GeForce GTX 460 1GB OC - Problem med drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 460 1GB OC - Problem med drivrutinerna?

Hej.

Köpte ny dator för 1-2 veckor sen, AMD x4 3,4 GHz, GeForce GTX 460 1GB etc.

Ibland när jag lirar cs så stängs cs ner, det kommer ett meddelande att grafikkortets drivrutin slutat fungera. Har kört både med den drivrutin som kom med kortet samt den senaste från nvidia.com.

Vad händer? Varför? How do I fix?

Har win 7 x 64, Samsung LCD-skärm.. Vet inte riktigt vilka faktorer som kan spela in

Tacksam för hjälp.

Peace

Permalänk
Antielefant

Är det bara CS som strular, eller händer det i andra spel också? CS kan nämligen ha bekymmer i x64-baserade system, vilket kan åtgärdas genom att köra programmet i virtuellt XP (om du har det i din W7-installation).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Är det bara CS som strular, eller händer det i andra spel också? CS kan nämligen ha bekymmer i x64-baserade system, vilket kan åtgärdas genom att köra programmet i virtuellt XP (om du har det i din W7-installation).

Har lirat lite Dead Space också och det har kommit samma problem :s

Permalänk
Antielefant

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad har du för nätagg?

Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se

Permalänk
Medlem

Ingen som har några idéer eller erfarenheter från liknande problem?

Permalänk
Antielefant

Ja, risken att grafikkort eller nätagg är problemet ser jag som långsökt, eftersom agget räcker och grafikkortet uppenbarligen inte visar andra tecken på att ha fel (artefakter eller blåskärmar).

Du har inte klockat processor eller grafikkort? I såna fall, klocka ner igen.

Annars... ladda ner och bränn ut Ultimate Boot CD, och kör Memtest86+. Jag tror risken är störst att det är ett minne som strular om inget är klockat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, risken att grafikkort eller nätagg är problemet ser jag som långsökt, eftersom agget räcker och grafikkortet uppenbarligen inte visar andra tecken på att ha fel (artefakter eller blåskärmar).

Du har inte klockat processor eller grafikkort? I såna fall, klocka ner igen.

Annars... ladda ner och bränn ut Ultimate Boot CD, och kör Memtest86+. Jag tror risken är störst att det är ett minne som strular om inget är klockat.

Jag har inte klockat CPU, RAM eller GPU.

Jag tankade Utilmate Boot och körde memtest86+ och den "passade" utan några fel eller liknande..

Permalänk
Antielefant

Gällande drivrutiner för ljudkortet, och inte W7's standardskitrutin?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gällande drivrutiner för ljudkortet, och inte W7's standardskitrutin?

Har VIA HD Audio drivers

Permalänk
Medlem

Det där brukar hända om kortet blir för varmt eller om du har ostabil OC.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Avstängd

Hej

Testa med ett annat grafikkort i din dator alternativt testa ditt grafikkort i en annan dator. Oftast när du får dessa TDR fel så beror det oftast på instabilitets problem med GPU. Prova också och tanka hem nåt program ex Afterburner och klocka ner grafikkortet och testa sedan. Du kan även tanka hem OCCT och köra gpu memtest och gpu stress med error checking. Jag förmodar att ditt problem har kommit med tiden va? Isåfall kan vi utesluta kompatibelt fel och nästan utesluta drivrutinerna. Många med dessa problem har just bara kunnat bli av med felet genom att göra RMA och få ett nytt kort.

Med vänliga hällsningar Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Hej

Testa med ett annat grafikkort i din dator alternativt testa ditt grafikkort i en annan dator. Oftast när du får dessa TDR fel så beror det oftast på instabilitets problem med GPU. Prova också och tanka hem nåt program ex Afterburner och klocka ner grafikkortet och testa sedan. Du kan även tanka hem OCCT och köra gpu memtest och gpu stress med error checking. Jag förmodar att ditt problem har kommit med tiden va? Isåfall kan vi utesluta kompatibelt fel och nästan utesluta drivrutinerna. Många med dessa problem har just bara kunnat bli av med felet genom att göra RMA och få ett nytt kort.

Med vänliga hällsningar Jonas

Ska testa köra några gpu memtest osv och se om det dyker upp något fel.

Vad är RMA? Reklamation eller liknande?

Tack för svaren

Permalänk
Antielefant

Return Merchandise Authorization, dvs returrätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade idag att ta ut mitt GTX 460 och köra med det integrerade på mitt moderkort, Radeon 4200 HD för att se om problemet kvarstår. Det verkade fungera bra ett tag, sedan uppstod samma problem med att drivrutinen återställts.

Detta problem uppstår oftast vid spel på webbläsaren (Quake Live) eller vid uppspelning av youtube-klipp. Problemet uppstår även vid spel av t.ex. CS men inte lika ofta.

Någon som kan ha en förklaring till detta fenomen?