Permalänk
Medlem

Vad finns om två år?

Jag köpte nyss en HTC Desire och är riktigt imponerad av den. Första smartphonen jag ägt och det är milsvid skillnad mot min gamla SonyEricsson. Nu kan jag göra allt det jag kunde innan (surfa/maila/lyssna på musik) fast mycket smidigare tack vare den fina pekskärmen. Nu har jag inte längre bara en telefon utan en liten dator i fickan. GPS och rörelsesensorn är såklart stora plus också, och ger nya möjligheter till fantasifulla applikationer.

Det känns som om utvecklingen har en rasande fart, och nu är jag nyfiken på vad ni tror finns i telefonerna om två år när min bindningstid löper ut och det är dags för en ny lur. Kommer det några nya revolutionerande prylar eller är det bara samma saker fast bättre?

Spekulera! Om tråden överlever kan vi bumpa den när det är dags och se vem som hade mest rätt!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Ptja har ju inte hänt överdrivet mycket på två år. För två år sedan kom ju iphone 3G exempelvis.
Jag hoppas dock det kommer strömsnålare lurar, det är ju smärtsamt att behöva ladda varje dag och ha en extramobil när man är utan el längre perioder.

Andra saker är nog bättre skärmar, helst någon man kan trycka på och få respons.

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Ptja har ju inte hänt överdrivet mycket på två år. För två år sedan kom ju iphone 3G exempelvis.
Jag hoppas dock det kommer strömsnålare lurar, det är ju smärtsamt att behöva ladda varje dag och ha en extramobil när man är utan el längre perioder.

Andra saker är nog bättre skärmar, helst någon man kan trycka på och få respons.

En sådan skärm har tex Desire! Nu har man ju hjärnsläpp och har glömt bort vad dom heter men den känner inte tryck utan electricitet, så fort du ens nuddar vid den så registrerar den det. Nu är jag ledsen eftersom min Desire gick sönder och jagi nte kommer få tillbaka den innan skolan börjar. :/

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

ström snålare och bättre batteri hoppas jag på men prestanda drar oavsett så bättre batterier är nog viktigast. känns som det kommer finnas väldigt fina skärmar och troligtvis kommer pekskärmarna vara så bra och känsliga att man kan tex spela detaljerade spel med riktigt bra precision. sen kommer den säkert kunna suga prestanda ur hemdatorn. finns redan nu något program så man kan köra crysis på sin billiga bärbara. men allt sker i den starkare hem datorn.

YouTube - Asus EEE playing crysis

om inte annat för att spara ström på batteriet så kan ju en dator som har kraft och inte är beroende av ett batteri sköta tunga saker.

nåja bara lite spekulationer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

En sådan skärm har tex Desire! Nu har man ju hjärnsläpp och har glömt bort vad dom heter men den känner inte tryck utan electricitet, så fort du ens nuddar vid den så registrerar den det. Nu är jag ledsen eftersom min Desire gick sönder och jagi nte kommer få tillbaka den innan skolan börjar. :/

??? Jag vill trycka igenom skärmen som om den vore en knapp.
Det kan man inte göra med dagens kapacitiva skärmar. Och man känner för övrigt oftast inte av den lilla svaga ström electricitet som strömma igenom skärmen. Det har ingenting med att göra hur mobilen reagerar på exempelvis tryck utan är en teknik för att känna av touch.

Swec hade en nyhet om en liknande nyhet som skulle göra det mer verkligt att använda mobilen. Om jag rörde vid ett papper på skärmen skulle det kännas som ett papper, osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Jag hoppas dock det kommer strömsnålare lurar, det är ju smärtsamt att behöva ladda varje dag och ha en extramobil när man är utan el längre perioder.

Bara jag som inte ser problemet? Ström finns i väggen hemma, det är lika bra att ställa telefonen i laddaren när man går till sängs om kvällen så är den ju laddad och redo nästa morgon. Sen går det ju att ha flera batterier eller ett bärbart batteripaket om man kör iphone där man inte kan byta ut batteriet.

Permalänk
Medlem

På två år lär det inte hända mycket. Så där tänkte jag när jag köpte min Diamond för två år sen. Vad kommer härnäst. Bättre batteritid, bättre kameror och bättre processorer tänkte jag.

Bättre processorer och bättre kameror ja, ,en batteritid nej.

Batteritid blir inte en ankel nöt att knäcka tror jag.

Men framtiden:
Böjbara skärmar som då ger lite mer unika designade telefoner bland annat.
Dual och quadcore-prollar med bättre integrerad grafik.
Inetgrerad projektor (om än inte så bra i början kanske)
Android, ja med tanke på vad som har hänt på så kort tid lär det bara se bättre och bättre ut.

Ett alternativ kommer att kunna bli med de böjbara skärmarna är armbandslinkande tunna tunna mobiler med inte fullt så imponerande
prestanda då.

Som någon sa, det hinner inte hända så himla mycket på 2 år. Lite finslipning av det som redan finns bara.

Men batteri....mmmmmm det är den delen som är nöten att knäcka. Bränsleceller har ju varit i forskningsstadiet länge länge nu. Det tror jag på.
Dagens teknik för batterier lär inte blir så mycket bättre och så mycket strömsnålare lär inte mobilerna inte kunna bli heller. Om vi drömmer att dagens mobiler blir dubbelt så strömsnål och batterierna blir 2ggr så effektiva. Ja det blir 4 dagar drifttid då. Man behöver ju inte mer i normala fall egentligen men tänk vad man man kräma på med prestanda med lite mer batteritid. Idag sätter batterierna gränsen för mycket.

Men mycket kan göras på mjukvarubiten. Android blir riktigt riktigt intressant när det får några år på nacken, det är väldigt ungt än...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ja det ska ju komma 1.3Ghz Dubbel kärnig processor till mobiler nu i Vinter. Så man kan ju tänka sig kanske en fyrkärnig processor eller klockfrekvenser på 3Ghz. Ja det är bara lite vad som kan hända inom 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Bara jag som inte ser problemet? Ström finns i väggen hemma, det är lika bra att ställa telefonen i laddaren när man går till sängs om kvällen så är den ju laddad och redo nästa morgon. Sen går det ju att ha flera batterier eller ett bärbart batteripaket om man kör iphone där man inte kan byta ut batteriet.

Åk på en festival eller på semester utomlands så ser du att 8 timmar standby inte är tillräckligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Ptja har ju inte hänt överdrivet mycket på två år. För två år sedan kom ju iphone 3G exempelvis.
Jag hoppas dock det kommer strömsnålare lurar, det är ju smärtsamt att behöva ladda varje dag och ha en extramobil när man är utan el längre perioder.

Andra saker är nog bättre skärmar, helst någon man kan trycka på och få respons.

Den smärtan har jag löst genom att införskaffa en: SONIM XP3 QUEST PRO - BLACK SONIM XP3 QUEST PRO - BLACK och jag som skickar 200 (ibland mer) sms/mån behöver en mobil som har knappar testade för 8 500 000 knapptryckningar!:D:D;)

Jag vill inte köpa dessa lurar med skärmar just för att det inte är optimalt att skriva sms på dessa, de har inte bra respons (precis som du är inne på) och dessa kommer jag skaffa först när jag vet att skärmen svarar lika bra som knapparna på en ja mobil med knappsats helt enkelt!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Den smärtan har jag löst genom att införskaffa en: SONIM XP3 QUEST PRO - BLACK SONIM XP3 QUEST PRO - BLACK och jag som skickar 200 (ibland mer) sms/mån behöver en mobil som har knappar testade för 8 500 000 knapptryckningar!:D:D;)

Jag vill inte köpa dessa lurar med skärmar just för att det inte är optimalt att skriva sms på dessa, de har inte bra respons (precis som du är inne på) och dessa kommer jag skaffa först när jag vet att skärmen svarar lika bra som knapparna på en ja mobil med knappsats helt enkelt!:)

Jag vet inte riktigt om jag är negativ till touch på det sättet. Jag skriver rejält snabbare på min legend än vad jag har gjort på någon av mina T9-mobiler. Och då skickar jag ändå mellan 500-1000 sms per månad. Varför jag skriver snabbare är pågrund av HTCs utmärkta mjukvara för att gissa felstavade ord samt att qwerty är imo bättre än en unken T9lösnining

Det jag vill åt är ett sätt så att skärmen kan göra så att vissa delar av skärmen blir som en knapp. När jag trycker på knappen trycks det nedåt med en fjädrande effekt och liksom ett "klick". Det har varit på tapeten många gånger förut likt böjbara skärmar, men ännu finns det inte någon som har lyckats hela vägen. Varför jag vill åt den här funktionen är för att själva känslan är betydligt bättre.
Visserligen har många tillverkare gjort en budgetlösning som att mobilen vibrerar svagt vid tryck, men det är inte riktigt hela vägen ut det jag vill åt!

Microsoft gjorde ännu en budgetlösning på problemet; http://www.sweclockers.com/nyhet/12524-microsoft-adaptive-key... . Varför budget är eftersom knapparna är fasta och kan inte försvinna/flytta på sig. Även något ryskt designföretag har ett liknande koncept, men med nackdelen att knapparna är fasta.

Här är en annan artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/12521-toshiba-ger-kansla-til... som verkar vara ett mera lyckats försök. Dock verkar det inte att trycka på skärmen på det sättet som idealet är.

Edit: Nu kanske det var batteritiden du syftade på, nåja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Jag vet inte riktigt om jag är negativ till touch på det sättet. Jag skriver rejält snabbare på min legend än vad jag har gjort på någon av mina T9-mobiler. Och då skickar jag ändå mellan 500-1000 sms per månad. Varför jag skriver snabbare är pågrund av HTCs utmärkta mjukvara för att gissa felstavade ord samt att qwerty är imo bättre än en unken T9lösnining

Det jag vill åt är ett sätt så att skärmen kan göra så att vissa delar av skärmen blir som en knapp. När jag trycker på knappen trycks det nedåt med en fjädrande effekt och liksom ett "klick". Det har varit på tapeten många gånger förut likt böjbara skärmar, men ännu finns det inte någon som har lyckats hela vägen. Varför jag vill åt den här funktionen är för att själva känslan är betydligt bättre.
Visserligen har många tillverkare gjort en budgetlösning som att mobilen vibrerar svagt vid tryck, men det är inte riktigt hela vägen ut det jag vill åt!

Microsoft gjorde ännu en budgetlösning på problemet; http://www.sweclockers.com/nyhet/12524-microsoft-adaptive-key... . Varför budget är eftersom knapparna är fasta och kan inte försvinna/flytta på sig. Även något ryskt designföretag har ett liknande koncept, men med nackdelen att knapparna är fasta.

Här är en annan artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/12521-toshiba-ger-kansla-til... som verkar vara ett mera lyckats försök. Dock verkar det inte att trycka på skärmen på det sättet som idealet är.

Edit: Nu kanske det var batteritiden du syftade på, nåja.

Nej då det är lugnt:): jag syftade både på batteritiden för touch-mobiler, men även touchmobilernas förmåga att kunna skriva snabbt!:) Jag tycker du har en jättebra infallsvinkel (ditt citat ovan:)) på hur det borde vara, för om man kunde få det du upplever med din mobil när du skriver sms+framtidsönskningen om en "knapp som försvinner/inte försvinner vid behov"-lösning så hade det varit hett och helt underbart!:):D Kunde de även ordna till batteritiden så skulle det vara den ultimata telefonen!:D^^:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer att hända så mycket. Tex iPhone 3G kom ju ut för 2 år sedan som nämnts, och den gör väl så vitt jag vet allt som dagens android/iOS telefoner gör, fast med lägre prestanda/skärmupplösning. Men de lär va snabbare, ha bättre skärm, gyroskop (som iPhone 4 redan har), bättre gps, bättre kamera, osv.. Feedback i displayen tror jag nog vi får vänta med ganska många år ännu tyvärr, det låter som en fin och trevlig sak men då skull inte displayen vara lika hållbar alls.

Permalänk
Medlem

Var det inte intel som sa att vi kommer se 1 THz CPU i smartphones innan 2050?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Men framtiden:
Böjbara skärmar som då ger lite mer unika designade telefoner bland annat.

När jag såg denna tråd kom jag och tänka på detta videoklipp YouTube - Samsungs Flexible OLED Screen jag såg på youtube för ca 8-9 månader sedan.
Ganska fasinerande var som fanns "redan då" inom mobil verksamheten.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

3D-skärmar tror jag föresten är fullt möjligt att endel modeller har om två år.

Sharp ska tydligen redan ha något på G.

Permalänk
Medlem

TJa lite billigare mobiler med Coretx A9 SoCen. Iphone4 samt SGSen kör med A8 just nu.
dubbla cpuer samt lägre strömförbrukning.

A9an ska ge mer än fördubblad batteritid för filmvisning, har för mig jag läste något om 15 timmar 720p uppspelning ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

4G telefoner och förhoppningsvis utbyggt nät för detta => Live TV sändningar, fler on-demand tjänster i högupplöst på din telefon. Mer utvecklade MSN-liknande program så man ser vem man pratar med. Samt 3d skärmar.

Permalänk
Medlem

Bättre batteri, kamera och snabbare men min största önskan är bättre kvalité men detta kommer minska troligtvis. Tänk er kunna tappa en touch telefon i vattnet eller slå i väggen utan att skärmen spräcks eller pajar.

Permalänk
Avstängd

Det har inte direkt gått fram senaste tiden i min mening.
Smartphones har blivit vanligare ja, kamerorna har blivit jävligt mycket sämre, batteritiden är värdelös.

Så det enda jag vill ha är bra kamera modul och bra batteritid, annat fungerar bra.

Permalänk

Jag hoppas på mer tåliga men samtidigt eleganta mobiler. Dagens smartphones kan man tappa lätt i golvet och så spricker digitizern (glaset). Visst kan man använda silikonskydd men det skyddar inte skärmen så jättebra. Det finns Otterbox men bara till ett fåtal modeller, främst Apples Iphone. Sen hoppas jag på bättre kamera, snabbare processor, snabbare och mer funktionell grafikkrets och framförallt lägre strömförbrukning.

Jag tror Android kommer att köra om IphoneOS.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

Det har de redan gjort razor. Men tänk logiskt.
Android finns i en jävla massa mobiler, iOS finns i 1. självklart kommer android ta över iOS i vilket som är störst.
Sen är det ju inte bara vem som är störst som har all betydelse, iOS har även stödet till ipod,ipad osv vilekt ökar användarna rejält.