet på marknaden efter HX520/620w som inte säljs mer.

Permalänk
Medlem

HX750 är som nämnts modernare och effektivare, men jag vete 17 om de faktiskt är tystare i alla lägen. Har ingen egen erfarenhet av 750, men av vad jag läst får jag en känsla av att den kanske tex idlar högre än den äldre modellen.
Vill man ha det corsairagg som är bäst på alla punkter inklusive ljudnivå, så är det ax750 som gäller. (Eller Seasonics X-serie som är bra nära identisk)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur långt är kablage:t på 750AX (framförallt SATA/Molex) och hur är kontakterna fördelade utefter kablaget??

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Ähh..man ska inte fråga här på Sweclockers..Det slutar att man köper det bästa

Slantar upp 200kronor till och köper Corsair AX 750W
Corsair AX 750W 80+ GOLD - Inet.se
Tråkigt att inet inte har någon bild

Pengarna är inte riktigt något problem men jag vill inte slänga ut massor heller.
Köper hellre riktigt bra grejer från början än något jag kommer få ångra.

Jag får hoppas att Ax'an är tyst?

Kommer vara overkill som fasiken då jag bara ska ha en i5 och en 460a..men nästa sommar ska en 460 in till...eller om det blir något kort från 6000serien då.

Permalänk
Medlem

Slå till när första seriösa testet kommit för då kommer man få alla svar om det är så pass mycket bättre än HX serien (vilket jag förvisso tror då AX1200 är helt sjukt välbyggt och presterar också därefter)

Permalänk
Skrivet av fesen:

Slå till när första seriösa testet kommit för då kommer man få alla svar om det är så pass mycket bättre än HX serien (vilket jag förvisso tror då AX1200 är helt sjukt välbyggt och presterar också därefter)

Vet du om Sweclockers kommer ha sådan recension som de tidigare haft, men nu istället med top-nätaggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Jag får hoppas att Ax'an är tyst?

AX750 och 850 ska såvitt jag vet köra samma fläkt och fläktstyrning som Seasonic X, dvs sannolikt kommer fläkten vara helt avstängd vid idlande och tex slösurfande på nätet med din burk! Vid spelande lär den väl dock vakna till, men då lär 460:n matcha den ljudmässigt iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Går det att lägga både HX och AX seriens nätaggs neråt med fläkten?
alltså att fläkten i nätagget "pekar" mot golvet/marken.

Permalänk
Medlem

Har både HX 850 och HX 750 monterade med fläkten ner. Inga problem, jag är mycket nöjd med dessa nätagg.

Visa signatur

______________
i7 930@ 4,0 GHz | Rampage III extreme | 6GB Corsair Dominator 1600Mhz | Sapphire Radeon HD 5750 | Nocctua NH-D14 | Crucial RealSSD C30 128GB | Corsair HX 850W | Obsidian 800D | WD 2TB |

Permalänk
Skrivet av swiw:

Har både HX 850 och HX 750 monterade med fläkten ner. Inga problem, jag är mycket nöjd med dessa nätagg.

Tycker inte du att ditt agg låter väldigt mycket?
Jag har precis skaffat den och även fast min belastning är max 250w från väggen så låter den as högt jämfört med mitt gamla tx650...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Slå till när första seriösa testet kommit för då kommer man få alla svar om det är så pass mycket bättre än HX serien (vilket jag förvisso tror då AX1200 är helt sjukt välbyggt och presterar också därefter)

HardwareSecrets och Jonnyguru har testat AX850. Mkt bra agg det där.. AX750 är snarlik, samma design men "mindre".

AX-serien bygger på Seasonic X-serie förutom AX1200 som är byggt av Flextronics. HX650 är i grunden samma som "gamla" HX620 men med lite upphottade komponenter för att ge något bättre effektivitet. Tyvärr har ingen seriös gjort en review på HX650.. Och, som sagts, HX750/850 är CWT-byggda, också mkt bra grejjer!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

HardwareSecrets och Jonnyguru har testat AX850. Mkt bra agg det där.. AX750 är snarlik, samma design men "mindre".

AX-serien bygger på Seasonic X-serie förutom AX1200 som är byggt av Flextronics. HX650 är i grunden samma som "gamla" HX620 men med lite upphottade komponenter för att ge något bättre effektivitet. Tyvärr har ingen seriös gjort en review på HX650.. Och, som sagts, HX750/850 är CWT-byggda, också mkt bra grejjer!

Corsair HX650W Power Supply - Introduction & Packaging

Seasonic byggt, ett bra nätagg för pengarna men långt ifrån det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Corsair HX650W Power Supply - Introduction & Packaging

Seasonic byggt, ett bra nätagg för pengarna men långt ifrån det bästa.

Aah, den reviewn har gått förbi mig helt obemärkt.. Tack fesen!
Nä, inte "det bästa", men skulle jag köpa ett nytt nätagg idag för under 1000:- och jag behövde 4st PCI-e och runt 600W så skulle jag itne tveka en sekund!
(Kanske skulle jag fundera på Sapphire FirePSU 625W då det är ett Enermax.. Om det går å få tag i?)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Aah, den reviewn har gått förbi mig helt obemärkt.. Tack fesen!
Nä, inte "det bästa", men skulle jag köpa ett nytt nätagg idag för under 1000:- och jag behövde 4st PCI-e och runt 600W så skulle jag itne tveka en sekund!
(Kanske skulle jag fundera på Sapphire FirePSU 625W då det är ett Enermax.. Om det går å få tag i?)

Både Sapphire och Enermax är det Tyskland som gäller och då blir det dyrare, Corsair 650w är lätt det bästa i sin klass med tanke på att det har allt förutom 90% effektivitet, även om innanmätet inte är top of the line så bjuder dom på japanskt all the way jämfört med Fractal och Cougar tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Både Sapphire och Enermax är det Tyskland som gäller och då blir det dyrare

Mja, mer eller mindre: Pixmania har Sapphire Fire 625
SAPPHIRE TECHNOLOGY NäTAGGREGAT PC FIREPSU 625W tjäna pengar hos Pixmania

Billigare än tex 650HX, men är väl tyvärr inte modulärt?

Skrivet av fesen:

även om innanmätet inte är top of the line så bjuder dom på japanskt all the way jämfört med Fractal och Cougar tex.

Jepp. Något Corsair ska ha credd för är att de (åtminstone hittills) inte snålat på komponenterna nånstans i sina serier! (förutom det uttalade budgetagget CX400)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, mer eller mindre: Pixmania har Sapphire Fire 625
SAPPHIRE TECHNOLOGY NäTAGGREGAT PC FIREPSU 625W tjäna pengar hos Pixmania

Billigare än tex 650HX, men är väl tyvärr inte modulärt?

Jo, semimodulärt som HX650.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, mer eller mindre: Pixmania har Sapphire Fire 625
SAPPHIRE TECHNOLOGY NäTAGGREGAT PC FIREPSU 625W tjäna pengar hos Pixmania

Billigare än tex 650HX, men är väl tyvärr inte modulärt?

Jepp. Något Corsair ska ha credd för är att de (åtminstone hittills) inte snålat på komponenterna nånstans i sina serier! (förutom det uttalade budgetagget CX400)

Vågar man handla av Pixmania då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vågar man handla av Pixmania då?

Tja, vågar man handla av Webhallen, så handlar man ju indirekt av Pixmania om jag inte är ute och cyklar
(Pixmania köpte Webhallen 2005-2006 nånstans)

Även jag drar mig från att köpa där ska erkännas! ... men visst verkar det vara en bra deal om dessa Sapphire agg är identiska (eller så gott som) med Enermax modu87 agg.
Enermaxagg är ju normalt rätt brutalt överprissatta här i Svedala.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.