Grafikkort hösten 2010

Permalänk
Skrivet av DAoG;:

Nvidia verkar ha ett övertag oavsett vad.
De ger mest för pengarna, de har grafikkorten som lyckas bäst i tester och de har bäst prissättning. Ser ljust ut för dem just nu.

Med tanke på dåliga yields och dalande aktie kurs så nej.
Men visst har de det mest prisvärda korten nu.
Och med ytterliggare förfining av fermi arkitekturen samt bättre yields så kan de nog vända på den steken.
Blir nog ett par nvidia kort deras nästa generation.
Ombyte förnöjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

vilken skitprestanda i samtliga spel utom då BFC2.

ni hör ju hur vrickat det låter
punga ut 10k och knappt få spelbar FPS i vissa spel haha
vilka ska få pisk för det? dom som tillverkar grafikkorten? eller dom som gör spelen som inte är optimerade för fem öre?

sen borde väl Sammanfattningen se ut så här istället
"idagsläget är alla grafikkort för sunkiga för att köras i 1920*1200 upplösning..så SÄNK UPPLÖSNINGEN ! ;)"

Eller sänk detaljrikedomen. Jag ger iallafall inte gärna upp nativeupplösning, utan offrar hellre lite detaljinställningar, skippar direct X11, eller går ner ett par snäpp i antialias etc...

Håller för övrigt med om att det är rätt deprimerande låga framerates på de flesta spel med maxade inställningar. För vilka maskiner är spelen byggda för egentligen?
Det konstiga är att folk ofta gnäller över hur konsollifierade och lättdrivna spelen är nuförtiden. Testet här verkar ju säga annat?

Skrivet av Barak:

Strömförbrukningen kan väl va vettig att känna till av andra skäl. Till exempel vid köp av nätagg och chassi(kylning).

Exakt! Kan ju faktiskt bli att det man tjänar på ett billigare men ineffektivare grafikkort till viss del äts upp av kostnaden för ett fetare nätagg och en bättre välventilerad låda. Plus att risken är att ljudnivån ökar förstås.

Skrivet av Selulance:

Aj då... 650watt enbart för grafikkorten i min dator Varmast var dem också:/

För att vara tydlig, så är strömförbrukningen i testet för hela maskinen, och inte bara för grafikkorten.

Skrivet av Söderbäck:

Angående frågorna om ljudnivåer så anser jag inte att de hör hemma i detta test alls.
Hur mycket kylningen låter beror på två faktorer. Effektförbrukning och hur varje tillverkare valt att kyla korten.
Detta har alltså inte med pris/prestanda att göra. Visst hade det varit "trevligt" med utsatta ljudnivåer men dessa hade ändå inte kunnat jämföras mot varandra då ljudnivån beror på tillverkarens egna val.

Förstår faktiskt inte riktigt hur du resonerar. Det är väl klart att ljudnivån är en av de faktorer som avgör om det är ett bra kort eller inte? Varför skulle man inte mäta det?
Enda nackdelen som jag ser det är att ett mätvärde för ljudnivå inte alltid säger så mycket om hur ljudet uppfattas i praktiken, så det finns en grad av objektivitet där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det handlar väg egentligen om så lite ström på pappret så att en skillnad på elräkningen måste vara grymt liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej. Minfps är fullständigt irrelevant om det inte presenteras med en graf av fps/tid. Om du får en drop ner till 15 som varar i 2 rutor är det bättre än 50 drops ner till 25 som varar i 26 rutor. På det sätt som sweclockers demonstrera min fps får vi inte veta något annat än att kortet vid något tillfälle varit nere på en viss nivå. Det är allt.

Självklart så är minfps nästintill det enda som räknas. Är man så pass petig som en annan är så vill man ALDRIG ha den där dippen under 25-30 fps, helst aldrig under 50, och om graffet då dippar ner till dessa nivåer, även om det då bara är i 2 av frame:sen så kommer man uppfatta det som att det hackar, vilket inte är acceptabelt (för min del i vilket fall) Detta kommer ju isf resultera att jag kan utläsa detta från testet och köpa ett bättre kort. Sen kan väl tilläggas att dom inbyggda testerna visar sällan på hur fps:en kommer se ut när man faktiskt spelar spelet (nästan alltid bra mycket lägre fps med riktigt gameplay).

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

hmm, bra test och inget konstigheter, varför folk tycker att Nvidia är prestanda kungen fattar jag inte, det hoppar mellan amd och nvidia heala tiden beroende på vem som släpper nya modeller, typ snart kommer 6000 serie från amd och då tror jag inte att 480 kommer slå de, 5870 slår ju gamlare modeller från nvidia (menar med enkel processor) och varför folk tycker att ljudnivå är ointressant, till de dyrare kort oftast har man reference kylare och man vill veta hur mycket låter den, den har mycket att göra med effekt förbrukning och temperaturer, vilka också är mycket viktiga, tycker att amd gjorde mycket bra joob här med 5000 serie då om man skulle räkna prestanda per effekt kortet förbrukar så AMD blir bättre, och kanske 50kr i månaden känns inte mycket, fast det kan vara mycket mer beroende på el priser och spelande, men de som betalar inte räkningar fattar itne detta, sen det är ju inte bara el, det är också psu som kostar mer (istället för att köra 650W måste man köpa typ 800-1000W beroende på andra komponenter) och den förbrukas också snabbare då med typ 480 sli, sen kylning drar mer el då den måste gå på högre varv, säger inte att 480 är dålig kort, men skulle amd satt upp 2x 8Pin på den och trimmat den tills den slukar ca 300W som 480 gör så får vi ganska jämn prestanda eller kanske mer

och det viktigaste av allt, beroende på tid man gör tester det kan vara stora skillnader i fps kortet kan göra, dels för att bench program uppdateras och dels att drivrutiner blir bättre, men ibland också sämre speciellt när nya serie är ett tag på marknaden och den gamla kan tappa farten, min 4870 får bästa resultat på 9.7 catalyst, sen blir det 20% lägre, med 10.3 5870 hade min system bara 20k i 3dmark05 men med 10.7 var det redan 25k, fattar inte hur dålig måste ha varit med drivrutiner, alltså det är många faktorer som påverkar prestanda

en sak till, man ska inte upphetsa sig med sli kombination, tyvärr det funkar inte alltid smärtfritt och ger inte den prestanda man betalar, med enkla grafikkort (med bara en grafikprocessor) får man alltid säkrare system som funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Självklart så är minfps nästintill det enda som räknas. Är man så pass petig som en annan är så vill man ALDRIG ha den där dippen under 25-30 fps, helst aldrig under 50, och om graffet då dippar ner till dessa nivåer, även om det då bara är i 2 av frame:sen så kommer man uppfatta det som att det hackar, vilket inte är acceptabelt (för min del i vilket fall) Detta kommer ju isf resultera att jag kan utläsa detta från testet och köpa ett bättre kort. Sen kan väl tilläggas att dom inbyggda testerna visar sällan på hur fps:en kommer se ut när man faktiskt spelar spelet (nästan alltid bra mycket lägre fps med riktigt gameplay).

Jag tvivlar på att du märker en dipp på 25fps som varar i 2 frames. Hur länge varar den? 0,08 sekunder?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

ambitiöst test GJ swec!

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tvivlar på att du märker en dipp på 25fps som varar i 2 frames. Hur länge varar den? 0,08 sekunder?

Det beror ju förstås lite på när det händer och vad man har för framerate och grafikinställningar men kör man vsyncat 60hz så kan minsta tappad frame sticka ut som en tumme i ögat - speciellt vid panoreringar och liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Det mest prisvärda köpet, särskilt för dem som vill ha spelet Mafia II fanns nyligen på Alina.se

GTX 465 + Mafia II för endast 1740 kr inkl frakt.

Det var ett nice erbjudande! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

...Så vad säger ni, tycker ni att elkostnaden är en faktor?

Det är nog mer som så att hur många Watt den drar bestämmer om jag måste köpa nytt PSU eller inte. så där blir det en liten extrakostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Det mest prisvärda köpet, särskilt för dem som vill ha spelet Mafia II fanns nyligen på Alina.se

GTX 465 + Mafia II för endast 1740 kr inkl frakt.

Det var ett nice erbjudande! ;D

Synd att det är ett riktigt dåligt spel bara då. Tröttnade totalt efter 1-2 timmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ingen 5970 i CrossFire testades? Eller är jag blind?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Ett nytt Test för Sweclockers

Hmm, efter att ha läsa diskussionen om Watt och Pris och tempraturer, så skulle jag vilja föreslå ett Test för Sweclockers att göra.

Testriggen skall vara ett chassi.
Olika kort från budget till highend bör testas.
Och själva testet går helt enkelt ut på att testa hur pass varmare de andra komponenterna i datorn blir med olika grafikkortskylningslösningar.
Det bästa vore ju om man kunde testa samma kort med olika kylare.

ps. glöm inte decibelmetern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Hur kommer det sig att ingen 5970 i CrossFire testades? Eller är jag blind?

5970 är ju crossfire!, det är bara det att båda GPU sitter på samma kort. (eller har jag missat något?)

Permalänk
Medlem

Vill se FPS Histogram.

FPS skulle kunna presenteras i Histogram istället för den vanliga FPS/tid kurvan.

Då skulle man snabbt se hur pass vanliga vissa FPS egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

5970 är ju crossfire!, det är bara det att båda GPU sitter på samma kort. (eller har jag missat något?)

Jo men det vore ju ändå intressant att se hur två st 5970 i CF (4 st GPU) skulle prestera

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Skrivet av Sir_Manfred:

Jo men det vore ju ändå intressant att se hur två st 5970 i CF (4 st GPU) skulle prestera

de skulle prestera skitdåligt kanske 10-15% mer prestanda än en singel 5970

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Relik 📜

Jag förstår att vissa vill se fler modeller i test, och tro mig, hade vi oändligt med tid och resurser skulle vi testa varenda grafikkort in the known universe.

Nu får vi dock sålla lite, dels från ett tidsperspektiv och dels beroende på vad vi kan få tag på. Ett tydligt exempel är Catalyst 10.8 med nya profilerna (10.8a) vilka några saknar; den drivrutinen var inte ens påtänkt när vi började testerna. Med ytterligare modeller kanske vi skulle vara nere på Catalyst 10.6 och två generationer gamla Nvidia-drivrutiner, något som självklart inte är bra.
Dubbla HD 5970 är ett annat exempel. Även om det handlar om brutal prestanda i vissa fall vilket alltid är roligt vet vi av erfarenhet att det också betyder galet mycket problem med drivrutiner och annat. Det är helt enkelt inte riktigt värt besvärt, speciellt inte eftersom det i någon mån är en "osannolik" konfiguration - med en prislapp på över 11 000 kronor handlar det mer om e-penis än något annat.

Kul att testet uppskattas dock, vi är riktigt nöjda och känner oss redo för höstens grafikkortslanseringar!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om det är ok att HD5850 går ner till 12fps? Nej, det hade varit bättre om det inte hänt, men hela poängen är att det händer en gång. GTX460 kör för övrigt i SLI, så lite bättre prestanda bör man nog vänta sig än ett singel HD5850.

Hitta en graf som visar det du vill då

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Sweclockers borde definitivt uppdatera deras artikel me Crossfirex Application Profile 10.8a som hardocp rapporterar ger upp till 70% bättre crossfire prestanda i vissa fall.

CAP 10.8a - ATI CrossFireX Application Profile 10.8a Performance | [H]ard|OCP

Skrivet av ChaosClocker:

"Geforce Drivers 271.69 WHQL"

Vart fick ni tag i dem drivrutinerna?
258.96 är fortfarande senaste på nvidias hemsida ju

Skrivet av Lezziter:

Hm, märkligt med drivrutinen, är helt säkert på att vi dubbelkollade alla värden där. Kan hända att vi var kaffe-höga och missade en redigering, ska undersöka saken så snart vi är tillbaka på kontoret!

Använde man sig av ännu olanserade drivrutiner för nVidias del så kunde man åtminstone gjort sig besväret att ladda ner CAP 10.8a. I synnerhet när det är känt att profilen medför dramatiska prestanda ökningar i 2 av speltitlarna.

Fast jag vet att testet representerar nuläget, så kommer man inte ifrån att den valda tidpunkten spelar nVidia i händerna. Nå, hur som helst kommer det en ny generation Radeon inom kort som spöar dessa konfigurationer - var så säkra!

Edit: Swec typo. Det var alltså inte fråga om olanserade drivrutiner för nVidias kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Använde man sig av ännu olanserade drivrutiner för nVidias del så kunde man åtminstone gjort sig besväret att ladda ner CAP 10.8a. I synnerhet när det är känt att profilen medför dramatiska prestanda ökningar i 2 av speltitlarna.

Fast jag vet att testet representerar nuläget, så kommer man inte ifrån att den valda tidpunkten spelar nVidia i händerna. Nå, hur som helst kommer det en ny generation Radeon inom kort som spöar dessa konfigurationer - var så säkra!

271.69 finns ej, varken som beta eller WHQL.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pierretox:

de skulle prestera skitdåligt kanske 10-15% mer prestanda än en singel 5970

Här har vi en som har noll koll:)
Du kollar inga test på andra siter än sweclockers eller?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte version 10,8 för då är hdmi:n knappt användbar. efter en stund så blinkar skärmen till och blir färg fel i filmer. 10,7 är mycket bättre om man ska använda hdmi. Så jag väntar på en ny version dom har åtgärdat problemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du hårdrog ett resonemang när du svarade på Valiumballongs inlägg, ett inlägg som handlade om minFPS.

Svårt att associera och se samband? Känns det bättre att ifrågasätta om jag läst ditt inlägg?

Om det är ok att HD5850 går ner till 12fps? Nej, det hade varit bättre om det inte hänt, men hela poängen är att det händer en gång. GTX460 kör för övrigt i SLI, så lite bättre prestanda bör man nog vänta sig än ett singel HD5850.

Nu ska vi inte vrida till det GTX 460 i SLi är både billigare och bättre än HD 5850 i CF eller ska vi säga att det är 50/50 beroende på spel och om båda korten är stock.
Finns test mot två HD 5850 på samma sida mot två GTX 460 i samma spel finns det någon anledning att du inte länkat till det istället?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nu ska vi inte vrida till det GTX 460 i SLi är både billigare och bättre än HD 5850 i CF eller ska vi säga att det är 50/50 beroende på spel och om båda korten är stock.
Finns test mot två HD 5850 på samma sida mot två GTX 460 i samma spel finns det någon anledning att du inte länkat till det istället?

Menar du den här? GTX 460 SLI vs. HD 5850 CrossFireX - GeForce GTX 460 1GB SLI vs. Radeon HD 5850 CFX | [H]ard|OCP

Permalänk
Medlem

Bra test Swec, väntar på att 480 skall gå ner lite till i pris sen köper jag ett

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av alban72:

Här har vi en som har noll koll:)
Du kollar inga test på andra siter än sweclockers eller?

Jag har koll och vet att Crossfire skalar pissdåligt med tre eller mer GPuer liksom SLi också gör
samt att det skulle bli en hel del drivrutinsproblem med dual 5970 såsom Lezziter skrev
Har du själv koll?
du kan ju köpa dual 5970 om du tror att det skulle funka bra och smärtfritt...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vi diskuterade testmetodik och inget annat. Jag tog helt enkelt första, bästa som visade på en enstaka extrem dipp. Detta för att framhäva att fps över tid är det enda sättet som ger fullödig information om prestandan och att ett minFPS-värde á la sweclockers säger mycket lite i jämförelse.

Om GTX460, 5850 eller andra kort är bättre eller sämre är inget jag funderade på. Varför försöker du göra detta till ett AMD vs nVidia?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nu vet jag inte vilken verklighet du lever i, men det är inte många som spelar i 720p (1280×720) kan jag garanterat säga.

22" och 1680x1050 är väl mer eller mindre standard nu.

Jag gjorde en excel-kalkyl för ett tag sedan hur jobbigt det är med nya upplösningar för grafikkortet:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/upplosningarrrrrr.png

Är man den som sitter på 1920x1200 så blir det svårare att räkna ut va han/hon kan räkna med för FPS om testet är gjort i 720p, som btw lär va en bland dom minst använda upplösningarna i datorvärlden. Kör du 720p, så kan du se att din dator kommer iaf få högre än 34FPS med 4xAA om du har ett GTX480. Därför är det alltid bäst att testa i högre upplösningar, men bäst av allt är att testa i flera upplösningar, och det kan vara något att tänka på i framtiden, Sweclockers

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

271.69 finns inte ens, och de lär dröja några månader innan den släpps, om den ens släpps. Den senaste jag har kommit över är 259.32, och den finns varken som beta eller WHQL på Nvidias hemsida.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi