Datorn fryser (nej, det hjälper inte att stänga fönstret)

Permalänk
Medlem

Datorn fryser (nej, det hjälper inte att stänga fönstret)

Hallå

På senaste tiden har min dator med XP börjat frysa slumpmässigt. Aldrig blåskärm, omstarter eller så, den bara stannar upp. När detta händer så börjar även HDD-lampan att lysa konstant. Sedan blir den kvar i detta läge tills jag startar om den. Vad kan det vara för fel? Är det hårddisken eller?

I övrigt har jag haft problem med "Access denied: Harddrive is full"-liknande varningsmeddelanden ända sedan jag satte in en andra hårddisk i datorn. Dessa kommer när jag försöker ta bort filer. Verkar vara helt slumpmässigt. Ibland kan jag lägga dem i papperskorgen men sedan inte tömma den och ibland kan jag inte ens lägga dem i papperskorgen. Detta löser sig dock när jag startar om datorn. Då kan jag ta bort dessa utan problem. Detta sker på bägge diskarna. Vad kan orsaka något sådant? Om det bara skett på samma disk hela tiden så hade det väl varit fel på den men hur kan det ske på båda två?

Tack på förhand.

Permalänk

Något lite om de inblandade delarna skulle inte skada... annars blir svaret "Ja kanske".
Kör du med S-ATA eller P-ATA diskar ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
Asus M2N-E SLI nForce 500 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA
Gainward BLISS GeForce 8600GT Silent FX 256MB DDR3 TV-out HDTV HDMI DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Noctua NH-U12F

Detta var det gamla systemet. Ny hårddisk: Samsung HD103UJ S-ATA

Permalänk

Där finns inga chipset, disk eller BIOS uppdateringar sedan 2006 (senaste BIOS hade fix för Radeon HD5850-grafik).
Eftersom diskarna är av SATA typ så är de inte beroende av varandra eller var de kopplas in.
Moderkortet har ett gemensamt chip gör de fyra portarna.

Det kan vara så att en disk ställer till det för Windows och båda diskarna får problem.
Om möjligt så byt SATA-kablar och skifta portar om detta är ett kontaktproblem.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ska prova skifta portar och se. Synd bara att jag inte kan framtvinga kraschar utan måste vänta på att de sker spontant.