Asus störst i norden på moderkort

Permalänk
Medlem

Jag har varit helnöjd med mina Asus moderkort genom åren.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag är också ganska nöjd med mitt Asus PK5 Pro. Det har en bra layout och en ganska fin kvalitetskänsla, samt många portar.

Dock så är det lite känsligt på inställningarna i BIOS, bla får jag problem att boota med minnesfrekvensen inställd på DDR2: 800 Mhz, men om jag ställer den på AUTO, så funkar det, trotts att det blir samma frekvens (och timeings) i båda fallen (minnet är Corsair XMS2 DDR2 PC6400 2x2GB). Men när man listat ut att det var det som var problemet så funkar det bra!

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat med tanke på allt positivt man har hört om Asus. Jag har dock aldrig haft något själv me nrykten över tid stämmer ofta rätt så bra

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Kör gigabyte. Har kört Asus, men bytte. tycker att Gigabyte varit bättre överlag, stabilare överklock osv. Helt underbara moderkort

Körde också med Asus men bytte (har fortfarande en bärbar). De senaste byggen har varit Gigabyte både AM3, LGA1156 och LGA1366 och jag är mer än nöjd. Båda gör bra moderkort, men jag vet inte om jag kan lita på Asus framöver då ECS börjar tillverka deras kort.

Permalänk
Medlem

Konstigt att Asus är störst i norden. Alla har fått för sig att Asus är det ända som man ska ha riktiga pros där.
Gillar Gigabyte, MSI och Asus. Dock är jag inte låst till något, jag läser reviews som avslöjar vad som är bäst och i mitt fall var MSI GD65 bäst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hade först ett budget MSI-mobo i denna burken som baaaara krabbade, tappade bort hårddiskar, vägrade boota burken mm. Efter ett tag dog även 2 av USB-portarna på baksidan, så blev trött på dyngan o köpte ett Asus P5KLP/1600 för typ 750 spänn.

Nu 1.5 år sedan, o efter mängder me pillande me överklockning o grejer, fungerar kortet fortfarande lysande pillar man för mkt så överklockningen failar är det inga problem att gå igång datorn igen.

Tvekar dock inte på att pröva Gigabyte i framtiden, då dom verkar göra riktigt bra kort.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Hade först ett budget MSI-mobo i denna burken som baaaara krabbade, tappade bort hårddiskar, vägrade boota burken mm. Efter ett tag dog även 2 av USB-portarna på baksidan, så blev trött på dyngan o köpte ett Asus P5KLP/1600 för typ 750 spänn.

Nu 1.5 år sedan, o efter mängder me pillande me överklockning o grejer, fungerar kortet fortfarande lysande pillar man för mkt så överklockningen failar är det inga problem att gå igång datorn igen.

Tvekar dock inte på att pröva Gigabyte i framtiden, då dom verkar göra riktigt bra kort.

Tvärt om för mig. Hade ett Asus som kronglade. Och nu msi med i5, utmärkt (y)

Skulle dock inte tveka att köra något av alla 3 nu, gigabyte, msi, asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

de va så men inte längre faktiskt, numera är de två helt separerade bolag.

Källa, länk? Inte hört om separation, har ASUS sålt ut sin majoritetspost?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarMint-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Jarl:

Källa, länk? Inte hört om separation, har ASUS sålt ut sin majoritetspost?

ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock.

UPDATE 1-Taiwan's Asustek to reduce Pegatron holding | Reuters
Asus - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

Brukar själv föredra DFI eller Gigabyte, senast jag körde Asus var på p4 tiden.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

För mig kvittar det om det är Asus eller Gigabyte. Gillar bådas moderkort!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock.

UPDATE 1-Taiwan's Asustek to reduce Pegatron holding | Reuters
Asus - Wikipedia, the free encyclopedia

Det förklarar varför ASRock har börjat sälja lite mer avancerade MB. Förefaller vara rätt färskt dec09 till jul10, googlade lite och fann bla; Login to DIGITIMES archive & research

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarMint-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Var ska man vända sig om om man ej har kvittot kvar till Asus moderkortet och vill skicka det på RMA?
Jag tycket att Gigabyte är mycket smidigare när det gäller RMA.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Har Epox gått i graven?

Skrivet av OFZ:

Förhoppningsvis.

det moderkort som har hållit längst för mig är epox hade fortfarande tickat på om jag inte klantat mig...

hur ser samma tabell ut globalt sett?

förövrigt så finns det en piip massa msi talibaner, som inte har en aning om att msi nuförtiden gör top notch mobbos..

5senaste mobbos har varit msi ända problemet är att integrerade ljud dör på alla mina msi mobbos.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Ingen överaskning. Själv är jag helnöjd med mitt eVGA. Trodde faktist det skulle vara typ 5-10% eller något

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört asus. Enda tråkiga är att såna här artiklar ger mig tvångstankar om att gå emot strömmen så nästa gång blir det kanske inte asus, vilket är synd för de gör förjävla bra moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Gigabyte GA-MA78G-DS3H till min dator 2008 och det fungerade bra i början, men förra året så dummade det sig och läste fel på processortemperaturen, så jag fick det utbytt till ett nytt kort av en annan modell. Det var ett Gigabyte GA-MA770-UD3 som jag använder nu och det har fungerat hur bra som helst. Sedan har jag ett äldre Asus A8N-SLI som fungerar mycket bra förutom att jag behövde byta chipset-flätkten på det, och en kondensator som jag själv lyckades ha hål på... Sen så köpte vi ett nytt Asus M4A88TD-M EVO/USB3 häromdan till en annan dator i familjen och det ska testas vilken dag som helst nu. Alltså är jag nöjd med både Gigabyte och Asus men jag funderar på att testa ASRock någon gång.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Mycket förvånnad att inte EVGA har mer.
Just nu kör med gigbyte men min andra dator och min far har EVGA och de är verkligen kvalitet.

Skulle vara roligt med Liknande statistik fast också i EU och hela världen.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Jag har också kört ASUS de senaste gångerna och har varit väldigt nöjd. Mitt A8N32-SLI är så klockningsvänligt så man vill krama det.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asus.David:

de va så men inte längre faktiskt, numera är de två helt separerade bolag.

Nope. Asrock är ett företag som ägs av Asus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

ASUS har sålt ut majoritetsägandet i Pegatron (fabrikerna) för att öppna upp för tillverkning åt konkurrerande varumärken till ASUS på notebook-marknaden. Pegatron i sin in tur är majoritetsägare av ASRock.

UPDATE 1-Taiwan's Asustek to reduce Pegatron holding | Reuters
Asus - Wikipedia, the free encyclopedia

Är inte wikipedia-artikeln uppdaterat isf? Där står det Parent: Asus.

Permalänk
Medlem

Det är lustigt det där med moderkort och utseende.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anon42512:

Är inte wikipedia-artikeln uppdaterat isf? Där står det Parent: Asus.

Den är inte uppdaterad. Sedan juli i år är det Pegatron Corp. samt dess aktieägare som befogar över varumärket ASRock.

Permalänk
Avstängd

Det sades för länge sedan i en tidning att i framtiden så kommer många moderkortstillverkare att gå i graven för att konkurrensen är så hård och det stämde ju, Det är då många bra företag som gick under. A-bit, Epox, Soltek m.m. Det jag saknar mest är faktiskt Soltek, kvalitets moderkort till Socket A som jag hade på den tiden. Asus har jag bara haft problem med ett kort (också Socket A) och det var med VIA chipset, kortet gjorde att datorn låste sig ofta, annars har alla Asus moderkort varit i toppskick

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik91uk:

Var ska man vända sig om om man ej har kvittot kvar till Asus moderkortet och vill skicka det på RMA?
Jag tycket att Gigabyte är mycket smidigare när det gäller RMA.

Ingen stans. Jag har försökt med ett striker II xtreme men dom bryr sig verkligen inte och är inte tillmötesgående på något sätt, kanske är så det blir när man har 50% av marknaden. Hade köpt datorn beggat så hade inget kvitto. Fanns dessutom ingen att ringa till i Sverige så fick ringa till typ holland eller vart fasen man hamnade. Ledsen, men du kan ju försöka iaf. Kan kanske ha tur, var trots allt ett tag sen jag gjorde ett försök.

Permalänk
Medlem

Hade ett Asus en gång, bara krångel, men jag kan ju bara haft otur. Men nu har jag bara kört Gigabyte och varit extremt nöjd.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Asus har sannerligen många bra kort. Har alltid kört med Asus kort, tills jag nyligen böt till ett Evga vilket fungerar klockrent det med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Den är inte uppdaterad. Sedan juli i år är det Pegatron Corp. samt dess aktieägare som befogar över varumärket ASRock.

Och Asus har inget ägande i Pegatron?

Skrivet av Scirocco:

Hade ett Asus en gång, bara krångel, men jag kan ju bara haft otur. Men nu har jag bara kört Gigabyte och varit extremt nöjd.

Samma sak för mig och MSI...nu har jag ett gigabyte (och haft ett innan) och båda har fungerat bra

Permalänk
Medlem

Asus & AsRock är det som gäller för mig just nu. Och mitt AsRock moderkort är som en gammal traktor som vägrar dö

Nästa köp blir Evga med DDR3 minne. Då jag tycker att dom gör snygga moderkort

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nej usch för asus...deras moderkort tar jag inte ens i med tång efter alla problem man haft med asus moderkort...
Senaste och sista asus moderkortet var ett P5Q Deluxe och det åkte ut efter ett antal bios uppdateringar som aldrig verkade fixa vad det skulle fixa... Köpte ett gigabyte x48 kort efter det och har inte haft några problem med det överhuvudtaget.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.