FSP först till 80 Plus Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Vad? Du sparar pengar och nätagget blir inte lika varmt.

hur sparar jag pengar? du får gärna förklara till en som inte är expert på just detta område.

jag har en nätagg som är värd 500 kr och klarar av 500w, den funkar hur bra som helst, vad är det som gör att det blir bättre med såna nätagg förutom värmet och ljudnivå?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

hur sparar jag pengar? du får gärna förklara till en som inte är expert på just detta område.

jag har en nätagg som är värd 500 kr och klarar av 500w, den funkar hur bra som helst, vad är det som gör att det blir bättre med såna nätagg förutom värmet och ljudnivå?

Det blir inte lika mycket energi som går till spillo och blir värme.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Corsair's HX750 och HX850 fixar över 90% verkningsgrad också om jag minns rätt. Corsair testade dock nätaggregaten i högre omgivningstemp än vanligt och är kända för att underspecificera sina kraftfulla nätagg så dom nöjde sig med 80 "Gold".

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Corsair's HX750 och HX850 fixar över 90% verkningsgrad också om jag minns rätt. Corsair testade dock nätaggregaten i högre omgivningstemp än vanligt och är kända för att underspecificera sina kraftfulla nätagg så dom nöjde sig med 80 "Gold".

Corsair tillverkar inte sina nätagg heller. Jag är inte säker på om de uteslutande köper sina från Seasonic men majoriteten kommer därifrån iaf :).

Edit: Nej, de blandar och ger tydligen med Seasonic och CWT.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Du svarar egentligen själv på din fråga. Du verkar ha fattat att bättre verkningsgrad ger lägre värmeutveckling i nätagget. Var tror du den värmeenergin kommer ifrån? Den kommer från ditt vägguttag och du får betala för den på din elräkning.

Ett ltet exempel med siffor för att förtydliga. Vi tänker oss två agg, båda belastas av datorn så de lämnar 500W. Det ena har en verkningsgrad på 90% och det andra har en verkningsgrad på 75%. Agget med 95% verkningsgrad drar då 525W från vägguttaget och du får betala för 25W "i onödan". 75%-agget drar 670W från vägguttaget och du får betala för 170 onödiga watt. Kör du datorn 6 timmar om dagen sparar du således en krona om dagen om en kilowatttimme kostar en krona.

Nu har väl ungefär ingen en dator som drar 500W kontinuerligt, med undantag för nån foldare med kraftig grafikkortspark i datorn, å andra sidan finns det många som har datorn på betydligt mer än sex timmar om dagen. Besparingen bör således ligga nånstans i intervallet en femtiolapp till fyrahundra kronor om året, beroende på hårdvara och användningsfrekvens. För de flesta kan man anta att den viktigaste faktorn är att man slipper sisådär 50-100W värmeutveckling i datorn när man belastar den som hårdast, alternativt den sänkta ljudnivån. Med påtaglig risk för att vara övertydlig blir det tystare eftersom mindre överskottsvärme behöver transporteras bort. Det måste blåsa väldigt mycket mer för att få bort 150W än 25W.

/Hast

Permalänk
Medlem
Skrivet av hast:

Du svarar egentligen själv på din fråga. Du verkar ha fattat att bättre verkningsgrad ger lägre värmeutveckling i nätagget. Var tror du den värmeenergin kommer ifrån? Den kommer från ditt vägguttag och du får betala för den på din elräkning.

Ett ltet exempel med siffor för att förtydliga. Vi tänker oss två agg, båda belastas av datorn så de lämnar 500W. Det ena har en verkningsgrad på 90% och det andra har en verkningsgrad på 75%. Agget med 95% verkningsgrad drar då 525W från vägguttaget och du får betala för 25W "i onödan". 75%-agget drar 670W från vägguttaget och du får betala för 170 onödiga watt. Kör du datorn 6 timmar om dagen sparar du således en krona om dagen om en kilowatttimme kostar en krona.

Nu har väl ungefär ingen en dator som drar 500W kontinuerligt, med undantag för nån foldare med kraftig grafikkortspark i datorn, å andra sidan finns det många som har datorn på betydligt mer än sex timmar om dagen. Besparingen bör således ligga nånstans i intervallet en femtiolapp till fyrahundra kronor om året, beroende på hårdvara och användningsfrekvens. För de flesta kan man anta att den viktigaste faktorn är att man slipper sisådär 50-100W värmeutveckling i datorn när man belastar den som hårdast, alternativt den sänkta ljudnivån. Med påtaglig risk för att vara övertydlig blir det tystare eftersom mindre överskottsvärme behöver transporteras bort. Det måste blåsa väldigt mycket mer för att få bort 150W än 25W.

/Hast

tack för en väldigt bra svar, det förklarar en hel del för mig, kommer att tänka på det här till nästa uppgradering av nätagget!

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleMeister:

daxs att döpa om det till "90 plus" snart? (100plus efter det? ^^)

När det kommer 100 plus så kan man ju starta ett energibolag och köpa in en massa nätagg som genererar ström.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

När det kommer 100 plus så kan man ju starta ett energibolag och köpa in en massa nätagg som genererar ström.

det kommer nog ett sånt den dagen ett mindre fusionskraftverk ryms i ett laptopbatteri ändå..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Skrivet av arcticslayer:

Om fläkten är det som genererar merparten av värmen är det kanske en god idé. Nu tror jag att det är förluster i själva transformeringen som ger värme, så resonemanget är lite bakvänt. Får man upp verkningsgraden så blir det mindre värme och då kanske inte fläkten behövs även om amn inte har en gigantisk kylfläns.

men nu var det ju inte fläkten jag syftade på utan el-agget.. och när den ger mindre värme behöver man mindre kylfläns till passiv kylning osv.. så var tanken iallafall, men det fanns ju ett passivt så jag funderar redan på bygge till hösten=)

en fläkt mindre = den drar mindre ström och agget alstrar mindre värme osv.. alla bäckar små

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

det kommer nog ett sånt den dagen ett mindre fusionskraftverk ryms i ett laptopbatteri ändå..

Asch då! Jag som tänkte bli rik.
xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Corsair tillverkar inte sina nätagg heller. Jag är inte säker på om de uteslutande köper sina från Seasonic men majoriteten kommer därifrån iaf :).
Edit: Nej, de blandar och ger tydligen med Seasonic och CWT.

Det betyder inte att deras aggregat är Seasonic eller CWT-modeller. Corsair designar dem själva, och lägger ut tillverkningen. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det betyder inte att deras aggregat är Seasonic eller CWT-modeller. Corsair designar dem själva, och lägger ut tillverkningen. Eller har jag fel?

Tidigare har flera av Corsairs modeller, iaf till synes varit modifierade versioner av CWTs eller Seasonics egna nätaggs-plattformar, det är i och för sig inget negativt alls, snarare tvärt om. (:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Någon som vet om det går att få tag i det nätaggregat som artikeln avser? (FSP450-60PTM)

Visa signatur

(Ja jag har en annan dator idag, men detta var top-of-the line 2010! :-D)

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS