Permalänk

Göra sig av med iPhone

Jag köpte en iPhone 3GS 32GB med abonnemang hos tre i november förra året, ett litet tag innan prissänkningen i våras. Jag skrev upp mig på 18 månader, vilket ger en månadsavgift för cirka 550 kronor som jag får ringa för. Eftersom jag naturligtvis inte läste det finstilta, lurade de på mig en försäkring också, som går på typ 50-60 i månaden.

Den var ju askul i början, med alla appar och sånt. Men jag har mindre och mindre användning för den. Jag är sällan ute och går längre, så mp3-spelare (även med Spotify) behövs ej. Jag har en bärbar dator och wifi-access 90% av tiden, så mobilt bredband på telefon behövs ej. Att ha ett program som gör en tjock/gammal/utomjording känns överflödigt. Jag har gett upp att ringa och SMSar bara sporadiskt, så nej, inte ens den funktionen behövs. Jag har alltså en mycket dyr tegelsten som ligger framför mig och suger pengar.

Framför allt HAR JAG INTE RÅD LÄNGRE! 500 spänn i månaden är jättedyrt.

Min fråga är: hur gör jag mig av med den? Alltså, på lagligt sätt. Jag är ju bunden tills helvetet fryser till is och fåglar återfår tänder, så jag kan knappast sälja den på svarta marknaden, alltså Tradera. Om jag begär slutfaktura måste jag betala 9000 eller nåt på direkten, eller hur? Kan man lämna tillbaka telefonen? Ingen aning. Tres kundtjänst kan man knappast lita på, de har vinstintresse.

Och nej, jag vill inte köpa en iPhone 4 istället...

En sån här räcker nog. Man måste ju ändå kunna ringa 112 om man blir våldtagen, eller nåt. Det är förresten svårare med iPhones jobbiga upplåsningsslide som är sämst för vänsterhänta.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen vän som är intresserad att hyra den av dig resterande tid? Ev till rabatterat pris? Även om du hyr/lånar ut den för 400 blir det ju bra mycket billigare för dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sälj den på blocket.
Blir nog svårt att få någon att ta över ditt abonnemang.
Men priset du får räcker ju till ett par månads betalningar iallafall,men det är nog inte så lönsamt för priset har ju sjunkit rätt rejält sen 4:an kom ut. Skulle tro du får en 3000:- om du säljer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masa69:

Sälj den på blocket.
Blir nog svårt att få någon att ta över ditt abonnemang.
Men priset du får räcker ju till ett par månads betalningar iallafall,men det är nog inte så lönsamt för priset har ju sjunkit rätt rejält sen 4:an kom ut. Skulle tro du får en 3000:- om du säljer den.

Håller med detta alternativet. Och nog tycker jag inte att det är så dåligt betalt för en över ett år gammal modell.

Ett annat alternativ är att säga "Du får 1000 kronor i handen och mobilen om du tar över mitt abbonemang"

Permalänk

Kan man alltså få någon att ta över abonnemanget officiellt? Skulle tro att Tre inte gillar det. Vad blir kostnaden för mig?

Jag ser helst att nånting görs helt lagligt, visst kan man inte lita på tre, men jag litar nog ännu mindre på privatpersoner, särskilt via Blocket/Tradera (erfarenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Overseer:

Kan man alltså få någon att ta över abonnemanget officiellt? Skulle tro att Tre inte gillar det. Vad blir kostnaden för mig?

Ja, man kan göra en överlåtse av abonnemang till någon annan. Kan inte svara på om det går just i ditt fall, verkar bero på vilken typ av abonnemang du har. Kika här: Överlåtelse - Privat - tre.se

Lär väl tyvärr inte vara helt lätt att hitta någon som är villig att ta över den typ av abonnemang du har dock. 550kr i månaden för en nu över ett år gammal telefon :/

Skrivet av 2infinity:

Vad hade du förväntat dig? De är ju en produkt av apple. De kommer försöka suga ut varenda krona du har i plånboken. Var så säker.

Skrivet av Ant3:

Höjer pekfingret och viftar med de samtidigt som jag säger: Så går de när man följer strömmen och skaffar Iphone.

Tyvärr så har dom redan gett dej förslag på dom lösningarna som finns.

Så de är bara att bita i de sura APPLET och tugga på.

Meningslösa inlägg, har absolut ingenting med apple att göra.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är du fast i abonnemanget tills tiden har gått ut. Men som många andra nämnt kan du överlåta ett abonnemang, kostar 250 kronor och är väldigt enkelt att lösa. Efter en snabb sökning som tog mig 2 sekunder på tre.se fick jag se denna sida, Tre - Överlåtelse

Dessutom upphör försäkringen att gälla. Vad jag inte förstår är att du missade den när du tecknade abonnemanget. Sådant är alltid på ett separat försäkringspapper, så inte har de "lurat" dig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan du nog inte mycket annat än att sälja telefonen privat och fortsätta betala av den, eller ha kvar den :/