Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har nu fått hem, satt in, installerat, pillrat och donat med mina nya saker. Moderkort, minnen samt ett till grafikkort (se sign.1)...

Har klockat båda grafikkorten till 900/1200 utan att pillra med volten. Stabila ~73 grader på båda efter 30 minuter i MSI Kombustor Multi-GPU

Vet ej hur det är med andra modeller av 5850... men båda mina klockar tydligen riktigt bra (tycker jag iaf )

Dags att kolla vad mitt XFX HD5850 BE ger stock.. 850 / 1200 är inga problem i 3D marks iaf utan fel och artifakter etc.

Ligger runt 70-75 grader efter några rundor i BC2 te x.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det är grafikkortet som styr, jag förslår att du beskriver dina problem för dom som sålde kortet.
Det låter som ett garantiärende i mina öron.

OK, som jag gissade.

Jag har gjort allt som står i min makt hittils för att utesluta andra saker. Provat annat nätagg. Gjort en total systemwipeout, installerat om allt. Och så vidare...
Dock så tror jag inte att kortet gått sönder utav sig själv utan att något annat orsakat det. Och nätagget ligger där närmast till hands.
Så ska jag ta och skicka både nätagg och grafik på RMA.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga.. Har tänkt beställa antingen ett HD5850 eller HD5870. Helst av XFX, som jag förstår har dom bra support och garanti etc.

Till frågan då, vet någon om detta kortet är referens? DVS så att man kan ändra vcore för överklockning..

Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Artikel nummer: HD-587X-ZNFV

Har googlat ett tag nu och inte förstått mig på riktigt vilken som är referens modellen.. Vill kunna överklocka rejält och ändra vcore.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Skrivet av RageFace:

Hej, har en fråga.. Har tänkt beställa antingen ett HD5850 eller HD5870. Helst av XFX, som jag förstår har dom bra support och garanti etc.

Till frågan då, vet någon om detta kortet är referens? DVS så att man kan ändra vcore för överklockning..

Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Artikel nummer: HD-587X-ZNFV

Har googlat ett tag nu och inte förstått mig på riktigt vilken som är referens modellen.. Vill kunna överklocka rejält och ändra vcore.

Tack på förhand.

Sä här ser ett kort i referensdesign ut: XFX Radeon HD5870 XT HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
XFX Radeon HD5870 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Det du länkade till följer inte referensdesignen. Enklast att se på fläktplaceringen.

(Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar)

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Sä här ser ett kort i referensdesign ut: XFX Radeon HD5870 XT HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
XFX Radeon HD5870 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Det du länkade till följer inte referensdesignen. Enklast att se på fläktplaceringen.

(Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar)

Tack för ditt svar. Ja precis, som jag förstår så måste väl fläkten vara placerad till höger och inte vara i mitten för att vara en referens design? Men har inte hittat något HD5870 som skall vara referens.. Efter att ha kollat runt lite till så verkar det som att HD5870 "XT" eller "Cypress" är referens modellerna. Men har inte lyckats hitta något man kan köpa

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Skrivet av RageFace:

Tack för ditt svar. Ja precis, som jag förstår så måste väl fläkten vara placerad till höger och inte vara i mitten för att vara en referens design? Men har inte hittat något HD5870 som skall vara referens.. Efter att ha kollat runt lite till så verkar det som att HD5870 "XT" eller "Cypress" är referens modellerna. Men har inte lyckats hitta något man kan köpa

Alina Systems AB har bägge varianterna jag länkade i lager.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Skrivet av bondenpaavo:

Alina Systems AB har bägge varianterna jag länkade i lager.

edit: det finns ju fler tillverkare än XFX...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

edit: det finns ju fler tillverkare än XFX...

Tack för länken. Såg dock att ett referenskort där kostade 400kr mer än på komplett. Är inte säker på om det är värt det. :/

edit: Är osäker nu, vet inte om jag ska köra på ett Asus 5850 som är referens, eller ett XFX 5870 som icke är referens.. Är det värt 500kr extra för ett 5870 tror ni?

Visa signatur

Permalänk

Dom senaste dagarna har jag märkt hur min FPS i spel har blivit lägre. Från 70-80 i BFBC2 har jag fått 30-40. I MW2 märker jag tydligt att när något krävande sker på skärmen (som mycket kulor eller smoke) så droppar min fps under 91 som är max till kanske till 60-80fps.
Jag kör med CCC 10.6 och 10.7 ska ju ha kommit ut nu. Men alltså, jag hade ju bra fps för bara några dagar sedan. Detta borde ju inte spela roll. Men om jag nu ska byta, visst kan man avsinstallera först via 10.7.exe för att få en ren start?
Men om det inte är drivrutinerna, vad tror ni det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RageFace:

Tack för länken. Såg dock att ett referenskort där kostade 400kr mer än på komplett. Är inte säker på om det är värt det. :/

edit: Är osäker nu, vet inte om jag ska köra på ett Asus 5850 som är referens, eller ett XFX 5870 som icke är referens.. Är det värt 500kr extra för ett 5870 tror ni?

Vad har du för chassi? Om det är rymligt och välventilerat så fungerar den mittmonterade fläkten bra, den kyler GPU mer effektivt än referens och låter något mindre dessutom. Referens är igen att föredra om du ska klocka kortet, då det fr.a. kyler övriga vitala delar bättre.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Vad har du för chassi? Om det är rymligt och välventilerat så fungerar den mittmonterade fläkten bra, den kyler GPU mer effektivt än referens och låter något mindre dessutom. Referens är igen att föredra om du ska klocka kortet, då det fr.a. kyler övriga vitala delar bättre.

Har ett Antec nine hundred chassi. Det jag tänkte med överklockning på referenskort är att man kan ändra vcore > bättre överklockning väl? Har också läst att de med mittmonterad fläkt inte kyler VRMs bra. Men tack för ditt svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RageFace:

Har ett Antec nine hundred chassi. Det jag tänkte med överklockning på referenskort är att man kan ändra vcore > bättre överklockning väl? Har också läst att de med mittmonterad fläkt inte kyler VRMs bra. Men tack för ditt svar

Ja då är helt riktigt ett referenskort att föredra.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

Pallar inte läsa igenom allt så jag frågar ist,
Det verkar ju finnas hur många olika modeller som helst av HD5850. T.ex His HD5850, AMD HD5850, Gigabyte HD5850 o.s.v

Vad är skillnaden och vilken ska man välja? Är ute efter ett 5850 och det ska användas till videoredigering i hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Ja då är helt riktigt ett referenskort att föredra.

Tack för ditt svar. Det jag funderar över nu är då om det kanske är bättre att köpa ett XFX 5870 som inte är referens, och klocka till max utan att ändra vcore? Antingen det eller isåfall köpa ett Asus 5850 referens och överklocka med hjälp av att ändra vcore. Tror det är värt 500kr mer för ett 5870 och överklocka utan att ändra vcore.. Borde få bättre resultat än ett 5850 med högre volt. Frågan är ju bara hur det blir med kylningen.. Vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M4D4SS:

Dom senaste dagarna har jag märkt hur min FPS i spel har blivit lägre. Från 70-80 i BFBC2 har jag fått 30-40. I MW2 märker jag tydligt att när något krävande sker på skärmen (som mycket kulor eller smoke) så droppar min fps under 91 som är max till kanske till 60-80fps.
Jag kör med CCC 10.6 och 10.7 ska ju ha kommit ut nu. Men alltså, jag hade ju bra fps för bara några dagar sedan. Detta borde ju inte spela roll. Men om jag nu ska byta, visst kan man avsinstallera först via 10.7.exe för att få en ren start?
Men om det inte är drivrutinerna, vad tror ni det kan vara?

Har du kollat så att resten av ditt system inte blir för varmt? Detta kan vara orsak till varför du förlorar kraft i spelet, men visst du kan ju testa med Cat 10.7 och se om du vinner på det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej, har tänkt köpa ett 5870 och såg detta på komplett Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 . Folk verkar ha lite delade åsikter om ljudnivån, då övriga delar i min dator går ganska tyst så vill jag inte ha nåt reaplan till grafikkort.

Nån som vet om det brukar upplevas som såpass störande att man blir besviken och isåfall om det skiljer nämvärt i ljud från t.ex. Sapphire eller PowerColor? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

5850 hos XFX låter inte mkt iaf

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Har ett ATI 5850 samt ett problem. När jag spelar tex Battlefield Bad Company 2 flyter det fint i 20 sek sen går kortet ner i aktivitet ( har uppe ATI CCC på en annan skärm ) till runt 50% sen upp till 99% igen och flyter fint.

Så håller det på hela tiden med olika intervaller. Känns som det är någon energisparar funktion som försöker trycka ner det? Märkt att det finns en HEL DEL sådana funktioner på min MSI GX640 laptop som kortet sitter i. Hur kan man få att kortet ligger på 99% hela tiden och inte håller på och velar fram och tillbaka?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honkaarn:

Hej, har tänkt köpa ett 5870 och såg detta på komplett Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 . Folk verkar ha lite delade åsikter om ljudnivån, då övriga delar i min dator går ganska tyst så vill jag inte ha nåt reaplan till grafikkort.

Nån som vet om det brukar upplevas som såpass störande att man blir besviken och isåfall om det skiljer nämvärt i ljud från t.ex. Sapphire eller PowerColor? Tack på förhand!

Jag har ett exakt sådant, beträffande ljudnivån är det likvärdigt mitt 4870 som jag hade innan. Konfigurerar man inte fläkten tycker jag det har för hög ljudnivå vid vanligt windowsanvändande. Men det är tämliger enkelt att själv välja vilket % av max fläkten skall gå i. Jag tror jag kör min fläkt i ~30% vid windowsanvändande och då hörs det inte alls, sen vid spelande har jag en annan profil som justerar fläkten automatiskt (variabel hastighet) och då susar det på en del men som sagt inte mer än andra kort i samma klass...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Jag har ett exakt sådant, beträffande ljudnivån är det likvärdigt mitt 4870 som jag hade innan. Konfigurerar man inte fläkten tycker jag det har för hög ljudnivå vid vanligt windowsanvändande. Men det är tämliger enkelt att själv välja vilket % av max fläkten skall gå i. Jag tror jag kör min fläkt i ~30% vid windowsanvändande och då hörs det inte alls, sen vid spelande har jag en annan profil som justerar fläkten automatiskt (variabel hastighet) och då susar det på en del men som sagt inte mer än andra kort i samma klass...

Uppdatera bios bara så blir det tyst. Finns på xfx sida bara att regga sig och ladda ner:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoobo:

Uppdatera bios bara så blir det tyst. Finns på xfx sida bara att regga sig och ladda ner:)

Det ska jag testa!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Alxanderson:

Hej, jag har ett litet dilemma.

Jag köpte ett Gainward GTX470 när jag skaffade datorn jag har i sign.
Köpte det mest för att det var prissänkt så jag fick mest för pengarna.

Funderar nu dock på att byta, på grund av värme och ljudnivå.
Hade ett GTX260 innan (superclocked edition) och då kunde jag spela krävande spel utan problem, nu måste jag ha slutna hörlurar på om jag ska kunna höra någonting och samtidigt inte höra grafikkortet.
Ska tilläggas att jag har ställt in fläktarna att gå mer än normalt för jag tycker inte 90 grader är normalt för ett grafikkort.

Nu till min fråga:
Är HD5850 ett bättre alternativ om jag vill komma ifrån problemen jag nämnt ovan ?
Eller kanske till och med ett 5870 ?

Jag är mer än nöjd men prestandan som GTX470 ger, men det är på bekostnad av mina nerver... (syftar mest på ljudnivån då).

Kan någon som har erfarenhet av 5850 eller 5870 ge mig lite råd här... tack !

5850 är i övrigt ett grymt kort, toppar alla spel jag har, utan att det blir för kämpigt i heta situationer. Dessutom är kortet riktigt tyst (är ganska kräsen) och det håller tempen runt 50 grader vid dom situationerna. Är helt nöjd med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoobo:

Finns inga bios på XFX hemsida

Visa signatur

Permalänk

Klockren support.

Skrivet av bondenpaavo:

Dock så tror jag inte att kortet gått sönder utav sig själv utan att något annat orsakat det. Och nätagget ligger där närmast till hands.
.

Ja, grafikkortet är defekt, blev just uppring av den suveräna supporten hos Alina Systems AB . Och som förmodat så är det mitt TX650 som är boven i det hela. Taskigt nätagg som tagit grafiken med sig i fallet.

Nytt grafikkort på G samt en uppgradering till modulärt HX750. Och eftersom mitt HD5850 BE presterat över förväntan samt varit svalare och tystare än vad jag väntat mig så blir det ett nytt likadant.

Jag har fjärrvärme i kåken samt 3 ungar så jag behöver inte det extra tillskott utav värme och oljud som andra grafikkortstillverkare erbjuder.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Finns inga bios på XFX hemsida

Jopp BIOS Update - For HD-587X-ZNFx models only

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoobo:

Jopp BIOS Update - For HD-587X-ZNFx models only

Jo men nu prata vi om HD5850

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Jo men nu prata vi om HD5850

Öh citerade vanos och ingen annan:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bondenpaavo:

Morgon, känns som att detta kan vara rätt tråd att posta min bild i. Rätt tråd för att få bra svar.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/31430000-31439999...

Notera VDDC värdena speciellt volt. Så, whats the problem?

Kortet körs i stock. Noll klock förutom fabriksklocken.
Catalyst 10.7.
CPU går även den i stock. Noll klock.

Jag såg precis denna artikel och kom att tänka på ditt inlägg: Radeon HD 5870 skräms till 1,65V vid mjukarubugg | NordicHardware - Allt om datorer, hårdvara och överklockning - www.nordichardware.com

Permalänk

Där ser man, fler som råkat ut för samma sk_t.
Jag har haft en sk. support ticket öppen hos XFX i ärendet och vidarebefodrat dit.
Förhoppningsvis så dyker det upp någon "fix" för detta.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk

Mitt ATi Radeon har lirat hur bra som hels med Windows 7, plötsligt är muspekaren borta när jag lirar Bad company och Starcraft. Funkar perfekt i övrigt.
Muspekaren blir osynlig men den går att använda?
Jävligt trist när Starcraft ligger o väntar på att liras
Enormt tacksam för tips, uppdaterat drivisar men inget hjälper